خوش آمديد,
مهمان
|
|
عوامل موثر در متقاعد سازی و تغییر نگرش در افراد جامعه
تخصص : هر چقدر شخصی که پیام را می دهد تخصص بیشتری در آن زمینه داشته باشد تاثیر پیام و متقاعد سازی بیشتر است . بعنوان مثال اگر شخصی عادی در خصوص بیماری تومور مغزی با شما صحبت کند و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهد شما کمتر ممکن است متقاعد شوید تا وقتی که همین اطلاعات را پزشک متخصص اعصاب به شما بدهد . اعتماد : هر چه شما به شخصی که پیام را در اختیار شما قرار می دهد اعتماد بیشتری داشته باشید بیشتر امکان دارد که متقاعد شوید و یا نگرشتان را تغییر دهید نسبت به زمانی که شما به طرف مقابل اعتماد چندانی ندارید . قدرت : معمولا اشخاصی که دارای منزلت و جایگاه اجتماعی بالا و یا دارای روابط اجتماعی خوبی هستند بهتر میتوانند دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهند . جذابیت : جذابیتهای جسمی ، جنسی و ظاهری افراد عامل مهم دیگری است که امکان متقاعد سازی و تغییر نگرش در دیگران را بیشتر خواهد نمود . در تبلیغات از این عامل برای کسب سود و فروش بیشتر استفاده زیادی می کنند . مثلا هنگام نمایش یک خودرو زنی را در اطراف آن نشان می دهند . مشابهت : هر چقدر شخصی که قرار است او را متقاعد سازیم بیشتر شبیه خودمان باشد و ویژگی های فکری ، احساسی و رفتاری اوشباهت بیشتری به ما داشته باشد امکان متقاعد سازی و تغییر نگرش او بیشتر خواهد بود . 2 – محتوای پیام : میتوان پیام ها را از نظر محتوایی به دو دسته تقسیم کرد : مرکزی : پیامهایی که شخص را به تفکر وا می دارد و بیشتر هنگامی موثراست که فردی که پیام را دریافت می کند انگیزه ، توانایی ، فرصت و امکان تامل بر روی پیام را داشته باشد . پیرامونی : هنگامیکه فردی که پیام را دریافت می کند انگیزه ، توانایی ، فرصت و امکان تامل بر روی پیام را نداشته باشد . عوامل پیرامونی شامل عناصر غیر کلامی ، هیجانی ، جذابیت و اعتبار پیام دهنده می باشد . اغلب مردم وقتی بهتر متقاعد میشوند که پیام ما هم عقلانی باشد و هم دارای بار هیجانی . از طرفی هر چه اطلاعات گیرنده پیام ( فرد که قرار است متقاعد شود ) کمتر باشد متقاعد سازی پیرامونی بهتر عمل خواهد کرد تا متقاعد سازی مرکزی . 3 – رسانه : رسانه هایی که قادر باشند ظاهر ، طرز رفتار ، لحن ، حرکات و ژستها را انتقال دهند در میزان متقاعد سازی و تغییر نگرش موفقتر خواهند بود . در این زمینه تلویزیون رسانه قوی تری است تا روزنامه و رادیو . 4 – پیام گیر : پیام گیر فردی است که پیام را دریافت می کند . معمولا تغییر نگرش جوانترها بهترو با امکان بیشتر صورت می گیرد تا افراد مسن تر . از طرفی هر چه شدت نگرش پیام گیر بیشتر باشد ( نگرشی که قصد تغییر آن را داریم ) و پیام گیر بیشتر آنرا مرور ذهنی کند امکان تغییر نگرش آن کمتر خواهد بود . عامل دیگری که در تغییر نگرش و متقاعد سازی نقش دارد میزان دانش و شناخت فرد پیام گیر است . در این رابطه باید به نوع پیامها توجه کرد : پیامهای دوسویه : هم ویژگی و خصوصیات مثبت تغییر نگرش را در اختیار شما می نهد و هم پیامدهای منفی تغییر نگرش را . بعنوان مثال اگر در مورد ترک سیگار ما هم به نشانه های ترک این ماده محرک اشاره کردیم ( بیخوابی ، افزایش اشتها ، کاهش توجه و حافظه ... ) و هم به پیامدهای مثبت دراز مدت ، پیامی که ارایه داده ایم پیامی دو سویه بوده است . پیامهای یک سویه : پیامهایی که تنها در خصوص پیامدهای مثبت تغییر نگرش به ما اطلاعاتی می دهند. اگر فردی را که قصد دارید او را متقاعد کنید اطلاعات و دانش زیادی در آن حیطه دارد بهتر است پیام را دو سویه دهید . و اگر فردی که تصمیم به متقاعد سازی وی دارید اطلاعات چندانی در آن حیطه ندارد بهتر است پیام را یک سویه دهید . نکته مهم آنکه مردم وقتی نتوانند اطلاعات دریافتی را رد کنند ، وقتی عقاید سفت و سختی دارند یا روی نگرش و رفتارشان خیلی تعصب دارند از دریافت اطلاعات ناخوشایند طفره می روند . وقتی شما با کسانی بحث می کنید که روی عقاید سیاسی یا دینی شان خیلی تعصب دارند احتمال زیادی وجود دارد که موفق به متقاعد کردن آنها نشوی |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نرگس مرادخانی
|