یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: توئیتر

توئیتر 11 سال 6 روز ago #7722

بسمه تعالی
موضوع : twitter چیست ؟
استاد : جناب آقای دانیالی
تهیه کننده : رقیه دبیری
دانشجوی کارشناسی
رشته روابط عمومی
بهار 1392




توئیتر چیست؟ یا همه چیز درباره‌ی توییتر (?What is twitter)
این روزها (و البته طی دو سال گذشته) هر کجا که بحث اینترنت و سایت‌های مشهور اینترنتی باشد، احتمالاً نامی از Twitter می‌شنوید. شاید سؤال کنید توئیتر چیست و چه کاری می‌توان با آن انجام داد؟
اصطلاح توئیتر از ماه مارس سال 2006 بود که با راه‌اندازی سایت Twitter.com توسط سه دوست به نام‌های Jack Dorsey, Biz Stone, و Evan Williams بر سر زبان‌ها افتاد و با سرعتی باورنکردنی دهان به دهان چرخید و چیزی نگذشت که ده‌ها سایت با خدماتی مرتبط با توئیتر افتتاح شد.

شاید هیچ کس باور نمی‌کرد سایتی که تنها یک کار ساده انجام می‌دهد، چنین طرفدار پیدا کند به طوریکه سیاستمداران، ثروتمندان، مشاهیر، کمپانی‌ها و هر کس که نان ارتباط با مخاطب را می‌خورد اعلام کند که در سایت توئیتر یک اکانت ایجاد کرده است!

آن کار ساده این بود:
ثبت کاری که هم اکنون در حال انجام آن هستید، تنها در چند کلمه!
به عبارت دیگر شما می‌توانید در هر لحظه به عنوان یادگاری ثبت کنید که هم اکنون در حال انجام چه کاری هستید؟!یعنی به این سؤال پاسخ دهید که:
What are you doing?(در حال انجام چه کاری هستید؟)
به هر پستی که در سایت توئیتر ارسال می‌کنید، یک توئیت می‌گویند و به عمل ارسال یک پست، توئیت کردن.
به طور مثال،‌ به توئیت‌های اخیر من نگاه کنید:

- در کنار این کار ساده، چیزی که بیش از همه، توئیتر را محبوب کرد، امکان « دنبال کردن » (Following) افراد دیگر و یا « دنبال شدن » توسط افراد دیگر (Follwer) بود. اگر یک دوست را دنبال کنید، می‌توانید توئیت‌های او را در حساب کاربری خود مشاهده کنید.
حالا تصور کنید شخص مهمی مثل «پیر امیدیار» یا بسیاری از شخصیت‌های مهم دیگر را Follow کنید. جالب است که بدانید در طی روز چه کارهایی انجام می‌دهد.
- این‌ها تنها مواردی نبودند که به توئیتر کمک کردند که خود را بین چهارصد سایت اول دنیا مشاهده کند، توئیتر APIهایی برای سایت خود گسترش داد که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌داد که برای سایتش برنامه‌های مورد کاربران را بنویسند. به همین دلیل هر روز سایت‌های مختلفی راه‌اندازی می‌شوند که به روش‌های مختلف امکان ارسال و یا مشاهده توئیت‌های شما را می‌دهند.
به طور مثال ده تا از مهم‌ترین سایت‌های مرتبط با توئیتر را می‌توانید در این پست مشاهده کنید.
- علاوه بر این،‌ توئیتر امکان توئیت کردن از طریق موبایل را نیز فراهم کرده است و این یعنی توئیتر همیشه همراه کاربرانش خواهد بود.
- این روزها توئیتر نه تنها یک سایت ثبت خاطره، بلکه به سایتی جهت انجام فعالیت‌های علمی، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، حتی گزارش زنده مسابقات فوتبال و بسیاری فعالیت‌های جذاب دیگر تبدیل شده است.
- بر اساس آمار توئیت‌ها، دنبال کنندگان و دنبال شوندگان، هر روز نتایج جالبی منتشر می‌شود.

توئیتر تا چه اندازه موفق بوده است؟
1pezeshk.com می‌نویسد: سال ۲۰۰۸، سال توییتر بود. بر اساس آمار comScore، تعداد بازدیدکننده‌های آمریکایی این سایت در ماه اکتبر به ۱/۴۵ میلیون نفر رسید. این در حالی بود که آمار بازدید جهانی این سایت در ماه سپتامبر، ۵/۶ میلیون نفر بود.
در سال ۲۰۰۸، تعداد بازدیدکنندگان سایت توییتر، ۱۶ برابر شد. توجه داشته باشید که این آمار صرفا مربوط به بازدید از خود سایت توییتر است و اگر آمار مربوط به توییت‌های درج شده در سایت‌ها و یا به عمل آماده با برنامه‌های دسکتاپ را در نظر بگیریم، به آمار بسیار بالاتری می‌رسیم. سال قبل تعداد توییت‌های انجام شده، از مرز یک میلیارد گذشت.
چند روز پیش اعلام شد که برای اولین بار تعداد بازدید از سایت توییتر از سایت دیگ هم پیشی گرفته است.
پس با توجه به چنین اعداد و آمار درخشانی بی‌جهت نیست که ارزش مادی توییتر بسیار بالا رفته باشد. گفته می‌شود که به تازگی فیس‌بوک، نیم میلیارد دلار برای خرید توییتر پیشنهاد کرده است.
در حال حاضر ارزش توییتر ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.


آمار جالبی در پنج سالگی توئیتر:
+ پس از راه اندازی توییتر سه سال و دو ماه و یک روز طول کشید تا یک میلیاردمین توییت ارسال شود حال آنکه در حال حاضر در هر هفته یک میلیارد توییت توسط کاربران ارسال می شود.
+ رکورد توییت در هر ثانیه در سال ۲۰۰۹ و در هنگام شنیدن خبر مرگ مایکل جکسون ۴۵۶ توییت در ثانیه بود در صورتی که این رکورد با رشدی باورنکردنی در شب سال نو میلادی با ۶۹۳۹ توییت در هر ثانیه در ژاپن شکسته شد.
+ در سال گذشته میلادی تعداد توییت های کاربران به طور میانگین ۵۰ میلیون در هر روز بود که این آمار در سال جدید و در ماه گذشته ۱۴۰ میلیون روزانه ارسال می شد و در ۱۲ مارس این میزان به ۱۷۷ میلیون توییت در روز رسید.
+ کاربران توییتر نزدیک به ۱۹۰ میلیون نفر رسیده اند و روزانه تعداد ۴۶۰ هزار نفر عضو توییتر می شوند ( آمار ماه قبل ) اما در ۱۲ مارس این آمار به ۵۷۲۰۰۰ نفر رسید.
+ آمار توییتر بازان با تلفن همراه نسبت به سال گذشته ۱۸۲ درصد رشد داشته است
+ توییتر که در سال ۲۰۰۸ تنها هشت کارمند داشت امروزه ۴۰۰ کارمند در آن مشغول به کار هستند.






درواقع توییتر یک سرویس به اصطلاح میکروبلاگینگ است، به عبارت ساده‌تر سایتی است که به کاربرانش اجازه می‌دهد درباره کاری که در حال انجام دادنش هستند و یا فکری که در سر دارند، خیلی کوتاه ودر قالب حداکثر ۱۴۰ کاراکتر بنویسند.
اما بحثی که به صورت کاملا متفاوت این روزها هم میان کاربران ایرانی و هم کاربران خارجی درگرفته، کاربردهایی است که توییتر می‌تواند پیدا کند.
توییتر و روزنامه‌نگاری آنلاین:
وبلاگ معتبر Read/WriteWeb در یکی از مقاله‌های تازه‌اش درباره کاربرد توییتر در روزنامه‌نگاری چیزهای بسیار جالبی نوشته است.
در این مقاله عنوان شده که به سبب ویژگی‌های خاص توییتر روزنامه‌نگاران می‌تواننداز توییتر استفاده کنند:
- دسترسی سریع به اخبار: استفاده از توییتر بسیار آسان است، بسیاری از وبلاگ‌نویس‌هاعادت دارند قبل از اینکه پستی را در وبلاگشان منتشر کنند، در مورد ایده‌ای که دارند، مطلب کوتاهی در توییتر بنویسند و گاهی ایده‌ها و نظرات جالب آنها را تنها دریک پست توییتری می‌بینیم. توییتر به خصوص در غرب، خواه در مورد یک حادثه سیاسی وخواه در مورد یک تحول فناوری یا خبر کوتاه یک حادثه، مبدل به نخستین منبع انتشارخبر شده است. برای مثال سال قبل وقتی زلزله‌ای در مکزیکوسیتی رخ داد، خبر حادثه چنددقیقه زودتر از خبرگزاری‌های بزرگ وارد توییتر شد. نویسنده وبلاگ Read/WriteWeb
می‌نویسد که آنها نخستین بار از خبر خریده شده سایت جایکو توسط گوگل از طریق توییترمطلع شدند.

مصاحبه: از توییتر برای مصاحبه، پرسیدن یک سؤال به صورت عمومی ونظرسنجی هم می‌توان استفاده کرد.
اطمینان از کیفیت پست: برای خود من پیش آمده، در توییتر کسی درمورد یک اشتباه تایپی یا گرامری در پست‌هایم به من تذکر داده باشد.
تبلیغ پست‌های وبلاگی: پست کردن عنوان و آدرس آخرین پست وبلاگ در توییتر کمک زیادی به تبلیغ و بیشتر خوانده شدن آن می‌کند. بعضی‌ها این کار را به صورت خودکار و از طریق سرویس‌های ارسال فید به توییتر انجام می دهند.
البته این کاربردهای توییتر بیشتر به درد وبلاگ‌نویس‌ها وسایبرژورنالیست‌ها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات می‌خورد که باید به سرعت به اخبار دست اول دسترسی پیدا کنند و بعد از انتشار پست‌هایشان به سرعت فیدبک بگیرند.


توییتر و پزشکی:
پزشکان وبلاگ‌نویس غربی (مدبلاگرها) همیشه سعی می‌کنند از آخرین فناوری روز به نحوی در پزشکی استفاده کنند، یکی از این وبلاگ‌نویس‌ها پیشنهاد کرده که پزشکان بیشتر از توییتر استفاده کنند.
دکتر یوری گینزبرگ یک علاقمند وب ۲ و البته health 2.0 در این زمینه پست جالبی داشته است. او در این پست نوشته است که پزشکان وجه مشترکی با هم دارند:
وقت کمی دارند.1
ارتباط اجتماعی زیادی دارند.2
3.باید در آن واحد زندگی خانوادگی را سر و سامان بدهند، کارهای بیمارانشان را رفع ورجوع کنند و درگیر بیمارستان باشند
با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستند.4
او توییتر را با توجه به این مسائل ابزار مناسبی تشخیص داده و پیشنهاداتی در مورد استفاده پزشکان از توییتر کرده است که:
بی‌شک تنها به درد جامعه غربی می‌خورد!
- پزشکان و کارکنان هر بیمارستان یک شبکه توییتری درست کنند، تا به این ترتیب به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند.
- استفاده از توییتر برای سر و سامان دادن به همایش‌های علمی
- ایجاد یک شبکه توییتری پزشک – بیماران: در مورد بیمارانی که نیاز به پایش دائم
دارند.
- ایجاد شبکه‌های اجتماعی حمایتی برای بیماران خاص مثلا بیماران مبتلا به سرطان
کاربردهای بدیع توییتر در ایران:
اما کاربران ایرانی توییتر کاربردهای تازه‌ای برای توییتر تعریف کرده‌اند:
- پخش زنده توییتری مسابقات فوتبال اشاره کرد که توییتر را به یک شبه‌استادیوم
جوشان تبدیل می‌کند!
- بالالابی کردن
- چت کردن و فالو کردن‌های انبوه
نتیجه‌گیری

چندین سال قبل که هنوز مفهوم وب ۲/۰ در اینترنت رواج پیدا نکرده بود٬ وبگردی کاربران(خصوصا ایرانی ها) به چت کردن با همدیگه و نهایتا مطالعه سایت های خبری خلاصه میشد.
اما حالا با معرفی مفهوم وب ۲/۰ وبگردی لذت دیگری پیدا کرده است. شبکه های اجتماعی یکی از شاهکارهای وب ۲/۰ هست که انواع مختلفی رو هم شامل میشه. توییتر اما یکی از جذاب ترین اون هاست. اما تویتتر چیست و چه کار میکنه رو اگر تا آخر مطلب رو بخونید مطمپنا شما نیز عاشق آن خواهید شد!
چطور باید شروع کرد؟
همیشه شروع کردن بسیار سخت است٬ ولی در مورد توییتر شروع کردن مانند آب خوردن است! کافی است به این صفحه رفته و ثبت نام کنید! همین حالا شما یک توییتریست شدید! (: اما اگر میخواهید به صورت حرفه ای توییتر رو دنبال کنید بهتر است ملزومات زیر رو داشته باشید:
مرورگر فایرفاکس» افزونه استالیش برای فایرفاکس » نصب کردن اسکریپت توییتر فارسی در افزونه استالیش
اما اگر میخواهید دوستان شما هم توییت های شما رو ببینند, باید اصطلاحا اونا رو فالو (Follow) کنید یا بالعکس. بعد از اینکار شما تمام تویتت های دوستان تون رو خواهید دید و می توانید به آنها پاسخ .(Reply) بدید
آیا راه های دیگری هم برای توییت کردن وجود داره؟
بله! شما تقریبا میتونید از هر جایی که بخواید توییت کنید! در زیر مختصرا روش های ارسال توییت به توییتر شرح داده میشه:
کلاینت*ها : توییتر دارای تعداد زیادی کلاینت برای توییت کردن است
• توییترفاکس: شاید معروف ترین اون ها توییترفاکس افزونه فایرفاکس باشه که در عین سادگی امکانات خوبی رو هم به کاربران میدهد.
• Twhirl: یک کلاینت مستقل که امکانات بسیار خوبی رو ارایه میده٬ به راحتی قادر خواهید بود تمام تمکانات توییتر رو در اختیار داشته باشید. این نرم افزار برپایه Adobe Air نوشته شده و بر روی سه پلتفرم لینوکس٬ ویندوز و مک قابل اجرا است.
• Snitter : این نرم افزار هم برپایه Air نوشته شده. تقریبا امکاناتی شبیه با بالایی داره.
• Spaz : امکانات نسبتا کمتری رو ارایه میده ولی باز هم ابزار جالبی است!
از طریق موبایل: به دو روش میشود از طریق موبال توییت کرد:
• ارسال اس ام اس : که در ایران کارایی چندانی نداره
• از طریق آدرس m.twitter.com
» اگر کارهای بالای رو انجام بدهید٬ اکنون آماده هستید برای یک توییتریست حرفه ای شدن!
Twitter در یک کلام:
توییتر یک سرویس وب 2 ایه که به صورت Twitter به معنی « پچ پچ کردن » نوشته می شه که بی راه هم نیست.
شما تو این سایت برای خودتون یک اکانت می سازین و از این به بعد با استفاده از این اکانت می تونین هر بار (در هر لحظه و هرجا که خواستین) یک متن کوتاه در حد 140 کارکتر بنویسین و بگین دارید چی کار می کنین یا به چی فکر می کنی، می خوای چی کار کنی و ... .
حالا که چی؟ بی کارم مگه؟
خوب در نگاه اول این سوال برای هر کسی ممکنه پیش بیاد. اما باید توجه کرد که توییتر کم کم به یک کانال ارتباطی قوی تبدیل شده و باعث ارتباط بیشتر مردم با هم شده، چیری که جوامع بشری رو می سازه، کم کم داشتن یک اکانت در توییتر جزو واجبات اینترنت می شه و دیر یا زود بهش احتیاج پیدا خواهی کرد.
شما به کمک توییتر با مردم مختلفی ارتباط پیدا می کنی که این امر موجب شناخت افراد بیشتر و دوستی های بیشتر می شه، همچنین افراد دیگه ای هم شما رو بهتر می شناسند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی