یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بررسی برخی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای

بررسی برخی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای 10 سال 11 ماه ago #7934

بررسی برخی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای


مهرداد رضاخانی - حسین جزنی - علی اکبرسلحشور فرد
(رشته روابط عمومی)
( نام درس: سواد رسانه ای )
استاد راهنما : جناب آقای مطهـر


مقدمه
یکی از وجه های انقلاب اسلامی، بعد ارزشی و فرهنگی انقلاب است که باعث شد تا فرسنگ ها دور از کشور فرهنگ انقلاب به عنوان الگوئی نوین مطرح گردد. یکی از مشکلاتی هم که آمریکائیها در خصوص نفوذ جمهوری اسلامی ایران در جهان دارند وجود همین فرهنگ اسلامی است. از این رو در چند سال گذشته تمام توان رسانه ای غرب وارد این کارزار شد تا بنیانهای دینی و فرهنگی این انقلاب را هدف قرار دهند. دولت آمریکا با مشارکت دولت هلند و امارات با هدف فروپاشاندن بنیانهای اعتقادی و اخلاقی در جامعه ایران، سرمایه گذاری ویژه ای را از طریق لشگرکشی امواج به سمت مردم ایران ترتیب داده و پخش فیلمها و سریالهایی با محوریت:
«ترویج بی بند و باری اخلاقی»، «قبح زدایی از خیانت زن و مردم به یکدیگر»، «ترویج رفتارهای لمپنی»، «ارائه قرائتی التقاطی از دین» ، «ایجاد آمادگی ذهنی برای پذیرش تفکر شیطان پرستی در بین جوانان»، «سیاه نمایی از داخل جامعه ایران» و ... را به مدیران شبکه های فارسی زبان دیکته کرده است.
جالب اینکه مضامین مذکور در قالب عناوینی چون «دیگر پسندی»، «دوست یابی»، «ایجاد هیجان در زندگی»، «اتفاق جدیدی در زندگی» و ... تعبیر و ترویج می شود. در سایه همین فعالیت است که امروزه، قهرمانهای ترک، قهرمانهای محبوب ایرانیها و حتی مجلات منتشره در تهران می شوند. این بماند که تمام سریالهای این شبکه ها الگوهای ضد اخلاقی را ترویج می کنند و پیامد آن ترویج فرهنگ بی بند و باری در کشور می باشد.
عوامل اجیر شده داخلی فاش ساختند مدیران برخی شبکه های ماهواره ای در پی انصراف عوامل داخلی از همکاری با شبکه، آنان را با تهدید و ارعاب به فاش ساختن اطلاعات شخصی و خصوصی آنان در شبکه ماهواره ای و انجام خرابکاری در داخل کشور علیه آنها و خانواده شان، مجبور به تداوم همکاری می نمودند.
یکی از شبکه های ماهواره ای ضد فرهنگی که مورد حمایت مالی دولت امارات قرار دارد به پوشش یک موسسه غیر قانونی اخذ اقامت و اعزام دانشجو به خارج، مبادرت به سازماندهی فعالیت شبکه در ساختمان مجلل چندین طبقه در یکی از نقاط شمالی شهر تهران می نمود که با دستور قضایی پلمپ شد.
یادمان نرود در پس چهره زیبا و بزک کرده شبکه های مذکور، خشونتی آنچنان نهفته که کانون خانواده ها را نشانه گیری کرده و قصد متلاشی نمودن آن را دارد.
در بعد سیاسی راه اندازی شبکه های فارسی زبان مانند بی بی سی فارسی و صدای آمریکا، اوج این تلاش بود و در بعد سرگرمی نیز راه اندازی شبکه های من و تو ، فارسی وان و جم تلاشی جدی بود برای تخریب فکر و ذهن مردم.
بخشی از این رسانه ها کوشیدند که نه تنها در خارج از کشور فعال شوند بلکه داخل کشور را نیز هدف قرار دادند و تلاش کردند با ایجاد یک شبکه عنکبوتی از توان داخل نیز بهره برداری نمایند.
تاريخچه شبكه جم
سال تاسیس: 1385 هـ . ش (2006میلادی)
محل شبکه : انگلیس لندن
صاحب امتیاز: گروه موسیقی و سرگرمی عمومی بریتانیا
شعار : جم همهٔ شما را دوست دارد
گسترهٔ پخش: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه
محل پخش شبکه : انگلیس لندن
این شبکه در ابتدای تاسیس در سال 1385 فقط به موسیقی و موزیک می پرداخت اما از سال 1388با پخش سریال های مختلف خارجی که با صحنه های مبتذل همراه است وارد مرحله تازه ای در به انحراف کشاندن جوانان و مخاطبین خود شد.
محتوای تمامی سریال های این شبکه که بیشتر از کشور ترکیه پخش می شود، خیانت، عشق یک زن به چند مرد و ترویج روابط آزاد و بی قید و شرط است.
این شبکه با پخش برنامه های مختلف مانند باکس آفیس به ظاهر به دنبال اطلاع رسانی در مورد آخرین اخبار فیلمهای اکران شده، پشت صحنهها و اعلام 10 فیلم پر فروش جدول باکس آفیس است.
جذابترین اخبار در مورد بازیگران ،کارگردان ها و نویسندگان و موسیقی دانان و همچنین اعلام اسامی نامزدها و برندههای فستیوالهای مشهور برلین ،کانادا، سان فرانسیسکو، ونیز و جوایز اسکار و جشنواره بین المللی کن از دیگر فعالیت های این شبکه میباشد. کیفیت تصویری این شبکه بسیار بالا بوده و سابقه کاری این شبکه و نحوه عملکرد آن به گونه ای است که برخی آن را مادر فارسی وان میدانند. به این معنی که شبکه جم تی وی جزء اولین شبکه هایی بوده که بر خلاف سایر شبکه های ماهواره ای برنامه زنده تلفنی نداشته و راههای ارتباط با مخاطبین خود را به حداقل رسانده است. بعد از آن، شبکه هایی مانند فارسی وان و زمزمه و من و تو روی کار آمدند که رویه شبکه جم را دنبال کردند.
نکته جالب توجه اینکه این شبکه ها (جم، فارسی وان، زمزمه و من و تو) دارای حداقل آگهی و تبلیغات هستند و هزینه اداره این شبکه ها توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی تامین می شود. هر چند مدیریتهای این شبکه ها با پخش صوری چند آگهی سعی در مخفی کردن این حمایت ها دارند.
محتوای برنامههای این شبکه تلویزیونی بیشتر به زبان ترکی که البته همراه با دوبله فارسی است، فیلمهای سینمایی، مجموعهها و سریالهای تلویزیونی، مستندهای تلویزیونی، برنامههای آموزشی و سایر برنامههای سرگرمکننده جهان تشکیل میدهند.
این شبکه سعی دارد فاصله خود را با سایر شبکه های فرهنگی زیاد کرده و در گوی رقابت از همه این شبکه ها جلو بیفتد. در همین راستا سعی دارد کلیه شبکه های موجود خود را به صورت HD به بیننده ها ارائه دهد.
مدیریت این شبکه در طول مدت هفت سال توانسته در کنار حفظ مخاطب و بیننده، شبکه های مختلفی را راه اندازی کند.
می شود گفت اکثر برنامه های شبکه برای سرگرمی بوده و برنامه های آموزشی مانند روانشناسی و ... در حداقل ممکن تهیه و پخش می شوند. سریال ها و فیلم های پخش شده در این شبکه اغلب ترکی هستند. علت انتخاب این کشور (ترکیه)، نزدیکی از لحاظ مکانی و فرهنگی آن با کشور ایران است.
در کنار سریالهای ترکیه ای، سریال های برخی از کشورهای عربی مانند سوریه پخش می شود که آن هم به دلیل فوق در نظر گرفته شده است. اسامی اسلامی، فرهنگ دینی و مذهبی، عقائد و آداب و رسومی که با فرهنگ ما ایرانی ها بسیار نزدیک است، در سریال های پخش شده در شبکه های جم به صورت فراوان دیده می شود. نکته دیگری که در این سریال ها وجود دارد به تصویر کشیدن آزادی پوشش برای زنان در آن جامعه است. به این معنا که زنان گاهی در بیرون از خانه حجاب دارند و گاهی ندارند.
از طرفی به دلیل اینکه کشور ترکیه یکی از مراکز اصلی مد در خاورمیانه است، با به تصویر کشیدن دختران و زنان با لباس های خانگی، مجلسی و راحتی در خانه و از طرفی نشان دادن فضای حجاب و پوشش با حالتی زننده و غیر متعارف سعی در ترویج اینگونه پوشش ها را در بین مخاطبان خود دارد.
در واقع مخاطبان این شبکه با دیدن سریالها و برنامه های مختلف، بعد از مدتی به این نتیجه می رسند که پوشش غیر اسلامی و غربی بسیار زیباتر و بهتر از پوشش اسلامی است بدون اینکه توجهی به دلایل پوشش اسلامی بکنند. گفتنی است این شبکه پس از تحلیل ها و بررسی های فراوان، اهدافی را برای خود تعریف کرد و در دستور کار خود قرار داد که عبارتند از:
رابطه یک زن با مرد دیگری غیر از شوهرش و رابطه یک زن با چند مرد عادی شود.
 بارداری قبل از ازدواج و روابط نامشروع به نمایش درآید.
 عقد به عنوان یک شرط قانونی نه دینی و اسلامی که البته هیچ الزامی در بودن آن نیست معرفی شود.
 خیانت فامیلی و خانوادگی عادی شود.
 بیشتر از مد، لوازم آرایشی و لباس های غربی استفاده شود.
 مصرف شراب در تمامی شرایط زندگی (غم، شادی، خشم و ...) مورد استفاده قرار گرفته و به نمایش گذاشته شود.
 حجاب اسلامی به صورت منفی به نمایش گذاشته شود و زیر سؤال رود.
 ترویج اسلامی التقاطی بیشتر شود.
 دین به عنوان یک تعصب و عقیده شخصی معرفی شود.
 روابط نامشروع قبل از ازدواج و به طور کلی روابط آزاد به صورت یک تمدن به نمایش درآید.
 زنا و به وجود آمدن فرزند نامشروع عادی شود.
 مافیای مواد مخدر به عنوان یک شخص ایده آل و دوست داشتنی به نمایش درآید.
 ایران به عنوان یک مرجع برای حضور و پناهندگی تروریست ها در خاورمیانه معرفی شود.
 آمریکا به عنوان یک کشور آزادی خواه و دشمن مواد مخدر شناسانده شود.
 آمریکا به عنوان کشوری که دموکراسی را به همه دنیا صادر می کند معرفی شود.
 همجنس بازی ترویج و تبلیغ شود.
 موزیکهای غربی و موزیک راک، متال و رپ پخش شود و از موسیقی سنتی و ایرانی استفاده نشود.
 هالیوود و بازیگران هالیوودی مورد تبلیغ قرار گرفته و جدید ترین فیلم های هالیوود معرفی شوند.
 بازیگران و فیلم های هالیوودی به مخاطبین شناسانده شود.
 رابطه صمیمی و نزدیک بین مخاطب و سینمای غرب ایجاد شود.
تاريخچه شبكه فارسي 1
فارسی۱ آوایش: فارسیوان، به انگلیسی: Farsi1 یک شبکهٔ تلویزیونی فارسی زبان است که دفترهای آن در استودیو سیتی دوبی قرار دارند و روی ماهوارهٔ یوتل ست برنامههای سرگرمکننده پخش میکند. این شبکه از مرداد ۱۳۸۸ اقدام به پخش سریالهای خارجی با دوبلهٔ فارسی کرده است و در ایران مورد توجه مخاطبان قرار گرفته ‏است. مدیر ارشد اجرایی این کانال، زید محسنی است. کار دوبلهٔ سریالهای فارسی۱ توسط کمپانیهای ثالث در مراکز مختلف منطقه انجام میشود.
مالکیت: فارسی۱ سرمایهگذاری مشترک گروه موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن است. گروه موبی در سال ۲۰۰۲ توسط سعد محسنی، استرالیایی افغانتبار، و خواهر و دو برادرش تاسیس شد. بر پایهٔ آمار جولای ۲۰۱۰ روپرت مرداک حدود ۱۲٪ از سهام نیوزکورپ را در اختیار دارد که این سهام شامل ۳۸٪ از سهام رایدهندهٔ کمپانی نیز میشود.
فارسی۱ کار خود را از مرداد ۱۳۸۸ آغاز کرد. به گزارش دویچه وله، «این شبکه توانستهاست با مجموعههایی و با استفاده از چاشنیهایی چون زنان و دختران زیبارو و داستانهایی عاشقانه در جذب مخاطبان موفق شود.»
البته بعدها دکتر حسن عباسی، رئیس مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز، عنوان کرد «ما این سریالها را از منظر جامعه شناختی و روانشناختی و سایر مبانی آن بررسی کردهایم، این برنامهها و شبکهها یک تب و موج است و این تب و موج در کمتر از یک سال آینده فروکش خواهد کرد.»
دقیقاً همانطور هم شد اکنون شبکه فارسی وان با پخش برنامه هایی سراسر تکراری، تبدیل به شبکه های درجه سوم ماهواره ای شده است.
برخی کارشناسان این شبکه را صهیونیستی میدانند: از دیدگاه این منتقدین، این شبکه ظاهراً برای مردم فارسی زبانان تاجیکستان، افغانستان و ایران، اما در اصل با تمرکز خاص روی مردم ایران برنامه ریزی شده است. رضا سیفپور در سایت تابناک مینویسد: «... ولههای خاص غالباً با رنگهای صورتی از ویژگیهای دیگر برنامه های این شبکه است. رنگ صورتی خصوصاً آنجا که در کنار رنگهای تیره قرار میگیرد از رنگهای ویژه و مورد توجه شبکههای پورنو بوده و بخصوص در مجاورت رنگ تیره برانگیزاننده حس و غریزه جنسی در مخاطب است.»

امپراطور رسانه اي
از نکات قابل توجه در خصوص شبکه فارسی1 ، مدیریت و شیوه اداره این شبکه است. به نظر نگارنده دانستن برخی اطلاعات در این خصوص ضمن اینکه می تواند جالب باشد شاید بتواند در تشریح اهداف و نیات پنهان این شبکه برای مخاطبین موثر واقع شود. شبکه فارسی1 متعلق به فردی به نام روبرت مرداک امپراطور رسانه ای و چهارمین مرد قدرتمند آسیاست. دفتر مرکزی این شبکه در هنگ کنگ قرار دارد و توسط کمپانی معروف استار متعلق به نیوز کورپریشین واقع در نیویورک و با همکاری شرکت افغانی موبی متعلق به خانواده محسنی اداره می شود. اما روبرت مرداک کیست؟
روبرت مرداک یهودی استرالیایی الاصلی است که به سلطان شیطانی رسانه ها معروف است. او دارای 60 شبکه تلویزیونی به 13 زبان مختلف است که روزانه حداقل 300 میلیون مخاطب را به خود جلب می کند. همینطور مسئولیت 100 روزنامه و مجله معتبر همچون دیلی تلگراف، وال استریت ژورنال، تایمز، ساندی تایمز، نیویورک پست و نیز شبکه های خبری معروفی همچون فاکس، فاکس نیوز و اسکای نیوز و سایت هایی همچون "مای اسپیس" بر عهده این فرد است. روبرت مرداک که از صهیونیست های بسیار با نفوذ در دنیاست بارها شخصاً به دخالت در امور دیگر کشورها از طریق همین شبکه افسانه ای رسانه ای اذعان داشته است که شاید یکی از مهمترین این کارکردها، اثرگذاری و هدایت افکار عمومی توسط شبکه فاکس نیوز در جریان جنگ آمریکا علیه عراق باشد.
شخصیت عجیب مرداک بسیار قابل تأمل است. او در عین حالی که هدایت بزرگترین بنگاه های خبری را بر عهده دارد، بیشترین تمرکز خود را بر برنامه های تفریحی ـ سرگرمی نهاده است. در عین حال پرتیراژترین مجله انگلیسی یعنی نیوز آوورلد که یک مجله جنسی است متعلق به اوست و همینطور پرتیراژترین انجیل جهان توسط انتشارات او (واندروان) در آمریکا به چاپ می رسد. همین اندک به خوبی بیانگر آن است که لقب سلطان شیطانی رسانه ها لقب برازنده ای برای مرداک است.
اقتصاد شبكه هاي ماهواره اي
اصولا شبکه های ماهواره ای که بطور زیرزمینی در کشورمان فعالیت می کنند، می کوشند به دو شیوه امرار معاش کنند: اول اینکه تلاش می کنند از طریق جذب آگهی نسبت به افزایش درآمد خود اقدام کنند و به همین منظور نیز زبده ترین افراد خود را در بخش فروش منصوب می کنند. و شیوه دوم نیز پخش تبلیغات شرکتهای متبوع و وابسته به شبکه ماهواره ای است که در حقیقت با نام و عنوان دیگری، آزادانه تجارت می کنند.
به گزارش بولتن نیوز، داستان شبکه جم تی وی نیز از این قاعده مستثنی نیست و آنها از هر دو شیوه ممکن برای امرار معاش و پول در آوردن اقدام می کردند.
مدتهاست که مخاطبین بطور مکرر تبلیغات اخذ اقامت کشوری بنام سنت کیتس را در این تلویزیون می بینند که گویا با پاسپورت این کشور می توان به بیش از 120 کشور جهان بدون ویزا مسافرت کرد.
اطلاعات تکمیلی بر اساس گفته های محمد کریمیان مدیر بخش اقامت در این مجموعه در تهران، حاکیست که آنها در مقابل دریافت 250 هزار دلار پاسپورت و اقامت این کشور را برای ایرانیها میگیرند و از این مبلغ 60 هزار دلار به حساب این شرکت واریز می شود. براساس ادعای نامبرده آنها بطور میانگین ماهیانه 6 تا 7 پرونده را در اختیار پلیس فدرال آمریکا از طریق اداره مهاجرت سنت کیتس قرار می دهند و این مبالغ را به حساب دولت سنت کیتس واریز می کنند. به عبارت دیگر آنها ماهیانه نزدیک به یک میلیون دلار معادل بیش از 3 میلیارد تومان ارز از کشور خارج می کنند. تصور کنید هر مسافر که از کشور خارج می شود توان خارج کردن ارز تا اندازه ای مشخص را ندارد اما یک شرکت مجوزدار ماهیانه سه میلیارد تومان از سرمایه های ایرانیها را روانه خارج از کشور می کند؟
ارتباط شبكه جم با سازمان منافقين خلق
زمانی که سعید کریمیان در پادگان اشرف بود بسیار مورد توجه تشکیلات قرار گرفته بود. این توجه باعث شد که سعید کریمیان خیلی زود از پادگان اشرف بیرون بیاید و در زمینه رسانه ای فعالیت کند. کاری که باب طبع سازمان بود. لیاقت های سعید کریمیان سبب شد تا بعدها وی به عنوان مشاور رسانه ای گروه مجاهدین انتخاب شود تا علاوه بر فعالیت های شخصی خود در این زمینه فعالیت داشته باشد.
قدرت مذاکره و رایزنی که سعید کریمیان در سازمان در بین افراد دیگر داشت، زبان زد بود. سفرهای مکرر او به لندن و تل آویو سبب شد تا از او فردی کارکشته بسازد تا جایی که خیلی ها اوج گرفتن مقطعی سیمای آزادی را مدیون او می دانند.
از آموزش در اسرائیل گرفته تا مذاکره با سران یهود در اروپا، اینها تمامی تجاربی بود که میتوانست از سعید کریمیان فردی مدیر و با تجربه در زمینه رسانه ای بسازد. و اکنون هم که با موفقیت هر چه بیشتر با مدیریت چندین شبکه ماهواره ای و ارائه راهکار برای سازمان به راه خود ادامه می دهد.
افشای ارتباط سعید کریمیان، مدیر شبکه جم به سازمان تروریستی مجاهدین خلق توسط اپوزیسیون و اطرافیان وی در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای را به دنبال داشت.
شهرام همایون، نوری زاده و سارا رهبری (از کارکنان اخراجی شبکه جم) از افرادی بودند که به طور مستقیم ارتباط مدیر شبکه جم با این سازمان تروریستی را فاش کردند.
افشای ارتباط سعید کریمیان با منافقین آن قدر برای فرقه رجوی گران آمد که به بایکوت خبری رسانه ای گروه جم انجامید تا آن جایی که علیرضا نوری زاده از فعالان اپوزیسیون خارج نشین چندی پیش از فشار سران ارشد منافقین بر گروه جم پرده برداشت.
نوری زاده مدعی شد که گروه جم، تحت فشار منافقین حاضر به هیچگونه پاسخگویی و یا توضیحی نمی باشد.
از آن جایی که سازمان مخوف مجاهدین خلق تاب این فضاحت رسانه ای را نداشت، به هر چیزی چنگ زد تا از این فضاحت بکاهد. این سازمان تروریستی در ادعایی مضحکانه، خبر مربوط به وابستگی مدیر شبکه جم به منافقین که از خبر 20:30 شبکه دو پخش شد را دروغ خواند. این در حالی است که پایه و بنیان این سازمان تروریستی را با دروغ و حیله گری بنا نهاده اند.
گروهک تروریستی مجاهدین خلق از طریق تلویزیون رسمی این سازمان یعنی تلویزیون سیمای آزادی در توضیحی پارادوکسی گونه و البته خنده دار در ابتدا وابستگی شبکه های جم به سازمان مجاهدین خلق را رد کرده و در ادامه هرگونه حمایت و پشتیبانی خود از مدیر این شبکه، سعید کریمیان و گروه جم را اعلام می دارد.
این در حالی است که مدیر شبکه جم، سعید کریمیان چندی پیش در کنفرانسی که در پارلمان استونی با سخنرانی مریم رجوی آغاز گردید به عنوان مشاور رسانه ای گروه مقاومت (مجاهدین خلق) سخنرانی نمود.
افشاگري
سینا ولی اله از عوامل شبکه ماهواره ای فارسی1 که مدتی است در این شبکه برنامه ای ندارد، طی مطلبی در وب سایتش از جداشدنش از این شبکه خبر داد.
سینا ولی اله توانست خود را در مسابقه تمام یا دوام از شبکه فارسی1 مطرح نماید. اما رفته رفته شبکه فارسی1 بیننده های خود را از دست داد و دیگر نتوانست نظر ایرانیان را به خود جلب کند.
سینا ولی اله چندی پیش مشکلات مالی را علت اصلی افول فارسی1 اعلام کرد و با حمله به گروه جم ضمن خائن دانستن این گروه مدعی شد که فارسی1 سیاست جم را ندارد.
چندی پیش ولی اله در وب سایتش ضمن اشاره به جدایی اش از فارسی1 ابعاد گسترده ای را از پشت پرده ارتباطات این شبکه برملا کرد.
او مدعی است سعید کریمیان و اطرافیانش اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده و مدام تهدیدش میکنند.
سینا ولی اله در ادامه ضمن اشاره به فسادهای اخلاقی موجود در گروه جم و برگزاری مهمانیهای شبانه در حضور خلفای اماراتی، از ارتباط سعید کریمیان با سعد محسنی پرده برداشت. او معتقد است نردبان رابرت مرداک افغانستان توانست زمانی به کمک سعید کریمیان بیاید.
سینا ولی اله که به گفته خود زمانی از نزدیک شاهد تمامی رفت و آمدهای گروه جم بوده است در افشانامه خود از ارتباطات پنهانی دفتر جم با عوامل بی بی سی فارسی در لندن خبر داد و نوشت: «ارتباط و میتینگ های سعید کریمیان با صادق صبا و همکاری های بعضی از عوامل بی بی سی با دفتر گروه جم در لندن باعث شد تا بین کارکنان جم و عوامل بی بی سی ارتباط خوبی برقرار شود.»
ولی اله مدعی است تمامی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان چه در قالب فرهنگی و چه سیاسی یک هدف را دنبال می کنند و در پایان نوشت: « یادم می آید آقای جهانشاهی، سعد و زید محسنی و سعید کریمیان به همراه چند نفر از سران یهود که به دلائلی نمی شود نام های آن ها را فاش کرد، جلسات محرمانه ای در ابوظبی برگزار می کردند. جلسه هایی که از محتوای آنها بی خبرم اما میتوانم حدس بزنم چه اتفاقاتی می افتاد. دقیقاً بعد از آن میتینگها شبکه رها تأسیس شد و چندین شبکه جم راه اندازی شد«.
من تمام این ها را با چشمان خود دیدم اما طول این یکسال چیزی نگفتم اما عده ای تنها کاری که کردند اخلاق و ادب را کنار گذاشتند. فکر کنم هر کسی که به محل سکونت شما به دبی بیاید خیلی چیزها دستگیرش می شود. جایی که شما در دبی زندگی می کنید محل سکونت سلطنت طلبان مقیم دبی است.»
گفتنی است تعامل در سایه عوامل شبکه جم و بی بی سی در لندن حاکی از شبیخون فرهنگی - سیاسی به ملت ایران است. برنامه ای که از لندن شروع شده و در دبی خاتمه می یابد.


شبکه ای که به «بيغیرتی» دعوت ميکند
مدتی است که ایرانیان داخل کشور از مراسمهای عروسی، خواستگاری، حنابندان و پاتختی تهیه و برای این شبکههای ماهوارهای ارسال کردهاند. این نردبان پوسیده است شاید این سؤال برای شما هم مطرح شده باشد که چه ميشود عدهای حاضر ميشوند، تصاویر خصوصی نوامیس خود را برای پخش عمومي در شبکههای ماهوارهای ارسال کنند؟ روزگاری نه چندان دور مردم برای برگزاری جشن عروسی خود تمام کوچه را ميبستند و از ورود افراد غریبه به حوالی محل برگزاری جشن عروسی جلوگیری ميکردند. همین امروز هم بسیارند کسانی که نوامیس خود را از دیدگاه نامحرمان حفظ ميکنند و در برگزاری جشنها تمام جوانب ایمنی تصاویر و فیلمهای مراسم را رعایت ميکنند. اما در بحبوحه امپراتوری تصاویر رنگارنگ هنرمندان روی جلد مجلات و سایتهای اینترنتی و برنامههای ماهوارهای، عدهای برای اینکه به اصطلاح از دور عقب نمانند و یک شبه ره صد ساله بپیمایند و بتوانند شهرتی را که برخی با هنر و توانمندیهایشان به دست ميآورند، کسب کنند، آسانترین راه ممکن را در نظر گرفتهاند و با ارسال فیلم عروسی خود در نظر نامحرمان میلیونی، به دنبال بالا رفتن از پلههای شهرت هستند! غافل از این که نردبان این نوع از شهرتخواهی پوسیده است. خودنمایی با نمایش نوامیس! امان اله قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در آسیب شناسی این پدیده ميگوید: مسئله حفظ ناموس و ارزش و اعتبار خانواده یک هنجار و حرمت اجتماعی است. از سوی دیگر، حیثیت و شخصیت زوجین از عوامل دیگری است که باعث ميشود فیلم عروسی زوجین همواره از دیدرس نامحرمان دور نگه داشته شود و حتی در میان آشنایان هم نشان داده نشود؛ اما کسانی که فیلم عروسی خود را برای پخش عمومي به شبکه های ماهواره ای ارسال ميکنند، افرادی هستند که ارزش ها و اعتقادات دینی در آنها یا بسیار کمرنگ شده یا از بین رفته است. این افراد برای نوامیس خود حریم و حرمتی در این برنامه، هر هفته مراسم ازدواج یک زوج ایرانی از خواستگاری گرفته تا عروسی، به نمایش در ميآید و برخی خانوادههای ایرانی، فیلم خصوصیترین حریم خانواده خود را برای نمایش در مقابل میلیونها نامحرم در اختيار اين شبكه ماهوارهاي قرار ميدهند، قائل نیستند و تصاویر مجالس خصوصی خود را به راحتی در دسترس اغیار قرار ميدهند. چنین افرادی دچار فروریختگی فرهنگی، شخصیتی و اعتقادی هستند. آنها غالباً از خانوادههای متشخص و با اعتقادی نیستند و به همین دلیل هم هست که حرمت ناموس خود را حفظ نميکنند. این افراد به دنبال انگشتنماشدن و خودنمایی خود در میان دیگران هستند و در این راه از نوامیس خود استفاده ميکنند. ميگویند روشنفکری، بشنوید بيغیرتی! از سوی دیگر، برخی از افراد هستند که با ادعای روشنفکری دست به چنین رفتارهای غیراخلاقی ميزنند و در مقابل اعتراض سایرین آنها را به تحجر متهم ميکنند. این افراد در حالی بيغیرتی را زیر لوای روشنفکری توجیه ميکنند که چنین رفتارهایی در تقابل با اصول فرهنگی و ارزشی ما قرار دارد. به علاوه، برداشت این افراد از روشنفکری هم برداشتی وارونه و نادرست است زیرا روشنفکر به کسی گفته ميشود که درک درستی از شرایط زمانه خود دارد و همین درک درست او را از آلوده شدن به ناهنجاریها و ضدارزشها باز ميدارد. لزوم بازتعریف یک واژه بنیادی غیرت با معنای تعصب در دین اسلام و باورهای ایرانی به معنای همبستگی اجتماعی است. این مفهوم را ابنخلدون برای اولین بار مطرح کرد و پس از آن «امیل دورکیم» نیز از آن در مفهوم همبستگی اجتماعی استفاده کرد. قرائیمقدم در این باره ميگوید: تعصب و غیرت عامل پیونددهنده و منسجم کننده گروه و جامعه است و در حالت متعادلش با «دگماتیسم و تحجر» متفاوت است. وقتی نام غیرت و تعصب ميآید برخی به یاد تعصبهای کورکورانهای ميافتند که باعث ميشود مردی از تحصیل، اشتغال و حضور همسرش در اجتماع جلوگیری کند. اما چنین رفتارهایی به معنای غیرت نیست و ریشه در نوعی بدبینی پارانوئیدگونه دارد. منظور از غیرت اصیل به معنای تعصبياست که هر فرد نسبت به ناموس، خانواده و وطنش دارد و از آنها در مقابل بیگانگان محافظت ميکند.
اين برنامه چه ميخواهد؟ غیرت، عامل انسجام خانواده و اجتماع است و اگر روزی تعصب از بین برود، خانواده، ارزشها و جامعه دچار از همگسیختگی ميشود و در صورت کلان، امنیت فردی و ملی به خطر ميافتد. با این حساب، ميتوان به هدف شبکههای ماهوارهای برای ساخت و پخش چنین برنامههایی پی برد. این شبکهها که به محافل سیاسی وصلند، به دنبال نابودکردن ارزشهای اخلاقی هستند. آنها ميدانند که ناموس و خانواده مهمترین ارزش در میان ایرانیان است و اگر روزی از آن بگذرند یعنی از همه چیز گذشتهاند. آنها با پخش چنین برنامههایی به دنبال قبحزدایی از نشان دادن نوامیس در انظار بیگانه هستند تا از این طریق، تفالههای فرهنگ غرب در حوزه روابط زن و مرد را به افکار عمومي جوامع اخلاقمدار تزریق کنند. در چنین شرایطی، خانوادههای ایرانی برای حفظ انسجام خانوادگی و نیز حفظ احترام و سلامت اخلاقی در حریم خانواده و جامعه باید هوشیار باشند و در دام چنین برنامههای هدفمندی گرفتار نشوند. تمام افتخار ایرانیها غیرتمندی آنهاست و در بسیاری از کشورها، ایرانی را با این ویژگیاش ميشناسند؛ همین روحیه هم یکی از مهمترین دلایل ۸ سال پایمردی ایرانیها در برابر تجاوز ارتش بعثیها به خاک وطن بود.



پای درد دل اخراجی آکادمی گوگوش (02/12/1391)
یکی از شرکت کننده های امسال آکادمی گوگوش روشنک حسینی (روشنا) می باشد. روشنا 23 ساله که خوانندگی را از 12 سالگی به طور حرفه ای شروع کرده ساکن سوئد است. وی در مسابقه های مختلف آزمون صدای سوئد از جمله Talang و Trivselstjarna talent شرکت نمود که در سال 2008 "نفر اول" مسابقۀ Trivselstjarna talent می شود.
سریال آکادمی گوگوش و انتخاب های آنان و همچنین سابقه درخشان روشنا این انتظار را در بیننده های شبکه من و تو ایجاد کرد، تا این خواننده حرفه ای را جزء نفرات برتر آکادمی ببینند. اما با کمال تعجب و ناباوری همگان وی در اولین اجرای به اصطلاح زنده خود حذف می شود.
روشنا بعد از حذف غیر منتظره خود از آکادمی در وب سایتش طی افشانامه ای از اتفاقات آکادمی گوگوش پرده برداشت.
وی که درخواست طرفدارانش را علت بیان چنین مطالبی مطرح می کند از بایکوت خبری - رسانه ای تمامی شرکت کننده های آکادمی در زمان اجرای مسابقه خبر داد.
روشنا ضمن اشاره به سکته قلبی گوگوش که چندی پیش نیز سایت شبکه من و تو در پاسخ به یک کامنت آن را تأیید نمود، علت اصرار مدیران شبکه من و تو را بر محرمانه نگاه داشتن ابعاد مختلف آکادمی چنین بیان می کند: «همه رأی گیری هایی که در زمان اجرای ما در آکادمی بود، دروغ است و رأی گیری که رها در موردش جلوی دوربین حرف می زد بیشتر یک دیالوگ دروغ بوده تا واقعیت. همه چیز بیهوده بوده و آن شخصی هم که اول شد قبلا انتخاب شده بود.»
گفتنی است بستری بودن گوگوش در بیمارستان که توسط ادمین سایت شبکه من و تو رسانه ای گردید و به دنبال آن برخی شرکت کننده های آکادمی مثل روشنا آن را تأیید کردند و همچنین پخش هم اکنون برنامه آکادمی از شبکه من و تو رسوایی دیگری است از سناریوهای از پیش تعیین شده این شبکه، سناریوهایی که فقط مسئولان شبکه از آن با خبرند.
شایان ذکر است بستری شدن گوگوش در بیمارستان که از تقلبی بزرگ در یکی دیگر از برنامه های شبکه من و تو پرده برداشت موج گسترده ای از اعتراض بینندگان این شبکه را به دنبال داشته است.

توهين به فرهنگ ايراني
روزنامه صیهونیستی - اسرائیلی "جروزالم پست" با انتشار مقاله ای تحت عنوان "حمله تلویزیونهای لندنی به فرهنگ مردم ایران" بار دیگر این واقعیت را به تمسخر کشید.
توهین به ارزش های دیگر ملت ها و البته نژادپرستی صیهونیست ها که حتی در میان یهودیان امری است انکار ناپذیر سبب می شود تا اینگونه به سیاه نمایی بپردازند.
البته پر واضح است رژیم جعلی اسرائیل که اکنون صاحب بزرگترین خانه های فساد و کاباره ها در دنیا می باشد پدر خوانده این تلویزیونها شود و برای مدیران آن ها و حتی مخاطبینشان اشک تمساح بریزد.
مسأله این است که در این بین رژیم صیهونیستی و غرب چه سودی از وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان خصوصاً تلویزیون های لندنی می برند؟
این روزنامه وابسته به دولت رژیم جعلی اسرائیل که گویا بحران فرهنگی مردمش و فروش بردگان جنسی را در سرزمین های اشغالی حل شده می بیند، حال کاسه داغ تر از آش شده و نگران سرگرمی مردم ایران است!
این رسانه صیهونیستی در این مقاله ضمن اشاره به پیشی گرفتن شبکه های ماهواره ای "من و تو" و شبکه "جم" از دیگر رقبای خود به حمایت از این دو شبکه خصوصاً شبکه جم پرداخت.

نتيجه گيري
مطلب در خصوص شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي بسيار زياد و فراتر از آنچه كه بيان شد، ميباشد ليكن همه چيز حاكي از آن است كه بايد كمي تأمل و انديشه كرد. صرف ميليونها بلكه ميلياردها دلار براي سرگرمي خانواده هاي ايراني چه سودي براي دشمنان اين ملت بافرهنگ دارد؟
به نظر مي آيد كه دوران جنگ نظامي و اشغال كشورها براي تاراج سرمايه هاي آنان اعم از داشته هاي فرهنگي، تاریخي، اقتصادي و ... به سرآمده و در عصر ارتباطات و اطلاعات، جبهه جديدي به نام تهاجم فرهنگي به روي ملت هاي مظلوم گشوده شده است.
روشن نمودن اذهان عمومي ملت و فاش نمودن هويت اصلي دشمنان، مهمترين وظيفه دولتهاست كه همانا غفلت از اين مهم، فاجعه اي بسيار ننگين تر از تركمنچاي بر جا خواهد گذاشت.

منابع:
سایت های:
http://www.hypermedia.ir/http://www.hypermedia.ir/
http://jamnews.ir


من ا.. توفیق
مهرداد رضاخانی – حسین جزنی – علی اکبر سلحشور فرد
فروردین 92
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید محمود مطهر