سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحلیل محتوا مورخ نهم اردیبهشت ماه 1392

تحلیل محتوا مورخ نهم اردیبهشت ماه 1392 11 سال 5 روز ago #4913

برای بررسی و تحلیل پیام های ارتباطی پژوهشگر چه مراحل مختلفی را باید به انجام برساند؟
1) عنوان ،طرح مسئله، سوال و فرضیه های تحقیق : همانند سایر روشها در تحلیل محتوا، پژوهشگر
باید منظور و هدف از تحقیق خود را مشخص سازد سوالها و فرضیه های تحقیق را به صورت مشخص بیان دارد
و فرضیه های تحقیق را بر پایه نظر موضوع مشخص کند.
2) انتخاب واحد تحلیل : یکی از مهمترین بخشهای تحلیل محتواست که به هدف و مسئله تحقیق بستگی دارد.
در اینجا سخن اینست که در تحلیل محتوا، می خواهیم واژه جمله، مضمون، پاراگراف یا کل مطلب را در نظر بگیریم.
3) ساختن مقوله ها و زیرمقوله های تحقیق : یکی از اساسی ترین مرحله در تحلیل محتواست زیر تعیین و انتخاب مقوله ها و زیرمقوله ها ،اهمیت پزوهش را در روش تحلیل محتوا نشان می دهد.
4) تعیین جامعه آماری و حجم نمونه : همانند سایر تحقیقات علمی، تعیین جامعه آماری در تحلیل محتوا ضروریست پژوهشگر باید مشخص کند که داده های تحقیق را به چه دوره یا مقطعی می خواهد تعمیم دهد در این مورد تفاوت مهمی در تحلیل محتوا و سایر روش های تحقیق وجود دارد از آنجا که در تحلیل محتوا امکان دسترسی
به تمام جامعه آماری مقدور نیست پژوهشگر نیازی به نمونه گیری غیر احتمالی ندارد، بنابراین به جای نمونه گیری
اتفاقی و سهمیه ای پژوهشگر می تواند از نمونه گیری احتمالی ساده و نظایر آن استفاده کند. معمولا در تحلیل محتوا،
یک هفته آماری و یا یک ماه آماری با توجه به حجم داده ها، مورد بررسی قرار می دهند. مثلا تمام روزهای 4 فصل جداگانه انتخاب می کنند و 4 هفته در طول سال (برای هر فصل 1 هفته)، انتخاب و برای هر فصل 6 شماره و برای 4 فصل،
24 شماره روزنامه را برای بررسی انتخاب می کنیم.
5) کدگذاری و نحوه جمع آوری داده ها : از آنجا تحلیل محتوا، با انبوهی از اطلاعات روبروست و امکان
جمع آوری داده ها به صورت دستی فقط برای تحقیقات بسیار محدود امکان پذیر است. بنابراین لازم است داده های تحقیق به صورت کدگذاری جمع آوری شوند و توسط کامپیوتر شمارش و محاسبه گردند در کدگذاری برای هر زیر مقوله ،
در یک مقوله ، یک عدد بعنوان کد، انتخاب می شود و مطالب پس ازبررسی کیفی به کمی ( یعنی کد ) تبدیل می شوند
و در صفحه اطلاعات وارد می کردند یکی از برنامه های جامعه کامپیوتر که میتوان از آن استفاده کرد نرم افزار SPSS
آماری می باشد پژوهشگر اطلاعات خود را به صورت کمی وارد کرده و محاسبات آماری خود را انجام می دهد.
6) پایائی و روائی : عینیت ، یکی از پایه های اساس روش علمی است اگر به تحلیل محتوا به صورت یک روش علمی می نگریم باید جنبه عینیت در آن دقیقا رعایت شود تا بتوان به یافته های تحقیق اعتماد داشت، بنابراین سنجش
و اندازگیری متغیرهای تحقیق باید مورد بازبینی دقیق قرار گیرد تا بتوان به دستاوردهای تحقیق اعتماد کرد.
7) کنترل صحت کدگذاری ،کدگذاران : پس از جمع آوری داده ها، لازم است قبل از هرگونه آزمون آماری
از درستی کدگذاری و همچنین وارد کردن داده ها، در کامپیوتر مطمئن شد در اینجا منظور اینست که داده ها به درستی
وارد کامپیوتر شده باشند و اگر اشتباهی رخ داده است قبل از انجام محاسبات برطرف شود.
8) آزمونهای آماری : استفاده از آزمونهای در تحلیل محتوا با سایر روشهای تحقیق تفاوت چندانی ندارد استفاده
از آزمونهای آماری ، با توجه به مسئله ، سوال و فرضیه های تحقیق صورت می پذیرد.
9) تجزیه و تحلیل داده ها : در این قسمت پس از طرح سوالات و فرضیه های تحقیق ، پژوهشگر می تواند
با استفاده از داده هائی که جمع آوری کرده است از نرم افزار spss استفاده کند و تجزیه و تحلیل داده ها را با توجه
به جداول موجود انجام دهد و به سوالات و فرضیات تحقیق پاسخ کافی دهد.یافته های تحقیق می تواند شامل بخشهای مختلف مانند : جدولهای توزیع فراوانی، متغیرها که در آنها تعداد فراوانی متغیر موردنظر و درصد آنها که می تواند
یک توصیف کلی از آن ارائه دهد تجزیه و تحلیل کند.
10) خلاصه و نتیجه گیری : پژوهشگران معمولا پس از تجزیه و تحلیل داده ها که سوالها و فرضیه های تحقیق
را مورد ارزیابی قرار می دهد در آخرین بخش گزارش خلاصه و نتیجه تحقیق خود را به همراه پیشنهادات ارائه می دهد
در این قسمت باید دقت نظر خاصی را در نظر گرفت مطالب را به صورتی نوشت که برای همگان قابل فهم و درک باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی