شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فرهنگ و ازدواج

فرهنگ و ازدواج 10 سال 11 ماه ago #7108

در همسر گزینی هر فرهنگی ، همسر ایده آل متفاوت است . در برخی فرهنگ ها مردم به دنبال شخصیت هیجان انگیز به عنوان یک همسر هستند در حالی که در فرهنگی دیگر شخصیت های کدبانو ، خانه دار ، و تأمین کننده مورد پسند بیشتری است .
در فرهنگی بیشتر اندام و چهره مورد نظر است و در فرهنگی دیگر موقعیت اجتماعی . به عنوان مثال زنان ژاپنی مدرن به دنبال همسری << با در آمد بالا >>،<< تحصیل کرده در یک دانشگاه معتبر >> و<< بلند قد>> هستند . در جوامع سنتی ،ازدواج ها های از پیش تعیین شده که جزوی از فرهنگ است کسی نمی تواند خود انتخاب گر باشد این فرهنگ است که می تواند برای افراد تصمیم بگیرد .
بنابراین فرد با یستی تابع جمع باشد در غیر این صورت طرد خواهد شد .
در فرهنگ هایی که به صورت جمعی و تقریبا قبیله ای زندگی می کنند و به شکلی سنتی فکر می کنند کل یک خانواده گسترده با خانواده گسترده ی دیگر ازدواج می کند اما در فرهنگ های فردگرا این فرد است که ازدواج می کند.
بنابراین همواره در فرهنگ های مختلف معیار ها و ضوابط بر پایه ارزش های اجتماعی مورد توجه بوده است که در طی زمان تحولات زیادی داشته است .
برسی های انجام شده در ایران نشان میدهد که نسبتها و رسوم کهن ازدواج هنوز در بسیاری از شهر ها از نیرومندی بسیاری برخوردار است ، چرا که اکثریت افراد طرفدار ، مهریه ، جهیزیه ، اجرای خواستگاری ، دخالت والدین در انتخاب همسر فرزندان و ... هستند .
معیار های ازدواج بسیار متفاوت است : در برخی جوامع یکی از زوجین ممکن است بر دیگری مسلط باشد و حال آنکه در جوامعی دیگر زوجین با هم مساوی محسوب شوند در برخی جوامع ضابطه هایی به عنوان ضمانت اجرا ( قانونی ، اخلاقی یا مذهبی ) تعیین گردیده است که در صورت تخلف از قوانین مجازاتهایی که توسط جامعه تعین شده است ، اعمال می شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: غزاله ابی زاده, علی مصلح

فرهنگ و ازدواج 10 سال 11 ماه ago #7200

در مورد مراسم ازدواج فرهنگ ایرانی یک مثال بزنید و بررسی کنید مثلا جهیزیه، مهریه ، شیر بها ، عقد دختر عمو پسر عمو ....
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.