شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش رسانه هاي سياسي در فرهنگ سازي جامعه ايران

نقش رسانه هاي سياسي در فرهنگ سازي جامعه ايران 10 سال 11 ماه ago #7850

نقد بی بی سی فارسی
تاریخچه بی بی سی
« بی بی سی» در 14 نوامبر سال 1922 میلادی یعنی 2 سال بعد از تاسیس رادیو در جهان با نام « بنگاه سخن پراکنی بریتانیا» با مسئولیت محدود تاسیس شد. بودجه بخش جهانی بی بی سی توسط دولت و وزارت خارجه انگلیس تامین می شود. بخش فارسی رادیو بی بی سی از 8 دی 1319 آغاز به کار کرد.بخش " وب سایت فارسی بی بی سی " نیز از سال 1379 در اولین سال های گسترش اینترنت در ایران ، آغاز به کار کرد.این تلویزیون، بخشی از سرویس جهانی بی بی سی است و سومین شبکه تلویزیونی بعد ازشبکه تلویزیونی انگلیسی وعربی به شمار می‌رود. شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی ، فارسی زبانان آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. خبر، بخش عمده و مهمی از برنامه های این تلویزیون است. شبکه تلویزیونی فارسی بی بی سی به صورت رایگان از طریق ماهواره ( هات برد و تل استار 12)، تلویزیون کابلی و نیز آنلاین از طریق سایت bbcpersian.com قابل دریافت است.بی شک شما اسم شبکه تلوزیرونی بی بی سی فارسی را شنیده اید و یا از بینندگان این شبکه هستید . در اینجا قصد دارم نقدی بر این شبکه تلوزیونی ماهواره ای ، اینترنتی بیندازم .
بی بی سی از حدود 70 سال پیش پا در عرصه پخش اخبار به زبان فارسی گذاشت و از سال 1387 شبکه تلوزیونی خود را به زبان فارسی را افتتاح کرد . یکی از شعار های این شبکه این است که ما شبکه بی طرف هستیم و اخبار را بی طرفانه ارائه می کنیم . در اینجا باید بگویم . در دنیا هیچ شبکه و یا رسانه ای بی طرف نیست . شاید رسانه ها برخی از اخبار و گزارش ها را بی طرفانه منعکس کنند . اما هدف از تشکیل رسانه با هزینه های سنگینش این است تا مسائلی خاص را که فلسفه تشکیل اون رسانه است را پر رنگ تر و جانب دارانه پخش کنند . برای مثال به روزنامه ها که خود یک رسانه مکتوب است نگاه می کنیم در ایران ما چندین رونامه داریم از محلی گرفته تا روزنامه هایی که وابسته به ارگان و یا نهاد خاصی هستند . همه این روزنامه ها شاید برخی اخبار و گزارش ها را بی طرفانه منعکس کنند اما ماهیت ایجاد این روزنامه به گذارش ها و اخبار نهاد و . . . خود بر می گردد مانند روزنامه همشهری متعلق به شهرداری ، روزنامه ایران متعلق به دولت روزنامه خراسان متعلق به استان خراسان و . . . . که علاوه بر انعکاس برخی از اخبار روز دنیا و ایران بخشی از فعالیتشان هدفمند و جانب دارانه بر طبق اهداف مشخص است . پس بی بی سی فارسی که متعلق به کشور انگلیس و دربار سلطنتی است از این قاعده مستثنی نیست .و در پخش اخبار مربوط به کشور انگلیس و یا دربار سلطنتی جانب دارانه می باشد . پس وقتی که می گویند ما بی طرف هستیم دروغ می گویند . چرا که نه تنها ماجرا به اینجا ختم نمی شود بلکه اگر شما به مدت یک ماه هر روز خبر های این رسانه را پی گیری کنید متوجه خواهید شد . در انعکاس اخبار ایران طیفی از خبر های بد و نا امید کننده و در کل منفی پخش می کنند . و از پوشش خبر های خوب و دلگرم کننده بطور کلی تفره رفته و یا اگر مجبور به پخش آن شوند آن را یاکوچک و ناچیز شمرده و یا در واقعیت آن شک و شبهه ایجاد می کنند . برای مثال . وقتی در ایران دلار بالا می رود خبر آن را با آب و تاب پخش کرده و گزارش ها و تحلیل های زیادی پیرامون آن منعکس می کنند ولی زمانی که دلار پایین می آید هیچ خبری منعکس نمی شود . نوسانات قیمت مرغ در چند روز گذشته نمونه ای دیگر از این واقعیت است .یا اخبار تحریم را با هیجان و در صدر اخبارشان منعکس می کنند و اگر بر اثر تحریم ها مشکلی در کشور ایران ایجاد می شود آن را چنان بزرگ جلوه می دهند که انگار کشور به پایان خط رسیده و در حال فروپاشی است . ولی وقتی با وجود تحریم ها کارخانه ای افتتاح می شود و یا پالایشگاه و یا فازی از پارس جنوبی به بهره برداری می رسد کوچکترین خبری را پخش نمی کنند . یا از تحویل 300 هزار واحد مسکونی در سال 90 هیچ خبری انعکاس نمی دهند ولی وقتی کمی قیمت مسکن مهر گران می شود و یا در کارخانه ای مشکل کوچکی ایجاد می شود خبرش در صدر اخبار می آید . و گزارش های تحلیلی پیرامون آن با هیجان زیاد بر روی آنتن می رود .
جالب اینجاست کارشناسان و مهمانانی را به برنامه های تحلیلی خود دعوت می کنند که خط و مشی این شبکه را داشته باشد و اگر شخصی از این خط پا فراتر بگذارد دیگر به برنامه های این شبکه دعوت نمی شود . حتی برنامه نوبت شما از این قاعده مستثنی نیست . شما بعد از تماشای چند قسمت از این برنامه خواهید فهمید که نظرات ارائه شده در این برنامه مهندسی شده و ارتباط تلفنی و یا پیامکی و . . . گلچین شده و هدف دار می باشد باید نتیجه گرفت که یکی از اهداف شبکه بی بی سی فارسی جنگ روانی و کاهش روحیه مردم ایران و سیاه نمایی اوضاع داخلی است . شاید برخی در این مورد با من موافق نباشد اما باید بگویم . درست است که ما در ایران مشکلاتی داریم و وضع اقتصاد دچار مشکل است و گاه در نقطه ای از ایران مشکلاتی بروز می کنند ولی باید لیوان آب را از دو جهت دید هم از نیمه پر و هم از نیمه خالی و باید خاطر نشان کرد که اقتصاد غرب هم چنان در ساحل امنی نیست و در جامعه غرب هم مشکلاتی وجود دارد . مسئله اینجاست که با وجود تحریم ها و سخت گیری ها ی غرب بر علیه ایران باز در ایران زندگی ادامه دارد و جامعه چندان اثری از این تحریم ها به خود نگرفته است . و اگر در جایی از بابت تحریم مشکلی ایجاد شده در عوض در جایی دیگر به دلیل همین تحریم ما به دستاورد علمی رسیده ایم که در نبود تحریم به آن نمی رسیدیم .
شاید بی بی سی فارسی برنامه های مستند و برنامه های سرگرم کننده ای داشته باشد . به هر حال اگر قصد تماشای این برنامه ها را دارید باید هوشیار بوده در کنار استفاده از برنامه های سرگرم کننده اش آگاه به اهداف سیاسی نهفته در دل این برنامه ها باشید .


شبكه "من و تو"
هنوز از شگفتی و یا به عبارت بهتر تأسف جذب مخاطب شبکه‏ی «فارسی وان» درنیامده بودیم که چشممان به جمال طفلی نوظهور از دامان استعمار پیر روشن شد. شبکه‏ای به نام «من و تو» و به کام همان که روز و شبش و تمام و دل‏مشغولیش استحاله‏ی فکر من و توست...
شبکه‏ ی تلویزیونی «من و تو »، از 28 اکتبر مقارن با 6 آبان 1389 برنامه ‏های خود را بر روی ماهواره‏ ی هاتبرد شروع و با ارایه برنامه‏های تفریحی و سرگرمی با جهت‏گیری خلاف شئونات اخلاقی و بومی مردم ایران عملاً مکمل شبکه ‏هایی همچون «فارسی وان» است. این شبکه متعلق به شرکت تلویزیونی مرجان است و از بریتانیا پخش می‏شود. نکته‏ی ابتدایی انتخاب اسم برای این شبکه است، دست‏اندرکاران آن با انتخاب اسم «من و تو» عملاً خواستار تعامل و ارتباط با مردم ایران هستند و سیاست خود را پخش فیلم، سریال، اخبار و گزارش‏های متنوع قرار داده‏اند.
باید دقت داشت که مخاطب هدف این شبکه، «مادران و زنان» جامعه ‏ی ایران است و در این راستا سعی شده با چاشنی‏ هایی از جمله آشپزی، طنز و حتی رقص به جذب مخاطب هدف خود بپردازند. استفاده از خوانندگان خارج‏نشین و کپی‏برداری از برنامه‏های شبکه‏ های انگلستان دیگر استراتژی این شبکه است..
این شبکه با رویکردی کاملاً ضد ایرانی حتی در تیتر یک اخبار سایت خود، خبری را با عنوان «پشتیبانی جمهوری‏خواهان از حمله نظامی به ایران» آورده که کاملا دست‏های چدنی از پشت دستکش مخملین آن را هویدا می‏کند.
اگرچه سایر بخش‏های این شبکه رویکردی سرگرم کننده دارند، اما اهداف آن کاملاً مغایر با فلسفه‏ی نظام اسلامی که توجه به تعالی زندگی انسان بر اساس تعلیمات دین مبین اسلام است می‏باشد و دقیقاً رویکردی
نکته‏ ی آخر این که رویکرد شبکه‏ی «من و تو1» را علیرغم همه‏ ی تحلیل‏ها باید در جایی دیگر جستجو کرد. جایی که سال‏هاست، فیلم‏های سینمایی درصدد هستند آن را به جامعه ایرانی تزریق کنند و آن نیز القای سبک زندگی غربی است که در محتوای تمام برنامه ‏های این شبکه مشاهده می‏شود؛ البته به نظر هدف اصلی این شبکه می‏باشد. تغییر رفتار و سبک زندگی و الگوی رفتاری که بیشتر زنان جامعه ایرانی را هدف قرار داده و نشان می‏دهد که هدف‏‏گزاری مسؤولان این شبکه کدام قشر از جامعه ایرانی را نشانه گرفته است
مدیر شبکه‏ی «من‌ و تو1
عمده برنامه‏ های این شبکه به تهیه‏ کنندگی مرجان عباسی و کیوان عباسی پخش می‏شود. کیوان عباسی پیش از این مدیر و پایه‏گذار سایت اینترنتی «ببین تی‏وی» با سرمایه ‏گذاری یک آمریکایی، در ماه ژوییه 2006(م) بود که در زمینه پخش ویدیو و فیلم‏های کوتاه که معمولاً به ایران مربوط بود. وی سابقه همکاری با تلویزیون‏های مختلف در آمریکا، مثل «آزادی» و «تپش» را دارد. سایت اینترنتی «ببین تی‏وی» در سال 2008 به دلیل رویکرد غیراخلاقی و غیر دینی خود به دستور مقام قضایی در ایران فیلتر شد...
برنامه‏ های شبکه‏ی «من و تو1
بفرمایید شام
«بفرمایید شام» یکی از برنامه‏ های تلویزیون «من و تو» می‏باشد، امتیاز آن از شرکت «ITV GLOBAL» انگلستان خریداری شده .در این برنامه 4 فرد عادی دعوت می‏شوند که هر کدام برای یک شب آشپزی کنند و رقابت شروع می‏شود. هر شب یک نفر میزبان است و باید برای 3نفر دیگر آشپزی کند، در هرشب 3نفر میهمان به میزبان به صورت کاملاً مخفیانه امتیاز می‏دهند تا اینکه شب آخر فردی که بیشترین امتیاز را کسب کرده برنده 1000 پوند خواهد شد.
این برنامه با هدایت صدای یک نفر که نقش راوی را ایفا می‏کند آغاز می‏شود و این فرد در طول برنامه اشکالات شرکت ‏کنندگان را به صورت تمسخرآمیز بیان می‏کنند. جالب این جاست که در این برنامه هر شب شروع سفره غذا با سرو مشروب است و اگر احیاناً فردی تمایلی به خوردن مشروب نداشته باشد به صورتی کاملاً زیرکانه از سوی راوی تخریب می‌شود.
نکته‏ ی مهم این برنامه ،آشناسازی بیننده با زندگی ایرانیان ساکن انگلستان، خلقیات آنان و شاید بتوان گفت، ایجاد تصویری از یک زندگی خوب و عادی در میان آنان است که به شکلی غیرمستقیم، با ذهنیت قبلی بسیاری از ایرانیان مبنی بر زندگی سخت در غربت، به مبارزه بر می‏خیزد.
نکته‏ی مهم دیگر این که هدف عمده ‏ی این برنامه عادی‏‏ سازی روابط میان افراد مرد و زن است و شر کت‏ کنندگان در این برنامه عموماً از تعریف مسایل و رفتارهای غیرمتعارف خود ابا ندارند.
سالی تاک «Sali Talk»
یک برنامه تاک‏شو با با سرک کشیدن به گوشه و کنار جهان موارد جالب و بعضاً عجیب را از اینترنت جستجو کرده و برای مخاطبان پخش می‏کند. این برنامه که در اشکال مختلف پخش می‏شود حتی خوانندگان لس‏آ نجلسی را نیز به تمسخر کشانده و هر هفته بدترین ویدیوها و آهنگ‏های آنان را به انتخاب ببیندگان معرفی می‏کند. آموزش زبان فارسی به کارگردان این برنامه که یک انگلیسی می‏باشد از نکات دیدنی این بخش است. این برنامه معمولاً در انتخاب سوژه‏ها نیز به تمسخر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران پرداخته و اکثر اوقات نیز به تمسخر دکتر احمدی‏نژاد رییس جمهور کشور می‏پردازد
اتاق خبر
اتاق خبر» تنها برنامه ‏ای در این شبکه است که به صورت مستقیم به سیاست می‏پردازد و می‏توان در آن ردپایی از سیاست‏های خصمانه دولت انگلیس و سایر دول غربی را مشاهده کرد. در این برنامه که به شیوه‏ای متفاوت اجرا می‏شود، گویندگان خبر به شکلی غیررسمی بر پشت مانیتورهای خود مستقر هستند و همگی به صورت هماهنگ بخشی از یک خبر را می‏خوانند. رویکرد این خبرها نیز اکثراً به سمت مسایل داخلی با رویکردی کاملاً یک‏طرفه و با هماهنگی سیاست‏های دول غربی مبنی بر ایران‏هراسی می‏باشد.
حمایت از فتنه سبز نیز یکی از محورهای ثابت این برنامه خبری می‏باشد، بعد از جریانات 25بهمن 1389 رویکرد این بخش خبری کاملاً در خدمت روحیه دادن به فتنه‏ گران و مخابره اخبار و اطلاعات دروغ می‏باشد.
من وتو
من و تو+» یک برنامه ‏‏ای مجری محور است با دو مجری زن و مرد که به صورت گروهی اجرا می‏شود و بر پایه‏ ی مصاحبه با هنرمندان و عناصر فرهنگی و اجتماعی به تولید برنامه می‏پردازد. نگاه این برنامه معرفی افراد فعال در حوزه ‏های هنری و فرهنگی و اجتماعی است و تمرکز آن بر روی تبلیغ ایران باستان و معرفی پادشاهان قدیم ایران است.

پخش فیلم‏های تهمینه میلانی
پخش فیلم‏های خاص از سیاست‏های این برنامه است به نحوی که از چند ماه گذشته پخش فیلم‏های «تهمینه میلانی» از این شبکه شروع شده است و هر هفته جمعه شب‏ها یکی از فیلم‏های این فیلمساز فمینیست رأس ساعت 8شب پخش می‏شود و در آخر همان شب تکرار می‏شود و روز بعد در ساعت 8شب که بهترین زمان پخش یک برنامه ‏ی تلویزیونی است، به پخش پشت صحنه‏ ی فیلم پخش شده در روز قبل می‏پردازد و با بازیگران و عوامل فیلم خصوصاً تهمینه میلانی مصاحبه می‏شود.
جنس مصاحبه ‏های پخش شده با خانم کارگردان نشان می‏دهد که این برنامه‏ ها در سال جاری به صورت اختصاصی برای این شبکه ضبط شده و این نشان از همکاری این کارگردان با شبکه‏ ی مذکور دارد و البته وی نیز بدون پرده‏پوشی تمام نیات خود را در ساخت فیلم بازگو می‏کند و اکثر مواقع نیز با سیاه‏ نمایی از اوضاع زنان در ایران و جامعه ایرانی به نقد یک‏طرفه می‏پردازد تا آثار خود را تأیید نماید. پخش پشت صحنه‏ ی این فیلم‏ها و روابط غیرمتعارف بازیگران و عوامل فیلم که بعضاً بدون حجاب اسلامی ظاهر می‏شوند، بیشتر برای حساسیت ‏زدایی از احکام شرعی مثل حجاب می‏باشد.
آفساید
برنامه‏ ی «آفساید» یک مجله ‏ی هفتگی ورزشی است که اتفاقات و رویدادهای هفته به هفته‏ ی فوتبال ایران را مرور می‏کند و سعی دارد مسایل را به صورت موشکافانه بررسی کند. اما این برنامه که قصد دارد با نگاهی شبیه برنامه‏ ی نود حرکت کند به نقاط ضعف فوتبال ایران می‏پردازد، سعی دارد که نشان دهد فوتبال ایران را عده ‏ای فرصت‏ طلب که وابسته به نهادهای نظامی هستند نشان دهد. تمسخر مدیران ورزش ایران نیز در این برنامه رایج است.
- ترویج اباحی‏گری و بی‏بند و باری در قالب برنامه «شیمی» و تبلیغات همه جانبه خواننده لس آنجلسی با عنوان برنامه «آکادمی موسیقی ...» از دیگر اهداف مدیران این شبکه است.
در برنامه ‏هایی چون «زرشک» که در ظاهر به آموزش آشپزی فوری برای کارمندان می‏پردازد و «گارد ساحلی»که روایت‏گر نجات شناگران و گردشگران در ساحل است نیز سازندگان در صدد عادی جلوه‏ دادن مصرف مشروبات الکلی و از بین بردن قبح حیا در خانواده ‏ها هستند
چند نکته در خصوص شبکه من و تو قابل اشاره است:
در خصوص گروه هدف این رسانه دو نکته وجود دارد: یک نگاه معتقد است مخاطب هدف این شبکه مادران و زنان جامعه است و برای اثبات نگاه خود، به وجود و محبوبیت برنامه‏ هایی با چاشنی‏ های مختلف از جمله آشپزی، طنز و حتی رقص اشاره دارد. اما نگاه دیگر، غیر از زنان، بیشتر معتقد به توجه خاص شبکه به افراد دوره‏ های سنی نوجوان و جوان است.
در بیشتر برنامه‏ های شبکه‏ ی من و تو ناخودآگاه این نگاه القا می‏شود که «زندگی می‏تواند لذت بخش‏تر از آنی که هست باشد» و این نکته‏ ی کلیدی و نهفته این برنامه‏ هاست. شاید به نوعی تمرکز خاص این شبکه بر مسایل تفریحی و سرگرمی، ناخودآگاه و طبیعتاً این چاشنی را به محتوای برنامه‏ ها بدهد، اما در حقیقت سرخوشی و سرزندگی‏ای که در زندگی ایرانیان خارج از کشور نشان داده می‏شود، به نوعی متفاوت با بسیاری از برنامه‏ های کانال‏های ماهواره‏ای دیگر است. جنبش و سرخوشی کاذب جوانان لندن‏ نشین و تلاشی که برای شاد بودن، راحت بودن و رسیدن به موفقیت از خود نشان می‏دهند، عنصر بسیار تأثیرگذاری در جذبیت و محبوبیت این شبکه برای جوانان است . در ماه‏های گذشته، شبکه‏ های پارسی زبان ماهواره‏ای در بخش تفریحات و سرگرمی، رشد کمی و کیفی گسترده‏ای را در خود ایجاد کرده ‏است. تنها در یک مورد، حضور کانال «فارسی‏وان» و ابتکار آن در جهت پخش سریال‏های عاشقانه با دوبله فارسی، سبب شد که تقریباً نه تنها اغلب شبکه‏ های سرگرم کننده پارسی‏زبان به پخش سریال روی آورند، بلکه تلاش کنند تا با دوبله آنها، مخاطبان بیشتری را نیز به خود جلب نمایند. این امر برای یکی از شبکه ‏های عربی نیز اتفاق افتاد (البته نه با دوبله، بلکه با زیرنویس). به هرحال، نمی‏توان این حقیقت را پنهان کرد که شبکه‏ هایی مثل «من وتو» فقط از خلأ سرگرم کنندگی و جذبیت آفرینی در رسانه‏های داخلی استفاده می‏کنند، و گرنه به خودی خود محصولات جذاب و عجیب و غریبی ندارد
هرچند رسانه‏ ی ملی در شرایط فعلی و با هجوم این تعداد شبکه سرگرم کننده، قدری در موضع انفعال قرار دارد، اما همواره نشان داده با حرکت‏های درخشان مثل تولید سریال مختارنامه و یا مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر، می‏توان رسانه‏ای دینی و در عین حال با نشاط داشت. با این حال، نباید از یاد برد که «سرگرم سازی» یک صنعت است با تمام قواعدی که برای خود دارد. یکی از قواعد پذیرفته شده در این صنعت به رسمیت شناختن نیاز مخاطب به شادی و سرگرمی، و تلاش برای استفاده از همین اصل جهت رقابت با دیگران است.

نگاهي به تاريخچة صداي آمريكا
در مارس 1942 راديوي دولتي ايالات متحده با عنوان راديوي عمومي ملي(NPR) آغاز به كار كرد و چندي بعد نيز بخش بين‌المللي آن با عنوان صداي آمريكا (VOA) شروع به كار كرد. هدف از تأسيس اين بخش بين‌المللي، بهبود چهرة آمريكا در جهان و گسترش آزادي و دموكراسي مورد نظر آمريكا در كشورهاي ديگر بود. «صداي آمريكا» در واقع ابزاري بود براي اجراي سياست‌هاي وزارت امور خارجة ايالات متحده و همچنين تأثير بر افكار مردم جهان نسبت به ايالات متحده كه از طريق زبان رسانه دنبال مي‌شد.
مجموعة صداي آمريكا داراي 44 پخش‌كنندة راديويي به زبان‌هاي مختلف و 24 پخش كنندة تلويزيوني است. اين مجموعه از بدو تأسيس با هدف استفاده و بهره‌گيري از ابزار ديپلماسي عمومي پايه‌گذاري و تأسيس شد كه گسترة پخش آن، آسيا، اروپا و شمال آفريقا را شامل مي‌شود.
راديوي عمومي ملي (NPR) و مجموعة صداي آمريكا (VOA) هر دو زير مجموعة هيأت مديره رسانه‌هاي خارجي دولت ايالات متحدة آمريكا يا همان BBG هستند و زير نظر اين هيأت مديره ـ كه اعضاي آن متشكل از شوراي روابط خارجي آمريكا و نمايندگان منصوب دستگاه وزارت امور خارجه ايالات متحده است ـ اداره مي‌شود و رياست BBGنيز با رأي مجلس سناي آمريكا انتخاب مي‌شود. همچنين BBG زير نظر «تيم بازرسي ويژة ايالات متحدة آمريكا» فعاليت مي‌كند و اين تيم گزارش‌هاي خود را به مجلس سناي ايالات متحده و وزارت خارجه ارائه مي‌دهد. هم‌اكنون بودجة ساليانة صداي آمريكا 800 ميليون دلار است كه از محل ماليات‌هاي مردم آمريكا تأمين مي‌شود..

تاريخچةتأسيسبخش فارسي صداي آمريكا
در آوريل 1979 يعني بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامي در ايران، بخش فارسي راديو صداي آمريكا ابتداء با هدف جهت‌دهي به انقلاب ايران و در پي ناكامي، با هدف مقابله با انقلاب اسلامي و به چالش كشيدن آن، با 30 دقيقه برنامة روزانه راه‌اندازي شد. از 22 نوامبر 1979 احمدرضا بهارلو فعاليت خود را در اين رسانه آغاز كرد. در كنار بهارلو، مجريان ديگري همچون رامش راسخ، بهروز عباسي و اكبر ناظمي كه از كاركنان راديو ايران بودند با هدايت بهارلو كارشان را در بخش فارسي صداي آمريكا آغاز كردند. آلن هايت در كتاب «تاريخ VOA»، زمان تأسيس تلويزيون فارسي صداي آمريكا را سال 1996 عنوان مي‌كند. به اين ترتيب، نزديك به دو دهه بعد از آغاز به كار احمدرضا بهارلو در مجموعه صداي آمريكا و راه‌اندازي راديو فارسي، مسئوليت راه‌اندازي تلويزيون اين مجموعه نيز به وي سپرده شد. در تاريخ 18 اكتبر 1996، نخستين امواج تلويزيون فارسي صداي آمريكا با اجراي احمد رضا بهارلو براي تمام دنيا پخش شد.

بخش فارسی صدای آمریکا (VOAPNN)
نخستین مدیر بخش فارسی صدای آمریکا احمدرضا بهارلوبود. از کسانی که درسال‌های اخیر این مسئولیت را بر عهده داشته‌اند می‌توان به کامبیز محمودی، شیلا گنجی، بهروز عباسی، بهروز صوراسرافیل، جیمز گلاسمن، الکس بلیداو هیدا فولادونداشاره کرد. هم اکنون رامین عسگردمدیریت بخش فارسی را بر عهده دارد
برنامه‌ها
این تلویزیون هر روز هفته به مدت ۵ ساعت برنامه پخش می‌کند و تکرار این برنامه‌ها تا ۱۹ ساعت پس از پایان برنامه‌های زنده ادامه دارد.(به استثنای روزهای شنبه و یکشنبه) برنامه‌های شبکه خبریفارسیصدایآمریکادربهاروتابستانازساعت۱۹الی۲۴بهوقتتهران(۱۰:۳۰الی۱۵:۳۰بهوقتواشنگتن) ودرپاییزو زمستان از ساعت ۱۸ الی ۲۳ به وقت تهران(۰۹:۳۰ الی ۱۴:۳۰ به وقت واشنگتن) پخش می‌شود. برنامه‌های زنده بر روی امواج رادیویی نیز قابل دریافت هستند
گزیده خبرها
گزیده خبرها به میزبانی الناز کیانیو ماندانا تدیناولین برنامه صدای امریکا است که به مدت ۱۵ دقیقه به چکیده آخریناخبارورویدادهایروزمی‌پردازد
امشب در خبرها
خبرها و نظرها مجله خبری اصلی این شبکه‌است و تازه‌ترین رویدادهای سیاسی، ورزشی، اقتصادی، هنری وعلمی را پوشش می‌دهد. این برنامه در دو نوبت هرکدام نیم ساعت به صورت زنده پخش می شود. مجری این برنامه بیش تر روزها نگار محمدیو انوشیروان کنگرلوهستند و احمد باطبیو کورش صحتیاز برنامه‌سازان.
روی خط
روی خط چهار روز هفته از دوشنبه تا جمعه به مدت ۶۰ دقیقه به میزبانی نگار مرتضویو مهشید ندیری، به بررسی موضوعی خاص در ارتباط با ایران، امریکا و جهان می‌پردازد و به پخش تماس‌های تلفنی و خواندن ایمیل‌های مخاطبان اختصاص دارد. این برنامه به جای میزگردی با شما روی آنتن می‌رود
زن امروز
زن امروز به میزبانی حمیده آرمیدهبرنامه ای هفتگی است که به بررسی مشکلات و دغدغه‌های بانوان اختصاص دارد و در کنار آن دارای بخش خبری و گفتگو با چهره‌های موفق نیز هست..
افق
افق چهار روز هفته از دوشنبه تا پنجشنبه به مدت نیم ساعت به میزبانی سیامک دهقانپوربه بررسی موضوعات سیاسی با حضور کارشناسان مختلف می پردازد.
تفسیر خبر
تفسیر خبر در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به مدت نیم ساعت به بررسی عمیق تر خبرها می‌پردازد. درپی بروز اختلافات داخلی جمشید چالنگیاز صدای امریکا اخراج شده است و در حال حاضر مجریان متفاوتی از جمله سیاوش سعادتیانو علی جوانمردیاجرای تفسیر خبر را بر عهده دارد. علیرضا نوری زادهو محسن سازگارامهمانان جمعه شب‌های این برنامه هستند ولی اخیرا محسن سازگارااز این برنامه کنار گذاشته شده است و پس از آن با قطعی شدن حکم جمشید چالنگی و تعلیق او از کار در صدای آمریکا علیرضا نوری زاده نیز از شرکت در برنامه خودداری کرد و با آمدن سال جدید برنامه افق بطور کامل جای برنامه تفسیر خبر را گرفت.
شباهنگ
شباهنگ برنامه‌ای تفریحی است که به مدت ۴۵ دقیقه به پوشش مسائل سیاسی، فرهنگی و هنری به ویژه دنیای سینماو موسیقیمی‌پردازد. لونا شاداز مجریان محبوب این برنامه در پاییز ۱۳۸۷ به دلیل آنچه که آن را مدیریت نادرست واعمال تبعیض میان کارمندان خواند از صدای آمریکا جدا شد. در حال حاضر بهنود مکری، و پریسا فرهادیاز گردانندگان و مجریان این برنامه هستند. سارا دهقانتهیه بخش ادبی برنامه شباهنگ را بر عهده دارد و در روزهایی از هفته شباهنگ را اجرا می‌کند. جمشید متینبه معرفی موسیقی افغان می‌پردازد، حامد بهروانو آرش علاییدر برنامه‌ای تحت عنوان کافی شاپ تازه‌های فن آوری را معرفی می‌کنند. علی عمادیخبرهای ورزشی را مرور می‌کند و دکتر وحید بهروانتازه‌های پزشکی را به اطلاع می‌رساند. بهنام ناطقیاز محبوب‌ترین گزارشگران هنری شباهنگ است و به معرفی و نقد فیلم می‌پردازد
شب‌چراغ
آنتن
برنامه‌ هفتگی طنز با محوریت سیاست که مجری سامان اربابی است
دو روز اول
دو روز اول شنبه و یکشنبه هرهفته به گفتگو با چهره‌های سرشناس و مشهور می‌پردازد. پیشتر اجرای این برنامه را بیژن فرهودیبر عهده داشت. (این برنامه دیگر پخش نمی شود)
حساب و کتاب
برنامه‌ای است اقتصادی که هر هفته روزهای جمعه پخش می‌شود و به بررسی و تحلیل رویدادهای اقتصادی ایران می‌پردازد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده