جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: برنامه ریزی و طراحی کسب و کار

برنامه ریزی و طراحی کسب و کار 10 سال 11 ماه ago #5980

11. رسالت شرکت از چه بخش هایی تشکیل شده ضمن بیان یک رسالت شرکت آن را نقد نمائید .
بیانیه رسالت باید در چند جمله به سادگی و وضوح بیان کند که کسب و کار شما دنبال چه چیزی می باشد . این بیانیه باید بتواند آنچه را که شرکت دنبال می کند ، در 50 کلمه یا کمتر بیان نماید .
یک بیانیه رسالت خوب و قابل استفاده باید به سه سوال ذیل پاسخ دهد:
1. شرکت شما چه کارس انجام می دهد ؟
2. شرکت شما به چه مشتریانی خدمت ارائه می کند؟
3. چه چیزی شما را از رقبا متمایز می سازد؟
آیا بیانیه اولیه فورد (فورد اتومبیل را مردمی می کند) به سوال ( فورد چه کار می کند ؟) پاسخ میدهد؟ فورد اتوموبیل را مردمی کرد ، به عبارتی ، در آن زمان برای اغلب مردم امکان تصاحب یک دستگاه خودرو را فراهم آورد ، اما آیا بیانیه رسالت فورد ، مشتریانی را که مورد نظر شرکت بود و آنچه که شرکت را از رقبا متمایز می نمود مورد توجه قرار داده است ؟ جواب منفی است .
بیانیه رسالت بهتری برای شرکت فورد در آن زمان که بتواند پاسخ سوالات سه گانه ما را بدهد می توانست چنین باشد: ( فورد مالکیت خودرو را برای عموم ، از طریق ارائه قیمت های قابل پرداخت بی نظیر ، امکان پذیر خواهد ساخت .
یک بیانیه رسالت خوب و مبتنی بر تفکر ، دستیابی به هدف دیگری را نیز تسهیل کند . این بیانیه یک راه عالی برای تمرکز بر اولویت های کسب و کار می باشد. بیانیه رسالت به طور واضح اصول راهنمایی را در اختیارتان قرار می دهد که از طریق آنها می توانید عملکرد شرکت را کنترل کنید .
شرکتهای کوچک و بزرگ و همچنین بخش های درون شرکتها زمانی که به فعالیت جدیدی اقدام می کنند ، نیاز به بیانیه رسالت دارند
12. موارد مورد نیاز برای شناخت شرکت را بنویسید ؟
1. آدرس شرکت
2. اطلاعاتی در خصوص ماهیت قانونی شرکت
3. کپی مجوزهای شما – در صورت وجود
4. کپی موافقتنامه های همکاری – در صورت وجود
5. فهرست نقاط حیاتی و موقعیتهای شرکت ( برای شرکت موجود)
6. نتایج مطالعات و نظرسنجی های انجام شده ، در خصوص ایده کسب و کار
7. فهرست دارایی های موجود
8. فهرست تمام مقررات مرتبط با محصول ، عملیات ، مکان و کسب و کار
13. انواع اشکال شرکتها مالکیت انفرادی،تضامنی ، شرکت سهامی و مسئولیت محدود را به اختصار توضیح دهید
مالکیت انفرادی
این واحدها در تملک یک نفر هستند همه مسئولیت های واحد بر عهده مالک آن است و وی تمام ریسک های آن را می پذیرد ؛ این بدان معناست که بستانکاران شرکت می توانند برای وصول مطالبات خود ( طبق قانون ) به دارائی های شخصی صاحب آن واحد اعتماد کنند و مالک واحد نیز در ازای قبول این ریسک ها به دنبال کسب سود است . صاحب واحد تجاری باید مالیات بر درآمد شخصی خود را بر مبنای سود یا ضرر حاصل آن واحد تجاری محاسبه و چرداخت کند. مزیت تاسیس یک مالکیت انفرادی کم هزینه بودن و سادگی آن است .
شرکت تضامنی
شرکت های تضامنی در مالکیت بیش از یک نفر است . مسئولیت شرکا شرکت تضامنی ممکن است محدود یا نامحدود باشد . شرکائی که مسئولیت نامحدود دارند در برابر همه تعهدات شرکت مسئول هستند و حدود مسئولیت شرکائی که مسئولیت آنها محدود است در اساسنامه شرکت قید می شود .
شرکت سهامی
شرکت های سهامی شخصیت حقوقی دارند و اساسنامه آنها باید نزد مراجع رسمی ثبت شود .سهامداران شرکت سهامی مسئولیت محدود دارند و این بدان مفهوم است که بستانکاران شرکت برای تامین ادعاهای خود نمی توانند به سهامداران شرکت مراجعه کنند.
شرکت سهامی سه نوع عمده دارد :
1. شرکت سهامی عام
2. شرکت سهامی خاص
3. شرکت با مسئولیت محدود
شرکت سهامی عام مؤسسان این گونه شرکت‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به عموم مردم تأمین می‌کند. در این نوع شرکت‌ها، صاحبان سهام می‌توانند سهام خود را در بورس فروخته و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل کنند.تعداد شرکا در شرکت سهامی عام زیادتر از سایر انواع شرکت‌های سهامی است؛ این امر می‌تواند منجر به جمع‌شدن سرمایه های کوچک و ایجاد یک سرمایه بزرگ بشود که انجام فعالیت‌های اقتصادی سنگین را میسر می‌سازد.
شرکت سهامی خاص شرکتی است که مسئولیت شما را فقط به عنوان سهامدار یک شرکت محدود می کند . تفاوت اینجاست که شما به عنوان یک سهامدار شرکت ، مالیات را نظیر یک مالک یا شریک در شرکت تضامنی می پردازید .
شرکت با مسئولیت محدود بهترین جنبه های شرکت سهامی و تضامنی را با هم ترکیب کردخ و در جایی بین شرکت تضامنی ، مالکیت انفرادی و شرکت سهامی قرار می گیرد .
14. انواع کسب و کار را نام ببرید و به اختصار توضیح دهید ؟
خرده فروشی :خرده فروش کالاهای آماده فروش را از تامین کننده خریداری کرده و آنها را مستقیما به مصرف کننده می فروشد .
عمده فروشی : عمده فروش یا توزیع کننده کالا را از تولید کننده یا واسطه خریداری کرده و به خرده فروش می فروشد .
تولیدی: تولید کننده کالاها را از اجزاء و قطعات مختلف تولید کرده و آنها را به عمده فروش و توزیع کننده می فروشد .
خدماتی: یک شرکت خدماتی ، خدماتی را به مصرف کنندگان ، دولت و سایر شرکت ها ارائه می دهد .
15. تاریخچه و وضعیت کنونی شرکت را به اختصار توضیح دهید ؟
در این قسمت می بایست با ارائه اطلاعات درست در مورد شرکت اعتبار آن را افزایش دهید ، که به نوبه خود به موفقیت طرح کسب و کار شما نیز کمک می کند . در این قسمت باید تحقیقات انجام شده توسط اعضای شرکت ، نتایج آزمون ایده مورد نظر ، یا توضیحی از دارایی های موجود شرک ارائه شود.
16. مزایای ادغامهای استراتژیک یا ائتلاف های استراتژیک را توضیح دهید ؟
ادغام های استراتژیک راه خوبی برای دستیابی به اعتبار بالا بوده و به موفقیت کسب و کار کمک می کنند .ادغام استراتژک عبارت است از توافق بین شما و شرکت های دیگر . شرکت هایی نظیر توزیع کننده های محصولات شما . این قرارداد می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد . ادغام در هر شکلی که انجام بگیرد ، می تواند اعتبار و میزان موفقیت طرح شما را افزایش داده و منجر به اعتماد آفرینی برای سرمایه گذار یا مدیران شما شود .
17. توصیف کالا یا خدمت از سه منظر خلق یک موقعیت منحصر به فرد در فروش ، از منظر نیازها و انگیزه های مشتریان و از نظر جایگاه فروش را توضیح دهید.
موقعیت منحصر به فرد
مشتریان فقط به چیزی که محصول برای آنها به ارمغان می آورد علاقه مند می باشند . به عبارتی سوال آنها این است که این محصول چه چیزی برای من دارد؟ به آنچه مشتریان می خواهند توجه کنید تا به بهترین موقعیت فروش در بازر دست یابید .
موقعیت فروش منحصر به فرد شما نه تنها برای توصیف محصول یا خدمت به کار میرود بلکه عنصرکلیدی برنامه بازاریابی شما نیز خواهد بود .
نیازها و انگیزه های مشتریان
شما باید بتوانید محصول خود را بر حسب نیازها و منافع مشتریان تعریف کنید و نه از دیدگاه خود به عنوان فروشنده . به عبارت دیگر به محصول خود از لحاظ نیازی که برای مشتری رفع کرده و میزان هزینه ای که برای مشتری دارد بیاندیشید .مزلو بر روی طبقه بندی نیازهای بشری تحقیق نمود و نیازها را به نیازهایی فیزیولوژیک ، ایمنی ، تعلق و احترام دسته بندی کرد این دسته بندی به آسانی نشان می دهد که هر محصول چه نیازهایی را می تواند رفع نماید .
جایگاه فروش
مشتریان آینده خواستار قیمت مناسب ، انتخاب خوب ، خدمات عالی ، راحتی در خرید و به ویژه در مورد محصولاتی که به صورت اینترنتی عرضه میشوند خواستار مکانی امن و مطمئن برای خرید هستند .
اجزای جایگاه فروش عبارتند از :
1. انتخاب
2. قیمت
3. خدمات
4. راحتی
5. امنیت
18. توصیف محصولات یا تکنیک خاص شرکت را توضیح دهید .
شرکت شما ممکن است به تولید محصولات خاص خود بپردازد . در این صورت باید مواردی را در طرح کسب و کارتان داشته باشید . این موارد عبارتند از : توصیف کاملی از محصولات خاص یا تکنیک هایی که برای تولید آنها استفاده می کنید .
در این قسمت ابتدا باید به حقوق و امتیازاتی که در خصوص محصول دارید شامل حق التالیف ، حق اختراع یا علامت تجاری اشاره کنید و مشخص کنید که مدارک لازم جهت حفظ محصول خود را دارید .اهمیت محافظت قانونی از محصول خود را نادیده نگیرید .در این بخش باید وضعیت تکنولوژیک محصول تشریح شود .
اگر محصول مورد نظر شما محصولی است که شرکت یا فرد دیگری حق انحصاری آن را دارد این نکته باید در طرح شما ذکر شده و
شواهدی آورده شود مبنی بر اینکه شما اجازه فروش چنین محصولی را دارید پرونده ای از کسانی که رونوشتی از طرح شما دریافت می کنند تهیه کنید . همینطور به خاطر داشته باشید که بیانیه محرمانه بودن را قبل از فهرست عناوین در طرح بگنجانید . از دریافت کنندگان طرح بخواهید که بیانیه عدم افشاء را امضاء کنند و آن را در پرونده نگهدارید .
19. طرح کلی فرآیند تولید را توضیح دهید .
در این بخش از طرح باید چگونگی تولید محصول خود را توضیح دهید توضیحی درباره فرایند تولید ، مواد اولیه مورد نیاز و نیروی کار مورد نیاز.در این قسمت باید چگونگی برخورد با افزایش ناگهانی سفارش بازار را توضیح دهید و محبوبیت محصول خود را پائین تر جلوه دهید .نوع تکنولوژی مورد استفاده در تولید و اینکه آیا این تکنولوژی در شرکت وجود دارد یا از جای دیگری تامین خواهد شد مباحثی هستند که باید مشخص شوند .توضیحی درباره الزامات مدیریت موجودی خود و توضیح کاملی از زیر ساخت های فیزیکی و فنی مورد نیاز مدیریت تولید و انبار اجزا و قطعات و محصولات در این قسمت ضروری است .
20. توصیف ساختار سازمانی را توضیح دهید .
عوامل موثر در توصیف ساختار سازمانی:
1. شکل سازمانی شرکت
2. اعضای تیم
چگونگی توصیف تیم پرسنلی از طریق شکل قانونی شرکت تعیین میشود .اگر شرکت به صورت مالکیت فردی باشد خود شما تیم مدیریت هستید . اگر شرکت تضامنی است شرکا و تجارب و مهارتی که آنها با خود وارد شرکت می کنند باید توضیح داده شود به نحوی که تجارب و مهارتهای مکمل و نحوه مشارکت آنها به منظور موفقیت شرکت روشن گردد. اگر شرکت سهامی باشد افراد درگیر در شرکت از قبیل رئیس ، معاون ، منشی ، خزانه دار و هیئت مدیره و مهارتها ، تجارب و دلیل انتخاب آنها و نقشی که در شرکت ایفا می کنند باید توضیح داده شود.
نکات ذیل را به هنگام ارائه توضیح درباره ساختار سازمانی به خاطر داشته باشید : فهرست تمام وظایف مورد نیاز در شرکت را تهیه کرده و توضیح مفصلی درباره هر کدام از آنها ارائه دهید .
1. وظایف مذکور را در قالب بخش های مختلف سازماندهی کنید .
2. نقش ها و مسئولیت های هر بخش را تعیین کنید.
3. اسامی اشخاصی را که این پست ها را پر می کنند تهیه کنید .
تلاش کنید یک تیم حرفه ای خوب را جمع و جور کرده و در طرح خود معرفی کنید.
21. دلایل استفاده از هیئت مشاور را بنویسید .
1. داشتن مشاور به خواننده طرح نشان م دهد که شما به گروه کوچکی دسترسی دارید که می توانند در زمینه هایی که از دانش کافی برخوردار نیستید به شما کمک نمایند .
2. این امر به خواننده طرح خاطر نشان می سازد که شما از کمبودهای خود آگاه بوده و گامهای لازم برای رفع آنها را برداشته اید . این نکته به ویژه هنگامی که نیاز به سرمایه گذاری دارید بسیار مهم است .
22. مشخصات تیم اجرایی و تیم مدیریت را بنویسید.
تیم اجرایی شرکت شامل مدیر عامل ، معاون و مدیران کلیدی بوده و برنامه ریزی و نظارت بر عملکردها و بخش های مختلف شرکت از جمله وظایف آنها می باشد .این تیم دربرگیرنده مدیر ارشد عملیاتی ، رئیس شرکت ، مدیر ارشد مالی و مدیر ارشد فنی نیز باشد همچنین می تواند شامل تعدادی معاون باشد که بر حوزه های مختلف فعالیت شرکت نظارت می کنند نظیر معاون بازاریابی ، عملیات ، فروش و...
اگر شرکت یک شرکت کوچک یا تازه کار است تیم مدیریت شما شامل یک رئیس یا مدیرعامل و تعدادی مدیر خواهد بود و نیازی به معاونت ندارد.اگر شرکت شما شرکتی کوچک است چند وظیفه مهم را شناسایی کرده و برای هر کدام مدیری تعیین کنید . تلاش کنید که تیم مدیریت را به سه تا پنج نفری که در عملیات روزانه شرکت درگیر بوده و مسئولیت موفقیت شرکت را برعهده دارند محدود کنید .
23. چه ویژگی هایی در توصیف نمودار سازمانی ساختار سازمانی باید گنجانده شود؟
ساختار سازمانی را باید با استفاده از کلمات و نیز نمودار سازمانی توضیح داد. توضیح در مورد هر عضو تیم ، نباید بیشتر از چند پاراگراف بوده و شامل :
• پست سازمانی هر عضو در شرکت
• نقش ها ، وظایف و مسئولیت های مربوط به هر پست هر عضو چه کاری انجام می دهد برچه کسانی نظارت و کنترل می کند و به چه کسی گزارش می دهد .
• هر گونه تجربه یا تخصصی که به طور مستقیم با شخص مورد نظر برای هر پست ارتباط دارد چه کاری ، چه مدت و برای چه کسی توسط هر عضو در گذشته صورت گرفته است .
• هرگونه موفقیتی که هر یک از اعضا در زمینه مسئولیت مورد نظر در گذشته داشته اند .
• تحصیلات و دوره های آموزشی هر فرد.
نمودار سازمانی ، نمودار ساده ای است که مشاغل و وظایف مختلف موجود در شرکت و روابط بین آنها را نشان می دهد
24. کارکرد قرارداد عدم انتقال اطلاعات به رقبا را توضیح دهید .
یکی از ترس های شرکت ها این است که کارمندی که شرکت را ترک می کند اطلاعات محرمانه را به رقبا انتقال دهد . قرارداد عدم انتقال اطلاعات می تواند از شرکت در برابر چنین احتمالی محافظت کند . بنابراین شما باید از کارکنان خود بخواهید که این قرارداد را امضا کنند . زمانی که کارمندی این قرارداد را امضاء می کند در واقع متعهد می شود که از اطلاعات حساس شرکت برای مقاصد شخصی کار برای رقبا یا انتقال اطلاعات به آنها استفاده نکند . البته لازم به ذکر است که این قرارداد باید معقولانه تنظیم شود . به طوری که مدت زمان آن خیلی طولانی نباشد ( معمولا بین 6 ماه تا 2 سال پس از ترک شرکت توسط کارمند) ، منطقه بسیار وسیع جغرافیایی را شامل نشود و کارمند را از درگیر شدن در بسیاری از مشاغل منع نکند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.