شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحلیل نمایش راکب

تحلیل نمایش راکب 10 سال 11 ماه ago #8363

تحلیل و بررسی نمایش راکب از لحاظ موضوع و محتوا :

محتوای داستان روایت مراسم زار گیری بوده که متعلق به جنوب کشور ایران توابع بوشهر و بندر جاسک میباشد. یعنی در جنوب ایران مراسمی به نام زار برگزار می¬کنند و چنین بیمارانی را به نزد بابازار و مامازار می¬برند تا درمان کنند.
در واقع از مراسم زار گیری جهت بالا بردن جذابیت نمایش استفاده کردند.
نتیجه ای که از این نمایش میتوان داشت این است که نتیجه تمام اعمال های ناپسند انسان که با آگاهی یا عدم آگاهی انجام میدهد ، به خود وی بازمیگردد. و در صورت عدم بخشش از سوی آنها بار این گناهان را با خود حمل میکنیم.
نمایش راکب نیز حکایت شخصی بود که در طول زندگی باعث آزار افراد خانواده خود شده بود و روح آنها وی را آزار میدادند. شخص مرکب نزد فردی به نام باباتج رفته بود تا از آزار آنها رهایی یابد.
اما در پایان نمایش نشان داده شد که ما با خودخواهی هایمان قبل از اینکه به دیگران آسيب برسانيم اول به خودمان آسيب مي¬زنيم و زندگی ادامه دارد و باید تاوان اشتباهات خویش را پس دهیم.

نمایش راکب از لحاظ فرم بسیار قوی عمل کرده بود.
نوع صحنه و تزئیناتش ،نورپردازی صحنه ، موسیقی و حرکات بازیگران روی صحنه از جذابیت های نمایش میباشد.
نمایش به گونه ای اجرا شد که بر روی، با حس بیان کردن موضوع تکید داشته اند.
استفاده از بادبان لنج در تزئینات صحنه برای یادآوری جنوب کشور استفاده شده بود. همچنین موسیقی مرسوم جنوب کشور با اجرا زنده نواخته میشد. موسیقی زار یکی از موسیقی‌های محلی جنوب ایران است. در مراسم زار از سازهای گوناگونی استفاده می‌شود. یکی از این سازها تنبیره یا تنبوره نام دارد، که فقط توسط بابازار یا شخص دیگری که او اجازه بدهد نواخته می‌شود. مضراب این ساز از شاخ گاو یا گوسفندی که برای اجرای مراسم قربانی شده ساخته می‌شود.
برای فضای وحشت انگیز از نورپردازی استفاده میکردند. و حرکات بازیگران نیز قوی و جالب اجرا شد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.