پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 


  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3

موضوع: سوال مربوط به درس تبلیغات

سوال مربوط به درس تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3328

دانشجویان گرامی حقوق و قوانین تبلیغاتی لطفا با توجه به ایین نامه ارسالی و تدریس ان در کلاس یک نمونه تبلیغ را با توجه به قوانین موجود تحلیل کنید؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سوال مربوط به درس تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3462

بسمه تعالي
نقش كودكان در تبليغات
در سطح دنيا تبليغات براي كودكان به عنوان يك نوع متفاوت از انواع تبليغات مورد توجه قرار مي گيرد به طوري كه در تبليغات ويژه كودكان نوع رسانه ، محتوي پيام تبليغاتي ، زمان و مكان ارائه تبليغ متفاوت از ساير تبليغاتي است كه براي بزرگسالان تهيه و پخش مي گردد .
- نوع رسانه تبليغاتي براي كودكان: رسانه مناسب براي كودكان شامل انواع رسانه هايي است كه كودكان با آن سر و كار دارند كه اغلب شامل تلوزيون، بازي هاي رايانه اي، مجله هاي مخصوص كودكان و ...
- محتوي پيام تبليغاتي: درمحتوي پيام خاص كودكان تاكيد ويژه اي روي رنگ ها مي شود و با تلفيقي از رنگ هاي گرم ، شاد و جذاب توجه كودكان را به خود جلب نمايند .
- زمان: متاسفانه تبليغات ويژه كودكان در رسانه ملي هيچ گونه زمان بندي دنبال نمي كند در كشورهاي صاحب سبك در تبليغات ، تبليغات ويژه كودكان اغلب زماني است مانند برنامه كودكان در تلوزيون و از ساعت 21 هيچ گونه تبليغات كودكان پخش نمي گردد در حالي كه در كشور ما بودجه عمده تبليغات محصولاتي همچون چيپس و پفك در ساعات پاياني شب و در بين برنامه هاي ورزشي مخصوص بزرگسالان پخش مي گردد .
- مكان: مكان هاي تبليغات براي كودكان شهربازي، استخر ها، باغ وحش، فرهنگ سراي كودكان، كانون پرورش فكري و ... مي باشد .
نتيجه گيري:
كودكان بايد به عنوان يك بازار هدف و مجزا و بسيار متفاوت از ساير بازار هاي هدف و مخاطبان هدف بايد مورد توجه و تاكيد ويژه قرار گيرد به خصوص در شركت هايي كه توليد ويژه محصولات هرضه مي نمايد .
باسپاس
محمد خدايار
آخرين ويرايش: 11 سال 3 هفته ago توسط محمد خدايار.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حامد عسكري, سمیه کاظم زاده

دستورالعملهای اجرایی تبلیغات شهری 11 سال 3 هفته ago #3600

در تاریخ 27/1/92 در تکمیل دستورالعملهای اجرایی تبلیغات شهری ( محیطی ) بند 4 از ماده ی 3 توجه مرا به خود جلب کرد .که ترجیح دادم مقاله ام را دراین مورد بنویسم .
در این بند ذکر شده که . تبلیغات نباید موجب توهین به ادیان و اداب ورسوم و لهجه های مختلف شود . متاسفانه دیده شده در برخی تبلیغات که از تکنیک انیمیشن استفاده می شود یک خانواده روستاییبا لهجه ی بومی کاری غیر اخلاقی انجام می دهدند و همین باعث مشکل می شود .
در این میان فردی دیگر که از تحصیلات بالایی برخوردار است برای راهنمایی انها وارد عمل میشود تا به اصطلاح رفع مشکل کند .. این گونه تبلیغات از دید بنده توهین امیز محسوب می شود . چرا که به نوعی اسباب خنده دیگران را فراهم کرده ایم . برای ساختن تبلیغا ت موثرتر بهتر است همان فرد تحصیل کرده با همان لهجه و گویش محلی خود وبا توجه به علمی که کسب کرده وارد عمل شود ودر صدد مرتفع کردن معضلات ومشکلات جامعه ی خویش براید .
در تبلیغات نباید از گویش هایی استفاده کرد که در زبانی دیگر مورد تمسخر افراد واقع شود .همچنین به اداب ورسوم هر محل وهر قومی باید ارزش داد . وانها را به عنوان نمادی از اداب ورسوم کل کشور قلمداد کرد . چرا که گوناگونی در لهجه ها و گویشها . تنوع در فرهنک ونشان از تمدن ایرانی بزرگ است .
در تبلیغات چه بهتر که از هر استانی بنابر نوع اداب ورسوم و لهجه ی همان استان کالایی تبلیغ شود به این ترتیب دیگر استانها با گویش استان مورد نظر اشنا می شوند و همچنین تبلیغ ان کالا برای دیگر استانها از جذابیت بیشتری برخوردار می شود .شایان ذکر است که این گونه تبلیغات ممکن است صدمات روحی و چه بسا ماندگاری را بر بدنه ی تمدن ایرانی وارد کند .به فرض اگر بیننده ی تبلیغ فردی با همان گویش ولهجه باشد شاید بتواند برای او خطر سرخوردگی در جامعه را به همراه داشته باشد .
نتیجه اینکه چنین فردی از مطرح کردن نسبت خود با فلان قوم خودداری می کند .تبلیغات باید بای بال وپردادن به قومها وطرز گویش شان وسیله ای موثر باشد تا وجودشان در کشور نوعی افتخار تلقی شود .
در اخر اینکه فقط مبلغ کالا وفروش ان نباشیم بلکه مد نظر داشته
باشیم که بینندگانی با احساس نظاره گر تبلیغات ما هستند که شاید ناخواسته قلبشان را جریحه دار کرده ودلشان را شکسته باشیم .پس یک مدیر باید بسیار ریز و ظریف در حیطه ی تبلیغات گام نهد و وارد عمل شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سوال مربوط به درس تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3610

تبلیغ پفک چی توز


طبق دستورالعمل ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه که توسط وزیر بهداشت به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است، می بایست تبلیغات خوراکیهایی همچون چیپس، پفک و... از تلوزیون حذف شود.

تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه آنقدر حائز اهمیت است که در ماده 37 برنامه پنجم توسعه کشور، موضوع کالاهای آسیب رسان به سلامت مورد توجه قرار گرفته است. به طوریکه در بند "الف" و "ج" این ماده قانون، راجع به تهیه لیست کالاهای آسیب رسان و ممنوعیت تبلیغات این کالاها توضیح داده شده است.

بر همین اساس، وزارت بهداشت در صدد بر آمده و لیستی از کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه را تهیه و برای دستگاههای مربوطه ارسال کرده است. در این لیست که هنوز از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است، کالاهای خوراکی همچون چیپس و پفک، فست فودها و... به عنوان کالاهای آسیب رسان معرفی شده اند که می بایست تبلیغات آنها ممنوع شود. این در حالی است که سهم زیادی از آگهی های بازرگانی صدا و سیما را تبیلغات چیپس و پفک تشکیل می دهد. خوراکیهایی که کارشناسان تغذیه و سلامت بر مضر بودن آنها تاکید دارند و معتقدند که نمی بایست تبلیغ شوند.

تبلیغ مواد آسیب رسان به سلامت ممنوع است

برخی تنقلات آسیب رسان به سلامت به راحتی در فروشگاهها در دسترس کودکان هستند که نباید چنین باشد.

ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه کشور صراحتا به رجوع به قوه قضاییه برای جلوگیری از این نوع تبلیغات اشاره دارد

میزان بالای نمک پفک و شوری آن موجب عادت ذائقه کودکان به شوری شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری فشارخون را افزایش می دهد که این امر در بزرگسالی زمینه‌ساز بیماریهای قلبی عروقی و سکته‌های مغزی می‌شود.

براساس مطالعات انجام شده پفک 9 برابر حجم خود آب جذب می‌کند. بنابراین استفاده از تنقلاتی مانند چیپس و پفک باید محدود و از محصولاتی استفاده شود که در آن از رنگ طبیعی استفاده شده باشد. چیپس نیز موجب سیری کاذب می شود و چون تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودکان را ندارد، مصرف مداوم آن قبل از غذا موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و در نتیجه کمبودهای غذایی خواهد شد.

یک کارشناس حوزه سلامت معتقد است که اجرای این قبیل قوانین نیاز به زورآزمایی دارد در حالی که وزارت بهداشت نمی تواند مقابل رسانه ملی قرار بگیرد. زیرا، درآمدی که صدا و سیما از محل آگهی های بازرگانی کسب می کند، آنقدر زیاد است که بتواند وزارت بهداشت را ساکت کند.

این در حالی است که شرکتهای بزرگ تجاری برای تبیلغ محصولات آسیب رسان به سلامت مردم، عوارض پرداخت می کنند. در حالی که وزارت بهداشت نمی تواند سهمی از تبلیغات چیپس و پفک را از صدا وسیما بگیرد. در صورتی که هر سال میلیارد تومان از محل تبلیغات چیپس و پفک نصیب صدا و سیما می شود. بنابراین، می توان پیش بینی کرد که زور وزارت بهداشت به رسانه ملی نرسد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سوال مربوط به درس تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3612

تبلیغات، نوعی روش برای عرضه خدمات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره و همچنین معرفی محصولات تجاری به مشتریان و شهروندان است که سالهاست با روشهای مختلف ارائه می شود. در ایران هم پس از ایجاد شبکه سه سما واحد بازرگانی صدا و سیما قوت گرفت و تبلیغات رسما به صورت حرفه ای وارد سیما شد. ولی بعدها به دلیل اثرات سوء برخی تبلیغات در جامعه و خانواده مقررات تبلیغات بازرگانی تدوین شد. بر اساس دستورالعمل ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی، صدا و سیما موظف است موارد این دستورالعمل را در پخش تبلیغات رعایت کند. ولی آیا این دستورالعمل به درستی اجرا می شود؟ آیا بخشهای نظارتی سازمان صدا و سیما و یانهادهای بیرونی بر اجرای قانون تبلیغات در صدا و سیما نظارت دارند؟

بخشی از دستورالعمل ضوابط تولید آگهی در صدا و سیما:

اصل 9: آگهی نباید مروج عقاید خرافی بوده و یا با بهره گیری از آن تهیه شود.

اصل 11: آگهی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی کند. همچنین از اغراق باید پرهیز شود.

اصل 13: آگهی نباید با استفاده از ذکر صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا بکارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن، مفهوم برتر یا برترین بودن موضوع آگهی را القاء کند.

اصل 17: آگهی های تولید شده نباید بیش از اندازه پر سر و صدا و هیاهو باشن.

اصل 22: نمایش مجسمه کامل در آگهی مجاز نمی باشد.

اصل 23: آگهی نباید مروج تجمل گرایی باشد.

اصل 27: تعیین جایزه برای تشویق مخاطبین آگهی به خرید و مصرف بی رویه مجاز نیست .

اصل 44: آگهی نباید شامل منتخبی از مطالب برنامه های صدا و سیما بوده و یا با استفاده از تصاویر و موسیقی متن این برنامه‌ها ساخته شده باشد.

اصل 59: آگهی های رادیو تلویزیونی نباید تداعی کننده این امر باشد که اشتغال و تلاش زن ایرانی محدود به امور منزل است و در عرصه های علمی و فرهنگی حضور ندارد و بطور کلی زن مسلمان ایرانی نباید تحقیر شود.

اصل 65: در آگهی نباید از کودکان با صراحت درخواست شود محصولی را خریداری کنند و یا از والدین خود و دیگران چنین درخواستی کنند.

اصل 66: در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان به تنهایی هنگام خرید و یا مذاکره با فروشنده برای خرید و یا مبادله پول با فروشنده نشان داده شوند.

اصل 77: در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان عریان یا نیمه عریان نشان داده شوند در شرایطی که موضوع آگهی نشان دادن کودکان را در این گونه شرایط ایجاب کند با تصویب قبلی فیلمنامه ممکن است.

اصل 78: از کودکان نباید برای معرفی کالا و خدماتی استفاده شود که از آنها انتظار نمی رود خود مصرف کننده آن کالا و یا خدمت باشند و یا آنرا بخرند و نیز در آگهی کودکان نباید در مورد هرگونه کالا یا خدمت به صراحت اظهار نظر کنند.

اما با وجود این مقررات، در سالهای اخیر برخی آگهیها از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده که چندان تناسبی با این مقررات ندارند.

سوپرمن در تبلیغات بانک تجارت و سرمایه

بر اساس بخشی از قوانین و مقررات ذکر شده برخی تبلیغات اخیر صدا و سیما قابل بررسی است. ابتدا تبلیغات یک بانک که در سناریوی آن یک سالمند در انتظار نوبت شعبه روی صندلی نشسته است. سوپرمن قهرمان اسطوره ای هالیوود وارد بانک شده و با یک دست صندلی و پیرزن را به بانک دیگری منتقل می کند. پیرزن می گوید: ا شما ایران آمدید! نکته قابل تامل در این تبلیغات استفاده از نمادها و اسطوره های خارجی و به نوعی قهرمان پروری است که می توان به اصل 9 اشاره کرد که عنوان شده تبلیغات نباید به نوعی مروج عقاید خرافی یا بهره گیری از آن باشد.

اختراع تلفن تصویری توسط گراهام بل
در تبلیغات دیگری شاهد حضور جمعی از مخترعان در اتاق الکساندرگراهام بل هستیم. آقای بل همکارش را با تلفن صدا می کند و می گوید اگر صدای من را می شنوید به دفتر من بیائید. فرد با عجله وارد اتاق شده و می گوید. آقای بل هم صدای شما را دارم و هم تصویر شما؟ در اینجا آنچه که کودکان از مخترع تلفن می‌دانند با آنچه که در این آگهی پخش می شود تناقض دارد! آیا واقعا آقای بل تلفن تصویری را اختراع کرده است؟

گلادیاتورها در تبلیغات ایرانسل
در نمای دیگری از تبلیغات جدید تلویزیونی در رم باستان گلادیاتورها دارند با هم مبارزه می کنند. یکی از گلادیاتورها روی زمین می افتد و قبل از کشته شدن می گوید: شماره ایرانسل استاد را بگیر و بگوئید باید چیکار کنم. فرد هم به استاد پیامک می زند و بعد می گوید استاد گفته شصت پایش را بزن! آیا این تبلیغ با اصل 11 آیین نامه و مقررات تبلیغات که در بالا ذکر شده است مغایرت ندارد؟

زن متهم قاتل در تبلیغات ایرانسل
در حال پخش یک سریال پرطرفدار ایرانی آگهی تلویزیونی از برگزاری یک دادگاه انگلیسی نمایش داده می شود. زن متهم به قتل است. نماینده دادستان می گوید این زن قاتل است ولی وکیل می گوید این زن قبل از وقوع جرم هم پیامک داده و هم ایمیل زده است. البته موضع قتل و جزئیات پرونده در این تبلیغات مشخص نیست ولی در هر حال زن متهم به قتل است و چون ایرانسل همه جا آنتن می دهد و هزینه جابجایی هم ندارد هیئت منصفه رای به بیگناهی زن می دهد. آیا این تبلیغ مغایر با اصل 11 نیست؟

رابینسون کروزوئه در تبلیغات
تبلیغات جدید دیگری از اپراتور دوم نشان می دهد که همه دارند به یاد رابینسون کروزوئه مویه کرده و برای سلامتی اش دعا می کنند. ( آه رابینسون... ای مرد بزرگ ...) بعد فردی در میان جمع می گوید ایرانسلش را بگیرید. تلفن می آورند ولی رابینسون وقت صحبت کردن ندارد! این روایت هم مانند ماجرای گراهام بل تحریف داستانی است که به طور واقعی به مخاطب (کودکان) القاء می شود.

بر اساس این گزارش انگار این روزها رقابت فروش سیم کارت کار را به جایی رسانده که دیگر بدون توجه به قوانین و مقررات پخش تبلیغات، شرکتها اقدام به ساخت تبلیغات تصویری می کنند. عبور از داشته های فرهنگی و اجتماعی و چنگ زدن به آداب و رسوم و خرافه گرایی های غرب و همچنین تلقین برخی باورهای غلط هم دست آویزی برای زیبا جلوه دادن محصولات شده است. این اقدام در حالی است که بر اساس قوانین و مقررات ساخت اینگونه تبلیغات صحیح نبوده و در بسیاری از موارد پخش شده خلاف قانون بوده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سوال مربوط به درس تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3662

دستورالعمل‌ اجرايي‌ تبليغات‌ شهري‌ (محيطي‌) و مواد 10، 11، 12، 13، 14 و 15 آيين‌ نامه‌ تأسيس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ كار و فعاليت‌ كانون‌هاي‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ «مصوب‌ جلسه‌ فوق العاده كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ كشور»

كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ كشور در جلسه‌ فوق العاده مورخ‌ 17/3/1385 خود با اصلاح دستورالعمل اجرايي تبليغات شهري (محيطي) مصوب جلسه پانزدهم كميته مركزي سازمان‌هاي تبليغاتي كشور مورخ 11/2/1379 ، دستورالعمل جديد را در 13 ماده‌، 6 تبصره‌ و 29 بند تصويب‌ و به‌ شرح‌ زير ابلاغ‌ نمود.
ماده‌ 1) تبليغات‌ شهري‌ يا محيطي‌ در اين‌ دستورالعمل‌ عبارت‌ از كليه‌ تابلوهاي‌ تبليغاتي‌ اعم‌ از ديواري‌، پارچه‌اي‌، فلزي‌، رايانه‌اي‌، متحرك‌ و منقوش‌ بر وسايل‌ نقليه‌ است‌ كه‌ به‌ منظور معرفي‌ يا تبليغ‌ كالا، خدمات‌ و هر نوع‌ فعاليتي‌ كه‌ براي‌ اطلاع‌ رساني‌ و اعلان‌ عمومي‌ در سطح‌ شهرها، خيابان‌ها، جاده‌هاي‌ شهري‌ و بين‌ شهري‌، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، پايانه‌هاي‌ مسافربري‌، مترو، ايستگاه‌هاي‌ اتوبوس‌، ميادين‌ و ساير اماكن‌ عمومي‌ مورد استفاده‌ و بهره‌برداري‌ قرار مي‌گيرد.
ماده‌ 2) تبليغات‌ فرهنگي‌، مذهبي‌، ملي‌ و نيز تبليغ‌ جشنواره‌هاي‌ فرهنگي‌ و هنري‌ كه‌ جنبه‌ غير انتفاعي‌ دارند با تشخيص‌ اداره‌ كل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ استان‌ از شمول‌ عوارض‌ خارج‌ هستند.
ماده‌ 3) كليه‌ سازمان‌ها و كانون‌هاي‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ موظف‌اند علاوه‌ بر رعايت‌ مقررات‌ عمومي‌ مندرج‌ در مواد 11، 12، 13 و 14 آيين‌ نامه‌ تأسيس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ كار و فعاليت‌ كانون‌هاي‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌، در تنظيم‌، تهيه‌ و اجراي‌ برنامه‌هاي‌ تبليغاتي‌ نكات‌ زير را رعايت‌ نمايند:
1- تبليغاتي‌ كه‌ مروج‌ فساد و عقايد خرافي‌ يا مخالف‌ اديان‌ رسمي‌ كشور باشد ممنوع‌ است‌.
2- در آگهي‌ يك‌ كالا و يا خدمات‌ خاص‌ نبايد تلويحاً و يا تصريحاً كالا و خدمت‌ مشابه‌ ديگري‌ نفي‌ شود.
3- آگهي‌هاي‌ تبليغاتي‌ نبايد سبب‌ رنجش‌ اشخاصي‌ كه‌ از برخي‌ معلوليت‌ها و يا بيماري‌ رنج‌ مي‌برند شود.
4- تبليغ‌ كالاها و خدمات‌ در مراكز مذهبي‌، علمي‌ و آموزشي‌ ممنوع‌ است‌.
5- تبليغات‌ نبايد موجب‌ توهين‌ به‌ اديان‌ رسمي‌ كشور، آداب‌، رسوم‌، قوميت‌ها، لهجه‌ها و گويش‌هاي‌ مختلف‌ شود.
6- استفاده‌ از صحنه‌هايي‌ نظير استعمال‌ دخانيات‌ و موارد مشابه‌ ديگر كه‌ مضر به‌ سلامت‌ انسان‌ بوده‌ و يا اعتيادآور باشند و به‌ نوعي‌ خواه‌ تصريحاً و يا تلويحاً مصرف‌ آنها را ترويج‌ نمايد مجاز نيست‌.
7- تبليغاتي‌ كه‌ مروج‌ تخريب‌ محيط‌ زيست‌ انسان‌، جنگل‌ها، مراتع‌ و منابع‌ طبيعي‌ و زيستگاه‌هاي‌ طبيعي‌ جانوران‌ باشد ممنوع‌ است‌.
8- تبليغ‌ نبايد القاء وحشت‌ و خشونت‌ كند.
9- در تبليغات‌ نمي‌توان‌ از نوشته‌ها و تصاويري‌ استفاده‌ كرد كه‌ جانوران‌ را در حال‌ اذيت‌ و آزار نشان‌ دهد.
10- در جريان‌ موارد تبليغاتي‌ بايد كليه‌ قوانين‌ مربوط‌ به‌ حمايت‌ از حقوقِ مادي‌ و معنوي‌ مؤلفان‌، مصنفان‌ و هنرمندان‌ و آيين‌ نامه‌هاي‌ مربوطه‌ رعايت‌ شود.
11- هرگونه‌ استفاده‌ ابزاري‌ از زن‌ در تبليغات‌ ممنوع‌ است‌.
12- پوشش‌ و آرايش‌ شخصيت‌هاي‌ مورد استفاده‌ در آگهي‌ بايد متناسب‌ با عرف‌ ملي‌ و مذهبي‌ جامعه‌ باشد.
13- آگهي‌ها نبايد تداعي‌ كننده‌ ترجيح‌ بين‌ جنس‌ مذكر و مؤنث‌ باشد.
14- در تبليغات‌ استفاده‌ از كودكان‌ براي‌ معرفي‌ كالا و خدماتي‌ كه‌ انتظار مصرف‌ كالا و يا بهره‌مندي‌ از خدمت‌ و يا خريد آن‌ توسط‌ ايشان‌ نمي‌رود ممنوع‌ است‌.
15- ترويج‌ زبان‌ بيگانه‌، غلط‌ نويسي‌ و غلط‌ گويي‌ در تبليغات‌ مجاز نيست‌.*
16- چنانچه‌ به‌ هنگام‌ تنظيم‌ آگهي‌هاي‌ تبليغاتي‌ ضرورت‌ استفاده‌ از خط‌ بيگانه‌ وجود داشته‌ باشد بايد اندازه‌ خط‌ زبان‌ فارسي‌ بزرگتر از خط‌ زبان‌ بيگانه‌ باشد.
17- در صورت‌ اقتضاي‌ موضوع‌ آگهي‌، براي‌ استفاده‌ از نقشه‌ و پرچم‌ جمهوري‌ اسلامي‌ در آگهي‌ بايد پرچم‌ رسمي‌ و نقشه‌ كامل‌ كشور آورده‌ شود.
18- تبليغات‌ نبايد توليدات‌ داخلي‌ را بي‌ ارزش‌ نشان‌ دهد.
19- تبليغ‌ كالاها، خدمات‌ و مصنوعات‌ كشورهاي‌ بيگانه‌ در صورتي‌ مجاز است‌ كه‌ عرضه‌ و فروش‌ آن‌ در داخل‌ كشور ممنوعيت‌ قانوني‌ نداشته‌ باشد.
20- تبليغ‌ بر روي‌ تأسيسات‌، ديوارها، ابنيه‌ و ساختمان‌هاي‌ سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي‌ سياسي‌ دول‌ خارجي‌ ممنوع‌ است‌.
21- تبليغ‌ بر روي‌ تأسيسات‌، ديوارها، ابنيه‌ و ساختمان‌هاي‌ اشخاص‌ حقيقي‌ و حقوقي‌، دولتي‌ و غير دولتي‌ منوط‌ به‌ كسب‌ اجازه‌ قبلي‌ از صاحبان‌ و مسئولان‌ آنها مي‌باشد.
22- تبليغ‌ كالاها و فرآورده‌هايي‌ كه‌ طبق‌ تبصره‌ 4 ماده‌ 6 قانون‌ اصلاح‌ قوانين‌ و مقررات‌ مؤسسه‌ استاندارد و تحقيقات‌ صنعتي‌ ايران‌ كه‌ اجراي‌ استاندارد را در مورد آنها اجباري‌ اعلام‌ كرده‌ است‌ منوط‌ به‌ داشتن‌ پروانه‌ كاربرد علامت‌ استاندارد و تحقيقات‌ صنعتي‌ ايران‌ مي‌باشد. كانون‌ مكلف‌ به‌ اخذ گواهي‌ لازم‌ از سفارش‌ دهنده‌ مي‌باشد.
23- سفارش‌ دهندگان‌ و سازندگان‌ آگهي‌ها بايد مستندات‌ لازم‌، قانع‌ كننده‌ و قانوني‌ براي‌ ادعاها و استدلال‌هاي‌ موضوع‌ آگهي‌ را داشته‌ باشند.
ماده‌ 4) كليه كانون‌هاي آگهي و تبليغاتي موظف‌اند براي اجراي طرح‌هاي تبليغاتي موضوع ماده 1 اين دستورالعمل از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان محل فعاليت خود مجوز اجراي طرح دريافت كنند.
ماده‌ 5) مسئوليت‌ محتواي‌ طرح‌ تبليغاتي‌ و اجرا آن‌ در چهارچوب‌ قوانين‌ موضوعه‌ و مقررات‌ جاري‌ و دستورالعمل‌هاي‌ اجرايي‌ تبليغات‌ با مدير مسئول‌ كانون‌ مي‌باشد و ادارات‌ كل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ ناظر به‌ حسن‌ اجراي‌ قوانين‌ و مقررات‌ تبليغاتي‌ بوده‌ و در صورت‌ احراز تخلف‌ برابر مقررات‌ اعمال‌ مجازات‌ خواهند كرد.
ماده‌ 6) كانون‌هاي‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ موظفند نام‌ كانون‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ و همچنين‌ شماره‌ پروانة‌ خود را بر روي‌ تابلو نصب‌ كنند.
ماده‌ 7) رسيدگي‌ به‌ تخلفات‌ كانون‌ها و مديران‌ مسئول‌ به‌ شرح‌ ذيل‌ صورت‌ خواهد گرفت‌:
الف‌ - نوع‌ اول‌: اخطار كتبي‌
ب‌ - نوع‌ دوم‌: احضار و توبيخ‌
ج‌ - نوع‌ سوم‌: تعليق‌ فعاليت‌ مؤسسه‌ حداكثر تا سه‌ ماه‌
د - نوع‌ چهارم‌: بركناري‌ مدير مسئول‌
ها- نوع‌ پنجم‌: تعطيل‌ موقت‌ مؤسسه‌ حداكثر تا شش‌ ماه‌
و - نوع‌ ششم‌: لغو پروانه‌ و تعطيل‌ دائم‌
تبصره‌: مجازات‌ نوع‌ پنجم‌ و ششم‌ به‌ پيشنهاد كميته‌ استان‌ و تصويب‌ كميته‌ مركزي‌ اعمال‌ خواهد شد.
ماده‌ 8) تكرار تخلف‌ و عدم‌ توجه‌ به‌ اخطار، احضار و توبيخ‌ موجب‌ تعليق‌ فعاليت‌ مؤسسه‌ و نهايتاً لغو پروانه‌ فعاليت‌ خواهد شد.
تبصره‌ يك‌: در مواردي‌ كه‌ جرم‌ عمومي‌ صورت‌ گرفته‌ باشد علاوه‌ بر اعمال‌ مجازات‌هاي‌ مذكور، پرونده‌ متخلف‌ جهت‌ رسيدگي‌ به‌ محاكم‌ قضايي‌ ارجاع‌ داده‌ خواهد شد.
تبصره‌ دو: اعمال‌ كليه‌ مقررات‌ بايد در پرونده‌ كانون‌ درج‌ شود.
ماده‌ 9) اعمال‌ مجازاتهاي‌ مقرر به‌ تشخيص‌ كميته‌هاي‌ استاني‌ انجام‌ خواهد شد لكن‌ ذينفع‌ مي‌تواند نسبت‌ به‌ اعمال‌ مجازاتهاي‌ مذكور به‌ كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ اعتراض‌ نمايد.
تبصره‌: در جلسه‌ كميته‌ تبليغات‌ استان‌ كه‌ موضوع‌ آن‌ اعمال‌ يكي‌ از مجازات‌ها در مورد كانون‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ باشد در صورتيكه‌ در مركز آن‌ استان‌ انجمن‌ صنفي‌ تبليغات‌ تشكيل‌ شده‌ باشد نماينده‌ انجمن‌ و اگر تشكيل‌ نشده‌ باشد و آن‌ كانون‌ عضو انجمن‌ صنفي‌ شركت‌هاي‌ تبليغاتي‌ تهران‌ باشد نماينده‌ آن‌ حداكثر ظرف‌ دو هفته‌ از تاريخ‌ ابلاغ‌ اداره‌ كل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ استان‌ با حق‌ رأي‌ شركت‌ خواهد كرد.
ماده‌ 10) كانون‌هاي‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ مي‌توانند اعتراض‌ خود را نسبت‌ به‌ اعمال‌ مجازات‌ها از سوي‌ كميته‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ استان‌ حداكثر يك‌ ماه‌ پس‌ از ابلاغ‌ به‌ اداره‌ كل‌ تبليغات‌ تسليم‌ و رسيد دريافت‌ نمايند. اداره‌ كل‌ تبليغات‌ موظف‌ است‌ حداكثر ظرف‌ سه‌ ماه‌ نظر نهايي‌ كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ كشور را پس‌ از رسيدگي‌ اعلام‌ نمايد.
تبصره‌: تصميم‌ كميته‌ مركزي‌ قطعي‌ و لازم‌ الاجراست‌.
ماده‌ 11) لغو پروانة‌ كانون‌ تبليغاتي‌ موجب‌ اسقاط‌ حقوقِ دولت‌ و اشخاص‌ حقيقي‌ يا حقوقي‌ ديگر نمي‌شود و كانون‌ متخلف‌ از اين‌ ماده‌ تحت‌ پيگرد قانوني‌ قرار خواهد گرفت‌.
ماده‌ 12) چنانچه‌ مدير مسئول‌ كانون‌ تبليغاتي‌ بركنار شود يا پروانه‌ كانون‌ لغو گردد مجدداً نمي‌تواند تقاضاي‌ تأسيس‌ كانون‌ يا مدير مسئولي‌ كانون‌ ديگري‌ را بكند مگر پس‌ از انقضاي‌ دو سال‌ از تاريخ‌ ابطال‌ آن‌ و با نظر كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌.
ماده‌ 13) ادارات‌ كل‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ استان‌ها موظف‌ هستند فرم‌ بانكي‌ پرداخت‌ عوارض‌ موضوع‌ تبصره‌ 36 قانون‌ بودجه‌ سهم‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ را براي‌ هر مورد اخذ و ضميمه‌ پرونده‌ نمايند.
تبصره‌: دخل‌ و تصرف‌ در عوارض‌ مأخوذه‌ به‌ منزله‌ دخل‌ و تصرف‌ در وجوه‌ دولتي‌ بوده‌ و با متخلف‌ طبق‌ آئين‌ نامه‌ و اين‌ دستورالعمل‌ برخورد خواهد شد.
عليرضا مختارپور‌
معاون‌ امور مطبوعاتي‌ و اطلاع رساني
و رييس كميته مركزي سازمانهاي تبليغاتي كشور‌
________________________________________
مقررات‌ مربوط‌ به‌ منع‌ انتشار آگهي‌هايي‌ كه‌ در آن‌ از مردم‌ براي‌ شركت‌ در قرعه‌ كشي‌ درخواست‌ وجه‌ مي‌شود
«مصوب‌ جلسة‌ بيستم‌ كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ كشور»

كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ كشور بنا به‌ پيشنهاد اداره‌ كل‌ تبليغات‌ با توجه‌ به‌ شيوع‌ پديده‌اي‌ به‌ نام‌ فروش‌ اقساطي‌ لوازم‌، كالا، خودرو و ساير محصولات‌ و يا ارايه‌ خدمت‌ از طريق‌ قرعه‌كشي‌ كه‌ در آن‌ از متقاضيان‌ براي‌ شركت‌ در قرعه‌كشي‌ درخواست‌ واريز وجه‌ به‌ حساب‌ واگذار كننده‌ كالا يا خدمت‌ مي‌شود و از آنجا كه‌ اين‌ امر تبديل‌ به‌ يك‌ معضل‌ اجتماعي‌ فراگير شده‌ است‌ و عده‌اي‌ سودجو بدين‌ طريق‌ با اغواي‌ مردم‌ به‌ سودهاي‌ كلاني‌ دست‌ پيدا مي‌كنند و از اين‌ راه‌ به‌ فرهنگ‌ اقتصادي‌ و توليدي‌ كشور آسيب‌ مي‌رسانند با استناد به‌ ماده‌ 10 و 17 آئين‌ نامه‌ تأسيس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ كار و فعاليت‌ كانون‌هاي‌ آگهي‌ و تبليغاتي‌ مصوب‌ شوراي‌ انقلاب‌ جمهوري‌ اسلامي‌ مقررات‌ جديد زير را وضع‌ و اعلام‌ مي‌نمايد: رسانه‌ها، مطبوعات‌ و مؤسسات‌ تنظيم‌ و نشر آگهي‌ و همچنين‌ كليه‌ سفارش‌ دهندگان‌ و انتشار دهندگان‌ آگهي‌ موظف‌ به‌ رعايت‌ آن‌ هستند.
1- درج‌ هر نوع‌ آگهي‌ براي‌ فروش‌ كالا يا خدمت‌ از طريق‌ قرعه‌كشي‌ يا روش‌ ديگر كه‌ در آن‌ از متقاضيان‌ براي‌ شركت‌ در قرعه‌ كشي‌ يا موارد مشابه‌ درخواست‌ واريز وجه‌ به‌ حساب‌ واگذاركننده‌ كالا يا خدمت‌ شود با توجه‌ به‌ اينكه‌ از مصاديق‌ مطالب‌ گمراه‌ كننده‌ است‌ با عنايت‌ به‌ بند (ت‌) ماده‌ 12 انتشار آن‌ در تمام‌ رسانه‌ها، مطبوعات‌ و يا انتشار از طريق‌ اوراق چاپي‌ و غيره‌ و يا ارسال‌ از طريق‌ پست‌ يا دستگاه‌هاي‌ الكترونيكي‌ نظير نمابر يا اينترنت‌ ممنوع‌ است‌.
2- انتشار آگهي‌هاي‌ مربوط‌ به‌ فروش‌ كالا و يا خدمات‌ از طريق‌ قرعه‌ كشي‌ زماني‌ مجاز است‌ كه‌ اولاً: آگهي‌ دهنده‌، خود توليد كننده‌ آن‌ كالا يا خدمت‌ باشد و يا نمايندگي‌ رسمي‌ و قانوني‌ از توليد كننده‌ داشته‌ باشد. ثانياً: هيچگونه‌ وجهي‌ از متقاضيان‌ براي‌ شركت‌ در قرعه‌ كشي‌ دريافت‌ نكند. ثالثاً: بهاي‌ كالا يا خدمت‌ و نحوة‌ واگذاري‌ و دفعات‌ اقساط‌ و ساير شرايط‌ دقيقاً در متن‌ آگهي‌ مشخص‌ و روشن‌ شود.
3- متخلفان‌ از اين‌ مقررات‌ برحسب‌ قانون‌ و مقررات‌ تحت‌ تعقيب‌ قضايي‌ قرار خواهند گرفت‌.
اين‌ مصوبه‌ با يك‌ مقدمه‌ و 3 بند در تاريخ‌ 18/9/1380 جلسه‌ بيستم‌ به‌ تصويب‌ كميته‌ مركزي‌ سازمان‌هاي‌ تبليغاتي‌ كشور رسيد.

- طبق ماده 3 بند 3 آیین نامه تبلیغات شهری و محیطی در تبلیغات و آگهی ها نباید سبب رنجش اشخاصی که دارای معلولیت ها هستند و یا از بیماری رنج می برند شود اما در برخی از تبلیغات دیده شده برای تبلیغ برخی مراکزو یا کلینیک های درمانی نقاط ضعف آنان را به تصویر می کشند که این امر از دیدگاه تبلیغات تکنیک دوجنبه ای است یعنی هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی را به تصویر می کشد اما باعث رنجش اشخاص شده که ارزش معنوی آن باعث می شود از ارزش تبلیغ بکاهد به امید آنکه کمتر شاهد چنین تبلیغاتی باشیم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده