یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: وظایف اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی

وظایف اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی 10 سال 11 ماه ago #8774

وظایف اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی
الف)وظایف خبری و آموزشی
برای اینکه انسان بتواند به زندگی اجتماعی ادامه هد و مسئولیتهای فردی و عمومی را به عهده گیرد احتیاج به این دارد که همیشه در جریان اتفاقات لحظه به لحظه قرار گیرد . امروزه می توان به چند ثانیه اطلاعات دورترین نقاط جهان را بدست بیاورد . امروزه در جهان کسی یافت نمی شود مه حداقل با یکی از وسائل ارتباطی در تماس نباشد . امروزه انسان نه تنها در محیط زندگی خود حضور دارد بلکه در تمام نقاط دنیا حضور دارد .
شبکه های وسیع ارتباطی در .... ساخت در حال فعالیت هستند . وظیفه اصلی و نقش اساسی وسائل ارتباطی : انتشار جریان رویدادهای اجتماعی و این امر کمک می کند انسان زندگی خود را بهتر بشناسد . بعضی از جامعه شناسان برای وسائل ارتباطی ( رادیو و تلویزیون ... ) ( آموزش موازی ) یا ( آموزش دائمی ) قائل هستند . وظیفه آموزشی وسائل ارتباطس فقط مختص به دوران تحصیل نیست و بعد از آن نیز انسان برای بیشتر شدن معلومات به آن احتیاج دارد .
ب)وظایف راهنمایی و رهبری
نقش رهبری و وسائل ارتباطی در بیداری افکار عمومی و ارشاد آن بر کسی پوشیده نیست . مطبوعات در دو قرن گذشته در مبارزات آزادی خط ملل جهان تاثیر فراوان داشته است . اصل آزادی مطبوعات برای اولین بار در اعلامیه خقوق بشر و شهروندی ) انقلاب کبیر فرانسه به رسمیت شناخته شد و به تدریج در بسیاری از نقاط جهان مورد اجرا درآمد در نظام دموکراسی ، روزنامه ، دادیو و تلویزیون در راه گسترش ارتباط بین رهبری کنندگان و رهبری شوندگان خدمات مهمی انجام می دهند . روزنامه – رادیو – تلویزیون – با پخش و گسترش اندیشه های نو در واقع وجدان اجتماعی افراد را بیدار می کنند . به این ترتیب وظایف آگاه کننده ، آموزش دهنده و رهبری کننده وسائل ارتباطی همه مکمل یکدیگریند.
پ)وظایف تفریحی و تبلیغی
وسایل ارتباطی علاوه بر وظایف مهم خبری – راهنمایی وظایف تفریحی و تبلیغی انجام می دهند . به این ترتیب از لحاظ روانی روی افراد تاثیر می گذارند و اگر باعث سرگرم شدن افراد و پر کردن امکانات انان باشد نقش تفریحی و اگر باعث جلب توجه یا ایجاد اعتقاد و اطمینان مورد بهره برداری قرار بگیرند نقش تبلیغی دارند . در دنیای کنونی بدلیل فشار کار روزانه و شرایط سخت زندگی ماشینی انسان بیشتر به تفریح احتیاج دارد و اگر وسائل تفریحی مثل – رادیو – تلویزیون و سینما و .... باعث پر کردن اوقات آنها نشود و دچار اضطراب خستگی و دلهره می شود و خیلی زودتر باعث فرسودگی آنها می شود . در کنار این بعضی از جامعه شناسان و روانشناسان نقش درمان روانی اجتماعی آن ها نیز توجه می کنند . وسائل ارتباطی از جهت اقتصادی نیز بیشتر در راه منافع صاحبان سرمایه ها خدمت می کنند و به عوض آنکه پیشرفتهای صنعتی و تولید کالاهای مصرفی را به سوی خدمت به مردم و رفع نیازهای واقعی افراد بکشانند در جهت عکس آنها مردم را به خرید و مصرف هرچه بیشتر کالاهای غیر ضروری تشویق و ترغیب می نمایند . به این طریق افراد در جوامع صمعت کنونی ( جوامع مصرف ) موسوم شده اند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: علی احمد الفتی
مدیران انجمن: علی احمد الفتی