خوش آمديد,
مهمان
|
|
بر اساس بند 18 دستور ا لعمل های تبلیغات شهری ( محیطی )
نقش تبليغات در حمايت از توليدات داخلي از آن جهت حايز اهميت است كه بسياري از كارشناسان بر نقش مثبت و اثرگذار تبليغات تجاري در رونق اقتصادي تأكيد مي كنند و براي تبليغ، وجهي مثبت در ايجاد اشتغال، توسعه، بازار فروش محصولات، رونق كسب و كار قائل هستند. از این رو تبلیغات تولیدات داخلی باید به گونه باشد که بیننده را جذب کند و با دقت و ذکاوت طراحی شود بطوری که جزء نیاز های جامعه باشد و همچنین به گونه ای طراحی شود که تبلیغ مشابه ی خارجی نداشته باشد |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
بند 9 ماده فوق که ذکر شده هر گونه استفاده ابزاری اززن در تبلیغات ممنوع است.
در حال حاضر بانوان در تمامی زمینه های فعالیتی در جامعه با مردان برابری می کنند و شاید در برخی عرصه ها بتوانیم بگوییم که موفق ترند. پس اینکه در قانون تبلیغات بندی وجود داشته باشد که فعالیت بانوان را در عرصه تبلیغات منع کند از نظر اینجانب بی منطق است. کم اینکه رفته رفته این موضوع در تبلیغات ما جا افتاده است. چه بسا در خیلی موارد نمی توان از مردان یا کودکان برای تبلیغ برخی از کالاها استفاده کرد و جذابیتی نخواهد داشت. بنا بر این وجود بانوان در عرصه تبلیغات طبق موازین اخلاقی جامعه بلا مانع است و حتی میتوان گفت ضروریت دارد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
دریکی از بندهای ماده 12 آییِن نامه تبلیغات , تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری در کودکستان ها , دبستان ها , و دبیرستان ها ممنوع است.
سوال اینجاست ؟ آیا این مورد از ایین نامه تبلیغات و موارد دیگر آیین نامه در ساخت تبلیغات تجاری مد نظر گرفته می شود ؟ اصل 65- در آگهی نباید از کودکان با صراحت درخواست شود محصولی را خریداری کنند و یا از والدین خود و دیگران چنین درخواستی کنند و نباید خرید موضوع آگهی برای کودکان و یا ترغیب دیگران به این امر به عنوان انجام یک وظیفه مطرح شود. اصل 66- در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان به تنهایی هنگام خرید و یا مذاکره با فروشنده برای خرید و یا مبادله پول با فروشنده نشان داده شوند. اصل 67- آگهیها نباید به کودکان القاء کنند که چنانچه کالای موضوع آگهی را نداشته باشند یا خریداری نکنند، از دیگر کودکان پایین تر هستند و یا احتمالاً موردتمسخر و استهزاء واقع می شود. اصل 68- در آگهیها نباید از کودکان برای خرید از طریق پست یا تلفن دعوت شود. اصل 69- هنگام پخش برنامه های ویژه کودکان پخش آگهی های مربوط به مواد غذایی، کبریت، محصولاتی با خواص دارویی و حاوی ویتامین، غذاهای کمکی کودکان، وسایل و اسباب لاغری و شیوه های درمانی آگهی فیلمها با صحنه های وحشتناک و خطرناک و خطرآفرین ممنوع می باشد. تبصره : در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان هنگام خوردن دارو، ویتامین و غذاهای کمکی در غیر حضور والدین نشان داده شوند. اصل 70- در آگهی فرآورده هایی که شباهت به دارو دارند باید به روشنی تفاوت کالا با دارو نمایش داده شود. اصل 71- در کلیه آگهیها به ویژه در آگهی هایی که مخاطب آنها کودکان هستند با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله عبور از محل های خط کشی شده باید به دقت مد نظر واقع شود. اصل 72- کودکان نباید در شرایطی به تصویر کشیده شوند که با توجه به اقتضای سن آنان خطرناک محسوب می شود. اصل 73- کودکان نباید در حال استفاده از مواد ضدعفونی کننده گندزدا و یا سمی نشان داده شوند. اصل 74- کودکان نباید در حال بازی با کبریت یا هرگونه گاز – بنزین – پارافین – وسایل متصل به منبع الکتریسيته و یا مکانیکی که احتمالا منجر به سوختگی – شوک الکتریکی و یا جراحت می شوند نشان داده شوند اصل 75- چنانچه در صحنه های آتش سوزی کودکی نشان داده می شود همواره باید یک آتش نشان در صحنه به وضوح قابل رویت باشد. اصل 76- در آگهی نباید کودکان برای وارد شدن به مکان های ناآشنا و خطرناک و گفتگو با غریبهها ترغیب شوند اصل 77- در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان عریان یا نیمه عریان نشان داده شوند در شرایطی که موضوع آگهی نشان دادن کودکان را در این گونه شرایط ایجاب کند با تصویب قبلی فیلمنامه ممکن است . اصل 78- از کودکان نباید برای معرفی کالا و خدماتی استفاده شود که از آنها انتظار نمی رود خود مصرف کننده آن کالا و یا خدمت باشند و یا آنرا بخرند و نیز در آگهی کودکان نباید در مورد هرگونه کالا یا خدمت به صراحت اظهار نظر کنند. اصل 79- در هیچ صحنه ای از آگهیها افراد نباید در حال پرخوری و یا خوردن با حرص و ولع نشان داده شوند اصل 80- هنگام آگهی محصولات غذایی نباید از افراد به ویژه کودکان چاق برای القاء این موضوع که مصرف محصول مورد آگهی سلامتی بخش است استفاده شود. اصل 81- محل بازی کودکان در آگهیها باید محل های مجاز باشد. |
آخرين ويرايش: 11 سال 2 هفته ago توسط هدی معظم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
تبلیغات کالاهای خارجی
یکی از مهمترین بخش آگهیها به خصوص در تبلیغات شهری، به تبلیغ درباره انواع و اقسام کالاهای خارجی اختصاص یافته است؛ کالاهای کاربردی یا لوکسی که اغلب نسبت به محصول مشابه داخلی، بسیار گران قیمتتر هستند اما همچنان خریدار دارند. اگرچه در گذشته تبلیغ کالاهای خارجی در کشور با محدودیتهایی همراه بود اما در حال حاضر به شکل تقریباً بدون محدودیت شاهد تبلیغات برای این بخش از کالاها هستیم. الف) اسطورهای ذهنی؛ «کالای خارجی مرغوبتر است» در این تبلیغات که اغلب متعلق به برندهای معروف میباشند، از شیوه معرفی و تبلیغ مستقیم برای کالا استفاده میشود و تلاش زیادی برای ترغیب مردم به خرید این کالاها صورت نمیگیرد زیرا آنها خود به خود به خرید این کالاها راغب هستند. از دیدگاه نشانهشناسی، یک اسطوره در ذهن مخاطب ایرانی ساخته شده است؛ اسطورهای با این مفهوم که «کالای خارجی مرغوبتر است.» اسطوره کیفیت کالای خارجی از آن روی شکل گرفته است که در برههای از زمان، این محصولات دارای مرغوبیت بودهاند. کالای جدید همان برندهای معروف و مرغوب قدیمی ممکن است آن کیفیت را نداشته باشند، در ذهن مخاطب ایرانی اما این گونه حک شده است که کالای برندی خاص نسبت به کالای مشابه ایرانی، کارایی بیشتری دارد. ب) تسلیم در برابر ذکاوت تولید کنندگان کالای خارجی ما کالای خارجی میخریم و مصرف میکنیم غافل از این نکته که با چنین کاری در واقع در برابر قدرت ساخت، سرمایه و تولید کنندگان این کالا مقهور شدهایم. این موضوع را میتوان حتی در نوع بیان کلماتی نظیر: «ژاپنیه، آمریکاییه و…» به طور عینی دریافت. از سوی دیگر کالای خارجی در میان مردم جامعه ما «اصیل» شناخته میشود و کالای ایرانی مشابه مونتاژ یا بدلی از کالای خارجی اصلی است. پس داشتن کالای اصل برای مالک آن حسی برتری جویانه پدید میآورد و کسانی که قادر به تهیه کالای اصل نباشند به نوعی در طبقهبندیهای اجتماعی در لایههای پایینتر جامعه گنجانده میشوند. داشتن کالای خارجی یعنی تعلق به طبقات بالای جامعه، داشتن ثروت، قدرت، سلیقه و توانایی تشخیص خوب از بد، بنابراین بیانگر نوعی نظام ارزش مدارانه در جامعه است. از طرفی کالای خارجی بیانگر قدرت و حضور «دیگری» در جامعه است. کالاها و برندها، استعارههایی از جهان کالا هستند که قدرت، عظمت، نظم، زیبایی و…. را در دل خود جای میدهند. بنابراین مشاهده میکنیم که چگونه برای شکل دهی بهتر ذهن مخاطب درباره برند یک کالا، ترکیبی از نشانهها به کار گرفته میشود. یکی از مهمترین بخش آگهیها به خصوص در تبلیغات شهری، به تبلیغ درباره انواع و اقسام کالاهای خارجی اختصاص یافته است؛ از دیدگاه نشانهشناسی، یک اسطوره در ذهن مخاطب ایرانی ساخته شده است؛ اسطورهای با این مفهوم که «کالای خارجی مرغوبتر است.» کالاها و برندها، استعارههایی از جهان کالا هستند که قدرت، عظمت، نظم، زیبایی و…. را در دل خود جای میدهند. تبلیغات کالاهای خارجی ممنوع نیست، محدود است دبیر کل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای نامگذاری سال 91 تحت عنوان سال تولید ملی گفت: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال 91 تحت عنوان سال تولید ملی قرار است برنامههایی را برای تسهیل سازی تبلیغات کالاهای خارجی اجرا کنیم. مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در این کار گروه نمایندگانی از صدا و سیما شهرداری، وزارت راه، وزارت ارشاد و چندین دستگاه دیگر وجود دارد، گفت: دبیر این کارگروه رئیس شورای فرهنگ عمومی است و در حال حاضر آییننامه تبلیغات در این کارگروه در دست تهیه و بررسی قرار دارد. یکی از مباحث در این آیین نامه این است که تبلیغات بازرگانی نباید به تبلیغات فرهنگی بچربد اما در حال حاضر تبلیغات فرهنگی در شهر به چشم نمیآید از طرف دیگر بحث تولید داخلی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری بناست حمایت از تولید ملی در سرلوحه کارها قرار گیرد که یکی از بحثهای حمایت از تولید ملی که بسیار تأثیرگذار است موضوع تبلیغات است و یکی از برنامهها این است که کالاهای داخلی را با افزودن امتیازات و تسهیلات ترغیب کنیم تا تبلیغات انجام دهند و از سوی دیگر محدودیتهایی نیز برای تبلیغ کالاهای خارجی قائل شویم. از دو سال گذشته شورای فرهنگ عمومی، متنی را در مورد تبلیغات محیطی تدوین کرده بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به بحث گذاشته و مصوب شد و در سال گذشته برای اجرا به شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد و در این زمینه آیین نامهای تحت عنوان "سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی" برای بحث تبلیغات شهری و محیطی تدوین شود. دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: محوریت مصوبات این آِیین نامه، محدودیت تبلیغات کالاهای خارجی و تشویق تبلیغات کالا و سرمایه ایرانی و تولید ملی است، که این به معنای ممنوعیت تبلیغات کالای خارجی نیست. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|