دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چکیده ای از مطالب

چکیده ای از مطالب 10 سال 11 ماه ago #10868

تأثير آموزش و پرورش بر فرهنگ
مدرسه در جامعه شكل مهمي را در بردارد و ظيفه مدرسه در قبال دانش‌آموزان
1 – جامعه پذير كردن كودكان، نوجوانان و جوانان
2 – انتقال سرمايه فرهنگي از نسلهاي قبل به نسل جديد
3 – آماده كردن نوجوانان براي مشاغل و حرفه‌ها
4 – كمك به حفظ يكپارچگي جامعه
در دوران ابتدايي : كودكان با فرهنگ جامعه با زندگي جمعي و اجتماعي آشنا مي‌شوند و مهارت‌هاي ساده مثل گوش كردن صحبت كردن در جمع فهميدان مطالب درك ارزش‌ها و شمردن و اندازه گرفتن و شناختن وقت
در دوران راهنمايي : پرورش جسم و روان در جامعه مطابق فرهنگ – افزايش اطلاعات عمومي، آشنايي بيشتر با روابط اجتماعي شناخت استعدادها و علايق شخصي و شناسايي و پرورش روحي شخص بخصوص در سن بلوغ
در دوران دبيرستان : آمادگي براي ورود به دانشگاه و ايفاي تخصصي ايجاد و پرورش يك يا چند مهارت قابل عرضه در بازار كار
انتقال سنت‌هاي اجتماعي از طريق :‌ 1 – زبان، 2 – دين ، 3 – اخلاق و رسوم جامعه ، 4 – تلقين ارزش‌هاي ملي
حال هدف‌هاي آموزش و پرورش در جامعه
1 – پرورش متناسب و تعادل تن و روان
2 – پرورش اخلاق
3 – پرورش هنر
– پرورش اجتماعي
5 – پرورش اقتصادي
6 – پرورش سياسي
7 – پرورش به منظور انتقال سرمايه‌هاي فكري انساني به نسل‌هاي بعد
رفتار شناسی
1.فرهنگ : بزرگترین نیاز بشری که توانست انسان را از حیوان متمایز کند و عامل اصلی پویایی و تداوم حیات بشری و روح همبستگی یک ملت و سرزمین را احیا کند فرهنگ نام دارد
2 .معنی واژه فرهنگ : به زبان پهلوی = فر یعنی پیش و ریشه باستانی ، ثنگ = کشیدن
فارسی = هنگ یعنی قصد و آهنگ ، هنجیدن و انجیدن => بیرون کشیدن
درکل می شود پیشرفت و حرکت رو به جلو متضاد با سکون و ایستایی
Calture درلاتین می شود کشت و کار و یا پرورش که بعد ها شد پرورش نفس و تربیت روح
در زبانهای رومیک بجای calture شد civilization به معنی شهروندی و پیشرفت اجتماعی
.3خرده فرهنگ : در هر جامعه ای علاوه بر این که فرهنگ مشترک و کلی وجود دارد یکسری هنجارها و ارزشهای متفاوت مخصوص قوم ها و گروه های خاص وجود دارد که به آن خرده فرهنگ می گویند در واقع می توان گفت فرهنگ کلی ترکیبی از این خرده فرهنگ هاست
4. تمدن : انسان با یکجا نشینی و ساکن شدن توانست نیازهای خودرا با کمک هم نوع برآوره کند وبا ساخت مسکن به آرامش و حفاظت از خود بپردازد و با تعاون و همکاری با دیگران توانست به نوعی تمدن را به وجود آورد .
.4تاثیر اقلیم و جغرافیا بر فرهنگ : این تاثیر را می توان در سه فاز بیان کرد فاز اول : پیدایش آن در شرق با ظهور ادیان و اندیشه و فرهنگ وتمدن همراه شد ولی غرب هنوز پابه به عرصه حیات فرهنگی پا نگذاشته بود
فاز دوم انقلاب صنعتی در غرب بوجود آمد ولی شرق دچار بیماری خفتگی و فراموشی هویت خود بود و می توان گفت که غرب در صنعت پیشرفت کرد و شرق دنباله رو غرب در صنعت گردید .
فاز سوم : شرق از خواب غفلت بیدار شد و دنبال هویت گم شده خود گشت و به غرب گوشزد کرد که پیشرفت شما حاصل تمدن کهن شرقی ما می باشد.
.سیستم خویشاوندی اقوام ایرانی : سببی – آرمانی - نسبی -
نسبی = در این سیستم بر پایه پدر و مادر تباری می باشد که از زمین و مرتع و آب به کمک پدر بهره برداری نموده اند و بعد از پدر مسئولیت بر فرزند ارشد ذکور خانواده می بود که از طریق رابطه همخونی در گروه هایی عضویت داشتند .
سببی = در این رابطه ازدواج با غیر خویشاوند بود که باعث تحکیم موقعیت ایل و رفع دشمنی دیرینه قبایل می شد که از دو طریق در بین اینها تبادل دختر می شد یکی خون بس که یک دختر از قبیله جهت اتمام دشمنی با پسر قبیله ی دیگر به اجبار ازدواج می کرد و رسم دیگر گاو گاو بود که بصورت مبادله ای دختر در مقابل دختر می دادند و هر دو از غیر خویشاوندان بودند .
آرمانی = این ازدواج ها در بین عشایر لک و لر بیشتر دیده می شود که نیای مشترک آرمانی دارند مثل حسن وند ، جلیل وند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.