شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: عوامل موثر در متقاعد سازی و تغییر نگرش در افراد

عوامل موثر در متقاعد سازی و تغییر نگرش در افراد 10 سال 11 ماه ago #11654

عوامل موثر در متقاعد سازی و تغییر نگرش در افراد جامعه
تخصص : هر چقدر شخصی که پیام را می دهد تخصص بیشتری در آن زمینه داشته باشد تاثیر پیام و متقاعد سازی بیشتر است . بعنوان مثال اگر شخصی عادی در خصوص بیماری تومور مغزی با شما صحبت کند و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهد شما کمتر ممکن است متقاعد شوید تا وقتی که همین اطلاعات را پزشک متخصص اعصاب به شما بدهد .
اعتماد : هر چه شما به شخصی که پیام را در اختیار شما قرار می دهد اعتماد بیشتری داشته باشید بیشتر امکان دارد که متقاعد شوید و یا نگرشتان را تغییر دهید نسبت به زمانی که شما به طرف مقابل اعتماد چندانی ندارید .
قدرت : معمولا اشخاصی که دارای منزلت و جایگاه اجتماعی بالا و یا دارای روابط اجتماعی خوبی هستند بهتر میتوانند دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهند .
جذابیت : جذابیتهای جسمی ، جنسی و ظاهری افراد عامل مهم دیگری است که امکان متقاعد سازی و تغییر نگرش در دیگران را بیشتر خواهد نمود . در تبلیغات از این عامل برای کسب سود و فروش بیشتر استفاده زیادی می کنند . مثلا هنگام نمایش یک خودرو زنی را در اطراف آن نشان می دهند .
مشابهت : هر چقدر شخصی که قرار است او را متقاعد سازیم بیشتر شبیه خودمان باشد و ویژگی های فکری ، احساسی و رفتاری اوشباهت بیشتری به ما داشته باشد امکان متقاعد سازی و تغییر نگرش او بیشتر خواهد بود .
2 – محتوای پیام : میتوان پیام ها را از نظر محتوایی به دو دسته تقسیم کرد :
مرکزی : پیامهایی که شخص را به تفکر وا می دارد و بیشتر هنگامی موثراست که فردی که پیام را دریافت می کند انگیزه ، توانایی ، فرصت و امکان تامل بر روی پیام را داشته باشد .
پیرامونی : هنگامیکه فردی که پیام را دریافت می کند انگیزه ، توانایی ، فرصت و امکان تامل بر روی پیام را نداشته باشد . عوامل پیرامونی شامل عناصر غیر کلامی ، هیجانی ، جذابیت و اعتبار پیام دهنده می باشد .
اغلب مردم وقتی بهتر متقاعد میشوند که پیام ما هم عقلانی باشد و هم دارای بار هیجانی . از طرفی هر چه اطلاعات گیرنده پیام ( فرد که قرار است متقاعد شود ) کمتر باشد متقاعد سازی پیرامونی بهتر عمل خواهد کرد تا متقاعد سازی مرکزی .
3 – رسانه : رسانه هایی که قادر باشند ظاهر ، طرز رفتار ، لحن ، حرکات و ژستها را انتقال دهند در میزان متقاعد سازی و تغییر نگرش موفقتر خواهند بود . در این زمینه تلویزیون رسانه قوی تری است تا روزنامه و رادیو .
4 – پیام گیر : پیام گیر فردی است که پیام را دریافت می کند . معمولا تغییر نگرش جوانترها بهترو با امکان بیشتر صورت می گیرد تا افراد مسن تر . از طرفی هر چه شدت نگرش پیام گیر بیشتر باشد ( نگرشی که قصد تغییر آن را داریم ) و پیام گیر بیشتر آنرا مرور ذهنی کند امکان تغییر نگرش آن کمتر خواهد بود . عامل دیگری که در تغییر نگرش و متقاعد سازی نقش دارد میزان دانش و شناخت فرد پیام گیر است . در این رابطه باید به نوع پیامها توجه کرد :
پیامهای دوسویه : هم ویژگی و خصوصیات مثبت تغییر نگرش را در اختیار شما می نهد و هم پیامدهای منفی تغییر نگرش را . بعنوان مثال اگر در مورد ترک سیگار ما هم به نشانه های ترک این ماده محرک اشاره کردیم ( بیخوابی ، افزایش اشتها ، کاهش توجه و حافظه ... ) و هم به پیامدهای مثبت دراز مدت ، پیامی که ارایه داده ایم پیامی دو سویه بوده است .
پیامهای یک سویه : پیامهایی که تنها در خصوص پیامدهای مثبت تغییر نگرش به ما اطلاعاتی می دهند.
اگر فردی را که قصد دارید او را متقاعد کنید اطلاعات و دانش زیادی در آن حیطه دارد بهتر است پیام را دو سویه دهید . و اگر فردی که تصمیم به متقاعد سازی وی دارید اطلاعات چندانی در آن حیطه ندارد بهتر است پیام را یک سویه دهید .
نکته مهم آنکه مردم وقتی نتوانند اطلاعات دریافتی را رد کنند ، وقتی عقاید سفت و سختی دارند یا روی نگرش و رفتارشان خیلی تعصب دارند از دریافت اطلاعات ناخوشایند طفره می روند . وقتی شما با کسانی بحث می کنید که روی عقاید سیاسی یا دینی شان خیلی تعصب دارند احتمال زیادی وجود دارد که موفق به متقاعد کردن آنها نشوی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نرگس مرادخانی
مدیران انجمن: نرگس مرادخانی