شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحقيق مردم بوشهر

تحقيق مردم بوشهر 10 سال 11 ماه ago #7611

با سلام و خسته نباشيد خدمت استاد عزيز تحقيق خود را كه در كلاس كنفرانس داده بودم خلاصه خدمتتان ارسال ميكنم.
بوشهر داراي مساحت 27/653 كيلومتر مربع و داراي جمعيت 886/267 داراي 9 شهرستان و 23 بخش و 45 دهستان و 30 شهر و 610 آباده زبان اصلي اكثريت فارسي و اقليت عربي است. بوشهر چندمين استان ايران و هفدهمين استان بزرگ كشور از نظر مساخت است مركز اين استان بوشهر است و به علت قرار گرفتن در ساحل استراتژيك خليج فارس صادرات و واردات دريايي صنعت صيادي و وجود ذخاير نفت و گاز كشاورزي و نخلداري وجود نيروگاه هسته اي از اهميت راهبردي و اقتصادي برخوردار است پايتخت انرژي ايران لقب بوشهر است و مبارزه مردم بوشهر عليه نيروهاي خارجي در يكصد سال اخير از شاخصهاي مهم تاريخي اين استان است بوشهر از شمال به خوزستان و قسمتي از كهگيلويه و بويراحمد از جنوب به خليج فارس و قسمتي از هرمزگان از شرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس بوشهر بيش از 707 كيلومتر مرز دريايي دارد.
قديمي نشان به دست آمده از سكونت در سرزمين بوشهر به عهد عيلامي و تمدن بين النهرين بر مي گردد . شهر بوشهر در گذشته به اسامي ليان - ريشهر - دانشهر- انطاكيه بندر نادري يا ابوشهر ناميده شده است. از نظر جمعيت در مقابل هر 100 زن 104 مرد وجود داشته است . زبان مردم بوشهر فارسي و با گويش محلي بوشهري تكلم مي كنند لهجه ها بيشتر در روستاها تنوع دارد تا در شهر برخي از اهالي جزيره شيف و بنادر كنگان و عسلويه با زبان عربي صحبت مي كنند. از نظر توليد خرما يكي از استانهاي مهم كشور است. مردم بوشهر از اولين مردماني بودند كه با مجله و روزنامه آشنا شدند و يكي از نخستين شهرهايي كه كارخانه چاپ سنگي را وارد كرد بوشه ربود به همين علت روزنامه هاي زيادي مثل مظفري - خليج ايران - نداي جنوب به چاپ و نشر مي رسيد. مهمترين بنادر بوشهر - گناوه - ديلم - ريگ دير- كنگان - نخل تقي - بندر عسلويه و بندر عامري مي باشد. مركز آموزشعالي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر - دانشگاه آزاد برازجان - دانشگاه آزاد اسلامي اهرم - دانشگاه ازاد دلوار- دانشگاه ازاد خارك- بيمارستان كنگان - بيمارستان جم - بيمارستان امام حسين - بيمارستان شهيد بهشتي خارك - بيمارستان سوانح سوختگي
ماه گرفتگي در بوشهر: وقتي ماه مي گيرد مردم به وحشت مي افتند و علاوه بر خواندن نماز آيات آيينهاي ديگري براي رها شدن ماه انجام مي دهند مردم دسته جمعي شعر خوانده و روي قوطي يا ظرف حلبي مي زنند و مي گويند سبيل پلنگي ماه ول كن تا بيا غلوم زنگي ماه ول كن تا بيا و اعتقاد دارند غلام زنگي ده شاهي پول از ما طلبكار است و با ماه كشتي مي گيرند و يا اينكه به پشت بام رفته و بطرف آسمان شليك مي كنند هنگام خورشيد نيز همين كار را انجام ميدهند.
با تشكر و خسته نباشيد. بهناز بايرامي
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده