یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: حجاب

حجاب 11 سال 7 ساعت ago #7170

  • علی مصلح
  • علی مصلح's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 6
  • Thank you received: 4
آیا طرز لباس پوشیدن باعث پیشرفت می شود ؟

رابطه لباس و فرهنگ آن قدر قوی است که ما یک فرد خارجی و یک فرد ایرانی را از سبک لباس پوشیدنشان تشخیص می دهیم و آن فرد با لباسی که بر تن دارد می گوید:
من کیستم و از کجا آمده ام و به کدام فرهنگ تعلق دارم
کمی به لباس ایرانیان از جمله روستائیان عشایر و طوایف مختلف آنها از جمله کردها لرها بختیاری ها و قشقائی ها و الالخصوص لباس زنان آنان دقت کنید .لباس هائی که کاملا دور مانده از فرهنگ غربی بوده اند .با کمی دقت در نوع لباس این افراد می فهمیم که یک نقطه اشتراک در تمام این لباس ها به چشم می خورد و آنهم بلند بودن و گشاد بودن و در اکثر جاها ساده بودن است.حتی اگر به پوشش مردم ایران و خیلی از کشورها قبل از ورود اسلام هم بنگریم می بینیم که لباس های آنان بلند و گشاد بوده است .

حال نگاهی می اندازیم به کشورهای اروپائی و آمریکائی و نوع لباس آنان . به نظر شما چه می بینیم ؟نقطه اشتراک در لباس این جوامع چیست؟تنگ و چسبان و کوتاه بودن مثل :
جوراب کوتاه ،مانتوی کوتاه ،روسری کوتاه ،شال کوتاه ،شلوار کوتاه ،بلوز کوتاه و غیره.

براستی علت چیست؟
چرا کشور هائی که تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار نگرفته اندنقطه اشتراک آنان گشادی و بلندی و سادگی است، اما کشورهائی که تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته اندنقطه اشتراکشان تنگی و کوتاهی است ؟از خیلی از این افراد که این سوال پرسیده می شود می گویند:

همان طور که غرب پیشتاز در پیشرفت و تکنولوژِی هست در این مورد هم غرب پیشتاز بوده و کشورهائی که لباس بلند و گشاد می پوشند از فرهنگ و تکنولوژی عقب مانده اند.آیا این سخن درست است که شرقیانی که لباس بلند و گشاد تولید می کنند نمی توانند لباس کوتاه و تنگ تولید کنند ؟ آیا این کار سخت تر است ؟ آیا فکرشان نمیرسید ؟آیا درست است تنگی و کوتاهی را نشانه پیشرفت و تکنولوژی دانست ؟

علت را باید در جای دیگر بررسی کرد.



اعتراض فمينيست ها به اظهارات اوباما در باره حجاب

فمينيست هاي فرانسوي با اشاره به سخنراني باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در مصر در خصوص روابط جديد با دنياي اسلام، سخنان وي در باره حجاب را به شدت محکوم کردند

بر اساس اين گزارش، اوباما در سخناني در قاهره با اشاره به برقراري روابط جديد با دنياي اسلام اظهار داشت: کشورهاي غربي نبايد زنان مسلمان را به پوشيدن لباس خاصي ملزم کنند چرا که در غير اينصورت اين امر نشان دهنده وجود نابرابري در جامعه خواهدبود.

اين در حالي است که اظهارات روز گذشته اوباما در رسانه هاي جهان بازتاب گسترده اي داشت و واکنشهاي متفاوتي را موجب شد. در عين حال اين سخنان خشم برخي محافل غربي از جمله فمينيست ها و بسياري از گروه هاي فعال زنان را به همراه داشت.

گفتني است براساس قانون اساسي فرانسه داشتن حجاب و نشانه يا پوششي که نمايانگر وابستگي مذهبي باشد در مراکز آموزشي ممنوع بوده و فمينيست هاي فرانسوي نيز با حمايت از اين قانون، حجاب را به عنوان ابزاري براي فشار بر زن تلقي مي کنند.

دختر جوان و پوشش

اسلام تنها دینی است که اهمییت و احترام زیادی به بانوان میگذارد من هم میخواهم به چند نکته اشاره کنم.

دخـتـران جـوان اگـر بـه سعادت خویش علاقه مند باشند باید از خودآرایی و خودنمایی در برابر مردان نامحرم خودداری کنند.

به تجربه , دیده شده که دختران ناآگاه و ضعیف النفس بیشتر به خودآرایی و خودنمایی می پردازند و سعی دارند که ظاهری دلفریب از خود نشان دهند و از توجه به شخصیت واقعی و باطنی خود و کمالات روحی غفلت ورزند.

غفلت از یاد خدا و ورود به گناه کم کم زمینه را برای انحطاط و ابتذال آنها فراهم می سازد.

حـجـاب ارزشـی اسـت که رعایت آن به دختر, پاکی و سلامتی می بخشد, او را همچون گوهری درون صدف از شر آفتها, وسوسه ها و آلودگیهامصون نگاه می دارد و به خدا نزدیک می گرداند.

کسانی که به بی حجابی و بدحجابی دست می زنند, اکثرا نمی اندیشند و تعقل نمی کنند و تنها آلت دست وسوسه های نفسانی خود قرارمی گیرند.

خودنمایی و خودآرایی در صحنه اجتماع به شخصیت عفیف زن لطمه وارد می سازد.

بـا وقـار بـودن دخـتـر و رعایت نمودن حریم بین محرم و نامحرم به او اصالت می بخشد و او را در دیدگان همه قابل تعظیم و احترام می گرداند.

حجاب در واقع , مصونیتی است برای دختر جوان که او را از فروریختن شخصیت , نجات می بخشد و از طرفی پسران جوان را از خطر انحراف باز می دارد.

در جـوامـعـی کـه بـی حـجابی را ترویج می کنند, دختران بازیچه دست قدرتهای استعمارگران می شوند, بطوری که از استواری شخصیت و تقدس وعفتی که شایسته یک دختر پاکدامن و عفیف است تهی می شوند.

تـجربه نشان داده است که مراعات حجاب در میان دختران موجب حراست و سلامت روحی و نیز موفقیت آنان در زندگی آینده است .

عـفـت و حیا در زندگی انسان به قدری اهمیت دارد که پیامبررمی فرمایند: الحیا هو الدین کله , حیا تمام دین است .

وامام صادق (ع ) می فرمایند: لا ایمان لمن لا حیا له , کسی که حیاندارد, ایمان ندارد.

استفاده از لباسهای تنگ و عریان نمودن بخشی از بدن و در معرض دید نامحرم قرار دادن , علاوه بر مضرات بهداشتی آن , عفت و حیای دختر راخدشه دار می سازد و مقدمات دوری از مبدا آفرینش را فراهم می آورد.

دخـتـر جـوان بـا رعایت حجاب , خود را به خدا نزدیک می کند, زیرا به کمک آن , امنیت و آرامش می یابد و افراد هرزه و لاابالی و منحرف را ازنگاههای آلوده محروم می سازد.

دخـتـرعفیف و پاکدامن , فطرتا از این که به دیده شهوت آلود و هوس انگیز به او نگریسته شود در رنج و ناراحتی است و اگر دختری این خصوصیت و حالت را نداشته باشد و حاضر باشد که بخشی از مـوی خـودرا نـامـحـرم بـبـیـنـدو هـمـچـنین از آن که مورد بهره برداری چشمهای آلوده و هوس انگیزقرار گیرد, رنج و نفرتی احساس نکند, باید بداند که از فطرت سالم خود فاصله گرفته اسـت و با آلودگی نگاههای بیگانه , خو پیدا کرده و به سراشیبی سقوط و فساد نزدیک گردیده و ارزشهای انسانی را از دست داده است .

از طـرفـی دخـتری که حریم حجاب را رعایت کند و خود را از دسترس نامحرمان دور نگاه دارد, همچون گوهری با ارزش در درون صدف , ارزش و احترام خود را در نزد همگان افزایش داده و از ابتذال در امان مانده است .

پـسـران جوان نیز هر چند لاابالی و بی بندوبار باشند, باز در عمق روح خود برای دخترانی , ارزش قـائلند که در دسترس و پیش پا افتاده و بی بندوبارو بزک کرده نباشند و در درون خود این گونه دختران را می ستایند.

عـفـت و حیا از خصوصیات فطری آدمی است , چرا که نظام آفرینش برای پاسداری و نگهداری از ایـن گـوهـر گـرانبها و ارزشمند و همچنین برای حفظ مقام و موقعیت زن , زیبایی اش را در این می بیند که او, همچون گوهری قیمتی درون صدفی از هر گرد و غبار و آفات و آلایشی و به دور ازدسـتـرس این و آن باشد, چرا که شئ قیمتی را معمولا دور از دسترس همگان در یک جای امن نگهداری می کنند, ولی وسائل کم ارزش همیشه جلو دست و پا است .

بـیـشـتـر بـانوان به تجربه دریافته اند: زمانی که زن از درون این صدف قیمتی خارج شده , لطمه بـزرگی به شخصیت والای خویش و جامعه وارد ساخته و همواره در اجتماع , موجب سؤ استفاده مردان پست و هرزه و نیز مایه لعن و طعن و تحقیر اکثر مردم واقع شده اند.

دختری که زیور خود را تنها در کانون گرم خانواده بپوشد ودر بیرون از خانه و اجتماع با متانت و وقـار و پـوشـیـدگـی ظاهر شود, هم در بین اعضای خانواده عزیز و گرامی است و هم در چشم دیگران ارزشمند.

اگـر دخـتـری پـا را از حـریـم عـفـت و حـجاب بیرون بگذارد نه تنها اولین ضربه را به زندگی خـانـوادگـی خود فرود آورده , بلکه گناه بزرگی را مرتکب شده است و نسل جوان پسر را که در آیـنـده بـه حـال خـود و اجـتماع مفید خواهند بود, در معرض تباهی و سقوط قرار داده است و با انحراف آنان , ضربه ای مهلک به آینده جامعه خود خواهد زد.

تـجـربه های تاریخی گذشته به ما نشان داده که دشمنان ملتها هرگاه که خواسته اند نسلی را از درون تـهی کنند و سرمایه کشوری را غارت نمایند وذخیره ها و گنجینه های آن کشور را به یغما ببرند, از این راه وارد شده اند.

وقـتـی رضاخان توسط انگلیس بر ایران مسلط شد, یکی از ماموریتهایش این بود که کشف حجاب کند.

آتاترک هم که عامل بیگانه در ترکیه بود همین سیاست را در پیش گرفت .

در الجزایر نیز به همین حیله متوسل شدند.

البته باید هوشیار بود که در هر زمان , شکل این توطئه فرق می کند.

در این زمان ممکن است از طریق زور و قلدری وارد نشوند, بلکه با حیله ها و فریفتن نسل نو, تحت عـنـوان تجدد و تمدن و علم و عناوین ظاهرفریب دیگر, کاری کنند که نسل جوان با رضا و رغبت پذیرای این بدحجابی شود .

سارکوزي سخنان اوباما را در مورد آزادي حجاب اسلامي تاييد کرد

پايگاه اطلاع رساني روزنامه "لو موند" نوشت، نيکلا سارکوزي رييس جمهوري فرانسه اعلام کرد که با اظهارات باراک اوباما همتاي آمريکايي خود در خصوص آزادي حجاب اسلامي، موافق است.

لوموند روز يکشنبه در گزارشي به قلم "آرنود لوپارمانتيه" افزود: اوباما در سخنان خود در مورد اسلام در "الازهر" مصر، اعلام کرده بود: "مهم است که کشورهاي غربي مثلا با ديکته کردن نوع لباسي که مسلمانان بايد بپوشند، از پرداختن آنان به امور ديني شان همانطور که مي خواهند، جلوگيري مي کنند."

گزارشگر لو موند اين اظهارات را حمله به قوانين برخي از کشورهاي اروپايي و بخصوص قانون سال 2004 فرانسه مبني بر ممنوعيت داشتن روسري (حجاب اسلامي) در مدارس دولتي فرانسه، خواند.

بر پايه اين گزارش، سارکوزي با بيان وجود دو محدوديت براي داشتن حجاب اسلامي با توجه به "لائيک" بودن دولت فرانسه، ادعا کرد: "در فرانسه يک دختر جوان مي تواند در صورت تمايل حجاب داشته باشد، اما دو محدوديت وجود دارد: نخست آنکه در بخش دولتي کارمندان نبايد نشانه مشهودي از دين خود بهمراه داشته باشند و ديگر آنکه داشتن حجاب بايد خواست و انتخاب خود دختران جوان باشد و توسط خانواده و اطرافيان به آنان تحميل نشده باشد."

سارکوزي همچنين با اشاره به "احترام گذاشتن به زنان در فرانسه"، افزود در زماني که وزارت کشور فرانسه را در اختيار داشته است، اقدامات زيادي انجام داده تا مسلمانان بتوانند دين خود را مانند همه اديان ديگر، حفظ کنند."

وي همچنين تاکيد کرد: "روشن است که رييس جمهوري موافق داشتن حجاب در مدارس نيست، چرا که قانون آن را تحميل مي کند."

برپايه اين گزارش، سارکوزي سخنان اوباما را در "قاهره" قابل توجه خواند و افزود: " زماني طولاني منتظر بوديم که آمريکا بعنوان نخستين قدرت جهان، به مسئوليت هاي خود براي جلوگيري از برخورد فرهنگها ميان غرب و شرق، عمل کند."

اوباما همچنين در تشريح اهداف خود در سخنراني در قاهره، آن را "تلاشي براي گشايش راه گفتگو ميان کشورهاي مسلمان و کشورهاي غيرمسلمان" خواند و افزود: " نبايد 2 هنجار متفاوت در مورد آزادي بيان مذهبي در کشورهاي مسلمان و کشورهاي غيرمسلمان داشته باشيم."

منبع:www.Irna.ir

حجاب هویتی ملی

در ميان اقوام و تمدن‏هاي عهد كهن، پوشش زن ايراني در مقايسه با پوشش تمدن‏هاي ديگر، كامل‏تر بوده است. از اين‏رو، در هيچ كتيبه و نقش برجسته‏اي نمي‏توان زن ايراني را حتي با سر برهنه مشاهده كرد. روت ترنر در كتاب تاريخ لباس، به پرده‏نشين بودن زن ايراني در عهد باستان چنين اشاره مي‏كند:

از زنان (ايرانيان باستان) شما اندكي تنديس به جاي مانده است؛ زيرا زنان در زندگي اجتماعي شركت چنداني نداشتند.

ماريا برسيوس نيز به پوشش كامل زن ايراني در نقش‏هاي برجسته دوران هخامنشي چنين اشاره مي‏كند:

يك سوزن دوزي كشف شده در پهنه هخامنشي كه چهار زن را در دو طرف عودسوزي نشان مي‏دهد، بسيار چشم‏گير است. اين ديوار آويز كه در گوري مدفون در زير يخ در پازيريك پيدا شده، متعلق به دوره هخامنشي شناخته شده و تاريخ آن قرن چهارم قبل از ميلاد است (رودنكو 1970: 296 و 1977 P.Iو منير 1960) همين، در هر يك از چهار گوشه تصوير شده است. زنان لباس بلند و تزيين شده به تن دارند. هر چهار زن توري به سر دارند كه از پشت سر آويزان است. دو زني كه نزديك‏تر به عودسوز ايستاده‏اند، تاج بر سر دارند.

در كتاب تاريخ پوشاك ايرانيان از ابتداي اسلام تا حمله مغول به استفاده زن ايراني از پوششي در دوره اشكانيان و ساسانيان اشاره شده است:

لباس زنان در دوران ساساني را عموماً پيراهني يك‏دست و بلند و پرچين تشكيل مي‏داد كه گاهي آن را با نواري در زير سينه يا كمي پايين‏تر جمع مي‏كردند و مي‏بستند. گاهي نيز قسمت انتهاي دامن را به وسيله پارچه‏اي اضافي وپرچين پرچين‏تر مي‏دوختند. هر دو اين پيراهن‏ها آستين‏هاي بلند تا مچ دست‏ها و يقه‏اي گرد و ساده داشتند... هم‏چنين زنان ساساني از نوعي چادر استفاده مي‏كردند كه در دوران قبل از آن نيز استفاده مي‏شد.

متون كهن و اشعار راويان ايرانيان باستان هم از پرده‏نشيني و پوشش كامل زن ايراني حكايت دارند تا آن‏جا كه فردوستي در خصوص زنان دربار پادشاهي مي‏گويد:

همه دخت شاهان پوشيده روي

كسي كو نيامد ز پرده به كوي

پسر هست و پوشيده رويان بسي

چنين خسته و بسته هر كسي

با روي آوري ايرانيان به اسلام، پوشش زن ايراني كامل‏تر شد.

لباس زنان ديلمي تفاوتي با لباس زنان ايراني همان دوره در نواحي خراسان و سيستان، با عراق و بغداد نداشت. چادر زنان ديلمي سياه بود و با پارچه نازك ابريشمي (قعب) روي چهره خود را مي‏پوشاندند.

برادران شرلي در سفرنامه خود، حجاب زن ايراني را در عصر صفويه چنين به تصوير مي‏كشند:

چادر و روبند بر سر دارند، به طوري كه آفتاب هيچ‏وقت بر صورت آنها نمي‏تابد. زن‏ها هم مانند مردها شلوار و جوراب‏هاي مخملي گلي مي‏پوشند.

يوشيدا مساهارو، سفير ژاپن در دربار ناصرالدين شاه، در مورد حجاب زن در دوره قاجار مي‏نويسد:

زن‏ها چادر بر سر مي‏كردند كه از سر تا به پايشان را مي‏پوشاند و فقط چشم‏ها از پشت روبند توري كه زير چادر به صورت انداخته بودند، پنجره‏اي به بيرون داشت. در خيابان كه به زن‏هاي ايراني مي‏رسيديم، آنها چشم از ما برمي‏گردانند و رويشان را سخت مي‏گرفتند. در چند ماهي كه ما اينجا بوديم، هرگز زني رويش را به ما ننمود و نتوانستيم صورت زنان را بي‏حجاب و چادر ببينيم. در اين وضع، زشت و زيبا، جوان يا پيربودن زن‏ها را از روي رنگ و حالت دست‏هايشان كه شاداب يا چروكيده است، قياس و ارزيابي مي‏كرديم.

به اعتراف تمام جهان‏گرداني كه در ادوار گوناگون به ايران سفر كرده‏اند، تا قبل از مسئله كشف حجاب رضاخاني، حتي بي‏حجابي در بين زنان اقليت‏هاي ديني ايران اعم از مسيحي، يهودي و زرتشتي هم مشاهده نشده و فرهنگ حجاب و عفاف، بر جامعه ايران حاكم بوده است.

پژوهشي در مباني فقهي حجاب

كندوكاو در آيات حجاب، آن هم يك جا و همه سونگرانه، براى اهل نظر و فقه‏پژوهان، مى‏تواند ره‏گشا و پرفايده باشد و آنان را در دستيابى به زواياى گوناگون اين گزاره مهم اجتماعى، رهنمون سازد.

كنار هم گذاردن آيات حجاب و درنگ بر روى آنها و توجه به آغاز و پايان نشانه‏هاى پيوسته و ناپيوسته هر يك از آيات، بسيار روشن‏گر خواهد بود و ره‏گشا،كه در ضمن بحث،به اين نكته اشاره خواهد شد.

نكته شايان توجه اين كه:در كنار هم و به ترتيب نزول آوردن آيات و دقت و درنگ روى آنها، نشان خواهد داد كه حكم حجاب،يك باره اعلام نشده،بلكه كم‏كم و با گذشت زمان و آماده شدن زمينه و... بر قلب مبارك پيامبر(ص) نازل شده است.

ابتدا، در روزهاى پايانى سال پنجم هجرى، در جريان وليمه ازدواج پيامبر(ص) با زينب بنت جحش(همسر طلاق داده شده زيدابن‏حارثه) آيه حجاب همسران پيامبر(ص) بر آن حضرت نازل شد
حجاب زنان سالمند

قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه می‎دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباس‎های رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت می‎گوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباس‎هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.(نور؛60)


علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه‎ای از مرحله‌ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.
حجاب رفتاری

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.


از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛
حجاب چشم و حجاب در گفتار
حجاب چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.



قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.



حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.
مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

آیه ای از حجاب در قرآن

در آیه ای از قران آمده:

و لا یبدن زینتهن الا ما ظهر منها.

زنان می بایست زیبای ها و خوشایندی های خود را آشکار نسازند.جز مقداری(مانند دست ها تا مچ).

و در جای دیگری می فرماید:

و لا یبدین زینتهن ال..........

زنان باید زینت های خودشان را جز بر افرادی که محرمشان هستند به طور عمد ظاهر نسازند

حجاب در قرآن

در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم

وجود دارد. یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی

قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن

ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای

پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا

شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان

است.)

جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه

اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان

مصون و محفوظ باشد.

در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان

سخن به میان آمده است.

احادیث حجاب

از حدیث امام باقر استفاده می‌شود که محارم زن مانند برادر، پدر و ... حق ندارند به همه جای زن بنگرند و زن نیز نباید بگذارد پایین‌تر از جای گردنبد و بالاتر از مچ دست آشکار گردد. چنین نیست که زن نزد محرمها، هر لباسی بپوشد و با هر آرایشی بیرون آید واندام خود را بنمایاند.

يكي از اصحاب پيامبر مي‌گويد روزي نشسته بودم و لباسم كنار رفت و ران پايم پيدا شد. پيامبر كه در حال عبور بودند، به من گفتند: ران خود را بپوشان كه جزء عورت است.( مسند احمد )(قابل توجه برخی آقایان)

حضرت موسي(علیه السلام) آن‌قدر بر پوشيدگي خود محافظت مي‌كرد كه مردم مي‌پنداشتند وي بيماري جسماني دارد. رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله) درباره‌ي او مي‌فرمود: همانا موسي مردي باحيا و پوشيده بود كه به دليل حيايش، هيچ نقطه از بدن وي ديده نشد و لذا هنگامي كه مي‌خواست وارد آب شود تا بدنش وارد آب نمي‌شد، لباس خود را بيرون نمي‌آورد؛ در حالي كه بني‌اسرائيل حيا نمي‌كردند و در برابر هم براي شستشو برهنه مي‌شدند و به يكديگر نگاه مي‌كردند.

پيامبر اكرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله) هم هرگاه مي‌خواستند غسل كنند، كسي به‌وسيله‌ي پرده ايشان را مستور مي‌ساخت.

امام صادق(ع) پوشيدگي شديد لقمان را از علل حكيم شدن وي مي‌دانند. (قابل توجه کسانی که می گویند پوشش فقط برای زن است)

پيامبرصلی الله علیه و آله و سلم روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

احادیث حجاب

نمایان ساختن تمام بدن برای زوج رواست و سر و گردن را می توان در برابر پسر و برادر آشكار كرد، اما در برابر نا محرم باید از چهار پوشش استفاده كرد: پیراهن (درع)، روسری (خمار)، پوششی وسیع تر از روسری كه بر روی سینه می افتد (جلباب) و چادر (ازار).(مجمع البحرین).

عبداللّه‏ بن‏عباس، مفسّر و شاگرد سرشناس اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) گفته است:زن (بايد) مو و سينه و دور گردن و زير گلوي خود را بپوشاند.»( مجمع البيان، ج7)

حضرت على علیه السلام فرموده اند : پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايى اوست . غرر الحكم(5820)

احادیث حجاب

امام صادق(ع) به یکی ازخواهران محمدبن ابی‌عمیر فرمود : وقتی که به دیدار برادرت رفتی لباسهای رنگارنگ و تحریک‌آمیز برتن نکن.

رسول حق (صلی الله علیه وآله) به حولا فرمود :روسرى خود را كه جلب نظر مى كند نشان مده اگر چنين كني دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده اي.

امام رضا (ع):هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گری کند خدا رحمتش را از او باز می دارد .(همراه با نماز)

پيامبرصلی الله علیه وآله فرمود: لباسی بپوش که انگشت نمای مردم نشوی و عزت واحترامت هم محفوظ بماند.

فضيل بن يسار مي گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم كه آيا ساعد های زن از قسمتهائي است كه بايد از غير محارم بپوشاند ؟ فرمود بلي و آنچه زير روسري قرار مي گيرد بايد پوشيده شود همچنين از محل دستبند به بالا بايد پوشيده شود . (كافي جلد 5 )

رسول خدا(صلی الله علییه و آله و سلم) وضعيت دوران ما را از قبل پيش ‌بيني مي‌كنند: در آخر امت من، مرد نماهايي هستند كه سوار بر وسايل نقليه خود، بر در مساجد پياده مي‌شوند. زنان اينان، پوشيده‌هايي برهنه‌اند كه موهايشان برآمده است. اين‌ها زنان نفرين‌شده‌اند.( المحاسن، ج1)

رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) می‌فرماید: برای زن جایز نیست مچ پایش را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد اول اینکه: خداوند سبحان همیشه او را لعنت می‌کند. دوم اینکه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود. سوم اینکه: فرشتگان الهی هم او را لعنت می‌کنند. چهارم: عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است.هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ پای خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیرشوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسیت به خود خشمگین کرده است.

رسول خدا (صلی الله علیه واله و سلم) فرمودند:1- زر و زيور خود را در منظر و ديدگاه غيرشوهر مگذار و در غياب شوهر خود را خوشبو مكن و مچ پا را نشان مده اگر چنين كنيد دينتان را تباه و خدا را به خشم آورده ايد.

پيامبر اکرم(صلی الله علیه واله و سلم)زنان را از پوشيدن لباس‌هاي توجه برانگيز بر حذر مي‌داشتند.

احادیث حجاب

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

حضرت علي(علیه السلام) مي فرمايند: وقتي كسي عريان شود، شيطان به او نظر مي‌اندازد و در او طمع مي كند؛ پس خود را بپوشانيد.( تهذيب )

پيامبر فرمود: صيانت زن او را شادابتر و زيبايى‏اش را پايدارتر مى‏كند

پيامبر فرمود: غذائی بخور که خود می پسندی ولی لباسی بپوش که مردم می پسندند

در روایت است که برای پیامبر چند قواره پارچه آوردند پیامبر قواره ای را به یكی از یاران خود داد و به او فرمود كه این را دو قسمت كن: قسمتی را برای خود جامه كن و قسمت دیگر آن را به همسرت بده تا برای خود روسری كند. بعد به وی فرمود: به همسرت بگو برای این پارچه آستری فراهم كند تا بدن وی از زیر آن نمایان نباشد.( سنن أبی داود، ج 2)

رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: هلاكت زنان امت من در دو چيز است: «طلا و لباس نازك‌‌».( شيخ مفيد، امالي).

حضرت علیه السلام فرمودند: بر شما باد بر پوشيدن لباس ضخيم؛ چرا كه هركس لباسش نازك باشد، دينش نازك است.

احادیث زیبا

حضرت امیر المو منین علیه السلام :اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شدو دلها را منحرف می سازد (بحار الانوار جلد 74 صفحه 291)

رسول خدا صلی الله علیه والله وسلم: بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند زیرا هنگامیکه آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و اآمد داشتند جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت(بهشت جوانان صفحه 468)

حضرت علی علیه السلام می فرماید: بهترین لباس ؛ لباسی است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد.

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

حضرت علی علیه السلام مي فرمايند: وقتي كسي عريان شود، شيطان به او نظر مي‌اندازد و در او طمع مي كند؛ پس خود را بپوشانيد.( تهذيب )

رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: هلاكت زنان امت من در دو چيز است: «طلا و لباس نازك‌‌».( شيخ مفيد، امالي).

حضرت علي علیه السلام فرمودند: بر شما باد بر پوشيدن لباس ضخيم؛ چرا كه هركس لباسش نازك باشد، دينش نازك است

حضرت علی علیه السلام فرمودند:

من و فاطمه به محضر رسول خداصلی الله علیه و سلم وارد شديم.من مشاهده كردم آن حضرت به شدت ميگريند.عرض كردم اي رسول خدا ،چرا گريه ميكنيد؟ رسول خداصلی الله عیه واله و سلم فرمود: يا علي آن شب كه مرا به آسمان بردند زنهايي از امتم را مشاهده كردم كه در عذاب سختي به سر مي برند.وضع آنان براي من ناخوشايند بود و من از شدت عذاب آنها گريستم.آنگاه رسول خداصلی الله علیه واله وسلم وضع آنان را بيان فرمود.......فاطمه علیها سلام فرمود:اي حبيب من و نور چشمانم بفرماييد آنها چه كرده بودند؟ رسول خداصلی الله علیه آله وسلم فرمود: آنها كه به موهايشان آويخته بودند،زناني بودندكه موي خود را از مردها نمي پوشاندند ....وآنان كه از دو پا آويزان بودند زنهايي بودند كه بدون اجازه شوهر از خانه خارج مي شدند؛ آنان كه گوشت بدن خود را مي خوردند زناني بودند كه خويشتن را براي مردم مي آراستند....وآنها كه گوشت بدن خود را با قيچي مي بريدند،زناني بودند كه خود را بر مردان عرضه مي كردند....

پيامبر گرامي اسلام صلی الله علیه واله و سلم فرمودند: هر زني كه خود را خوشبو سازد و از خانه اش بيرون رود تاهنگامي كه باز گردداین زن زنا می کند.

حضرت اميرالمومنين(ع) فرمودند:

آيا حيا نمي كنيد و غيرت نمي ورزيد؟ زنان شما به بازار مي روند و بدن آنها به مردان بي مبالات برخورد مي كند.

پيامبر گرامي اسلام(ص) به حضرت فاطمه(س) فرمودند:چه چيز براي زن بهتر است؟ ايشان فرمودند: اين كه هيچ مردي را نبيند و هيچ مردي هم او را نبيند.بحارالانوار

به مؤمنان بگو چشمهاي خود را از(نگاه به نامحرمان)فرو گيرند،وعفاف خود را حفظ كنند؛اين براي آنان پاكيزه تر است؛خداوند از آنچه انجام ميدهند آگاه است.وبه زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند،و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را-جز آن مقدار كه نمايان است-آشكار ننمايند و(اطراف) روسري هاي خود را بر سينه ي خود افكنند(تا كردن و سينه آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان،........و هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود(و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد)..سوره ي نور آيه ي 30-31

آیه ی ۳۱سوره نور میفرماید:

و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن(.......)

معنی:

و به زنان با ایمان بگو که چشمان خود را (از نگاه به عورت غیر وبدن مرد اجنبی)فروببندد و عورت های خود را (تمام بدن را غیر از صورت و دست ها،از اینکه در معرض دید اجنبی قرار گیرد)

بررسی قرائت‌های نوين آيات حجاب

آن‌چه قرائت‌گران نوين از آيات حجاب به عنوان علت حكم معرفی می‌كنند، پشتوانه قرآنی و روايی ندارد و اسباب نزول مستند و در خور اعتمادی برای رسيدن به علت حكم نيست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، متن فوق بخشی از مقاله «قرائت‌های نو از آيه حجاب»، نوشته «محمد بهرامی» است كه در آخرين شماره فصل‌نامه پژوهش‌های قرآنی (شماره 50 و 51، پاييز و زمستان 86) آمده است.

از قرآن چگونه لزوم و حد پوشش به دست مي‌آيد؟

تقريباً چهارآيه درقرآن، به صراحت به مباحث پوشش پرداخته برخي ازآيات هم به بحث عفاف پرداخته است كه در واقع اين دو از هم متفاوتند. عفاف درواقع، يك خلق است، يك حالت دروني است و يكي از مظاهرش مي‌تواند پوشش باشد. در آياتي كه درباره پوشش است و ما به آنها آيات حجاب مي گوييم، در اصل اينكه نوعي از پوشش را براي زنها مطرح مي‌كند ترديدي نيست، مثلاً آيه 30 و 31 سوره نور، ابتدا با مردان شروع مي‌شودكه مردها و زنها، درنگاه كردن، ازنگاه خاص بپرهيزند، خيره نشوند و درواقع نگاه جنسيتي به يكديگر نداشته باشند و بعد وارد دستوراتي درباره زنها مي‌شود. ، در اينجا دو دستور خاص به زنها مي‌دهد: يكي اينكه شان (شنل يا پارچه بلند و بازي كه روي سر مي‌انداختند) را برسينه افكنند تاگردن و سينه با آن پوشانده شود و زينت‌شان را، جز زينت ظاهر، آشكار نكنند. ادامه آيه درباره نحوه روابطشان سخن مي گويد: ؛ يعني به گونه‌اي راه نرويدكه ديگران متوجه زيورآلات شما شوند.

دکتر علی شریعتی:

آنچه در همه پدر و مادر ها مشترک است ، این است که مذهب را طوری تعریف می کنند که انگار شیپور را از طرف دیگرش باد می کنند !

توصیه هایی که به نسل جوان می کنند اینطوری است .

درست مثل این است که طبیبی - یا به هر حال آدمی - دائم به کسی که لبش زخم شده یا صورتش جوش زده بگوید که « جوش نزن » و « زخم نشو » ؛ و بعد هم بگوید که به طور مثال «زخم شدن دهن فلان بدی را دارد ؛ جوش صورت فلان قدر بد است» !

این - اگر چه درست است – اصولا" چه تاثیری دارد ؟ چه می خواهد بشود و بعد چه نتیجه ای می خواهد بگیرد ؟

به جای این صحبتها باید فهمید چه عواملی باعث شده که این جوشها در زندگی روحی این بچه و این نسل بوجود آمده ؛ آن ریشه ها را باید یافت.

تجربه نشان می دهد که به عنوان اینکه دین فلان چیز را می گوید ، نمی شود حجاب را بر زن تحمیل کرد ، و عبادت را بر پسر تحمیل کرد ، مگر اینکه یک آگاهی انسانی پیدا کند ، و این ها نماینده یک طرز فکر باشد.

آیا در عوام ما پوشش اسلامی به عنوان یک طرز تفکر خاص است؟

نه ، طرز تفکر خاص نیست ، بلکه به عنوان تیپ خاص است ، که در آن مومن دارد ، فاسق دارد ، بد اندیش دارد ، خوش اندیش دارد ، خلاصه همه جور آدمی دارد !

البته حجاب غیر از چادر است ؛ چادر فرم است.

اصل قضیه این است که ، این دختری که الان می خواهد پوشش را انتخاب کند ، انگیزه اش چیست؟

معمولا انگیزه این است که « مادرم همینطور بوده ، خاله ام همینطور است ، محیطمان همینطور است ».این ، یک لباس سنتی است ؛ نشانه طبقه عقب مانده در حال مرگ است. جلویش را هم نمی توان گرفت ؛ بخواهی ده سال دیگر هم ادامه اش بدهی ، بعد از سال یازدهم تمام می شود ؛ رشد و تکاملش به سمت ریختن این حجاب است ، یعنی تکامل جامعه به سمت تَرک آن سمبل های سنتی اُمّلی.

بنابر این شما طرز فکر بچه ها را عوض کنید ، آنها خودشان پوشش را انتخاب خواهند کرد ؛ شما نمی خواهد مدلش را بدوزید و تنش کنید ! او خودش انتخاب می کند. شما را بطه عاشقانه بین او و این عالم وجود برقرار کنید ؛ او خودش به نماز می ایستد . هی به زور بیدارش نکنید !

نظر رهبر انقلاب

من مي‌گويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم يک نشانه ملي ماست که هيچ منافاتي با هيچ نوع تحرکي از زن ندارد. اگر واقعا کار اجتماعي وکار سياسي و کار فکري به معناي تحرک باشد، لباس رسمي زن مي‌تواند چادر باشد که بهترين نوع حجاب است. البته مي‌توان محجبه بود ولي چادر نداشت منتها همين‌جا هم بايد آن مرز را پيدا کرد.
عده‌اي از چادر فرار مي‌کنند به خاطر اينکه هجوم تبليغاتي غرب دامن گيرشان نشود. اما از چادر فرار مي‌کنند به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نمي‌آ‌ورندچون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مي‌دهد.
تصور نکنيد اگر مافرضاً چادر را کنار گذاشتيم آن مقنعه کذايي را.. درست کرديم دست از سر ما بر مي‌دارند، آنها به اين چيزهاي قانع نيستند بلکه مي‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان را در اينجا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل شود.

رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون

از کوزه همان برون تراود که در اوست

جمله ای از سهیلا آرین(زن امریکایی تازه مسلمان شده) : حجاب تاج بندگی منه

«و تو اى خواهر دينى‏ام: چادر سياهى که تو را احاطه کرده است ازخون سرخ من کوبنده تر است.»


(شهيد عبدالله محمودى)
«خواهرم: محجوب باش و باتقوا، که شماييد که دشمن را با چادرسياهتان و تقوايتان مىکشيد.» «حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را مى بينى و دشمن تو را نمى بيند.»


(سردار شهيد رحيم آنجفى)
حفظ حجاب هم چون جهاد در راه خداست


(شهيد محمد کريم غفرانى)
خواهرم: از بى حجابى است اگر عمر گل کم است نهفته باش و هميشه گل باش.»


(شهيد حميد رضا نظام)
«از تمامى خواهرانم مى‏خواهم که حجاب اين لباس رزم را حافظ باشند.»


(شهيد سيد محمد تقى ميرغفوريان )
«يک دختر نجيب بايد باحجاب باشد.»


(شهيد صادق مهدى پور)
«خواهرم: حجاب تو مشت محکمى بر دهان منافقين و دشمنان اسلام مى زند.»


(شهيد بهرام يادگارى)
«تو اى خواهرم... حجاب تو کوبنده تر از خون سرخ من است.»


(شهيدابوالفضل سنگ راشان)
به پهلوى شکسته فاطمه زهرا(س) قسمتان مى‏دهم که، حجاب را حجاب‏را، حجاب را، رعايت کنيد.»


(شهيد حميد رستمى)

زني که با وضع تحريک آميز از خانه خارج مي‌شود و نظر صدها مرد نامحرم و جوان هرزه را به سوي خود جلب مي‌کند در حقيقت رفتار او ترويج فساد است، نه آزادي.

سخن چارلی چاپلین پیرامون حجاب

شايد تا به حال شنيده و يا خوانده باشيد که چارلي چاپلين در نامه اي به دخترش در مورد پوشش او چه مي گويد. او پس از آنکه به دخترش اجازه می دهد " فقط به خاطر هنر مي‏توان لخت‏ و عريان به رو صحنه رفت " و تأکيد مي‏کند که اين لختي منحصرا در روي‏ صحنه و براي ضرورت هنر باشد ، مي‏نويسد: " . . . برهنگ بيماري عصر ما است . من پيرمردم و شايد حرفهاي‏ خنده‏آور بزنم . اما به گمان من تن عريان تو بايد از آن کسي باشد که روح‏ عريانش را دوست مي‏داري . بد نيست اگر انديشه تو در اين باره مال ده‏ سال پيش باشد ، مال دوران پوشيدگي . نترس اين ده سال ترا پيرتر نخواهد کرد . به هر حال اميدوارم تو آخرين کسي باش که تبعه جزيره لختي‏ها بشوي . . . " .

پوشش زن در اديان الهى

پوشش و عفاف از آن جهت كه يك امر فطرى است و براى حيات اجتماعى انسان ضرورت دارد، در اديان و مذاهب الاهى داراى جايگاه خاصى است. تمام اديان آسمانى، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده‏اند و جامعه بشرى را به سوى آن فراخوانده‏اند؛ زيرا حيا و لزوم پوشش به طور طبيعى در نهاد زنان به وديعت نهاده شده و احكام و دستورهاى اديان الاهى هماهنگ و همسو با فطرت انسانى تشريع شده است.

بر اساس اصل لزوم هماهنگى و تناسب آفرينش و قانونگذارى،1 خداوند لباس و پوشاك را در لابلاى نعمت‏هاى بيكرانش به بشر ارزانى داشت‏2 و اشتياق درونى زنان به «حجاب» را با تشريع قانون پوشش مستحكم ساخت تا گوهرِ هستى «زن» در صدفِ پوشش صيانت گردد و جامعه از فرو افتادن در گرداب فساد و تباهى نجات يابد. بدون ترديد جهان بينى و انسان شناسى هر فرهنگ و مكتب، نقش اساسى و مهمّى در انتخاب نوع و كيفيت پوشش دارد.3 بر اساس جهان‏بينى اديان الاهى كه انسان خليفه خداوند و مركز و محور جهان هستى است و رسالت كسب معرفت و تهذيب نفس و اصلاح جامعه را بر دوش دارد و حياتش در جهان آخرت نيز ادامه دارد، بايد جسم زن و چشم مرد پوشيده گردد تا غرايز شهوانى مهار و كنترل شود و استعدادهاى معنوى و عقلانى بشر در پرتو رهيافت‏هاى فطرى و هدايت‏هاى وحيانى شكوفا گردد. گرچه انتخاب لباس و پوشاك برآيند انديشه و اراده آدمى است، ولى بر بينش و اراده انسانى نيز تأثير مى‏گذارد و مى‏تواند به عنوان زمينه‏ساز تعالى يا انحطاط فردى و اجتماعى نقش آفرينى نمايد.

در آيين زرتشت، يهود، مسيحيت و اسلام - كه اين مقاله به بررسى آنها مى‏پردازد - حجاب بر زنان امرى لازم بوده است. كتاب‏هاى مقدس مذهبى، دستورات و احكام دينى، آداب و مراسم و سيره عملى پيروان اين اديان چهارگانه، بهترين شاهد و عالى‏ترين گواه بر اثبات اين مدعاست.

مقاومت دختران مسلمان آلماني در دفاع از حجاب

دانش آموزان مسلمان هامبورگي با تکيه بر ارزشهاي اخلاقي دين اسلام از شرکت در کلاسهاي ورزشي مختلط خودداري مي کنند .


شمار دختران دانش آموز ، که به دليل تقيد به مباني اسلام از حضور در کلاسهاي مختلط ورزشي در هامبورگ خودداري مي کنند ، هر سال رو به افزايش است . اين امر موجب بروز بحثهايي در سطوح بالاي آموزشي در اين ايالت آلمان شده است .

به گفته ي نماينده ي امور آموزش هامبورگ در مجلس ايالتي ، در سال جاري تحصيلي شمار دختران مسلماني ، که به دلايل اعتقادي حاضر به شرکت در کلاسهاي مختلط ورزشي مانند شنا نشده اند ، به 154 تن رسيده است . اين در حالي است که اين ميزان در سال پيش تنها 74 نفر اعلام شده بود .

در همين حال نوع برخورد با دانش آموزاني ، که به دلايل مذهبي حاضر به شرکت در کلاسهاي مختلط نيستند ، به بحث مهم مسئولان آموزشي در هامبورگ تبديل شده است . به اعتقاد برخي کارشناسان ، خواسته ي دختران مسلمان براي عدم شرکت در کلاسهايي با حضور پسران ، به دليل پذيرش اصل آزادي عقيده در جامعه بايد مورد احترام قرار گرفته و به اين افراد اجازه داده شود کلاس ورزشي شان را خود انتخاب کنند .

اين در حالي است که اين اقدام دختران مسلمان مورد انتقاد شمار ديگري از مسئولان قرار گرفته و مخالفتهايي را موجب شده است . در برخي مدارس به دليل وجود معلمان ورزش مرد براي دختران ، جهت انجام خواسته ي دانش آموزان مسلمان بايد دبيران نيز تغيير کنند و اين مساله مخالفت مديران مدارس را در پي داشته است .

گفتني است اين رويكرد اسلام گرايانه در كشور آلمان و ساير كشورهاي غربي در شرايطي صورت مي پذيرد كه برخي افراد داخل ايران اسلامي ، با توجه به نزدكي شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري و در جهت بازگشت مجدد به قدرت ، مدتي است در تلاشند تا هجمه هاي برنامه ريزي شده اي را بر عليه حجاب و مساله ي آزادي زنان به راه اندازند تا شايد آراء برخي افراد جاهل را به سوي خود سرازير نمايند .
حجاب در ملل و اقوام گذشته

کتيبه ها، سکّه ها، تنديس ها، نقاشي ها، فرش ها، ظروف نقره اي و نقش هاي برجسته تاريخي حاکي از آن هستند که انسان ها از روزي که پا بر اين کره خاکي نهاده اند، پوشش را مراعات مي کرده اند.

طبق قراين و شواهد موجود در ايران باستان و در ميان يهود و احتمالاً در هند ، حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده، به مراتب سخت تر بوده است.

از کتاب مقدّس برمي آيد که در عهد حضرت سليمان عليه السلام زنان علاوه بر پوشش بدن، روبند بر صورت مي انداختند.(1) و بر طبق گفته ي قرآن در عهد حضرت سليمان عليه السلام حتي ملکه سبا، که خورشيدپرست بود، پوشش کامل داشت؛ زيرا از آيات مربوط به داستان ملکه سبا چنين به دست مي آيد که وقتي او وارد قصر حضرت سليمان عليه السلام شد و خواست به نزديک تخت او برود، چون حضرت سليمان عليه السلام دستور داده بود کاخ را از سنگي آبگينه فرش نمايند، بلقيس دامنش را بالا کشيد تا هنگام رد شدن خيس نشود.

در زمان حضرت ابراهيم عليه السلام نيز حجاب رايج بود. نامزد اسحاق وقتي او را ديد ، برقع بر صورت انداخت.(2)

زنان ايراني در دوره هاي گوناگون، از مادها، هخامنشيان، اشکانيان و سامانيان داراي پوشش بودند


گسترش حجاب در ميان زنان صهيونيستي

منابع آگاه از سرزمين هاي اشغالي اعلام كردند به تازگي در پديده اي عجيب اين رژيم شاهد افزايش زنان محجبه و گسترش حجاب به سبك عربي شده است.

به گزارش شيعه آنلاين، اين زنان محجبه شده صهيونيستي كه برخي اوقات به دليل شباهت به اعراب مورد آزار و اذيت جوانان صهيونيستي قرار مي گيرند، در مورد علت پوشيدن حجاب مي گويند: خداوند از ما مي خواهد اين گونه بپوشم!

منابع آگاه از سرزمين هاي اشغالي در ادامه مي افزايند: آنچه كه بيشتر از همه تعجب انسان را برمي انگيزد، وجود اين زنان يهودي است كه از فرق سر تا ناخن پاي خود را مي پوشانند! تعداد اين زنان صهيونيست كه يهوديان متدين و مذهبي به حساب مي آيند، روز به روز روبه افزايش است.

اين منابع آگاه در ادامه افزودند: در شهرك صهيونيستي 68 هزار نفري "بيت شمش" در نزديكي "بيت المقدس" اشغالي قلعه زنان متعصب يهودي شناخته مي شود، تعداد زناني مانند اعراب حجاب بر سر مي گذارند، به 100 تن رسيده است. حتي برخي اوقات مي توان اين زنان محجبه يهودي را پشت ديوار ندبه در حال خواندن تورات نيز مشاهده كرد.
يكي از اين زنان محجبه يهودي كه خود را با نام مستعار "سارا" معرفي مي كند، از تجربه خودش در اين باره مي گويد: هنگاميكه از خيابان رد مي شوم، خودروها سرعتشان را كم مي كنند و رانندگان به خيال آنكه من عرب هستم به فضولي و آزار و اذيت مي پردازند. وي كه از سر تا پاي خود را با پارچه اي پر رنگ پوشانده است مي افزايد: به اين حجاب نگوييد. اين "سال" است.

"سارا" در ادامه مي افزايد: هموطنان يهودي من كه از زنان بمبگذار انتحاري ترس و تجربه هاي ناخوشايندي دارند، فكر مي كنند من عرب هستم به همين دليل برخي از آنان فحش مي دهند. با اين وجود اين اذيت و آزارها من به پوشيدن "سال" ادامه خواهم داد.
شايان ذكر است "سال" به نوعي حجاب زنان يهودي گفته مي شود كه در طول تاريخ مورد استفاده قرار مي گرفت.

حجاب در اديان الهى

فطرى بودن پوشش

حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراى جايگاه خاصّى است، و يكى از دلايل اساسى آن اين است كه حجاب و عفاف
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده