خوش آمديد,
مهمان
|
|
رفتار شناسی
به مجموعه واکنش ها و کنش های پدیده ها، رفتار گفته می شود. شناخت و شناسایی این رفتارها امکان پیش بینی، کنترل و تغییر رفتار پدیده ها را میسر می سازد. در مقوله تجارت و بازار، مطالعه رفتار مشتری، رفتار کارکنان، رفتار سازمان، رفتار رقبا و سایر اجزاء از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید با روشهای علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. مثلاً بررسی و شناخت رفتار مشتری با محصول، ما را در زمینه تغییر روشهای فروش، تولید، توزیع و قیمت راهنمایی می کند. مطالعه رفتار کارکنان و واکنش های فردی یا گروهی آنان می تواند تحلیل های بسیار مفیدی را برای پیش بینی، کنترل و تغییر هنجارهای رسمی و غیر رسمی درباره شخصیت، ادراک، نگرش، انگیزش، یادگیری و آموزش افراد در اختیار مدیران قرار دهد تا امکان دستیابی به راهکارهای تقویت هنجارها و یا حذف ناهنجارها برای ایشان فراهم آید. سازمانها نیز تحت تاثیر نیروهای محیطی ، دارای واکنش هایی هستند که رفتار سازمانی نام دارند. مواردی چون فرهنگ سازی، جایگاه سازمانی و... از جمله رفتارهای سازمانی هستند که همواره در تحلیل های کلان از یک موسسه و بنگاه اقتصادی، مورد توجه قرار می گیرند. مطالعات رفتارشناسی برای بررسی و شناخت رفتارها، مطالعات و روشهای فراوانی وجود دارد که در چارچوب روشهای علمی و تخصصی انجام می شود. مثلاً درباره رفتارشناسی نیروی انسانی، کارشناسان علوم مدیریت، روان شناسی و جامعه شناسی مطالعات بسیار عمیقی انجام داده اند و روشهای مناسبی را ابداع کرده اند تا بتوانند وضعیت و علل رفتارهای نیروی انسانی را شناسایی و ارزیابی کنند و راه کارهای مناسب آن را برای تقویت هنجارها و رفع ناهنجاری ها عرضه نمایند. از این رو با توجه به اهمیت موضوع، توصیه می شود، موسسات و بنگاه های اقتصادی با مشاوره کارشناسان به بررسی رفتارهای فردی، گروهی، و یا سازمانی خود اقدام کنند. در این بخش، برخی از نتایج کلی مطالعات رفتارشناسی را درباره ویژگی های افراد منفعل، متعادل و تعارض آفرین به طور خلاصه مطرح می کنیم. ویژگی های فرد منفعل افراد منفعل از ویژگی های زیر برخوردارند: -زود تحت تاثیر قرار می گیریند. -نمی توانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. -در مقابل کار شکنی دیگران عکس العمل نشان نمی دهند. -دوست دارند به دیگران وابسته باشند. -وابستگی خود را به دیگران ناخوشایند می دانند. -از پایمال شدن حق خود ناراحت نمی شوند. -در مقابل کسانی که به قیمت عدم موفقیت آنان پیروز می شوند، عکس العمل نشان نمی دهند. -مصالحه را به مجادله و مشاجره ترجیح می دهند. -از کارهای پرجنب و جوش دوری می کنند. -با استدلال طرف مقابل زود قانع می شوند. -از تغییر وضعیت خود احساس نگرانی می کنند. -در صورت تعارض با دیگران، نیازهای طرف مقابل را بر نیازهای خود ترجیح می دهند. -در صورت تعارض با دیگران، اختیار حل مسئله را به طرف مقابل می دهند. -از تعارض و اختلاف با دیگران دوری و وحشت دارند. -علایق خود را رک و روراست بیان نمی کنند. ویژگیهای فرد متعادل فرد متعادل از ویژگی های زیر برخوردار است: -با همکاران خود تفاهم دارد. -از روی عمد برای دیگران ایجاد مشکل می کند. -نسبت به دیگران پرخاشگری نمی کند. -درصدد انتقام جویی از دیگران برنمی آید. -واقع گرا است. -اشتباهات خود را می پذیرد و درصدد اصلاح آن برمی آید. -به دیگران فرصت موفقیت می دهد. -وابستگی دوطرفه با دیگران را دوست دارد. -پیروزی را تنها برای خود نمی خواهد و از موفقیت دیگران هم لذت می برد. -عمدتاً مصالحه را بر مشاجره ترجیح می دهد. -منطق طرف مقابل را می پذیرد. -در برخورد با مسائل، راه حل های مختلف را به کار می بندد. -خواسته های طرف مقابل را همانند خواسته های خود می داند. -خود را به جای طرف مقابل قرار می دهد و به مواضع او احترام می گذارد. -راه حل های میانه را کارساز می داند. -به طور کلی فردی است متعادل، میانه رو،مصلحت گرا،اهل همکاری و بحث منطقی. ویژگی های فرد تعارض آفرین فرد متعارض از ویژگی های زیر برخوردار است: -با همکاران ودربعضی مواقع با همسر خود تفاهم ندارند. -از ناکامی دیگران احساس رضایت می کند. -خودخواه است. -برسرمسائل جزئی خشمگین می شود. -کینه توز و انتقام جو است. -پرخاشگری را دوست دارد. -اشتباهات خود را نمی پذیرد. -از مخالفت کردن در جمع لذت می برد. -از رک گویی و بدون پرده حرف زدن ابایی ندارد. -مشارکت با دیگران را دوست ندارد. -همواره سعی دارد خواسته های خود را به دیگران تحمیل کند. -وابستگی دیگران را به خود دوست دارد. -در برابر نظرهای جمع مقاومت می کند. -به دیگران اعتماد ندارد. -دائماً احساس شکست می کند. -رقابت ناسالم را دوست دارد. -در به کرسی نشاندن خواسته های خود اصرار می ورزد. -پیروزی خود به قیمت شکست دیگران را دوست دارد. -از جریحه دار کردن احساسات دیگران لذت می برد.
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده
|