دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تکلیف استاد

تکلیف استاد 11 سال 5 روز ago #8647

1- فرهنگ و رفتار های اجتماعی مطلوب : رفتار های اجتماعی مطلوب در سطح فردی و مسئولیت مشترک در سطح اجتماعی با ارزش هم دردی ، ارتباط نزدیکی دارند . تحقیقات نشان می دهند که پرداختن به رفتار های اجتماعی مطلوب در دراز مدت در بین جوامع به میزان وسیعی با یکدیگر متفاوت است در فرهنگهای خاور دور بخش وسیعی از رفتارهای روزمره در نظام های اجتماعی مانند خانواده ، مدرسه و محل کار صورت می گیرد و نقش اجتماعی افراد با قیود و تعهداتی که رفتار روزمره را تعیین می کند ارتباط نزدیکی دارد بنابراین فرهنگ بر شیوه ی نگرش غالب در بین اعضای جامعه نسبت به مسئله مسئولیت تاثیر می گذارد و آن را تغییر می دهد .
2- عوامل موثر بر رفتارهای اجتماعی مطلوب : الف ) تفاوت های فرهنگی : فرهنگ عامل بسیار مهم در رفتارهای اجتماعی مطلوب می باشد .
ب ) جنسیت افراد : به طور معمول زنان احساسات مادرانه دارند که می تواند بر عملکردشان در جامعه تاثیر بگذارد .
ج ) مکان جغرافیایی : بطور معمول روستاییان به علت اینکه نزدیک هم زندگی می کنند تمایل بیشتری به کمک کردن دارند .
د ) موقعیت اجتماعی : معمولا طبقه اجتماعی تحت تاثیر مشابهت ها قرار می گیرد مانند کمک قشر متوسط به قشر متوسط جامعه .
ه ) وابستگی های مذهبی : تعصب یا وابسته بودن به مذهبی خاص افراد را به رفتارهای اجتماعی مطلوب نسبت به هم مذهب بودن تشویق می کند .

آرایش سنتی : این نوع آرایش از الگوهای زمانهای گذشته پیروی می کند و بدون تغییر به آن پرداخته می شود و در میان افراد سنین میانسالی و یا کهنسالی قرار دارد و در محیط خانه اکثرا صورت می گیرد
آرایش تیپیک : این نوع آرایش به آرایش سنتی شبیه است و بزرگترین تفاوت آن در تفاوت سنی می باشد آرایش کننده تیپیک شبیه دوره جوانی آرایش کننده سنتی است این افراد آرایش هایی که مورد قبول دیگران نیست را انجام نمی دهند و مهم ترین هدف این دسته مرتب و آراسته به نظر رسیدن است و همیشه با یک نوع آرایش ظاهر می شوند .
آرایش مذهبی : زنانی که از آرایش مذهبی استفاده می کنند خود به سه دسته تقسیم می شوند دسته اول کسانی هستند که به دلیل اعتقادات فقهی و مذهبی از لوازم آرایش در حضور نا محرم استفاده نمی کنند و حرام می دانند این افراد در حوزه های عمومی اصلا آرایش ندارند. دسته دوم کسانی را تشکیل می دهند که در حوزه ی عمومی فقط در حدی آرایش می کنند که به نظر نیایند هدفشان این است که چهره آنان رنگ پریده و یا نا مرتب به نظر نرسد و عمدتا به آرایش پوست بسنده می کنند . دسته سوم زنان مذهبی در زمینه آرایش خود به بازاندیشی دست زده اند و آرایش در حد عرفی و معمول در برابر نا محرم را فاقد اشکال می دانند ولی به احکام دیگر نظیر حجاب و پوشاندن مو ها و... اعتقاد دارند و رعایت می کنند .
آرایش اعتراضی : اغلب این دسته از زنان را دختران نوجوانی تشکیل می دهند که از رنگها و طرح های معمول و پذیرفته شده پیروی نمی کنند و از رنگ های زننده مثل سیاه ، خاکستری و آبی سیر استفاده می کنند .
آرایش هنری : این دسته از زنان تحصیل کرده های هنرستان یا دانشکده هنر هستند که از نقاشی ، رنگ و ترکیب رنگها و غیره اطلاعات بیشتری دارند و در همه حوزه ها با تکیه بر همین اصل متفاوت از دیگرزنان آرایش می کنند.
آرایش فیمینیستی : این دسته نیز به دو نسل تقسیم می شوند : نسل اول = این زنان در جامعه ما را کسانی تشکیل می دهند که سخت گیر ترند و مواضع فیمینیستی خود را به شدت قبول دارند این زنان الان در سنین میانسالی به سر میبرند اینان اعتقاد دارند آرایش نوعی بهره کشی زنانه است و در جمع های مختلط با ظاهری خشمگین ظاهر می شوند .
نسل دوم = زنان جوانی هستند که نگرش متعادل تری نسبت به آرایش دارند آنان به نوعی آرایش می کنند که سایر ابعاد شخصیتی شان را تحت تاثیر قرار ندهد و مرد محور نباشد یعنی به نیت توجه مردان انجام نشود.
آرایش زنان خیابانی : این آرایش با یک هدف ساده انجام میشود جلب توجه مردان . این نوع آرایش معمولا با رنگهای تند که اغلب قرمز ، بنفش تیره یا مشکی است . البته بیشتر در این گروه ژست ها ی چهره ، بدن و لباس این زنان مهم است .
4- فرهنگ و مصرف گرایی : مصرف مفهومی آکنده از ارزش است با ورود جریان مدرنیته و تقابل آن با سنت و تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی باعث بروز جامعه ی مصرفی در ایران شده است نقش زنان در این امر بسیار پر اهمیت است از وسایل منزل گرفته تا نوع پوشش و بدن آرایی و ... از وجوه فرهنگ مصرفی در ایران به شمار می رود . نارضایتی کاذب از بدن و به دنبال آن اعتماد به نفس ضعیف ، افسردگی و مشکلات روانی دیگر را به دنبال دارد و در جامعه نیز تاثیر گذار می باشد.
رسانه ها در این امر نقش مهمی را ایفا میکند زمانی فراهم کردن شرایط تولید در جوامع سرمایه داری مهم ترین نیاز محسوب می شد اما به مجرد این که تولید سرمایه داری تثبیت شد نیاز به افزایش مصرف ظاهر شد و مردم کم کم نا گزیر شدند که علاوه بر اخلاق کاری ، اخلاق اوقات فراغت یا مصرف را نیز بیاموزند. نهادهایی چون تبلیغات ، بازاریابی و طراحی و روابط عمومی برای تشویق مردم به مصرف گسترش یافتند و یک فرهنگ مردمی پست مدرنیستی که به مصرف ارج می نهد ظاهر شد خرید همانند غالب پدیده های مدرن مبهم و دو پهلو است هم کاروهم فراغت و تفریح است و تجربه ای خصوصی می باشد که در زمینه ای عمومی و اجتماعی رخ می دهد خرید فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با جنبه های اجتماعی پرسه می زند ، در خرید هم لذت و هم اضطراب نهفته است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده