جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اختلاف موجود

اختلاف موجود 10 سال 11 ماه ago #12235

موجود در تعاریف جهانی شدن از عوامل گوناگونی ریشه می گیرد که چند مورد از آنها را می توان نام برد:
1) چند وجهی بودن پدیده
امروزه همة جوانب زندگی در دنیای معاصر، کم و بیش از فرایند جهانی شدن تأثیر می پذیرند و فرایند مورد نظر، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. بی گمان تاکید بر هر کدام از جنبه‌ های این فرایند، بر تعریف و مفهوم بندی خاص معطوف می شود.

2) راه یابی مفهوم به عرصه های سیاسی، امنیتی
امروزه دربارة جنبه های مختلف جهانی شدن قلم فرسایی می شود، در محافل و مراکز گوناگون تصمیم گیری های سیاسی از جهانی شدن سخن به میان می آید. دولت ها درباره پیامد های امنیتی این پدیده، نگران بوده و راهبرد های مقابله تدوین می کنند. در چنین شرایطی هر گونه تعریفی از جهانی شدن، کم و بیش متأثر از نگرش های سیاسی- ایدئولوژیک خواهد بود. چالش های موجود بر ارادی و آگاهانه بودن یا نبودن این پدیده، و یا ماهیت فرصت آفرینی و تهدید زایی آن، نمونه های برجسته آن به شمار می آید.

3) نوپا بودن نظریه پردازی و پژوهش
گرچه در دهه های اخیر به ویژه از دهه نود به بعد، آثار پرشماری در قالب کتاب و مقاله عرضه شده، ولی نظریه پردازی و مطالعات علمی درباره این پدیده قدمت چندانی ندارد. در رشته‌های مختلف دانشگاهی جنبه هایی از این فرایند را مورد بررسی قرار می دهند. و تحت تاثیر چنین عواملی، تعریف های عرضه شده از جهانی شدن تنوعی چشمگیر یافته اند.

4) تعاریف و مفهوم بندی های متنوع
متاثر از نگرش های مختلف، تعاریف و مفهوم بندی های متنوع و متفاوتی از جمله « فشردگی زمان و مکان»، «وابسته تر شدن بخش های مختلف جهان»، « یکپارچگی»، « درهم تنیدگی جهانی»،‌ « غربی سازی»،« همگون سازی»، « ادغام در گستره جهانی»، « قلمرو زدایی»، « آزاد سازی »، « شبکه ای شدن » از جهانی شدن ارائه شده است. البته، محورها و عناصر مشترکی را هم می توان شناسایی کرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نرگس مرادخانی
مدیران انجمن: نرگس مرادخانی