پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ای از گزارش نمایشگاه کتاب

خلاصه ای از گزارش نمایشگاه کتاب 10 سال 11 ماه ago #7876

تفاوت نمایشگاه بین المللی تهران با مصلی از لحاظ موقعیت ساختمانی موقعیت نمایشگاه بین المللی تهران
محل دائمی نمایشگاهها در شمال تهران، بزرگراه چمران واقع شده است که از کلیه بزرگراهها قابل دسترسی می باشد.
مساحت کل نمایشگاه حدود 850.000 هزار مترمربع است که ازاین مساحت 120.000 متر مربع فضای سر پوشيده و 35.000 متر مربع فضای بازنمایشگاهی ، حدود22 هكتار فضاي سبز که محیطی دلپذیر برای مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان ایجاد نموده است و حدود 21 هكتارنیز راههای دسترسی به سالنها و محوطه نمایشگاه می باشد.
نمايشگاه بين المللي تهران داراي مسجدي(مسجد حضرت ابراهیم (ع)) با زیبایی خاص و معماری بی نظیردر منطقه به مساحت 1200 متر مربع و مناری به ارتفاع 70 متر، مي باشد.

تحلیل معماری
این مساحت از ابتدا برای غرفه بندی و برپایی نمایشگاههای مختلف طراحی گردیده است که به همین منظور تفکیک فضاهای سرپوشیده و فضای باز نیز از ابتدا مد نظر بوده است، همچنین پراکندگی غرفه ها و سالن ها در حریم فضای سبز به گونه می باشد که امکان بهره برداری از فضای سبز برای بازدیدکنندگان میسر است.
از لحاظ ترکیب بندی و فرم قرار گیری ، طراحی سالن ها از فرم گرد استخر مجموعه در قسمت شرقی نمایشگاه تبعیت کرده است و گرداگرد این فضا ودر همان محور، چندین سالن قرار گرفته است. غرفه های دائم نمایشگاه دارای کفپوش های مناسب و سقف های محکم با سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه می باشد.
طراحی سالن ها به گونه ای می باشد که امکان برگزاری هر نمایشگاهی برای نصب پانل های مختلف فراهم است و در نهایت از نظم خاصی برای بازدید برخوردار می باشد.

موقغیت مصلی تهران
مجتمع بزرگ مصلّای امام خمینی در ۲۰۴ هکتار از اراضی عبّاس‌آباد در زمینی به وسعت ۶۵ هکتار که از شمال به بزرگراه شهید همت، از جنوب به خیابان شهید بهشتی، از شرق به خیابان شهید قنبر زاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است
مصلی تهران بیشتر به منظور برگزاری آیین ها و مراسم مذهبی طراحی گردیده و بیشترین عناصر آن شامل عناصر مذهبی
می باشد مانند گلدسته ، شبستان و .....
مصلی تهران از مساحت زیادی برخوردار است و در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب معمولا غرفه ها و سالن های موقت به صورت پراکنده در فضا پرپا می شوند و در واقع تنها سال سرپوشیده و دائمی آن همان فضای شبستان است.

مقایسه
غرفه های موقت در مصلی تهران نسبت به نمایشگاه بین المللی دارای سقف کوتاه تر و محیط بسته تری می باشد که باعث آلودگی صوتی و محیطی بیشتری می شودکه خستگی بیشتری را بوجود می آورد.
فضای بین سالن ها در مصلی دارای هیچ نوع تنوع بصری نمی باشد و این امر نیز خستگی دیداری را به همراه دارد. همچنین خوانایی فضای نمایشگاه بین اللملی تهران برای پیگیری غرفه ها بسیار بیشتر از مصلی می باشد. و در مجموع از لحاظ ساختمانی و نوع عملکرد نمایشگاه بین اللملی ویژگی های بیتری برای برگزاری نمایشگاه های مختلف را نسبت به مصلی تهران دارا می باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بیتا برارین