چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی چه میکنند؟

مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی چه میکنند؟ 10 سال 11 ماه ago #6480


از چند سال پیش تاکنون و به موازات گسترش شبکه های اجتماعی در سطح اینترنت، صحبت از میزان نفوذ و تأثیرگذاری این شبکه ها بر عرصه اجتماع و سیاست، به یکی از مباحث مهم در جامعه شناسی معاصر تبدیل شده است. موسسه نظرسنجی «پیو» در گزارشی اقدام به بررسی این موضوع و همچنین نقش فناوری های نوین در این زمینه پرداخته است.
یافته‌های کلیدی از مطالعه و نظرسنجی ۲۱ کشور جهان توسط موسسه تحقیقاتی «پیو» از ۱۷ مارس ۲۰۱۲ تا ۲۰ آوریل ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که عموم مردم جهان به صورت آنلاین دیدگاه‌هایشان را به خصوص در مورد فرهنگ عامه اشتراک می گذارند. در سراسر این ۲۰ کشور( پاکستان به دلیل تعداد کاربران اندک شبکه‌های اجتماعی از این تحقیق کنار گذاشته شده است) به طور میانگین ۶۷ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که این سایت‌ها برای به اشتراک گذاشتن نظراتشان در خصوص موزیک و فیلم‌ها استفاده می کنند. تعداد قابل توجهی از کاربران نیز دیدگاه‌هایشان را در خصوص مسائلی همچون مسائل اجتماعی، ورزشی و سیاسی از این طریق به اشتراک می‌گذارند. تعداد کمی نیز از این طریق عقاید مذهبی خود را به اشتراک می‌گذارند.
آیا شما از سایت های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

بیان عقاید درباره سیاست، مسائل اجتماعی و مذهب، به خصوص در جهان عرب عمومی است. به عنوان مثال، در مصر و تونس، دو کشوری که قلب انقلاب های عربی هستند، بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ نفر کاربر شبکه اجتماعی به صورت آنلاین عقایدشان را درباره سیاست به اشتراک می‌گذارند. در مقابل در سراسر این ۲۰ کشور نظرسنجی‌ها نشان میدهد به طور متوسط تنها ۳۴ درصد اشتراک گذاری‌ها مربوط به عقاید سیاسی است.
به طور مشابه، در مصر، لبنان و اردن بیش از ۷ نفر از هر ۱۰ نفر، عقایدشان درباره مسائل اجتماعی را از این طریق به اشتراک گذاشته‌اند، و این در مقایسه با ۴۶ درصدی است که در سراسر این ۲۰ کشور وجود دارد.
وقتی شما از سایت‌های شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید چه چیزهای را بین هم به اشتراک می‌گذارید؟

برعکس، به نظر می رسد، مردم در بیشتر کشورهای توسعه یافته از لحاظ اقتصادی، کمتر تمایل به تعامل آنلاین با دیگران در این شبکه‌ها دارند. در این میان، به خصوص ژاپن و آلمان، تنها دو کشوری هستند که کمتر از نصف همه کاربران اینترنت آن در شبکه‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند. کاربران آنلاین این دو کشور در مقایسه با دیگر کاربران جهان، از شبکه‌های اجتماعی کمتر برای بیان عقایدشان در خصوص فرهنگ، اجتماع، ورزش، سیاست و مذهب استفاده می‌کنند.
علاوه بر این، در کشورهای نظرسنجی شده، نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی متناسب با سن افراد متفاوت است. در ۱۷ کشور از این ۲۱ کشور یک شکاف ۵۰ درصدی یا بیشتر بین کسانی که کمتر از ۳۰ سال دارند با آنهایی که ۵۰ یا بیشتر از ۵۰ سال دارند وجود دارد.
به طور مشابه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی به واسطه سطح تحصیلات متفاوت است. این تفاوت با یک اختلاف دو رقمی بین آنهایی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند با آنهایی که فاقد این تحصیلات هستند در ۱۵ کشور از ۱۸ کشورِنظر سنجی شده( این یافته بدون در نظر گرفتن کشورهای همچون مکزیک، برزیل و پاکستان به دلیل اینکه در آنها از هر ۱۰۰ پاسخ دهنده تنها تعداد کمی دارای مدرک دانشگاهی بودند، می‌باشد) نشان داده شده است. گسترده‌ترین شکاف در مصر وجود دارد که در آن ۸۱ درصد کسانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این در مقایسه با ۱۸ درصد کسانی است که تحصیلات پایینی دارند.

در نهایت، گزارش موسسه «پیو» بیانگر آن است که گسترش فناوری های نوین، به ویژه گوشی های تلفن همراه دارای قابلیت اتصال به اینترنت، نقش بسیار مهمی در توسعه نفوذ شبکه های اجتماعی و گسترش استفاده از آن در کشورهای مورد مطالعه دارد.
منبع: تابناک


مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.