پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اشاره به چند قانون در مورد تبلیغات

اشاره به چند قانون در مورد تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3301

در مورد فوانین تبلیغات بیشتر بدانیم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اشاره به چند قانون در مورد تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3306

بسمه تعالي
اينجانب در خصوص موضوع درباره قوانين تبليغات بيشتر بدانيم تحقيقاتي انجام دادم كه نتايج آن رابه اختصار در 10 قانون قوانين تبليغات شهري در ذيل حضورتان ارسال مي نمايم .
قوانین تبلیغات شهری (تبلیغات محیطی)
تبلیغات شهری یا محیطی در این دستورالعمل عبارت از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری ، پارچه ای ، فلزی ، رایانه ای ، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه است که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرهاو...مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

ماده ۱) تبلیغات شهری یا محیطی در این دستورالعمل عبارت از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری ، پارچه ای ، فلزی ، رایانه ای ، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه است که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها، خیابان ها، جاده های شهری و بین شهری ، بزرگراه ها، فرودگاه ها، پایانه های مسافربری ، مترو، ایستگاه های اتوبوس ، میادین و سایر اماکن عمومی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
• واگذاری رایگان سامانه ارسال انبوه پیامک
ماده ۲) تبلیغات فرهنگی ، مذهبی ، ملی و نیز تبلیغ جشنواره های فرهنگی و هنری که جنبه غیر انتفاعی دارند با تشخیص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از شمول عوارض خارج هستند.
ماده ۳) کلیه سازمان ها و کانون های آگهی و تبلیغاتی موظف اند علاوه بر رعایت مقررات عمومی مندرج در مواد ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی ، در تنظیم ، تهیه و اجرای برنامه های تبلیغاتی نکات زیر را رعایت نمایند.
تبلیغ عکاسی
تصویربرداری حرفه ای از مجالس با …
• تبلیغات را نمایان کنید
آیا از رنک وبلاگ یا وبسایت …
• گروه تبلیغات دی
• لوگو و ست اداری • بروشور و …
• ایمیل مارکتینگ ارسال انبوه ایمیل تبلیغات
ماده ۴) کلیه کانون های آگهی و تبلیغاتی موظف اند برای اجرای طرح های تبلیغاتی موضوع ماده ۱ این دستورالعمل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود مجوز اجرای طرح دریافت کنند.
ماده ۵) مسئولیت محتوای طرح تبلیغاتی و اجرا آن در چهارچوب قوانین موضوعه و مقررات جاری و دستورالعمل های اجرایی تبلیغات با مدیر مسئول کانون می باشد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر به حسن اجرای قوانین و مقررات تبلیغاتی بوده و در صورت احراز تخلف برابر مقررات اعمال مجازات خواهند کرد.
ماده ۶) کانون های آگهی و تبلیغاتی موظفند نام کانون آگهی و تبلیغاتی و همچنین شماره پروانهٔ خود را بر روی تابلو نصب کنند.
ماده ۷) رسیدگی به تخلفات کانون ها و مدیران مسئول به شرح ذیل صورت خواهد گرفت :
نوع اول :
اخطار کتبی
نوع دوم :
احضار و توبیخ
نوع سوم :
تعلیق فعالیت مؤسسه حداکثر تا سه ماه
نوع چهارم :
برکناری مدیر مسئول
نوع پنجم :
تعطیل موقت مؤسسه حداکثر تا شش ماه
نوع ششم :
لغو پروانه و تعطیل دائم
تبصره :
مجازات نوع پنجم و ششم به پیشنهاد کمیته استان و تصویب کمیته مرکزی اعمال خواهد شد.
ماده ۸) تکرار تخلف و عدم توجه به اخطار، احضار و توبیخ موجب تعلیق فعالیت مؤسسه و نهایتاً لغو پروانه فعالیت خواهد شد.
تبصره یک :
در مواردی که جرم عمومی صورت گرفته باشد علاوه بر اعمال مجازات های مذکور، پرونده متخلف جهت رسیدگی به محاکم قضایی ارجاع داده خواهد شد.
تبصره دو:
اعمال کلیه مقررات باید در پرونده کانون درج شود.
ماده ۹) اعمال مجازاتهای مقرر به تشخیص کمیته های استانی انجام خواهد شد لکن ذینفع می تواند نسبت به اعمال مجازاتهای مذکور به کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی اعتراض نماید.
تبصره :
در جلسه کمیته تبلیغات استان که موضوع آن اعمال یکی از مجازات ها در مورد کانون آگهی و تبلیغاتی باشد در صورتیکه در مرکز آن استان انجمن صنفی تبلیغات تشکیل شده باشد نماینده انجمن و اگر تشکیل نشده باشد و آن کانون عضو انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی تهران باشد نماینده آن حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حق رأی شرکت خواهد کرد.
ماده ۱۰) کانون های آگهی و تبلیغاتی می توانند اعتراض خود را نسبت به اعمال مجازات ها از سوی کمیته سازمان های تبلیغاتی استان حداکثر یک ماه پس از ابلاغ به اداره کل تبلیغات تسلیم و رسید دریافت نمایند. اداره کل تبلیغات موظف است حداکثر ظرف سه ماه نظر نهایی کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور را پس از رسیدگی اعلام نماید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اشاره به چند قانون در مورد تبلیغات 11 سال 3 هفته ago #3339

موضوع: چند مورد از قوانین تبلیغات تلویزیونی

بخشهایی از مجموعه ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی
  1. اصل 11- آگهی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی کند. همچنین از اغراق باید پرهیز شود.
  2. اصل 12- استفاده از عبارات و قیود تکراری اخباری چون اطلاعیه، اطلاعیه – توجه، توجه – مژده، مژده – اطمینان، بخش – مطمئن، کاملاً سالم – کاملاً بهداشتی و ....در آگهی مجاز نیست . استفاده از صفات مطلق ساز و اغراق آمیز نیز جایز نیست .
  3. اصل 13- آگهی نباید با استفاده از ذکر صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا بکارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن، مفهوم برتر یا برترین بودن موضوع آگهی را القاء کند.
  4. اصل 14- در آگهی نباید با استفاده از تمهیدات فنی و با قصد گمراه کردن بیننده ویژگی های کالای موضوع آگهی برتر از واقعیت آن به تصویر کشیده و نشان داده شود.
  5. اصل 23- آگهی نباید مروج تجمل گرایی باشد.
  6. اصل 24- آگهی ها نباید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که در آن مردم به مصرف بیش از نیاز و اسراف در استفاده از امکانات تشویق شوند.
  7. اصل 25- تعیین جایزه برای تشویق مخاطبین آگهی به خرید و مصرف بی رویه مجاز نیست .
  8. اصل 26- در آگهی اعلام تخفیف در صورتی مجاز است که قیمت کالا نیز طبق تایید مراجع ذیصلاح در آگهی با صراحت اعلام شود.
  9. اصل 27- در صورتیکه موضوع آگهی مواد خوراکی غیر متناسب با فرهنگ ایرانی باشد، آگهی نباید تداعی کننده این باشد که موضوع آگهی غذای غالب خانواده های ایرانی است .
  10. اصل 29- آگهی های مربوط به فیلم های سینمایی باید از تطابق کافی با محتوای فیلم مورد آگهی برخوردار باشند. بر این اساس هنگام ارائه آگهی باید خلاصه موضوع فیلم برای اعلام نظر اداره کل بازرگانی نیز تسلیم شود.
  11. اصل 30- نشان دادن تاثیر آنی استفاده از وسایل درمانی مانند لاغر شدن فوری و یا به تصویر کشیدن فرآیند تاثیر داروها، شامپوها، مواد شوینده، روغن ها، بر بدن انسان به هر شیوه ای از آن جمله تمهیدات انیمیشن مجاز نمی باشد.
  12. اصل 31- در آگهی های تولید شده با موضوع کالاها و لوازم بهداشتی، بازیگر آگهی نباید درنقشی غیر واقعی مانند پزشک ظاهر شود.
  13. اصل 32- پخش آگهی رادیو و تلویزیونی مربوط به انتشار اوراق مشارکت – فروش سهام – جوایز بانک‌ها – اعلام پیش فروش و موارد مشابه – نیاز به مدارک لازم و ارائه مجوز مراجع ذیصلاح دارد.
  14. اصل 33- در متن و گفتار آگهی باید از واژه‌ها و کلمات فارسی استفاده شود و همچنین اسامی کالاها و اماکنی که در متن آگهی ذکر و یا در تصویر نمایش داده می شود باید فارسی باشد. چنانچه به هر دلیلی از اسامی خارجی استفاده شود باید دلایل کافی و توجیهی برای قانع شدن اداره کل بازرگانی صدا و سیما ارائه شود.
  15. اصل 53- استفاده از کلمات و تصاویری که بار منفی دارند در متن آگهی مجاز نیست .
  16. اصل 54- استفاده از تصاویری که القای رقص نماید در متن آگهی مجاز نیست .
  17. اصل 55- در آگهی‌ها باید معیارها و ملاحظات فنی از جنبه های گوناگون آن مانند تصویربرداری تدوین، صداگذاری، تناسب موسیقی و صدا بدقت رعایت شود.
  18. اصل 56- زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه ای برخوردار است و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لذا استفاده از حضور خانم هادر آگهی های رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقت های خاصی می باشد و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مد نظر باشد.
  19. اصل 57- حضور خانم‌ها و دختر خانم‌ها در آگهی های رادیو تلویزیونی در صورت اقتضاء موضوع مورد آگهی بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکان پذیر است .
  20. اصل 58- حضور خانم‌ها در آگهی هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها بستگی نداشته باشد مجاز نیست .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده