جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه مطالب

خلاصه مطالب 10 سال 11 ماه ago #9003

به نام خدا
با سلام و خدا قوت

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی چیست؟
نوعی روش تحقیق است که برای هرچه بهترانجام دادن و بهترشدن کارهای یک مجموعه مشخص انجام می گیرد و به جای تولید دانش به بهبود دانش کمک می کند.
اقدام پژوهی چه نتایجی دربردارد؟
دراقدام پژوهی این نتایج مورد انتظار است پیشرفت فردی ، بهترشدن کار حرفه ای بهبود وپیشرفت در جایی که درآن مشغول به کار هستیم ، داشتن نقش در نظام اجتماعی مطلوب
اقدام چیست؟ انجام دادن ، مداخله ، تعهد، برانگیختگی ، قصدکاری را داشتن
پژوهش کدام است؟ پرس وجو کردن ، حفظ اطلاعات ، دقیق بودن ، گردآوری شواهد ،کار نظام دار
مفهوم تحقیق علمی : تحقیق علمی به نوعی خاص از تحقیقات اطلاق می شود که
حتما دارای یکسری مشخصات باشد که نتیجه تکراری نداشته باشد .
مشخصات تحقیق علمی : تحقیق علمی باید برخوردار از آداب و تشریفات خاصی باشد ،توسعه قلمرو و معرفت (نتیجه جدیدی داشته باشد)
شناخت حاصل از تحقیق باید مابه ازای خارجی داشته باشد یعنی ساخته ذهن نباشد که وجود بیرونی نداشته باشد.
فلسفه تحقیق علمی : نیاز فطری انسان => پاسخگویی به نیازهای حیاتی انسان
خالق

انسان

اجتماع جهان خلقت
هدف تحقیق علمی : ازآنجا که پژوهش علمی با ظهور مسئله ای یا مجهولی در ذهن محقق شروع می شود هدف اصلی تحقیق به تب معلوم کردن مجهول حل مسئله ویافتن پاسخ برای آن است .
پژوهش علمی دو هدف دارد :
الف )هدف اولیه : روشن کردن مسئله خاص
ب )هدف نهایی : دستیابی به معلومات کلی
قواعد تحقیق علمی:
توسعه ای بودن – قابلیت بررسی داشتن – نظم داشتن - تخصص طلبی
 قابلیت تعمیم : نمونه ای خاص نباشد براساس اصل قابلیت تعمیم انتخاب کنیم یعنی عمومیت داشته باشد.
 دقت طلبی : محقق باید کارش دقیق باشد ،مورد کنترل وبازرسی قرار دهد محقق باید کارش را مرحله به مرحله جلوببرد و با دقت این کار را انجامدهد.
 واقعی بودن : محقق باید سعی کند اطلاعاتش تخیلی نباشد وبر اساس خیالات تحقیق نکرده باشد واقعیت داشته باشد.
 قاعده تجاهل : محقق باید هنگام بررسی موضوع ذهنش ازمسئله مورد موضوع خالی باشد تا پیش داوری نکند (خود را به نادانی زدن)
 قاعده صبرطلبی : تحقیق علمی مستلزم طی زمان است و نباید عجله کرد و عجله در نتیجه تحقیق منجر به اشتباه می شود.
 جرأت طلبی : تحقیق علمی نیازمند جرأت ،جسارت می باشد حداقل در دوجا یکی دربرخورد با مشکلات درهنگام نوشتن نتایج وگزارش تحقیق
 اتکا براطلاعات دست اول: راجع به چیزی که 50بار براش تحقیق شده است من نباید دوباره برم سراغش مگر یک چیز نو ،یک تحقیق نو پیش آمده باشد.

ابزارهای سنجش و گردآوری اطلاعات در روش تحقیق :
ابزار اندازه گیری و مقیاس ها وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز تحقیق خودرا گردآوری ، ثبت وکمی نماید.
ابزارهایی که محققین علوم انسانی واجتماعی برای گردآوری اطلاعات تا کنون توانسته اند ابداع نمایند عبارتند از:
1- مقیاس ها 2- طیفها 3- گویه ها 4- آزمونها 5- فرم ها و نظایر آنها
انواع ابزار اندازه گیری و گردآوری اطلاعات :
دو جور ابزار کلی داریم
الف) ابزار استاندارد یا میزان شده
ب) ابزار محقق ساخته یا ( من درآوردی )
در واقع پدر ابزار استاندارد شده ابزار محقق ساخته می باشد . نمونه هایی از ابزارسنجش و گردآوری اطلاعات :
1- سوالات پرسش نامه:این ابزار به صورت مجموعه سوالات مکتوب که حول متغیرهای یک مسئله تحقیق تنظیم شده ،ساخته می شود.
2- سوالات کارت مصاحبه: ابزار مکتوبی است که بعنوان راهنمای طرح سوالات و ثبت اطلاعات از آن استفاده می شود .
3- شاخص های کارت مشاهده: ابزاری است که با توجه به اقلام و اطلاعات خاصی تنظیم می شود ومحقق از آن برای ثبت مشاهدات استفاده می کند .
4- نظرسنجی: ابزاری است که محقق با طرح سوالاتی در باره مسئله تحقیق و ارائه گزینه هایی در قالب یک طیف سعی دارد نوع نگرش و قضاوت فرد وشدت و ضعف آن را نسبت به موضوع تحقیق بسنجد.
5- آزمونهای پیشرفت تحصیلی : آزمونهای است برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان .
6- آزمونهای استعداد: ابزاری است که معمولا استاندارد که برای اندازه گیری و توانایی افراد به کار گرفته می شود .
7- آزمون هوش:ابزاری است برای سنجش بهره هوشی افراد.
8- رقبت سنجی: وسیله ای است مکتوب یا گرافیکی که برای سنجش و تخمین علاقه و رقبت فرد نسبت به موضوع تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد .
9- آزمون فرافکن: آزمون فرافکن است که فرد با آن احساسات درونی ،عقاعد و نگرشها و ارزشهای مورد علاقه خود را بروز می دهد.
روایی و پایایی ابزار سنجش؟
منظور از روایی این است که مقیاس ومحتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار گردآوری اطلاعات دقیقا متغیرهای موضوع مورد مطالعه را بسنجد یعنی این که هم داده های گردآوری شده از طریق ابزارهای مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم این که سنجش از داده ها مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد و یا به عبارتی دیگرهیچ واقعیت را بخوبی نشان ندهد مثلا آزمون تست هوش یا آزمون پیشرفت تحصیلی اگرنتواند بهره هوش و میزان معلومات دانش آموزرا اندازه گیری کند روایی نخواهد داشت.
روشهای گرداوری اطلاعات ؟
اولاً :اطلاعات و داده های پژوهش علمی باید دارای خصوصیاتی باشد باید به اندازه ای باشد که امکان داوری فرضیه را فراهم بیاورد .
دوم اینکه اطلاعات و داده ها دست اول باشند .
انواع روشهای گرداوری اطلاعات :1- میدانی 2 –کتابخانه ای
روش کتابخانه ای عبارت است از متن خوانی – فیش خوانی – آمار خوانی وبهره گیری از جداول آماری – تصویر خوانی و استفاده از عکسها و نقشه ها سند خوانی و استفاده از مدارک و مستندات می باشد
انواع سند عبارت است از کتاب، مقاله و مجله ها ، میکروفیلم،میکروفیش،دیسک و دیسکت های رایانه ای ، اینترنت و اسناد اصلی مثل کتیبه ها قرآن های قدیمی و دست نوشته ها .
روش میدانی عبارت است از روش صوتی و تصویری روش مشاهده - روش مصاحبه – روش پرسشنامه– روش آزمون - روش گفتگو و تعامل گروهی و در آخر روش ترکیبی .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید محمدی پور