یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نمودار گانت چارت

نمودار گانت چارت 11 سال 1 هفته ago #3164

گانت چارت(نمودار گانت) چيست؟
گانت چارت ابزاري است براي برنامه ريزي پروژه كه براي نمايش زمان‌بندي فعاليت هاي لازم براي تكميل پروژه از آن استفاده مي شود. در يك گانت چارت، هر فعاليت (وظيفه) در يك رديف نمايش داده مي‌شود. تاريخ‌ها به صورت افزايش روزها، هفته‌ها يا ماه‌ها در بالاي رديف‌ها بسته به مدت زمان پروژه نشان داده مي‌شود.

زمان مورد انتظار براي هر فعاليت توسط خطوط افقي كه انتهاي سمت چپ آن زمان مورد انتظار شروع فعاليت و انتهاي سمت راست آن زمان مورد انتظار پايان و تكميل آن است نشان داده مي شود. فعاليت ها مي توانند به ترتيب، يا موازي و يا اشتراكي انجام شوند.

با توجه به پيشرفت فعاليت هاي پروژه، چارت با پر شدن خطوط افقي (Bars) به صورت بخشي از زمان تعيين شده فعاليت كه براي تكميل آن پيش بيني شده است به روز مي شوند. به اين ترتيب، مي‌توان با نگاهي سريع به نمودار پيشرفت پروژه را با كشيدن خط عمودي در زماني كه چارت بررسي مي‌شود تعيين نمود. وظايف تكميل شده در سمت چپ خط عمودي قرار مي گيرند. وظايف جاري با خط عمودي تقاطع پيدا مي كنند و اگر از برنامه عقب باشند قسمت پر شده آنها در سمت چپ خط عمودي و آنهايي كه از برنامه جلوتر هستند قسمت پر شده آنها در سمت راست خط عمودي قرار مي گيرد.
وظايفي كه بايد در زمان هاي آتي تكميل شوند كاملا در سمت راست خط عمودي قرار مي گيرند.


براي پروژه‌هايي كه به صورت تيمي انجام مي‌شوند بهتر است كه ستون مجزايي براي اضافه نمودن افرادي كه مسؤل انجام آن هستند در نظر گرفته شود. گاهي اوقات در پروژه موارد مهمي وجود دارند (مانند موعدهاي مقرري كه مي‌بايست كاري يا محصولي مياني از پروژه تحويل شود) كه مي توان آنها را در زمان بندي پروژه نشان داد، اما اين موارد يك وظيفه يا فعاليت نمي‌باشند. اين موارد در گانت چارت به عنوان موعد (milestone) مشخص مي شوند و علامت آنها يك مثلت بر عكس است









نمودار گانت نوعی نمودار میله‌ای است که برنامه زمانبندی پروژه را نشان می‌دهد. گانت چارت وسیله‌ای مفید برای برنامه‌ریزی و زمانبندی پروژه‌ها می‌باشد. [۱]

در دوره ای که مدیریت علمی شکل گرفته بود، هنری گانت ابزاری برای نمایش میزان پیشرفت یک پروژه در قالب یک جدول ویژه را به وجود آورد. کاربرد اولیه این جدولها پیگیری میزان پیشرفت پروژه های ساخت کشتی بود. اکنون برنامه ریزی گانت به صورت نمودارهای افقی میله ای در مدیریت پروژه ها بسیار پرکاربرد شده است و این نمودارها به گانت چارت معروف هستند.[۲]






رسم نمودار گانت در اکسل
نمودار گانت ابزاري است براي برنامه ريزي پروژه كه از آن براي نمايش زمان‌بندي فعاليت هاي لازم براي تكميل پروژه استفاده مي شود.

در يك نمودار گانت ، هر فعاليت (وظيفه) در يك رديف نمايش داده مي‌شود. زمان مورد انتظار براي هر فعاليت توسط خطوط افقي كه انتهاي سمت چپ آن زمان مورد انتظار شروع فعاليت و انتهاي سمت راست آن زمان مورد انتظار پايان و تكميل آن است نشان داده مي شود. فعاليت ها مي توانند به ترتيب، موازي و يا اشتراكي انجام شوند.

معمولا برای رسم نمودار گانت از MS Project یا نرم افزارهای دیگر کنترل پروژه استفاده می شود ولی اکسل در این زمینه نیز حرفهایی برای گفتن دارد و بهتر است که با قدرت اکسل در موضوع رسم نمودار گانت نیز آشنا شویم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: ابوطالب نعیمی
مدیران انجمن: ابوطالب نعیمی