جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چكيده اي از جزوء

چكيده اي از جزوء 10 سال 11 ماه ago #8726

آموزش و پرورش :
مدارس در آموزش دانش آموزان پس از خانواده نقش بسزایی در رفتار آنها دارن. آنها با آموختن شیوه های و نگرش های موجود و القاء انها به دان آموزان نقش اصلی تربیت را ایفا می کنند.به علت انکه کودکان از روع زمان آشنایی با محیط جه تربیت اجتماعی وارد مدارس می شوند این وظیه مهو جهت تربیت کودکان بر عهده مدارس می باشد.
فرهنگ و ازدواج:
از دواج در فرهنگ هی مختلف متفاوت می باشد. برای انتخاب همسر در فرهنگ های مختلف نیز متفاوت می باشد. مثلا داشتن زن کدبانو . کارمند و خوش اندام ، بلند قد و ....... .
در قبیله فرهنگ ازدواج به صورت سنی و به شکل گسترده و قبیله ای می باشد
در ایران نیز در هر نقطه و قومی رسوم مختلف را دارد. مثلا تهیه جهیزیه در شهرهای مختلف به یک شکل نمی باشد. در برخی از استان ها و شهرها تهیه جهزیه توسط داماد و در برخی از استان ها و شهرها بر عهده عروس می باشد.
عوامل موثر بر رفتار اجتماعی مطلوب:
1- تفاوتهای فرهنگی: عامل فرهنگ عامل مهم در رفتارهای اجتماعی مطلوب می باشد. مثلا کمک گروهی به مستمندان
2- جنسیت افراد: بیتر زنان تمایل بیشتری بهع مادر دن دارن و عملکرد مادرانه آنها بر جامعه تاثیر می گذارد.
3- مکان جغرافیایی: افرادی که در سطح پایین تری زندگی می کنند تمایل بقیتری به کمک و یاری رساندن دارند.
4- موقعیت اجتماعی: کمک کردن طبقه اجتماعی متوسط به طبقه های پایین تر و آسیب دیده خود همواره بوده است.
5- وابستگی های مذهبی: تعصب داشتن به مذهب خاص و تشویق دیگران در جهت سو به آن مذهب
6- ویژگی های شخصیتی: تحریک شدن افراد در حس همدردی و خیرخواهی و ... .
7- والدین: تاثیر اصلی والدینی که رفتار مطلوب محیط دا دارند در تربیت فرزندان خود بسیار مفیدتر می باشد.
8- هنجارها: هنجارهای شناخته شده در جامعه تاثیرات خود را در رفتار های اجتماعی افراد دارند. رفتار اجتماعی مطلوب نیز نوعی هنجار بشمار میرود.
فرهنگ باروری:
از عوامل مهم و اصلی فرهنگ مردم می باشد. کاهش و افزایش باروری در ارتباط مستقیم با ارزشهای و بائرهای فرهنگی دارد. عوامل فرهنگی نیز به نوبه خود تاثیر دارند مانند جبرگرایی و تقدیرگرایی. میزان آگاهی خانواده ها نیز در ارتباط با تربیت فرزندان نیز از دیگر تاثیرات کم یا زیاد شدن میزان باروری در جامعه می باشد. هر چه میزان آگاهی افراد خصوصا زنان در جامعه بیشتر باشد میزان باروری آنها کمتر خواهد بود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

چكيده اي از جزوء 10 سال 11 ماه ago #8825

آموزش و پرورش : در آموزش و پرورش از طریق آموزش ارزشها ، نگرشها و عادات می توان تاثیر مهمی بر روی فرهنگ جامعه گذاشت کودک ساعات طولانی را در مدرسه می گذراند و آموزشهای گوناگونی می بیند مثل انضباط – بهداشت عمومی – مسئولیت پذیری و ... علاوه بر این آموزشها و آموزشهای علمی جامعه و آموزش و پرورش و رفتارهای اجتماعی با یکدیگر در ارتباط دائمند مدرسه در جامعه شکل می گیرد و ضعفهای آموزش و پرورش موجب ضعف نسلهای آینده خواهد شد مدرسه وظایف گوناگونی دارد از جمله : جامعه پذیر کردن کودکان ، نوجوانان و جوانان – انتقال سرمایه فرهنگی از نسلهای پیشین به نسل معاصر – آماده کردن نوجوانان برای مشاغل و حرفه ها – کمک به حفظ یکپارچگی جامعه
آموزش و پرورش و رفتاراجتماعی : مدارس با تاکید بر یادگیری ارزش ها ، نگرش ها و عادت ها تاثیر زیادی بر رفتار اجتماعی فرد دارند ، مدارس ارزشهای فرهنگی و نگرش فرد را تقویت می کنند و هماهنگی را به کودکان یاد می دهند این عوامل برای برخی اثر محدود کننده ای در فرصت دارد و برای برخی اثر تسهیل کننده کودکان ساعات زیادی را در مدرسه می گذرانند و در مدرسه مسائل زیادی بجز از دروس علمی یاد می گیرند .

فرهنگ و ازدواج : فرهنگ ازدواج در معمولی ترین مقدمات آن با یکدیگر متفاوت است در همسرگزینی ، هر فرهنگی همسر ایده آل متفاوت است در هر فرهنگی شرایط طرف مقابل متفاوت است مثلا کسی خانم کدبانو می خواد یکی دیگه هست اندام براش مهم است و در دیگری دنبال در آمد بالا و ... در جوامع سنتی ازدواج از پیش تعیین شده جزوی از فرهنگ است کسی نمی تواند خود انتخاب گر باشد این فرهنگ آن منطقه است که تصمیم می گیرد . در فرهنگ هایی که به صورت جمعی و تقریبا قبیله ای زندگی می کنند و به شکلی سنتی فکر می کنند کل یک خانواده گسترده با خانواده گسترده دیگر ازدواج می کند اما در فرهنگ های فردگرا این فرد است که ازدواج می کند در ایران بسیاری از رسومات کهن ازدواج هنوز هم برگزار می شود و به قوت خود برقرار است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.