جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: لواسان

لواسان 10 سال 11 ماه ago #9528

بنام خدا





تحقيق راجع به شهرستان لواسان


استاد: سركار خانم ابي زاده


دانشجو: اميرحسين زينلي
رشته مديريت فرهنگي
ترم 1






اردبهشت 1392




اطلاعات جامع از شهرستان لواسان
لَواسان يا همان لواسان کوچک يکي از شهرهاي شهرستان شميرانات استان تهران است. شهر لواسان با جمعيتي برابر با 10,587 نفر (آمار سال 1383) در بخشي به نام بخش لواسانات قرار دارد.شهرستان شميرانات که مشتمل از سه شهر تجريش، لواسان و قصران است منطقه يک شهر تهران را تشکيل مي‌دهد.
شهر لواسان را از شمال، کوه‌هاي ورجين، باغدره، کند و افجه، از سمت باختر کوههاي قصران، از سمت شمال خاور و خاور کوههاي ايرا، فيل زمين، لواسان بزرگ (اسم روستايي) و جاجرود و از جنوب کوههاي تلو، قوچک، زينکوه و ارا کوه در بر مي‌گيرند.بخش لواسان داراي روستاهاي زياديست اما بدنه شهر از باختر به خاور را محله‌هاي ترک مزرعه، احمدآباد، شورکاب، جاييج، گَلَندُوَک «مرکز»، نجارکلا، ناران، قاضي‌آباد، کلاک، سبو بزرگ و سبو کوچک تشکيل مي‌دهند.
ناصر خسرو قبادياني در اوايل سفرنامه خود مي‌نويسد: «ميان ري و آمل کوه دماوند است مانند گنبدي و آن را لواسان گويند» سد لتيان و لواسان
در جنوب شهر لواسان سد لَتيان قرار دارد که در سال 1346 به بهره برداري رسيده‌است.اين سد بتوني نقش بسزايي در تامين آب و برق شهر تهران دارد. رودخانه جاجرود که از ارتفاعات کوههاي شمشک، گرمابدر، ايگل، زايگان و قسمت جنوبي توچال (بخشي از کوههاي البرز مرکزي) سرچشمه مي‌گيرد آبريز اصلي سد است. رودخانه‌هاي لوارک (کند)، افجه و لار (برگ جهان) که قبل از احداث سد شاخه‌هايي از رود جاجرود بودند و به جاجرود مي‌ريختند با گذر از لواسان، امروزه به خود درياچه سد ميريزند. قبل از احداث سد در مکان امروزي درياچه سد، روستاهاي آبادي وجود داشته که دولت با قيمت خوبي زمين‌هاي اهالي را در سال 1343 خريداري نمود و اهالي در روستاهاي نجارکلا، شورکاب، ناران و کلاک که امروزه در محدوده شهري هستند ساکن شدند. لتيان، گارکلو (گهواره کلو يا زينکوه محله نيز مي‌گفتند زيرا در پايکوه زينکوه‌است) و ده سيد روستاهاي زير آب رفته هستند. لَواسان یکی از شهرهای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است .این شهر مرکز بخش لواسانات است. شهرداری لواسان از نواحی شهرداری منطقه یک تهران (شمیران) محسوب می شود. گاهی اشتباها شهر لواسان را لواسان کوچک یا شهر گلندوئک می نامند که مطلقا وجهی ندارد و نادرست می باشد. [۲].در اصطلاح عامیانه به این شهر لواسون می‌گویند.
لواسان باغشهری است که اکثر خانه های آن بصورت ویلائی و مدرن بنا شده است. برخی از بناها و ساختمان هایی که در شهر لواسان احداث گردیده اند، چندین سال پیاپی بعنوان شاهکار معماری سال کشور برگزیده شده اند.
شهر لواسان را از شمال، كوه هاي ورجین، باغدره،كند و افجه، از سمت باختر كوههاي قصران، از سمت شمال خاوري و خاور كوههاي ايرا، فيل زمين، لواسانکوه و جاجرود و از جنوب كوههاي تلو،قوچک،زينكوه و اراكوه در بر ميگيرند.
بخش لواسانات مناطق زیادی را دربر میگیرد اما بدنهٔ شهر لواسان را از باختر به خاور محله‌های لشگرک ، باغ سرهنگ قریب ، نوشانی ، اصطلک ، توک مزرعه ، اصطلک پایین(کشفیا) ، چناربن ، احمدآباد ، باستی ، شورکاب، جائیج(جاج) ، گلندوک(گلهم دو رودک) ، نجارکلا(شامل سیدپیاز) ، دستگرد ، قاضی‌آباد ، ناران ، کلاک ، باغ دره ، سبو کوچک ، تیمورآباد ، ناظم آباد و سبو بزرگ تشکیل می‌دهند. هر یک از محله‌های نامبرده فوق تا قبل از تاسیس شهرداری لواسان در سال ۱۳۴۹ توسط باغات و مزارع احاطه شده بودند اما با رشد شهرنشینی و مهاجرت و گسترش شهر لواسان که ناگزیر همراه با تخریب باغات و مزارع و تبدیل آنها به ساختمان‌های مسکونی و ویلاها بوده است؛ به مرور بزرگتر شده و به همدیگر چسبیده، یکپارچه و ادغام گردیده‌اند.
شهر لواسان واقع در شمال شرق کلان شهر تهران و به عنوان نزدیکترین منطقه خوش آب و هوای ییلاقی شهر تهران به حساب می‌آید. فاصله این باغشهر تا اتوبان بابایی تهران حدود ۷ کیلومتر می‌باشد که در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توان به آن دسترسی داشت.
طبیعت سرسبز لواسان از دامنه‌های شمالی این شهر شروع می‌شود و در انتها به دریاچه زیبای سد لتیان ختم می‌گردد.
چشم اندازهای بکر این شهر طبیعت را بگونه‌ای به تصویر می‌کشند که ۴ فصل سال را می‌توان به زیبایی هر چه بیشتر مشاهده نمود.
شهر لواسان با قدمت ۵ هزار سال در ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران با وسعت ۳۵۳۱۱/۱۹۴۴۵ هکتار (هفتاد کیلومتر مربع) واقع شده‌است.
لواسان به جهت دارا بودن موقعیت مناسب جغرافیایی و آب و هوای ییلاقی، مورد توجه بسیاری از ایرانیان می‌باشد. همچنین به لحاظ مجاورت شهر با دریاچه سد لتیان ۳۰ درصد آب شرب پایتخت را نیز تامین می‌نماید.[۳]
دانشگاه پیام نور واحد لواسانات در شهر لواسان قرار دارد.
لواسان محل سکونت بسیاری از افراد سرشناس ، بازیگران ، فوتبالیست ها و ورزشکاران ، رجال سیاسی ، کشوری و لشکری است.

بقاع متبركه شهرستان لواسان
بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع)
وی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است .محل بقعه آن حضرت در مرکز بافت قديم در روستای کلان در منطقه کوهستانی لواسان بزرگ واقع است و محل آن تاگلندوک 35 کيلومتر فاصله دارد.بنای قديم بقعه داخل مسجد امام حسن عسگری بوده که امروزه توسط اهالی محل نوسازی شده و مساحت عرصه و اعيان آن 100 متر مربع است .
بقعه متبرکه امامزاده اسماعيل (ع)
بقعه متبرکه آن حضرت در غرب روستای شمشک پايين ،در 30 کيلومتر فشم و در بخش رود بار قصران قرار دارد و با فاصله ای حدود 150 متر بالاتر از بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع) در منطقه ای کوهستانی و سرد سير واقع شده است و مسير آن را بايد با پای پياده طی نمود .بقعه متبرکه در دامنه تپه ای مشرف بر روستای شمشک قرار دارد و از چشم انداز بسيار زيبايی برخوردار است. اصالت بنای بقعه امامزاده اسماعيل (ع) که در فهرست آثار تاريخی _فرهنگی ميراث فرهنگی به ثبت رسيده ،با مساحتی در حدود 30 متر مربع به دوره های صفويه و قاجاريه باز می گردد .گفته می شود نسب شريف آن حضرت بدين ترتيب است :اسماعيل بن فضل بن علی بن موسی الرضا(ع).
بقعه متبرکه امامزاده اسماعيل (ع)
بقعه متبرکه امامزاده اسماعيل (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است ،در شمتل رودخانه،در ضلع غربی روستای خوش آب و هوای برگ جهان ،در 25 کيلومتری لواسان پس از روستای افجه واقع شده و از موقعيت کوهستانی ،سرسبز و بسيار زيبا برخوردار است .بنای قبلی بقعه با قدمت حدود 700 سال از جنس سنگ و ساروج نشان از يکی از ميراثهای با ارزش گذشته دارد که اکنون جای خود را به بنايی با پلان مربع شکل و گنبدی مخروطی با پوشش شيروانی داده است که حدود 50 متر مربع مساحت دارد .بنای بقعه در سالهای اخير بازسازی گرديده است .در فصول بهار و تابستان زائرين بسياری به اين بقعه مبارکه مشرف می شوند.اين بقعه با توجه به وجود باغات پيرامون آن علاوه بر فضای معنوی و زيارتی از محيط گردشگری نيز برخوردار است .اين بقعه که قدمت اوليه آن به قرن ششم و هفتم هجری باز می گردد ،در فهرست آثار تاريخی _فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی به ثبت رسيده است .

بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع)
آن حضرت از فرزندان امام علی بن موسی الرضا (ع) است و جد بزرگوار امامزادگان موسی وطيب مدفون در منطقه لواسانات معرفی گرديده است .محل بقعه در يکی از روستاهای زيبا ،آرام و خوش آب و هوا ناحيه فشم به نام آبنيک واقع است که رودخانه ای با آب شيرين و گوارا از ميان آن و از مجاورت بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع) می گذرد.فاصله اين بقعه که دارای جاده آسفالت است تا تهران 33کيلومتر است .بنای بقعه ساده است و از سنگ ساخته شده و حدود 60 متر مربع مساحت دارد و دارای گنبد از جنس گل و گچ است . داخل حرم از قسمت کف تا حدود 5/1 متر از سنگ و بقيه از گچ پوشيده شده است .بنای اوليه بقعه متعلق به قرن هشتم و نهم هجری بوده است .در سالهای اخير با همت هيات امنا فعاليتهای عمرانی در بقعه مزبور به عمل آمده است .
سقاخانه مسجد ابو الفضل(ع)
محل وقوع اين سقاخانه در جنوب روستای افجه است که حدود 7 کيلومتر تا لواسان کوچک فاصله دارد .بنای کوچک و جديدالاحداث سقاخانه 9 متر مربع مساحت دارد و از داخل با آيينه کاری پوشيده است .درخت چنار کهنسالی با قدمت 400 سال در اين روستا بر جذابيت فضای طبيعی و تاريخی آن می افزايد.

بقعه متبرکه امامزادگان پير جبار و شاه چراغ (ع)
زيارتگاه آنان موسوم به مقبره پير جبار در 3 کيلومتری جنوب شرقی روستای گرمابدر واقع شده و فاقد بناست .10 کيلومتر از مسير اين زيارتگاه ،که ابتدای جاده گلندوک 60 کيلومتر فاصله دارد،خاکی و بقيه آسفالت است .در فهرست بناهای تاريخی ميراث فرهنگی استان تهران قدمت اين زيرتگاه اوايل دوره قاجاريه معرفی گرديده است .
بقعه متبرکه امامزادگان پنج تن (ع)
اين بقعه که در محل به نام امامزاده پنج تن مشهور است ،در روستای لار در شمال دشت لار در 9 کيلومتری لواسانات در منطقه ای کوهستانی واقع شده است .در فهرست بناهای تاريخی ميراث فرهنگی استان تهران قدمت اوليه اين بقعه قرن هفتم يا هشتم هجری ذکر گرديده لکن بنای فعلب آن با مساحت 30 متر مربع در محوطه ای به نام مساحت 150 متر مربع در سالهای اخير نوسازی شده است .
بقعه متبرکه خواجه سلطان احمد(ع)
امامزاده جليل القدر خواجه سلطان احمد (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.بقعه آن حضرت در منطقه ای کوهستانی و در حدود 45 کيلومتری گلندوک در بخش لواسان بزرگ قرار دارد .بنای نوساز بقعه حدود 400 متر مربع مساحت دارد که در فضايی مشجر به وسعت 3000 متر مربع واقع شده است .اين بنا بانمای آجری،دارای گنبدی مخروطی شکل با پوشش شيروانی است .صندوق چوبی داخل ضريح فلزی با تاريخ 937 هجری متعلق به زمان صفويه است لکت قدمت بنا به استناد فهرست بناهای تاريخی ميراث فرهنگی ،متعلق به قرون هفتم يا هشتم هجری است . اين بقعه متبرکه از امکانات مناسب شهری بر خوردار است .بقعه متبرکه امامزاده احمد (ع) تحت شماره 1123 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است .
بقعه متبرکه امامزاده سيد ناصرالدين (ع)
بقعه امامزاده سيد ناصرالدين (ع) مشهور به سيد علی پاشا در شمال روستای ناصر آباد در بخش لواسان کوچک واقع شده است و از بلوار گلندوک 40 کيلومتر فاصله دارد .در سالهای اخير در اين بقعه فعاليتهای عمرانی و ساختمانی به مساحت 400 متر مربع در فضايی به وسعت 1500 متر مربع انجام شده است .امور بقعه مزبور توسط هيات امنا اداره می شود. قدمت اوليه بنای بقعه در فهرست آثار تاريخی ميراث فرهنگی استان تهران قرون هشتم و نهم هجری معرفی گرديده است .
بقعه متبرکه امامزادگان سيد طاهر و سيد زاهد (ع)
بقعه امامزاده طاهر (ع) ملقب به امير بن سيد زين العابدين (ع) که گفته می شود از نوادگان امام علی بن ابی طالب (ع) است در مرکز محدوده بناهای مسکونی روستای شکراب آهار (حومه آهار) در منطقه ای کوهستانی ،خوش آب و هوا وزيبا قرار دارد .فاصله اين بقعه از منطقه گلندوک 24 کيلومتر است که حدود 4 کيلومتر از انتهای مسير ،به صورت مالرو است. بنای کوچک بقعه با فضايی در حدود 40 متر مربع در محوطه ای به وسعت 3000 متر مربع واقع شده و دارای گنبدی مخروطی با پوشش فلزی به ارتفاع 4 متر است .بقعه مزبور که اصالت بنای آن به دوره صفويه باز می گردد ،در فهرست آثار تاريخی ميراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسيده است .بقعه سيد زاهد (ع) نيز در مجاورت اين بقعه قرار دارد .اگر چه بقاع امامزادگان سيد طاهر و سيد زاهد (ع) در نقاط مرتفع کوهستانی واقع شده است ،لکن زائرين مشتاق در فصل تابستان به زيارت ايشان مشرف می شوند.
بقعه متبرکه امامزاده سيد مير سليم (ع)
اين امامزاده جليل القدر که مرقد منورش در شرق روستای خوش آب و هوای ميگون و در 25 کيلومتری بخش فشم قرار دارداز نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. بنای بقعه ايشان در سالهای اخير مورد بازسازی قرار گرفته و مساحتی حدود 300 متر مربع دارد .محيط سرسبز و کوهستانی، قرار گرفتن بقعه در کنار رودخانه و دسترسی آسان به آن ،زائرين مشتاق فراوانی را در فصل بهار و تابستان به سوی اين بقعه متبرکه جلب می نمايد .بنا بر فهرست بناهای تاريخی ميراث فرهنگی، قدمت اين بقعه احتمالا به قرن نهم يا دهم هجری باز می گردد .

بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده حسين (ع)
بر اساس شجره نامه موجود در حرم ،آن حضرت ملقب به مير علی بن شمس الدين بن علی بن محمد بن هادی بن مهدی بن نوروز بن محسن بن امام موسی کاظم (ع) است .بقعه متبرکه ايشان در مرکز بافت قديم روستای امامه بالا در 15 کيلومتری فشم رود بار قصران در محيط کوهستانی واقع شده وفاصله آن تا ابتدای منطقه لواسان 22 کيلومتر و به صورت آسفالته است .اين بقعه شامل بنای آجری ساده با پوشش سقف شيروانی به مساحت 50 متر مربع است که بر اساس کتيبه سر در ورودی ،در سال 1328 شمسی مرمت گرديده است .ضريح چوبی کوچکی به ابعاد 5/1*5/2 متر بر روی مرقد مطهر نصب شده است .قدمت بنای اوليه اين بقعه متعلق به قرن نهم هجری است و در فهرست آثار تاريخی فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی به ثبت رسيده است .
بقعه متبرکه امامزادگان طيب و موسی (ع)
بقعه متبرکه آنان بر روی تپه ای در جنوب روستای آبنيک رود بار قصران بعد از مناطق اوشان و فشم در منطقه ای کوهستانی واقع شده است .اگر چه در فهرست بنا های تاريخی ميراث فرهنگی بقعه مزبور به قرون هفتم و هشتم هجری منسوب است لکن دارای بنايی کوچک و ساده با ديوارهای سنگ چين و گنبدی بدون تزيينات است که به علت شرايط آب و هوای بسيار سرد منطقه ،آسيبهای زيادی ديده است .
بقعه متبرکه امامزاده طيب حسين طاهر(ع)
از ديگر نوادگان هفتمين اختر تابناک آسمان ولايـت حضرت امام موسی کاظم (ع) امامزاده طيب حسين طاهر (ع) است.بقعه ايشان در روستای خوش آب و هواو کوهستانی ((کمرد)) پس از جاجرود و در 3 کيلومتری جاده آبعلی واقع شده که جاده ان آسفالته است .اين بقعه در فضايی مشجر قرار دارد و مشتمل بر بنايی با گنبد مخروطی و ايوانی در قسمت جلو است که حدود 50 متر مربع مساحت دارد .وجود غار و آبشار زيبايی در اطراف بقعه ، علاوه بر ايجاد فضای معنوی ، محيط مناسب گردشگری به ويژه در فصل تابستان برای زائرين محترم فراهم نموده است.
بقعه متبرکه امامزاده طيب (ع)
نام آن حضرت يونس ،لقبش طيب و نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .بقعه کوچک ايشان با طرحی هشت ضلعی و برجی شکل دارای گنبدی شلجمی با پوشش فلزی است و در بخش لواسان بزرگ در روستايی به نام رسنان در دامنه تپه بزرگی واقع گرديده و پيرامون آن از درختان فراوان پوشيده شده است .محيط سرسبز و فضای کوهستانی اين بقعه متبرکه زائرين مشتاق را در فصل بهار و تابستان به خود جلب می نمايد.
بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع)
بقعه متبرکه آن حضرت در روستای لالان (لالون ) و در 20 کيلومتری فشم در کنار جاده ای فرعی و خاکی که از روستای زايگان منشعب می شود و حدود 2 کيلومتر مسافت دارد واقه شده است. داخل حرم اين بقعه و بر روی سنگ مرقد آن حضرت،اين عبارت نوشته شده است: ((امامزاده عبد الله از فرزندان فضل بن امام رضا (ع) می باشد .جعفر و عبد الله از مدينه روی به ولايـت رود بار قصران نهادند ،چون به موضع لالان رسيده اند ايشان را شهيد کرده اند )). اگر چه در فهرست بناهای تاريخی و فرهنگی ميراث فرهنگی ،قدمت اين بقعه به قرون نهم و دهم هجری نسبت داده شده لکن بنای آن با مساحت 140 متر مربع در سالهای اخير کاملا نوسازی گرديده است .
بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع)
بقعه متبرکه اين امامزاده در روستای جائيچ ،واقع در بلوار امام خمينی گلندوک در مرکز لواسان کوچک قرار گرفته است .اين بقعه دارای مساحتی حدود 1500 متر مربع است که 100 متر مربع آن به بنای بقعه اختصاص دارد .قدمت اوليه بقعه ياد شده با پلان شش ضلعی منظم ،به قرن هفتم يا هشتم هجری باز می گردد . گنبد ان با ارتفاع 4 متر به صورت مخروطی شکل و فاقد گلدسته است و بنای مزبور در فهرست آثار تاريخی سازمان ميراث فرهنگی به ثبت رسيده و در سالهای اخير تحت نظر کارشناسان آن سازمان مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است .در سال 1357 ضريحی فلزی به وسيله استاد روزگاريان با ابعاد 64/1*22/2 و ارتفاع 20/2 متر دارای ده دهانه مينا کاری متضمن خطوطی قر آنی و اشعار فارسی برای اين بقعه ساخته و نصب گرديده است .
بقعه متبرکه امامزاده علی اکبر (ع)
اين امامزاده جليل القدر از نوادگان امام زين العابدين (ع) است .بقعه متبرکه ايشان در روستای ايگل در 5/4 کيلومتری غرب اوشان ،در فاصله 12 کيلومتری منطقه گلندوک در کنار رودخانه و در محيطی مشجر ،با صفا و کوهستانی و در فضايی مطلوب واقع شده است .بنای اين بقعه متبرکه با مساحتی حدود 50 متر مربع در فضايی به وسعت 100 متر مربع قرار دارد و از وضعيتی ساده و فاقد تزيينات برخوردار است .محيط مصفای اين زيارتگاه موجب جلب و تشرف زائرين فراوانی در فصل بهار و تابستان می گردد.
بقعه متبرکه امامزاده فضل علی (فضل بن علی)(ع)
وی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .بقعه آن حضرت در روستای ناران (نارون)در پنج کيلومتری گلندوک در منطقه ای کوهستانی واقع شده است .بنای اصلی بقعه مربع شکل و با مساحت حدود 100 متر مربع در فضايی به مساحت 2500 متر مربع قرار دارد و کاملا بازسازی شده است .درب جنوبی و قديمی بقعه همراه با نقوش کنده کاری کياهی با تاريخ 1272 هجری متعلق به دوره ناصر الدين شاه قاجار است که بر روی آن با خطوط شکسته نستعليق نام استاد سازنده را ((آقا بابا نوايی)) معرفی کرده است . در مجاورت اين بقعه حسينيه ای بزرگ و مجهز ،و در قسمت جنوبی آن ،صحن بقعه قرار دارد.
بقعه متبرکه امامزادگان فضل و فاضل(ع)
اين بقعه در فاصله 300 متری جنوب غربی روستای چهار باغ در بخش لواسان بزرگ در موقعيتی خوب از نظر دسترسی ،قرار دارد .قدمت اوليه بقعه مزبور به قرن دهم و يازدهم هجری باز می گردد. بنای ساهد بقعه با ديوارهايی از لاشه سنگ حدود 100 متر مربع مساحت دارد و فاقد آثار معماری و هنری قابل توجه است. صندوق چوبی منبت کاری با تاريخ 1316 ش بر روی مراقد مطهر اين امامزادگان قرار دارد .بقعه مزبور در فهرست آثار تاريخی _فرهنگی ميراث استان تهران به ثبت رسيده است .
بقعه متبرکه امامزاده محمد باقر (ع)
اين امامزاده بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .بقعه ايشان در جنوب و در بالاترين نقطه روستای رودک رود بار قصران در 20 کيلومتری فشم در دامنه منطقه کوهستانی واقع شده است . قدمت اوليه بنای بقعه مزبور به قرن پنجم و ششم هجری باز می گردد ،لکن بنای فعلی و نو ساز بقعه به مساحت 150 متر مربع در فضايی به وسعت 500 متر مربع قرار دارد و دارای گنبدی است مخروطی و شيروانی که پوششی از ورق سفيد دارد .بقعه مزبور در سالهای اخير مرمت شده و ضريحی مطلا در آن نصب گرديده است .اين بقعه در فهرست آثار تاريخی _فرهنگی ميراث فرهنگی به ثبت رسيده است .
بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع)
اين امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع)است .بقعه متبرکه ايشان در روستای بوجان در 10 کيلومتری گلندوک در بخش لواسان کوچک در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است . بقعه با مساحتی حدود 20 متر مربع در فضايی به وسعت حدود 2500 متر مربع بنا شده است و چندين درخت چنار قديمی نيز در محل بقعه قرار دارد .قدمت بقعه به دوره صفويه باز می گردد .پلان بنا مربع شکل و سقف آن از داخل به صورت مدوراست که در قسمت بالا به صورت گچ بری و دارای طرح شمسه است .اراضی و موقوفات زيادی جزو در آمدهای اين بقعه است.
بقعه امامزاده محمد بوجان در ليست آثار تاريخی_فرهنگی ميراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسيده است .
بقعه متبرکه امامزاده محمد شعيب (ع)
امامزاده محمد تقی (ع) ملقب به محمد شعيب (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .محل بقعه آن حضرت در روستای خوش آب و هوای کند سفلی در 10 کيلومتری گلندوک و در منطقه ای کوهستانی واقع شده است .بنای بقعه با مساحت 30 متر مربع از فضايی کوچک برخوردار و دارای نمای داخلی ساده و فاقد تزيينات است.سطح مرقد با سنگهای مرمر فرش شده و ضريح چوبی کوچکی روی آن نصب گرديده است . تعداد زائرين اين بقعه در ايام سوگواری بيشتر از اوقات ديگر است .
بقعه امامزاده محمد (ع)
اين امامزاده گرانقدر از نوادگان امام علی النقی (ع) است .محل بقعه ايشان در مرکز روستای شمشک پايين در 30 کيلومتری فشم ،در نزديکی ديزين در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد .بنای قديم اين بقعه که قدمت اوليه آن احتمالا به قرون نهم و دهم هجری باز می گردد، با مساحت حدود 500 متر مربع در سالهای اخير کاملا نوسازی گرديده و روی گنبد آن با روکش فلزی پوشيده شده است. ضريح چوبی کوچکی با ديواره های مشبک به ارتفاع 2 متر روی مرقد مطهر نصب گرديده است .اين امامزاده در بين اهالی منطقه زائرين فراوانی دارد .
بقعه متبرکه امامزاده محمود (ع)
وی از نوادگان امام علی النقی (ع) و برادر امامزاده محمد (ع) مدفون در شمشک است . محل دفن ايشان در منتهی اليه غرب روستای دربند سر در 35 کيلومتری فشم واقع شده و حدود 24 کيلومتر از راه آن آسفالته است . بنای اين بقعه که در منطقه سرد سير و کوهستانی قرار دارد ،به دليل بارش برفهای سنگين تخريب شده و در سالهای اخير مورد مرمت قرار گرفته است . بقعه مزبور در فهرست بناهای تاريخی _فرهنگی استان تهران قرار دارد.
بقعه متبرکه امامزاده نور (ع)
بقعه متبرکه امامزاده نور (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در 300 متری جنوب غربی روستای امامه پايين از توابع شهرستان قشم و مشرف بر اين روستا قرار دارد و فاصله آن تا ابتدای جاده منتهی به تهران 22 کيلومتر است .بقعه مزبور که کاملا نو ساز است، با طرحی شش ضلعی و مساحتی حدود 20 متر مربع در محوطه ای به وسعت 500 متر مربع قرار گرفته و از موقعيتی کوهستانی برخوردار است . زائرين محلی همه هفته به زيارت اين امامزاده مشرف می شوند.
مكانهاي ديدني

آبشار کندعلیا (کفترلو)، لواسانات
آبشار کندعليا لواسانات در موقعیت جغرافیایی E513836 و N355340 روستاي کندعليا در پانزده کيلومتري شمال شهرستان لواسانات در استان تهران واقع شده است. برای رسیدن به آبشار، راه كمی طولانی ‌تر و زیباتر است و باید از روستای كند علیا و جاده خاكی آن به سمت دره ‌ای مملو از باغات حركت كرد. روستاي کُند عُليا و سفلي از توابع بخش لواسانات شهرستان شميرانات، در فاصله 38کيلومتري شمال شرقي تهران قرار گرفته است. روستاي کند از دو بخش عليا و سفلي تشکيل شده که کند سفلی در پائين دست و كند عليا در بالا دست قرار دارد. ارتفاع متوسط كند عليا از سطح دريا حدود 2 هزار و 50متر است.
آب و هواي این ده در تابستان معتدل ودر زمستان ها سرد است . قلعه پيرزن، تپه‏هاي گوشواره، جوهک و شيرتازه وسفالينه تاريخي نشانگر قدمت طولاني است. کند سفلي قدمتي چند صد ساله داشته و بناي آرامگاه امامزاده محمد شعيب از آثار دوره قاجاريه است.آبشار کبوترلو يا کفتر خوان در ميان دره بسيار زيباي شمال روستا، ازبلنداي صخره ها به درون دره سرازير مي شود. اين دره و آبشار زيبا هر ساله گردشگران زیادیاز شهر تهران به این ده می کشاند .
آرامگاه امام زاده محمد شعيب در حد فاصل دو روستا قرار دارد. اين آرامگاهیک اتاق مربع شکل با مصالح سنگ لاشه، ملاط گچ و چوب است. ايوان آن ، چهارستون باريک فلزي و سقف آن شيرواني از جنس ورق گالوانيزه است. در داخل ضريحامامزاده سنگ مرمريني وجود دارد که با پارچه هاي سبز رنگ و تمثال هاي ائمه تزيين شده است. در پيرامون اين آرامگاه گورستان روستا واقع گرديده است.
آبشار كفترلو به فاصله تقريبي 6 كيلومتري شمال روستاي كند عليا و در ارتفاع حدود 2هزار و 300 متر از سطح دريا قرار دارد. براي رسيدن به اين آبشار از داخل روستا، نياز به حدود 5/1 ساعت پياده‌روي است. با ادامه خيابان اصلي و خروج از روستا پس از يك چرخش 90 درجه به سمت چپ وارد جاده‌اي مي‌شويد بنام «خيابان آبشار». كمي بالاتر به يك دو راهي با تابلوي راهنما مي‌رسيد كه سمت راست به منطقه «آبكشه» و در ادامه به روستاي راحت‌آباد و امامه رفته و سمت چپ ادامه خيابان آبشار است كه شما را مستقيم به سمت باغ‌هاي روستا و پس از آن به آبشار هدايت مي‌كند. اين جاده عريض و ماشين رو تا فاصله حدود يك كيلومتري آبشار امتداد دارد.
بيشتر راه هموار و كم شيب بوده و براي عبور از آن با خودرو مشكل خاصي نخواهيد داشت بجز يك قسمت پرشيب در نيمه راه كه كمي پر دست‌انداز و ناهموار است. پيشنهاد من اين است كه خودروي خود را در روستا و يا كمي بالاتر در مجاورت باغ‌ها و در زير سايه درختان پارك كرده و مابقي مسير تا آبشار را پياده طي كنيد تا از زيبايي‌هاي مسير و پيچ و خم جاده در ميان باغ‌هاي گيلاس و آلبالو بيشتر لذت ببريد. بخش‌هايي از جاده در نيمه راه با انبوه درختان در دو طرف احاطه شده و حالت كوچه باغ زيبايي به خود مي‌گيرد كه لذت پياده‌روي را دوچندان مي‌كند. اگر در فصل تابستان در اين مسير باشيد سايه خنك درختان در اين كوچه باغ‌ها و زيبايي‌هاي چشمنواز آن خستگي راه را براي مدتي از يادتان خواهد برد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده