یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خانه و خانواده از نظر قرآن

خانه و خانواده از نظر قرآن 10 سال 11 ماه ago #11628

تحقیق در مورد خانه و خانواده



نام : زهرا
نام خانوادگی : علی میرزا
نام استاد : عبدا... گودرزی
منابع ازعذرا طباطبایی حکیم








خانواده ، نهادی است که با وجود تحولات اساسی جامعه ،دراهداف و کارکردهای خودثابت مانده وهنوز در جامعه اهمیت اساسی دارد.
خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و زیر بنای جوامع و خاستگاه فرهنگ ها و تمدن های تاریخ بشر بوده است.
پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و هدایت آن به جایگاه واقعی همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی است ودور شدن بشر از حیات سقوط به ورطه نابودی است.
واژه بیت به معنای خانه میباشد که هفتاد ویک بار با مشتقات آن در صیغه های بیت و جمع آن بیوت در قرآن کریم آمده است. این کلمه در دوازده با مصداق بیت ا... یعنی خانه خدا(کعبه) است.
باید درخانه اولین کاری که انجام میشود تامین آرامش جسم و روح باشد. فضای کوچک خانه حریمی برای ابزاراحساسات و بیان اسرار و ارضاء غرایز وتامین نیازهای روحی وجسمی است وخدا درقرآن می فرماید:خداوند از خانه های شما محل سکونت و آرامش برایتان قرار داده است.
و فضایلی که از خانه و خانواده نصیب انسان میشود خیلی ارزشمند است وباید برای بکارگیری در زندگی حفظ شود. خانواده پیامبراکرم الگویی هست برای همه خانواده هاست . هر فرد باید مراقب شئون ، موقعیت و آبروی خود و خانواده خود باشد.
از نظر قرآن ، خانه در مقام و جایگاه بالایی قرار داردبه قدری که حفظ حریم آن برهمه توصیه شده است .
خدا متعال می فرماید:خدا ورود به خانه ی غیر را بدون اذن و سلام ممنوع میکند. حرمت این حریم را مقدس می داردو ضرورت حاکمیت یک فرهنگ صحیح و صمیمی را در برخوردبا اهل خانه بیان می کند.
زنی انصاریه به نزد رسول اکرم آمد و عرض کرد:من در خانه خویش گاه گاه در شرایطی هستم که نمی خواهم هیچ کس مرا ببیند،دراین حال اگر پدر ،فرزند یا مردی از خویشان من وارد شوند، چه کنم؟
در جواب فرمودند:که در هیچ خانه ای که ملک شما نیست وارد نشوید تا مطمئن شوید فردی درآن است و آنگاه اجازه بگیرید وداخل شوید.سلام مستحب است.در سوره مبارکه نور، ورود به هر خانه ای مشروط به اجازه یافتن از سوی خانه شده است .اگر در خانه کسی را نیافتید،وارد نشوید.
اهمیت خانواده در دوران کودکی
نوزلد ، نخستین تعامل خود با محیط را در خانواده آغاز می کند در خانواده ،نوزاد نخستین اثرگذاری و اثرپذیری آغاز میشودو کودک کم کم در ا جتماع قرار می گیرد .
سال های اولیه کودکی در رشد و شخصیت و آینده او نیز نقش مهمی دارد.بیشتر شناخت های کودک از اطرافیان و محیط در رشد کودک تاثیر داردمیزان سلامت جسمانی و روانی کودک بسته به ارتباط خانواده آن داردکه درتربیت کودک تا چه حدتلاش کرده اند.آیا نیازهای او برآورده شده است . کودکانی که در این سال ها از نظر عاطفی و امنیتی درخانواده تامین نمی شوند. به انواع سختی ها دچار می شوند. مشکل این کودکان بیشتر با شیطنت ها ، دورغ گویی ها وحرف نشیدن های ساده آغاز می شود و با توجه به وضع نابسامان خانواده ، به بزه کاری ها و جنایت های دوران بزرگ سالی می انجامد.
اهمیت خانواده در دوران نوجوانی
از ویژگیهای مهم دوران نوجوانی ، استقلال طلبی نوجوان است.چون نوجوان میخواهد رشد و استقلال خود را به خانواده ثابت کند.به خاطرهمین فاصله میان خود و خانواده رابیشترمیکند.وبه گروه همسالان خود نزدیک می شونددر صورتی که خانوادها در این دوران با کارکردهای اساسی خود آشنا نباشد و ویژگی های دوران نوجوانی را نشناسد،کارکرد تربیتی درستی نخواهد داشت . رفتارهای نادرست اعضای خانواده و فضای نامناسب آن نوجوان رابیشتر ازاین محیط دورسازد.
عوامل امنیت و ثبات خانواده
رشته حیات خانواده باید چنان استوارباشد که هیچ عاملی نتواند آن را از هم بپاشد. برای حفظ خانواده ازفروپاشی بایدمراقب باشد. کنترل های لازم را بایدانجام داد. عواملی که سبب حفظ خانواده ازخطروآلودگی بایدحفظ کرد .زیرا بخشی از آنها به خود زن و مرد ، بعضی وقتها به اجتماع و برخی نیز به دولت و حکومت برمی گردد. پاکی ، تقوا ، حفظ عفت ، رعایت حقوق ،شرکت در غم و شادی یکدیگر ووجود فرزند و محدود کردن خواسته ها.....همگی می تواند در حفظ وثبات حیات خانواده موثر باشد.
خانواده از نظر قرآن
اهمیت خانواده و نقش آن در جامعه بشری ازرهاورد تاٌمل وتفکردر دو بعدوجودی انسان آشکارمی گردد. خانواده یک واحد اجتماعی است که هدف از آن در نگاه قرآن ، تامین سلامت روانی برای سه دسته است:
زن وشوهر ،پدر و مادر و فرزندان ، همچنین هدف ، ایجاد رویا رویی با پدیده های اجتماعی است.
زن ومرد در پاداش نیزبرابر هستند.برای تحقق بخشیدن عادلانه به این زمینه که درقرآن بارها از آنهایاد کرده است.حتی حقوق زن و مرد در خانواده مساوی است و معیار در مدیریت هریک از زن ومرد در امور خانواده ،تقوا و شایستگی است نه جنسیت.اگرزن و مرد نتوانستند به تفاهم و یگانگی مورد انتظاربرسند وناهمدلی های ناشی از نوع رابطه و رفتارشان آنان را از یکدیگردور کرد.اسلام در چنین حالتی طلاق را به رغم ناپسندی و نکوهیدگی آن به عنوان راه حل پیشنهاد میکند.
درآیه 74سوره فرقان :و کسانی که میگویند خدای ما ، ما را از همسران مان نور چشمان ببخش و ما را رهبر پرهیزکاران گردان ، خانواده در بهسازی وضعیت بشر نیز در همین واقعیت نهفته است. در نگاه پیشوایان دین ، باورها، چگونگی زندگی ، عادتها، تمایلات و اهداف والدین از مهم ترین عوامل تاثیر گذاربر کودکان هستند. بنابراین نوع رفتار والدین در هماهنگ سازی خواستها و تمایلات خودشان از یک سو و تمایلات خانوادگی و اجتماعی از سوی دیگر و همچنین تلاش پیوسته آنان برای تامین رفاه و سلامتی روانی خانواده و نوع برخوردشان با وظایف دینی و اجتماعی از عوامل ایجاد هسته تعاون و همکاری اجتماعی در کودک شمرده می شوند.
از نگاه قرآن ، خانواده ، مدرسه محبت دوستی است.
خانواده ، کوچکترین واحداجتماعی و در عین حال بزرگترین و اثر گذارترین واحد تربیتی در جوامع به شمار می آید و به گونه ای که می تواند منشاء تحول فردی و اجتماعی و رشد ارزش های انسانی در میان اعضای آن باشد .
خانواده ، مهم ترین نهادی است که فرد در آن پرورش می یابد.
آسیب شناسی خانواده
یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی در جامعه کنونی ، دعواهای خانوادگی است. که ارکان خانواده را سست میکند. و سلامت روانی اعضای آن را به خطرمی اندازد. آسیب ها و ستیزهای خانوادگی ، پدیده بسیار پیچیده و چند وجهی است که باید آن رااز دیدگاه های گوناگون روانی ، اجتماعی ، اقتصادی ، حقوقی و ارتباطی بررسی کرد.
زندگی مشترک هرزوج جوان نیز منحصربه خودشان باشد.با وجود پرداختن به موضوع آسیب شناسی خانواده برای دست یافتن له راهبردهای پیش گیری ،یکی از مهم ترین مسائل ضروری آموزش خانواده است . زیرا بدون شناخت عوامل دست یابی به راههای درمان امکان پذیر نخواهد بود. سخن از آسیب شناسی خانواده سخن از عواملی است که بهداشت روانی خانواده و ازدواج را تهدید می کند.
طلاق
نبود عشق در زندگی زناشویی درکناردیگر عوامل زمینه ساز پدیده طلاق است آثار ویران گر طلاق برای زوجین و فرزندان بسیار چشم گیراست بالابودن گرایش به طلاق و دعواهای دامنه داری که روزگاری همراه با تلخ کامی رابرای تمامی اعضای خانواده رقم می زند. دراین زمینه تامل برانگیز است. شمار اندکی از زندگی های مشترک در جامعه ما به طلاق می انجامد.
ولی نبود عشق که به نسبت هاو شدت های گوناگون نمودپیدا می کند جلوه های بسیار متفاوتی می تواندبیابدکه دل زدگی در روابط زناشویی و نارضایتی از زندگی مشترک نمونه آن است.برآورده نشده نیازهای عاطفی افراد ساختار زندگی مشترک را بسیار سست می سازد و زمینه را برای از هم گسستن پیوند آماده میکند.
علنی بودن ازدواج
ازدواج باید آشکار و علنی باشدریرا این امراز بروز تردید در نسبت ونیزاختلال در انتقال میراث اشخاص پیشگیری میکند. نکاح و ازدواج را حتی با نواختن دف آشکار سازید.
ازدواج باید پیوندی همیشگی و مستحکم باشد و در معرض تزلزل و بی ثباتی قرار نگیرد قرآن مجید نکاح را میثاق غلیظ توصیف کرده است.
زمان مناسب وقتی است که فرد به بلوغ جسمی ورشد عقلی برای اداره زن و فرزند برسد و از نظر اقتصادی ،شغل و در آمد لازم را برای معاش خانواده داشته باشد.
وقتی فرزندبا شغل خویش در آمدی به دست آورد تدبیر آن است که ازدواج کند و از خانواده اش جدا شود.
شوهرباید همسر خود راتکریم نماید و اگر بخواهد زن را به حسن رفتارورعایت حرمت خویش وا دارد، راهی جزاین نداردو با تهدیدو اجبار نمی تواند به این هدف دست یابد .زیرا وقتی زن کرامت خودرا ببیند در حفظ و تداوم آن می کوشد و از زوال آن می ترسد.
ابن سینا درتبیین آنچه سبب تکریم زن میشود:
1- دادن زینت نیکو به همسر
به نظر ابن سینا ، به طبع زن و علاقه اش به زینت ، مرد باتوجه به وضع ظاهری وی ، به شخصیت زن احترام بگذارد .
2- حفظ حجاب زن
رعایت سترو پوشیدگی زن از بیگانگان را از ضرورت های تکریم واحترام زن دانسته و برآن تاکید کرده است.
3-پرهیز از برانگیختن حسادت زن
مرد را از توجه داشتن به غیر ازهمسر خود و تحسین و تمجیداو نزد همسرش بر حذر داشته است این رفتاربا هیبت مرد که رکن خانواده است . منافات داردو سبب بروز نفرت وخصومت میان زن وشوهر میشود
از این رو، سعادت خانواده و ضرورت پیروزی ازفضائل اخلاقی حکم میکند. که شوهر ازاین شیوه رفتار بپرهیزد.
اهمیت اشتغال زن
زن اگر بیکارباشد،از نظراخلاقی به بیراهه کشیده میشود، احساس پوچی و بیهودگی میکند وخودرا باکارهای لغو و بیهوده مشغول می سازد، از این رو مرد بایدهمسرش را به امور مهمه مشغول سازد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.