جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 11 ماه ago #10141

اقدام پژوهي چيست : نوعي پژوهش كاربراست كه به ماكمك مي كنددرهركجايي كه مشغول به كارهستيم بهتركارمان را انجام دهيم .

اقدام پژوهي چه نتايجي دارد :پيشرفت فردي و بهتر شدن كار حرفه اي ، بهبود و پيشرفت در جايي كه در كارهستيم . داشتن نقش درنظام اجتماعي مطلوب.(به جاي توليد دانش به بهبود دانش كمك مي كند« نوع آوري هم اقدام پژوهي است ») .

اقدام چيست ، پژوهش كدام است : اقدام : انجام دادن ، قصد داشتن ، مداخله
پرس وجو كردن ، حفظ اطلاعات – كار نظام دار در مورد واژه پژوهش

مفهوم تحقيق علمي : تحقيق به نوع خاص به تحقيقات اطلاق مي شود كه داراي مشخصات تحقيق علمي باشد . (تحقيق علمي نتيجه تكراري نداشته باشد .

مشخصات تحقيق علمي :
1) تحقيق علمي برخوردار بودن از آداب و تشريفات خاص
2) توسعه قلمرو و معرفت (نتيجه گيري داشته باشد)
3) شناخت حاصل از تحقيق در بيرون ذهن واقعيت و ما به ازاي خارجي داشته باشد
فلسفه تحقيق علمي : نياز انسان : ( نياز فطري ، نيازهاي حياتي)
- نياز فطري انسان
- پاسخگويي به نيازهاي حياتي

هدف تحقيق علمي : از آنجا كه پژوهش علمي با ظهور مسئله يا مجهولي در ذهن محقق شروع مي شود، هدف اصلي تحقيق علمي به طبع معلوم كردن و حل مسئله و يافتن پاسخ براي آن است .

اهداف پژوهش علمي: پژوهش علمي دو هدف دارد :
1) هدف اوليه :روشن كردن مسئله خاص
2) هدف غايي : دستيابي به معلومات كلي به عبارتي قضاياي معلومات كلي
قواعد تحقيق علمي :
- توسعه اي بودن: تحقيق علمي بايد بر مسائلي تأكيد كند كه هنوز در قلمرو معرفتي بشر قرار نگرفته يا ابهامهايي درباره آن وجود دارد .
- قابليت بررسي داشتن : تحقيق علمي بايد امكان پذير و قابل اجرا باشد؛ يعني بايد بتوان ماهيت مسئله آن را شناسايي نمود .
- نظم داشتن : هر تحقيقي يك پروسه اي بايد داشته باشد


- تخصص طلبي : انجام دادن تحقيق علمي مستلزم برخوداري پژوهشگر از تخصص و تبحر است يعني محقق بايد تخصص آن موضوع را داشته باشد .
- قابليت تعميم : تحقيقات علمي معمولاً درقلمروهاي محدود انجام مي شود تا امكان كنترل، مشاهده و مطالعه وجود داشته باشد. با اين حال، اين قلمرو محدود به گونه اي انتخاب مي شود كه نتايج به دست آمده به كل جامعه تعميم پذير باشد. يعني قابليت عموميت داشته باشد.
- دقت طلبي : به منظور اطمينان از صحت نتايج وبه دست آوردن شناخت واقعي از پديدۀ مورد پژوهش، رعايت دقت در مراحل مختلف كارواطمينان ازصحت مطالب امري ضروري است. محقق بايد دركار تحقيق دقيق باشد و درهر مرحله كار انجام شده را به دقت مورد كنترل و بازبيني قرار دهد واز صحت آن اطمينان حاصل نمايد. دقت در طراحي اوليه تحقيق، به خصوص برآوردها، دقت درتعريف مسئله تحقيق، دقت در مطالعۀ سوابق امر، دقت در برآوردحجم نمونه، دقت در گردآوري اطلاعات وكابردي وتجزيه وتحليل آن ودقت درتنظيم و نگارش گزارش تحقيق از ضروريات است.
- واقعي بودن : از آنجا كه درهر تحقيق براي كشف واقعيت و حقيقت پديده ها تلاش ميشود، محقق بايد سعي نمايد اطلاعاتي را كه جمع آوري مي كند واقعيت و حقيقت داشته باشد واز امور ذهني و تخيلي پرهيز نمايد.
- قانون تجاهل : محقق بايد به هنگام شروع و انجام دادن تحقيق، ذهنش از مسئله مورد بررسي خالي باشد واز هرگونه پيشداوري و قضاوت عجولانه و دخالت دادن تصورات و اطلاعات ناقص خود در كار تحقيق پرهيز نمايد.
- صبرطلبي : تحقيق علمي مستلزم سپري شدن زمان است. اساساً انجام دادن هر يك از مراحل تحقيق به طور طبيعي نيازمند گذشت زمان است و نمي توان درآن عجله كرد.
- جرئت طلبي : تحقيق علمي نيازمند جرئت وجسارت است. شجاعت در كار تحقيقاتي حداقل در دو جا لازم است: اول در برخورد با مشكلات و موانع وتهديدهاي كه درجريان تحقيق پيش مي آيد؛ دوم درهنگام نوشتن يا ارائه گزارش تحقيق و اظهار نتايج آن.
- اتكابر اطلاعات دست اول : برجسته ترين ويژگي علمي ابتناي آن بر سرچشمه ها و اطلاعات دست اول است و همين امر پژوهش علمي را از ساير فعاليتهاي مشابه نظير مطالعه، بررسي، تدوين وتأليف متمايز مي نمايد.

هدف تحقيق علمي :
از آنجا كه پژوهش علمي با ظهور مسئله يا مجهولي در ذهن محقق شروع مي شود هدف اصلي تحقيق علمي به طبع معلوم كردن وحل مسئله ويافتن پاسخ براي آن است.

اهداف پژوهش علمي :
1. هدف اوليه : هدف اوليۀ محقق روشن كردن مسئله خاصي است كه با آن روبه رو شده است،
2. هدف غايي : دستيابي به معلومات كلي و به عبارتي قضاياي علمي كلي است كه خصلتي جهان شمول دارد.

ابزارهاي سنجش و گردآوري اطلاعات در روش تحقيق :
ابزاراندازه گيري و مقياس ها وسايلي هستند كه محقق به كمك آنها قادر است اطلاعات مورد نياز خود را گردآوري و ثبت و كمي نمايد.
ابزارهايي كه محققان علوم انساني و اجتماعي براي گردآوري اطلاعات تا كنون توانسته اند ابداع نمايند عبارتنداز: مقياسها، طيف ها،گويه ها آزمون ها، فرم ها ونظاير آنها.

انواع ابزار اندازه گيري وگردآوري اطلاعات :
1. ابزار استاندارد يا ميزان شده.
2. ابزار محقق ساخته : براساس نوع تحقيق از خودش ساخته شود.

نمونه هايي از ابزارهاي سنجش و گردآوري اطلاعات :
1. سؤالات پرسش نامه : اين ابزار به صورت مجموعه سؤالاتي مكتوب كه حول متغيرهاي يك مسئله تحقيق تنظيم شده، ساخته مي شود وپاسخگو به شكل حضوري يا غيرخصوري ومستقيم يا غير مستقيم آن را تكميل مي كند.
2. سؤالات كارت مصاحبه : ابزار مكتوبي است كه به عنوان راهنماي طرح سؤالات وثبت اطلاعات ازآن استفاده مي شود.
3. شاخص هاي كارت مشاهده : ابزار مكتوبي است كه با توجه به اقلام و اطلاعات خاصي تنظيم مي شود ومحقق ازآن براي ثبت مشاهدات مربوط به پديدۀ مورد مطالعه استفاده مي كند.
4. نظرسنجي : ابزاري مكتوبي است كه محقق با طرح سؤالاتي درباره مسئله تحقيق و ارائه گزينه هايي در قالب يك طيف سعي دارد نوع نگرش و قضاوت فرد و شدت و ضعف آن را نسبت به متغير يا موضوع يا پديده اي بسنجد.
5. آزمون هاي پيشرفت تحصيلي : ابزارهايي هستند كه معلم به صورت سؤال نامه آنها را دراختيار دانش آموز يا دانشجو قرار مي دهد تا ميزان پيشرفت و افزايش آگاهي هاي وي دربارۀ موضوع درسي را مورد سنجش واندازه گيري قراردهد.
6. آزمون استعداد : ابزاري است مكتوب و معمولاً استاندارد كه براي اندازه گيري توانايي بالقوۀ فرد در فعاليت، ذوق و شغل خاص مورد استفاده راهنمايان، مشاوران، روان شناسان و... قرار مي گيرد.
7. آزمون هوش : ابزاري است مكتوب و معمولاً استاندارد وميزان شده كه معلمان،روان شناسان،روان سنجها و متخصصان تعليم و تربيت براي سنجش بهرۀ هوشي افراد آنها را به كار مي¬گيرند.
8. رغبت سنجي : وسيله اي است مكتوب يا گرافيكي وتصويري و معمولاً استاندارد كه براي سنجش وتخمين علاقه و رغبت فرد نسبت به موضوع و پديده اي خاص مورد استفاده قرار مي گيرد.
9. آزمون فرافكني : ابزاري است كه باعث مي شود فرد طي آن احساسات دروني، عقايد ونگرشها، نيازها، آرزوها و ارزشهاي مورد علاقۀ خود را بروز دهد.





روايي و پايايي ابزار سنجش:
روايي ابزار سنجش. منظور از روايي اين است كه مقياس و محتواي ابزار يا سؤالات مندرج در ابزار گردآوري اطلاعات دقيقاً متغيرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد؛ يعني اين كه هم داده ه اي گردآوري شده از طريق ابزار مازاد بر نياز تحقيق نباشد و هم اين كه بخشي از داده هاي مورد نياز در رابطه با سنجش متغيرها در محتواي ابزار حذف نشده باشد يا به عبارت ديگر، عين واقعيت را به خوبي نشان دهد؛ مثلاً آزمونهايي همچون تست هوش يا آزمون پيشرفت تحصيلي اگر نتواند بهرة هوش و ميزان معلومات دانش آموز را اندازه گيري كند، روايي نخواهد داشت.

روش هاي گردآوري اطلاعات:
اول اينكه اطلاعات و داده هاي پژوهش علمي دو تا خصوصيات داشته باشد تا امكان داوري فرضيه را فراهم آورد و دوم اينكه اطلاعات و داده ها دسته اول باشد.

انواع روش هاي گردآوري اطلاعات:
1- روش كتابخانه اي 2- روش ميداني
روش كتابخانه اي: روش كتابخانه اي عبارتنداز متن خواني و فيش برداري، آمارخواني و بهره گيري از جداول آماري، تصويرخواني و استفاده از عكسها و نقشه ها، سندخواني واستفاده از مدارك و مستندات مي باشد.

انواع سند:
كتاب، مقاله ومجله ها،ميكروفيلم وميكروفيش،ديسكها و ديسكتهاي رايانه اي، سايتها و سيستمهاي اطلاع رساني رايانه اي، نظير اينترنت.

روش ميداني:
روش ميداني عبارتنداز روش¬صوتي وتصويري، روش مشاهده، روش مصاحبه، روش پرسش نامه، روش آزمون، روش گفتگو وتعامل گروهي و در آخر روش تركيبي از روش هاي مزبور مي باشد. (اين تحقيق واقعي مي باشد)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید محمدی پور