شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رسانه‌ها تقويت‌كننده زمينه‌هاي فرهنگي

رسانه‌ها تقويت‌كننده زمينه‌هاي فرهنگي 10 سال 11 ماه ago #7439

رسانه‌ها تقويت‌كننده زمينه‌هاي فرهنگي

پيام‌هاي ارتباطي يا همان رسان‌ها حائز نقش استحكام بخش و تقويت‌كننده زمينه‌هاي فرهنگي در جامعه به شمار مي‌روند. رسانه‌ها به بازسازي فرهنگ، افكار، آداب و رسوم و عقايد موجود در جامعه مي‌پردازند و به آن‌ها استحكام مي‌بخشد. در اين بين مخاطبان نيز بر اساس فرايند‌هاي گزينشي(دريافت انتخابي، ادراك انتخابي و انباشت انتبخابي) با پيام‌هاي رسانه‌اي برخورد مي‌كنند.

اين فرايندها در بستر گرايش‌ها، هنجارها و عقايد سازگار مخاطب صورت مي‌گيرد. از اين رو براي حفظ، تقويت و اشاعه فرهنگ بومي از يك سو و مقابله با آثار سوء و مخرب فرهنگ سلطه‌طلبان نظام سرمايه‌داري از سوي ديگر، مي‌توان فرايند دو يا چند مرحله‌اي پيام را تقويت كرد. به عبارت ديگر براي اين منظور بايد از كاركردهاي فرارسانه‌اي مبتني بر يك رهيافت فرهنگي بهره جست.

برخي از اين كاركردها عبارتند از:

1- تقويت نهاد خانواده به عنوان اصلي‌ترين كانون مصون‌ساز و گزينش‌گري فرهنگ

2- نهادها اجتماعي و نيروي‌هاي فعال جامعه مدني همچون رهبران مذهبي، روشن‌فكران، نخبگان، انجمن‌ها و نهادهاي صنفي،سياسي و فرهنگي.

3- تاكيد بر تقويت رسانه‌هاي محلي و تعاملات ارتباطي در مقياس‌هاي كوچك اجتماعي با توجه به تعارض ميان روند‌هاي حاكم بر فرهنگ جهاني كنوني (مانند جهان گرايي از يك سو و بومي‌گرايي از سوي ديگر).

تعاريف برخي از مفاهيم

تنوع يا تكثرگرايي: عبارت است از اعطاي حق گوناگوني و تنوع به گروه‌هاي فرهنگي در حوزه‌هاي عمومي است كه اين مسئله نيازمند به رسميت شناختن حدودي از استقلال سياسي براي تمامي اين گروه‌ها است.

تكثرگرايي فرهنگي يعني توافق‌هاي پايدار اجتماعي براي همزيستي مداوم، ايمن،پايدار و با ثبات گروه‌هاي يك جامعه با هويت‌هاي متفاوت فرهنگي است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.