یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه مطلب 5

خلاصه مطلب 5 11 سال 2 هفته ago #5374

ویژگیهای فرهنگ : 1- فرهنگ عام ولی خاص است
2- فرهنگ متغییر ولی ثابت است 3- پذیرش فرهنگ اجباری ولی اختیاری است 4 - پذیرش اجتماعی 5 - اکتسابی بودن 6 - تحول پذیری
1 - فرهنگ عام است ولی خاص است یعنی این بدان معناست که دستاوردهای معرفتی انسان و همه جوامع عام است یعنی در همه جوامع ( کوچک ، بزرگ ، ساده و پیچیده ) مشترک و عمومی می باشد و از طرفی هرجامعه دارای ضوابط خاص خود می باشد به عبارتی دیگر فرهنگ هر جامعه مختص همان جامعه است .
2 - فرهنگ متغییر ولی ثابت است : تمام پدیده های اجتماعی و غیر اجتماعی بنابر مقتضیات زمانی و مکانی و مطابق نیازها ، تجربیات و مهاجرت ها و غیره دستخوش تغییر و تحول می شوند اما این تغییرات و تحولات در زمینه فرهنگی به قدری کند و آرام صورت می گیرد که در مشاهدات و ملاحضات روزمره محسوس نیست و ثابت به نظر می رسد .در حالی که هر کدام از زمینه های فرهنگی مانند لباس ، خوراک ، زبان و آداب و رسوم در برهه کوتاه مدت ثابت به نظر می رسد ولی در برهه بلند مدت متغییرند یعنی طوری این آداب و رسوم تغییر می کنند که قابل لمس و محسوس نیست و در دراز مدت خود را نشان می دهد.
3 - پذیرش فرهنگ اجباری ولی اختیاری است : یعنی فرهنگ تمام حیات اجتماعی ما را در بر می گیرد ولی به ندرت خود را آشکارا بر افکار و اعمال ما تحمیل می کند.
4 - پذیرش اجتماعی : یعنی اگر هر امری که بسیار مقدس و عالی باشد تا زمانی که مورد قبول اعضای یک گروه و یا جامعه قرار نگرفته باشد امر فرهنگی محسوب نمی شود.
5 - اکتسابی بودن : یعنی اینکه فرهنگ از طریق ژنتیک و وراثت منتقل نمی شود بلکه امریست که از طریق یادگیری ، آموزش و تعلیم وتربیت از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.یکی از ویژگیهای مهمش هم آزاد بودن انسان در پذیرش و یا رد آن است.
6 - تحول پذیری : چون مخاطب فرهنگ انسان هایی می باشند که در یک نظام اجتماعی و جمعی زندگی می کنند به لحاظ روحیات و افکار تغییر پذیر انسان و هم به لحاظ همجواری با خرده فرهنگ ها از دیگر مجموعه ها که فرهنگ خاص خودشان را دارند این همجواری بر فرهنگ آدمها تاثیر گذاشته و باعث تحول می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نرگس مرادخانی