دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقد بر قوانین تبلیغات در تجارت الکترونیک

نقد بر قوانین تبلیغات در تجارت الکترونیک 10 سال 11 ماه ago #8091

مفاد قانون تجارت الکترونیک پیرامون حقوق مصرف کنندگان

قانون تجارت الکترونیک مشتمل بر 81 ماده و 7 تبصره، مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی و در بر گیرنده قواعدی در رابطه با مبادلات آسان و ایمنی اطلاعات در فضای اینترنت می باشد که ماده های 50 تا 57 آن مربوط به قواعد تبلیغات در تجارت الکترونیک بوده که بهمراه میزان جرائم متخلفین از ماده ها موصوف به شرح ذیل می باشد :

‌ماده 50- تأمين كنندگان در تبليغ كالا و خدمات خود نبايد مرتكب فعل يا ترك‌ فعلي شوند كه سبب مشتبه شدن و يا فريب مخاطب از حيث كميت و كيفيت شود.
جریمه متخلفین از ماده 50 :
((ماده 70- تامین کننده متخلف این قانون به مجازات از بیست میلیون (20000000) ریال تا یکصد میلیون (100000000) ریال محکوم خواهد شد))

ماده 51-تأمين كنندگاني كه براي فروش كالا و خدمات خود تبليغ مي‌كنند نبايد ‌سلامتي افراد را به خطر اندازند.
جریمه متخلفین از ماده 51 :
((تامین کننده متخلف این قانون به مجازات یکصد میلیون (100000000)ریال محکوم خواهد شد))

ماده 52- تأمين كننده بايد به نحوي تبليغ كند كه مصرف كننده به طور دقيق،‌صحيح و روشن اطلاعات مربوط به كالا و خدمات را درك كند.
جریمه متخلفین از ماده 52 :
(( ماده 70- تامین کننده متخلف این قانون به مجازات از بیست میلیون (20000000) ریال تا یکصد میلیون (100000000) ریال محکوم خواهد شد.))

ماده 53- درتبليغات و بازاريابي بايد هويت شخص يا بنگاهي كه تبليغات به‌ نفع ‌اوست روشن و صريح باشد.
جریمه متخلفین از ماده 53 :
((ماده 70- تامین کننده متخلف این قانون به مجازات از بیست میلیون (20000000)ریال تا یکصد میلیون (100000000)ریال محکوم خواهد شد. ))

ماده 54- تأمين كنندگان نبايد از خصوصيات ويژه معاملات به روش الكترونيكي ‌جهت مخفي نمودن حقايق مربوط به هويت يا محل كسب خود سوء‌استفاده كنند.
جریمه متخلفین از ماده 54 :
((ماده 70- تامین کننده متخلف این قانون به مجازات از بیست میلیون (20000000)ریال تا یکصد میلیون (100000000)ریال محکوم خواهد شد.))


ماده 55-تأمين كنندگان بايد تمهيداتي را براي مصرف كنندگان در نظر بگيرند تا ‌آنان راجع به دريافت تبليغات به نشاني پستي و يا پست الكترونيكي خود تصميم بگيرند.
جریمه متخلفین از ماده 55 :
((تامین کننده متخلف این قانون به مجازات بیست میلیون (20000000)ریال محکوم خواهد شد.))

ماده 56-تأمين كنندگان در تبليغات بايد مطابق با رويه حرفه‌اي عمل نمايند.‌ضوابط آن به موجب آئين‌نامه‌اي است كه در ماده (79) قانون تجارت الکترونیک خواهد آمد.

ماده 57- تبليغ و بازاريابي براي كودكان و نوجوانان زير سن قانوني به موجب‌آئين‌نامه‌اي است كه در ماده (79) قانون تجارت الکترونیک خواهد آمد.

‌((ماده 79 - وزارت بازرگاني موظف است زمينه‌هاي مرتبط با تجارت الكترونيكي را‌كه در اجراي اين قانون مؤثر مي‌باشند شناسائي كرده و با ارائه پيشنهاد و تأييد شوراي‌عالي فناوري اطلاعات، خواستار تدوين مقررات مربوطه و آئين‌نامه‌هاي اين قانون توسط‌ نهادهاي ذي‌ربط شود. اين آئين‌نامه‌ها و مقررات پس از تصويب هيأت وزيران به مرحله‌اجرا در خواهند آمد. ))

جرایم متخلفین از ماده های فوق الذکر ظاهراً فقط نقدی بوده و اگر متخلفین زمانی به چنگال عدالت گرفتار شوند می توانند با پرداخت جریمه از تخلف انجام داده که معلوم نیست به چه میزان سود از انجام آن به جیب زده و با این کار خود در بعضی موارد با مال و جان مصرف کننده ی بیچاره بازی نموده اند رهایی یافته و دوباره به کار خود ادامه دهند ، به نظر من جریمه تعیین شده اگر به میزان تخلف انجام شده باشد و با تکرار تخلف علاوه بر جریمه به تعطیلی واحد و باطل شدن پروانه فعالیت نیز بیانجامد خیلی می تواند بهتر باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده