شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاسيس واحد سوسيس و كالباس

تاسيس واحد سوسيس و كالباس 10 سال 11 ماه ago #10402

:(



























تهيه كننده : فاطمه يگانه

استاد : آقاي جهانشاهي

















فهرست مطالب

پرسش نامه های مربوط به تاسیس واحد تولیدی 1
بخش اول : کلیات و شناخت طرح
تاریخچه 9
ارزش غذایی محصولات 10
تعاریف و مشخصات فنی سوسیس و کالباس 11
طبقه بندی انواع مختلف سوسیس و کالباس 12
فرمولاسیون سوسیس و کالباس 14
استانداردهای میکروبیولوژیکی کالباس و سوسیس 15
بخش دوم : مطالعه بازار و بازاریابی
مطالعه بازار 17
میزان مصرف گذشته کالا و همچنین صادرات و واردات 18
مقادیر صادرات طی چند سال اخیر به کشورهای صادر شده 20
تحلیل مصرف گذشته و پیش بینی تقاضا 21
بازاریابی 26
تحلیل مصرف کنندگان و سیاست های حاکم بر بازار 27
فروشندگان فرآورده های گوشتی 28
طرح محصول 30
بسته بندی 31
قیمت گذاری 32
توزیع ، تبلیغ و پیشبرد فروش 33
یافتن محل مناسب جهت اجرای طرح 34
بخش سوم : مطالعات فنی و مهندسی
ظرفیت و برنامه تولیدی 37
جایگاه صنعت سوسیس و کالباس در صنعت کشور 38
تعیین محدوده ظرفیت اقتصادی 40
مشخصه عملکرد واحد 41
تعیین ظرفیت و برنامه تولید 42
مواد اولیه و افزودنی 43
مواد اولیه بسته بندی 45
روشهای مختلف تولیدی و انتخاب بهترین روش 45
بخش سوم : مطالعات فنی و مهندسی
تشریح فرآیند منتخب 47
فرمولاسیون 49
کاتریزاسیون (اختلاط مواد اولیه ) 49
پر کردن 50
دود دادن 51
پختن 52
لیست ماشین آلات فرآیند منتخب 53
کنترل کیفیت فرآیند منتخب 55
تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه کنترل کیفیت 58
تاسیسات عمومی مورد نیاز 60
آزمایشگاه و تعمیرگاه 60
وسائل نقلیه مورد نیاز 60
تاسیسات برق 61
مصرف برق تاسیسات 62
برق مورد نیاز کل واحد 63
تاسیسات آب 64
برآورد آب روزانه واحد 65
تاسیسات سوخت رسانی 65
تاسیسات بخار 66
تاسیسات هوای فشرده 66
تجهیزات رفع آلودگی 66
سایر تاسیسات عمومی 66
تاسیسات سردخانه 67
تجهیزات سرمایش و گرمایش سالنها 68
تجهیزات اطفاء حریق 68
باسکول 68
جمع بندی تجهیزات و تاسیسات جانبی 69
محاسبه میزان مواد اولیه 70
میزان مواد اولیه سوسیس آلمانی 70
میزان مواد اولیه کالباس لیونر 71
میزان مواد اولیه کالباس مارتادلا 72
میزان مواد اولیه ژامبون گوشت 73
بخش سوم : مطالعات فنی و مهندسی
میزان مواد اولیه سوسیس بلغاری وکالباس خشک 74
نیروی انسانی مورد نیاز 75
مدیریت 75
تعداد کارگران خط تولید 76
کارکنان تعمیر گاه و تاسیسات 76
کارکنان اداری و خدمات 77
محاسبه سطح زیر بنای ساختمانها و سطح زمین 78
مساحت سالن تولید 78
مساحت مورد نیاز انبار و سرد خانه 80
مساحت تاسیسات جانبی 81
مساحت ساختمان اداری رفاهی و خدماتی 82
مساحت زمین و محوطه سازی 82
اثرهای طرح بر محیط زیست 83
بخش چهارم :مطالعات مالی و اقتصادی طرح
برنامه تولید 5 سال آینده 84
سرمایه گذاری مورد نیاز طرح 85
سرمایه گذاری ثابت طرح 85
مشخصات زمین 85
ساختمان سازی 86
ماشین آلات مورد نیاز طرح 87
تاسیسات آب مورد نیاز 88
تاسیسات برق مورد نیاز 89
تاسیسات سرد خانه 89
آزمایشگاه و تعمیرگاه 90
تاسیسات سرمایش و گرمایش 90
سایر تجهیزات 91
وسائل نقلیه مورد نیاز 91
وسائل اداری 92
هزینه های قبل از بهره برداری 93
بخش چهارم :مطالعات مالی و اقتصادی طرح
جمع بندی میزان سرمایه گذاری ثابت طرح 94
سرمایه در گردش مورد نیاز 95
هزینه های تولیدی 95
هزینه های مواد اولیه 96
حقوق و دستمزد 97
میزان انرژی مصرفی سالیانه 98
هزینه استهلاک 99
هزینه تعمیرات و نگهداری 100
هزینه های عملیاتی 101
هزينه‌هاي ثابت 102
هزینه های متغیر 103
قیمت تمام شده محصولات و محاسبه سود سالیانه 104
قیمت تمام شده سوسیس آلمانی 104
کل هزینه سوسیس آلمانی 106
قیمت تمام شده کالباس لیونر 107
کل هزینه کالباس لیونر 109
قیمت تمام شده کالباس مارتادلا 110
هزینه متغییر کالباس مارتادلا 111
کل کالباس مارتادلا 112
قیمت تمام شده ژامبون گوشت 113
هزینه کل ژامبون گوشت 115
قیمت تمام شده کالباس خشک 116
هزینه کل کالباس خشک 118
قیمت تمام شده سوسیس بلغاری 119
هزینه کل سوسیس بلغاری 121
سود سالانه 122
محاسبه ارزش افزوده 123
محاسبه شاخص های اقتصادی 124
محاسبات نقطه سربه سر 125
عکسهای مرتبط باکارخانه سوسیس وکالباس و دستگاههای مخصوص آن 126
نقشه و پلان کارخانه 132
منابع 133




پرسشنامه تاسیس واحد تولیدی صنایع روستایی
«جهاد سازندگی»

1. عنوان طرح
احداث کارخانه تولید انواع سوسیس و کالباس

2. محل اجرای طرح
استان : تهران شهرستان : باقرآباد بخش : روستا:

- مشخصات متقاضیان :
حقوقی
نام شرکت نوع شرکت شماره ثبت محل ثبت تاریخ ثبت
پارس گلبیز سهامی خاص 27404 ثبت اسناد تهران 24/3/83

تبصره : در مورد اشخاص حقیقی تصویر مدارک تحصیلی ، نظام وظیفه و شناسنامه ، در مورد شرکتها تصویر مدارک مربوط به شرکت ( اساسنامه ، شرکتنامه و روزنامه رسمی ) ضمیمه شود .
3. محصول :
ردیف نام محصول میزان تولید سالانه واحد قیمت تمام شده (ريال) قیمت فروش (ريال)
1 سوسیس آلمانی 250 تن 3225000000 3750000000
2 کالباس لیونر 250 تن 2950000000 3400000000
3 کالباس مارتادلا 200 تن 2700000000 3200000000
4 ژامبون گوشت 100 تن 1950000000 2450000000
5 کالباس خشک 100 تن 1780000000 2350000000
6 سوسیس بلغاری 100 تن 2190000000 2600000000







5. سرمایه گذاری :
سرمایه ثابت (هزار ریال) سرمایه در گردش (هزار ريال) کل سرمایه گذاری (هزار ريال)
ماشين‌آلات و تجهيزات توليد 1815400 تامين مواد اوليه داخلي 2364693 8853573
تجهيزات‌و تاسيسات عمومي 624300 حقوق‌ومزاياي‌كاركنان 287945
وسايط نقليه 250000 انواع انرژي 32603
زمين 2000000
ساختمان و محوطه سازي 668000
اثاثيه و لوازم اداري 37000
هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده( 5/3 درصد ) 261482
هزينه‌هاي قبل از بهره‌برداري 512150

6. زمین:
مساحت (متر مربع) بهای واحد (هزار ریال) بهای کل (هزار ریال) توضیحات
4000 500 2000000

7. محوطه سازی :
شرح کار مقدار کار(متر مربع) قیمت واحد(ریال) کل هزینه (هزار ريال)
خاکبرداری و تسطیح 4000 60000 40000
حصار کشی 770 265000 204050
آسفالت و پیاده رو سازی
(20 درصد مقدار زمین ) 1100 5000 12800
ایجاد فضای سبز و روشنایی و غیره ( 15درصد مقدار زمین ) 800 7000 13160

8. ساختمان سازی
شرح نوع‌ساختمان مساحت (متر مربع ) قیمت واحد (ريال) کل هزینه (هزار ريال)
سالن تولید مسقف 340 440 149600
انبار مواد اولیه مسقف 100 390 39000
انبار محصول مسقف 100 390 39000
ساختمان اداری و سرویسها مسقف 100 475 47500
جمع کل زیر بنا : 640 جمع کل هزینه : 275100

9. ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی :
الف . درمورد ماشین آلات خارجی کاتالوگ وآفر(پیشنهاد قیمت مربوطه ) لازم بوده و قیمتها بر اساس تحویل در درب کارخانه می باشد ، در مورد ماشین آلات داخلی در صورت لزوم پیش فاکتور گرفته میشود و قیمتها براساس تحویل در درب کارخانه میباشد .
ب . تجهیزات از قبیل قالبها ، ابزار کار و غیره درج گردد .
ج . هزینه نصب و راه اندازی ماشین آلات در جدول مشخص شود .

ردیف نام ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی مشخصات فنی کشوره سازنده تعداد قیمت واحد قیمت کل (هزار ریال)
برق مصرفیKW ظرفیت
1 گیوتین 4 250-150 کیلوگرم ایران 1 31840 31840
2 چرخ گوشت صنعتی باروکش تمام استیل،الکتروموتور سه فاز 380 ولت به قدرت10 اسب و گیربکس مخصوص و چاقوهای مورد نیاز از فولاد 17 ایران 1 96000 96000
3 دستگاه کاتر با کاورچاقوهای تمام استیل، بالابر و تخلیه کن هیدرولیکی، الکتروموتور سه فاز 380 ولت به قدرت75 اسب بخار و چاقوی مخصوص ازاستیل ضداسید 30 200 لیتری ایران 2 180000 360000
4 دستگاه واکیم فیلر(پرکن خلا) بدنه تمام استیل،هاپرازاستیل ضد اسید،بالابر هیدرولیکی، 3 ظرفیت یک تن ایران 2 660000 1320000
6 تانک پخت، دوجداره، دارای کویل بخاربه ظرفیت 3 5000 لیتر ایران 1 264000 264000
7 تاق پخت و دود، تمام استیل ضد زنگ، دو واگنه، مدل3000 - - ایران 2 320000
8 اسیاب الکتریکی مجهز به توری 5 20 کیلویی ایران 1 9600 9600
9 چرخ انتقال گوشت تمام استیل ضد زنگ 4 300کیلویی ایران 10 66000 660000
10 میز کار تمام استیل ضد زنگ - - ایران 2 6300 12600
11 انواع ترازو - 200،50،10 کیلوگرمی ایران 2 متغیر 5000
12 دستگاه یخساز 2 200 کیلوگرمی در 24 ساعت ایران 1 180000 180000
13 ماشين‌آلات و تجهيزات تعميرگاه و آزمايشگاه 1650340
14 ساير موارد غير مذكور
( 5% موارد فوق ) 82520
15 هزينه نصب( 5% موارد فوق ) 82520
جمــــــــــــع 70 25 1815400

11. تاسیسات
عنوان شرح مشخصات مفنی هزینه
(هزار ريال)
برق رسانی برق مصرفی هر یک از دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز در تولید سوسیس و کالباس با توجه به نوع و ظرفیت ماشین آلات (که در بخشهای قبل تعیین شده) محاسبه می شود . پست هوایی خطوط انتقال سه فاز دیزل ژنراتور و.... 152800
آب رسانی آب مورد نیاز آشامیدنی ، بهداشتی و فضای سبز به ازاء هر نفر 300 لیتر در نظر گرفته می شود . آب مورد نیاز فرآیند و شستشوی دستگاهها حدود 10 متر مکعب می باشد . بنابراین روزانه مجموعا 16 متر مکعب آب مورد نیاز است . حفر چاه نیمه عمیق مخزن هوایی تصفیه آب 85500
سوخت رسانی سائل نقلیه و حمل و نقل روزانه به مقادیر مشخصی سوخت نیاز دارند. وانت دو تنی به طور متوسط 30 لیتر بنزین در روز مصرف می کند و همچنین گازوئیل مصرف کامیون یخچال دار 50 لیتر در روز می باشد. سوخت مورد نیاز وسائل نقلیه به طور روزانه و از جایگاههای اختصاصی شرکت نفت تامین می شود و برای تامین گازوئیل مورد نیاز دیگ بخار از یک مخزن ذخیره 10000 لیتری استفاده می شود. مَخزن گازوئیل 32000
وسایل سرمایش و گرمایش استاندارد دمای سالن تولید سوسیس و کالباس در حدود 10-15 درجه سانتیگراد می باشد . برای تامین چنین دمایی و نیز سرمایش و گرمایش ساختمانها اداری از کوره هوای گرم (تک فاز) و سیستم شوفاژ کشی شامل رادیاتور و پمپ استفاده می شود .در ضمن برای ایجاد برودت ساختمان ها هشت عدد کولر آبی مورد نیاز است . سیستم شوفاز وکولر آبی 48000
وسایل حفاظتی و ایمنی خطرات ناشی ازمواداولیه و محصولات بسیار ناچیز بوده و نیازی به استفاده از سیستم اطفاء حریق مرکزی نمی باشد تنهاجهت رفع خطراط احتمالی 15 عدد انواع مختلف کپسول اطفاء حریق دستی در سالنها انبار و ساختمان اداری نصب می گردد . لوازم اطفاء حریق
انواع کپسولهای دستی 1150
سایر : تاسیسات سردخانه واحدهای صنایع غذایی به ویژه صنایع گوشت متناسب با نوع و میزان مواد اولیه ومحصولات نیازمندسردخانه های بالای صفروزیر صفر میباشندسردخانه های زیرصفربایدتوانایی ایجادبرودتی تامنفی 25 درجه سانتیگرادراداشته باشد بالای صفر وزیر صفر 195000
جمع 514450



12.وسایل حمل و نقل داخل و خارج کارخانه :
(منظور کلیه وسایل حمل و نقل داخل و خارج کارخانه از قبیل لیفتراک ، جراثقال ، ماشین سواری و ... است )
ردیف شرح وسایل کشور سازنده مشخصات فنی تعداد قیمت واحد (ريال) قیمت کل (هزار ريال)
1 وانت ایران عادی 1 70000 70000
2 کامیون ایران یخچال دار(2 تنی) 1 180000 180000
جمع 250000

بخش اول : کليات و شناخت طرح
تاريخچه
سوسیس و کالباس فرآورده هایی غیر بومی و غیر سنتی هستند . تکنولوژی این فرآورده در سال 1928 میلادی توسط یک روسی به نام افوناسیو به ایران وارد گردید . در سال 1310 تولید این فرآورده به صورت خانگی شروع و در سال 1317 اولین واحد صنعتی توسط آرزومانیان تاسیس و در سال 1338 واحدی توسط میکائیلیان شروع به کار نمود . امروزه انواع مختلفی فرآورده مانند کالباس تازه دودی خشک و نیمه خشک مارتادلا لیونر، سوسیس آلمانی و بلغاری در واحدهای فرآورده های گوشتی ایران که تعدادشان در حدود 160 واحد تولیدی می باشد تهیه می شود .
فرآورده های گوشتی و نقش آنها در تغذیه و اقتصاد ملی
محصولات گوشتی که دارای انواع بسیار متنوعی می باشند ، نقش عمده ای در تغذیه و تنوع غذایی مردم دارنداین محصولات از نظر مصرف راحت بوده ودرهمه جا قابل تهیه هستندهمچنین میتواننددر اختیار مصرف کنندگان باسلیقه های مختلف قرار گیرندگوشت که از اجزای اصلی این فرآورده میباشد یکی از اجزاء مهم غذای انسان به شمار میرود . گوشت دارای ارزش غذایی بالایی بوده و مصرف آن مقدار زیادی احتیاجات بدن به ترکیبات غذایی را تامین میکندگوشت از نظر اسید های آمینه ضروری بدن منبع بسیار خوبی از پروتئین باکیفیت بالاست بعلاوه در گوشت ویتامینهای ب کمپلکس و املاح بویژه آهن به مقدارفراوان وجودداردمحصولات گوشتی که دارای انواع بسیار متنوعی هستنددرتغذیه و تنوع غذایی مردم نقش قابل ملاحظه وعمده ای دارندهمانطورکه دربالا ذکرگردیداین محصولات از نظر تغذیه بدلیل ترکیب کمتر اسیدهای آمینه آنها از گوشت خالص ارزش غذایی بالاتری دارندجدول 1-1 نشان میدهد که سوسیس و کالباس فقط با 30% گوشت دارای ارزش پروتئینی 85 و حتی کالباس لیونر با 64 درصد گوشت دارای ارزش پروتئینی 103 می باشد در حالی که اندیس شیمیایی و ارزش پروتئینی گوشت قرمز فقط 77 میباشداین نشان دهنده نقش مهم صنایع گوشت دررفع کمبودپروتئین درتغذیه مردم است.
جدول 1-1 ارزش غذایی محصولات گوشتی
محصول رطوبت چربی کربوهیدرات پروتئین ارزش‌پروتئینی
گوشت قرمز 70 19 1 20 77
کالباس لیونر 60 15 13 12 84
کالباس خشک 55 12 17 13 103

لذا با توجه به کمبودگوشت و وضعیت نابسامان دامداری تامین گوشت موردنیازمردم بصورت مشکل اساسی باقیمانده است‏باتوجه‏به‏سیاستهای‏دولت‏وعدم‏چاره اندیشی نسبت به این کمبود،مشکلات‏وبیماریهای‏ناشی از سوء تغذیه در آینده ممکن است پدید آیدلذا لازم است باکمک‏گرفتن‏ازتکنولوژی‏صنایع‏غذایی‏درفائق‏آمدن‏براین‏مشکل‏اقدام‏نموداستفاده‏ازفرآورده های گوشتی بعنوان تامین کننده پروتئین حیوانی باتوجه به نکاتی که قبلا اشاره‏شدمیتواندراه حل مناسبی دراین راستاباشدبنابدلایلی که اختصارا در زیر توضیح داده می شود تولید سوسیس و کالباس قادر است مشکل کمبود گوشت را تا حد قابل ملاحظه ای جبران کند.
الف ) بطورمتوسط‌براساس‌فرمولهای‌موردمصرف‌درایران‌باهرکیلوگوشت2-3كیلو فرآورده‌های گوشتی‌خوب‌تهیه‌نمودلذابابرنامه ریزی وایجادزمینه های لازم جهت‌تولیدفرآورده های گوشتی باکیفیت‌خوب‌وجایگزین کردن آنهادررژیم غذایی کشورقادر خواهیم بودازورود گوشت بمقدار قابل ملاحظه ای بکاهیم که ازنظر مسائل ارزی قابل توجه است .
ب ) فرآورده های گوشتی سوسیس وکالباس بدلیل استفاده ازانواع مواداولیه حیوانی و پروتئینی ( گوشت، کازئین، شیرخشک و ..) یکی از کاملترین غذاها بشمار میآید .
ج ) افراد کم درآمد قادر خواهند بود در مقایسه با نرخ گوشت با پرداخت مبلغ کمتری مقدار لازم و کافی سوسیس و کالباس تهیه و در رژیم غذایی خود استفاده نمایند .
با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که این صنعت علاوه بر ارضا نیازهای ملی ، از نظر اهداف سرمایه گذاری همواره از یک روند صعودی ومثبت برخوردار خواهد بود.
3- تعاریف و مشخصات فنی سوسیس و کالباس
سوسیس و کالباس فرآورده هایی آماده و نیمه آماده بوده که ماده اولیه اصلی آن گوشت میباشد. تنوع این محصولات بسیار زیاد بوده و بستگی به ذوق و سلیقه مردم ناحیه و منطقه دارد. بر خلاف متغیر بودن ترکیب مواد اولیه و حتی نوع مواد افزودنی، این محصولات دارای ویژگی های عمومی یکسانی می باشند.
3-1- تعریف سوسیس و کالباس
بطورکلی‌سوسیس، فرآورده‌گوشتی‌است که ازمخلوط نمودن‌گوشت چرخ کرده حیوانات حلال‌گوشت ماندگاو،گوساله‌باانواع مختلف‌موادافزودنی‌ازقبیل‌آردگندم، نشاسته، ادویه‌جات، آرد، سویا، شکر، روغن، نمک، نیترات ونیتریت سدیم یا پتاسیم، کازئین و... وعمل‌آوردن آنها توسط پخت ودوددادن‌وتزریق در روده حیوانات و یا پوششهای مصنوعی بدست‌میآیدوقطرآن‌حداکثر 25 میلی متر میباشددرموردکالباس‌نیزتقریباتعریف‌فوق صادق بوده، منتهی قطر کالباس معمولا 80 میلی متر و در مواردی نیز بیشتر از این است.
3-2- طبقه بندی انواع مختلف سوسیس و کالباس
محدوده طبقه‌بندی فرآورده‌های گوشتی‌دردنیابه‌سبب‌کثرت‌انواع تولیدات آن دارای دامنه گسترده‌ای‌است‌منتهی‌بطورکلی‌فرآورده‌های گوشتی‌عمل‌آمده رامیتوان به دوگروه‏اصلی فرآورده‌های‌خردشده‌وخردنشده تقسیم‌بندی‌نمودفرآورده‌های‌گوشتی‌خردشده محصولاتی‌است‌که‌صرفافرآیندعمل‌آوری‌برروی گوشت انجام گردیده است این فرآیندها شامل‌نمک‌سوددادن،دوددادن واختلاط باانواع موادعمل آوردنده میباشددرفرآورده های گوشتی خردشده گوشت‌بعنوان یکی‌ازاجزاءتشکیل‌دهنده محصول نهایی میباشد ودر فرمولاسیون آنهاازانواع موادپرکننده،اتصال‌دهنده‌وطعم‌دهنده‌نیزاستفاده‌میشودسوسیس وکالباس‌جزء این گروه از فرآورده‌های‌گوشتی‌است‌مبانی‌طبقه‌بندی انواع مختلف سوسیس و کالباس اغلب شکل ظاهری عملیاتی که بر روی محصول انجام شده و نهایتا فرمولاسیون آنها میباشداز لحاظ اختلاف بعضی از عملیات فرآیند تولید شش نوع سوسیس و کالباس وجود داشته که بشرح زیر میباشد :
1- کالباس و سوسیس پخته و دود داده شده
2- کالباس وسوسیس پخته نشده ولی دود داده شده
3- کالباس پخته شده
4- کالباس خشک
5- کالباس و سوسیس منجمد شده
6- کالباس و سوسیس تازه
فرمولاسیون بعضی ازانواع سوسیس وکالباس در جدول1-2- درج گردیده است .جدول 1-2
ژامبون‏گوشت کالباس خشک سوسیس‏بلغاری کالباس لیونر سوسیس‎‏آلمانی شرح مواد
64% 60 % 40% 30% 35% گوشت
4 3 3 3 3 کازئین
_ _ 5 5 5 آرد
_ _ 5 5 5 سویا
_ _ 18 18 18 روغن
5/0 5/0 5/0 5/0 5/0 فسفات
_ 2 5 5 5 نشاسته
2 1 2 2 2 شیرخشک
2 2 1 2 2 نمک
1 2 5/2 5/2 5/2 ادویه جات
18 14 17 27 22 آب ویخ
5/0 5/0 1 _ _ سیر
3 3 _ _ _ تخم مرغ
5 12 _ _ _ کره

3-3- استانداردهای میکروبیولوژیکی کالباس و سوسیس
برای بررسی کیفیت هر کالا ، نیاز به یک شاخص میباشدزیرا با مقایسه شاخصهای کیفیت هرفرآورده تعیین میشود موسسه استانداردوتحقیقات صنعتی ایران استانداردی بشماره 2303 مربوط به ویژگیهای سوسیس و کالباس تدوین نموده که از لحاظ ترکیب مواد اولیه با فرمولاسیون پیشنهادی ستادبسیج اقتصادی کشور اختلاف دارد بطور مثال مطابق استاندارد شماره 2303 حداقل گوشت مصرفی در سوسیس و کالباس بایستی حداقل 50 درصد باشد .
مشخصات میکروبی استاندارد جدول 1-3
حداکثر مجاز میکروبی دردست مصرف کننده حداکثر مجاز میکروبی در مرحله توزیع ویژگیها ردیف
صفر صفر میکرو ارگانیسم ها 1
10 (در گرم ) 10 (در گرم ) کلیفرم 2
صفر صفر اشرشیاکلی 3
10 (دریکدهم گرم ) 10 (دریکدهم گرم ) کوکوس اورئوس 4
صفر صفر سالمونلا 5
1000 (در گرم ) 100 (در گرم ) باکتریهای سرمادوست 6
100 (در گرم ) 10 (در گرم ) کلستریدیوم پر فرنژاسن 7
1000 (در گرم ) 100 (در گرم ) کپکها 8
1000 (در گرم ) 100 (در گرم ) مخمرها 9

4- کانونهای مصرف و مقایسه کالاهای رقیب
سوسیس وکالباس از جمله محصولاتی است که در الگوی غذایی مردم ایران فاقد جایگاه مصرف مناسبی میباشد منتهی باتوجه به توسعه شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای آماده بواسطه ضرورت زندگی شهری، این قبیل محصولات بتدریج جایگاه مصرفی خودرا درمحیطهای شهری پیدا نموده اندعلاوه برموارد فوق بدلیل کمبود و گرانی مواد پروتئینی دیگر همچون گوشتهای سفید وقرمز و قیمت پایینتر و سهولت طبخ و طعم مطبوع تر سوسیس و کالباس ، این محصولات در برنامه غذایی بعضی از مردم نیز وارد شده است بطور کلی بنابر ادله ارائه شده محصولات سوسیس و کالباس در جامعه شهری بعنوان رقیبی برای انواع مختلف گوشتهای سفید و قرمز و فرآورده های آنها نظیر کنسرو ماهی، سوسیس ماهی ، همبرگر و ... مطرح میباشدمیزان مصرف هریک از فرآورده های فوق الذکر به عوامل متعددی نظیر قیمت ، طعم و مزه ، نحوه عرضه ، جایگاه آن در فرهنگ و الگوی مصرفی بستگی دارد .

بخش دوم : مطالعه بازار و بازاریابی
1- مطالعه بازار
هدف از بررسی بازار در هر طرح ، برآورد مقدار تقاضای کالاها و خدماتی است که یک واحد تولیدی جدید باقیمت مشخص به بازار عرضه می کند . از آنجا که مقدار تقاضا با تغییر قیمت نوسان می کند، برآورد تقاضا باید بر اساس قیمتهای مختلف انجام گیرد .
در این جا باید تفاوت بین مطالعات بازار و مطالعات بازاریابی نیز بیان شود . تحلیل تقاضای موجود و برآورد تقاضا در آینده در محدوده مطالعات بازار است ، در صورتی که بازاریابی به معنی جریان کالاها وخدمات بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان بوده و قسمتی از مطالعه بازار را تشکیل می دهد اگر در هر پروژه تولیدی مرحله مطالعه بازار و بازاریابی به درستی انجام شود ، می توان به وجود تقاضا در آینده و فروش محصولات اطمینان حاصل پیدا کرد .
1-1- شناسایی و معرفی کارخانجات رقیب
در ایران حدود 190 کارخانه با ظرفیت اسمی بیش از 310 هزار تن در سال مشغول تولید سوسیس و کالباس می باشند و در حدود 130 کارخانه به عضویت انجمن صنایع فرآورده های گوشتی در آمده اند . این انجمن به عنوان هماهنگ کننده سیاستهای این واحدهای تولیدی و همچنین تامین نیازهای آنها عمل می کند . استان تهران مهمترین کانون مصرف این نوع از فرآورده های گوشتی می باشدو مهمترین مصرف کنندگان نیز فروشگاههای فرآورده های گوشتی و همچنین اغذیه فروشیهای کوچک و بزرگ می باشند .اسامی تعدادی از مهمترین شرکتهای تولید کننده سوسیس و کالباس و محل فعالیت آنها در پیوست شماره 1 آمده است.
1-2- میزان مصرف گذشته کالا
اطلاع از میزان مصرف گذشته کالا در مراحل بعدی ضروری می باشد . البته برای هر محصولی نمی توان میزان تولید (مصرف ظاهری) را با میزان مصرف (مصرف واقعی) برابر دانست . به خصوص اگر محصول قابلیت نگهداری طولانی داشته باشد (مانند برنج ) . اما در مورد فرآورده های گوشتی که مدت زمان نگهداری آنها محدود می باشد و محصولی فاسد شدنی است ،این دو مقدار تقریبا برابرند.

جدول 2-1
سال 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382
میزان تولید
(هزار تن ) 75.7 9/81 88.1 2/94 5/101 7/106 9/112 1/119
1383 1384 1385 1386
126.5 132.5 138.1 145.2



1-3- صادرات و واردات
درحال حاضر مهمترین تولیدکنندگان سوسیس وکالباس در دنیا، کشورهای روسیه ،بلژیک وآلمان می باشند .اما به علت وجود کارخانه های متعدد در ایران و نیز مغایرت فرهنگ اسلامی مردم ایران با سایر کشورهای غیر اسلامی تولید کننده سوسیس و کالباس ، عملا وارداتی در این زمینه وجود نداشته است اماقابل ذکراست که طی 2-3 سال اخیرمقدار اندکی از کشور امارات متحده عربی صورت گرفته که در جدول 2-2 آمده است
نام کشور مقدار واردات (کیلو گرم ) سال واردات
امارات متحده عربی 976 1384
امارات متحده عربی 10044 1385
- واردات نداشتیم 1386

طبق‌مطالعاتی‌که‌درچندسال‌اخیردرزمینه‌صادرات‌فرآورده‌های‌غذایی‌به‌کشورهای‌همسایه به خصوص‌مناطق‌خلیج‌فارس‌صورت‌گرفته،بدلیل‌نزدیکی‌وهمجواری ایران با این کشورهاوموقعیت ویژه‌اقتصادی‌آنها،زمینه‌های لازم جهت صدور فرآورده‌های گوشتی بخصوص با توجه بمسائل شرعی (ذبح اسلامی) به‌این‌مناطق‌وجودداردومیتواندمنبع ارزی خوبی‏جهت واحد ودر نهایت برای کشورباشددرسالهای‌گذشته‌چندشرکت‌بزرگ‌تولیدی‌اقدام‌به‌صادرات‌سوسیس وکالباس نمودندوتوانستندمقداری‌ازمحصولات‌خودراواردبازارکشورهای‏حوزه خلیج فارس نمایندامابدلیل رعایت‏نکردن‌مسائل‌مربوط به‌بازارهای جهانی و ناتوانی دررقابت بامحصولات خارجی موفقیت چندانی بدست نیاوردندامادرحال‌حاضرامکان‌صادرات‌این‌محصولات‌به‌کشورهای همسایه وجود داردباتوجه بمطلب فوق میتوان نتیجه گرفت که این صنعت علاوه بر ارضای نیازهای داخلی می تواند با رعایت نکات خاص بازار و خصوصا بازار جهانی (از نظر کیفیت و بسته بندی ) و بالا بردن کیفیت عرضه ، همواره از یک روند صعودی ومثبت در امر صادرات برخوردار شود .
مقادیر صادرات طی چند سال اخیر به کشورهای صادر شده در جدول 2-3آمده است . جدول 2-3
نام کشور مقدار صادرات (کیلوگرم ) سال صادرات
آلمان 1370 1386
افغانستان 21390 1383
امارات 2779 1386
عراق 16929 1386
قرقیزستان 801 1386
آلمان 95 1385
افغانستان 9172 1385
بحرین 5492 1385
عراق 14013 1385
آلمان 1000 1384
افغانستان 560 1384
امارات 2365 1384
بحرین 12574 1384
عراق 1100 1384
1-4- تحلیل مصرف گذشته و پیش بینی تقاضا
این مرحله، مهمترین وحساس ترین مرحله مطالعه بازار میباشدورعایت حداکثر احتیاط ضروری است درغیر این صورت داده های قطعی میتواندبه نتایج بسیار گمراه کننده ای منجر شوداز آنجایی که در کشور ایران نمی توان اطلاعات مورد نیاز و دقیقی را برای تحلیل تقاضا وبازار بدست آورد ، اجبارا از فرضهای ساده کننده ای استفاده میشوداما برای احتیاط بیشتراین فرضها باید به نوعی انتخاب شود که به نتایج ما حالت خوش بینانه ندهندزیرا اگر قرار باشد که پیش بینی ما از تقاضای واقعی فاصله داشته باشد ، بهتر است که مطمئن باشیم این پیش بینی کمتر از میزان واقعی تقاضا است نه بیشتربرای برآورد تقاضا در آینده روشهای مختلفی مانندتخمین،تئوری،کارشناسی، ابتکاری و غیره وجود دارد . انتخاب روش پیش‏بینی‏به‏ماهیت‏محصول‏ومیزان‏دسترسی‏به اطلاعات و آمار بستگی داردبعنوان مثال برای کالایی مانند کفش می توان با در دست داشتن آمار پیش بینی جمعیت برای سالهای ، میزان درآمدسرانه ملی ، میزان تولیدات داخلی و واردات صادرات به یک تخمین نسبتا خوبی برای میزان تقاضا در آینده دست یافت اما در مورد کالای خاصی مثل سوسیس و کالباس یافتن رابطه علمی و دقیق بین میزان تولید و مصرف بسیار مشکل است . در هر صورت باید یک ارتباط منطقی میان میزان مصرف جامعه و تولید پیدا کرد . در صفحات بعدی روش روند(رگرسیون) برای این منظور ارائه شده که روشی تئوری می باشد و در نهایت این روش با در نظر گرفتن افزایش مصرف بر اساس علاقه مندی به یک نتیجه مطمئن و منطقی دست می یابد .
1-4-1- روش روند( رگرسیون )
در این روش از آمارهای جمعیت شهری و میزان سوسیس و کالباس در 12 سال گذشته استفاده می شود. طبق آمارهای موجود از وزارت صنایع و معادن در سال 1375 جمعیت شهری کشور 37 میلیون نفر بوده و هر ساله به طور متوسط یک میلیون نفر به جمعبت شهری اضافه می شود که این افزایش با توجه به رشد کلی جمعیت کشور همچنین مهاجرت پدید آمده است. اطلاعات مربوط به این روش در جدول 2-4 آمده است.
سال 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382
جمعیت شهری
(میلیون نفر) 37 38 39 40 41 42 43 44
مصرف‏سوسیس وکالباس (هزارتن) 7/75 9/81 1/88 2/94 5/101 7/106 9/112 1/119

1383 1384 1385 1386
45 46 47 48
126.5 132.5 138.1 145.2
با توجه به میزان مصرف سوسیس و کالباس در 12 سال گذشته مشاهده میشود که هر ساله میزان قابل توجهی به تقاضاافزوده شده که این دراثردوعامل مهم بوجود آمده است.
1- افزایش جمعیت شهرنشینی
2- افزایش علاقه مندی افراد به این محصول
برای استفاده از روش روند( رگرسیون ) تقاضای محصول لازم است اثر هر یک از دو عامل فوق را جداگانه بررسی کردتامطمئن شویم هر دو عامل در سالهای تحت بررسی در آینده، اثر افزایش دهنده خواهند داشت.با توجه به آمار مصرف سوسیس و کالباس مربوط به سال 1370 که مصرف کشور در آن سال 33 هزار تن بود و با توجه به جمعیت شهری سال 1370 که 32 میلیون نفر بوده است، نتیجه می گیریم که در سال 1370 میزان مصرف سرانه هر شهر نشین 03/1 کیلوگرم در سال بوده است. اگر فرض شود که این میزان مصرف سرانه تا سال 1386 ثابت مانده باشد باید میزان مصرف سالیانه افراد مطابق جدول 2-5 باشد.
سال 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382
میزان مصرف
(هزار تن ) 1/38 8/39 2/40 3/41 3/42 3/43 3/44 3/45
1383 1384 1385 1386
46.3 47.3 48.4 49.4



برای هر فرد

1387 1388 1389 1390 1391
50.47 51.5 52.53 53.56 54.59

براورد آینده
که این افزایش مصرف فقط در اثر افزایش جمعیت به وجود آمده و همواره با توجه به رشد جمعیت از یک روند صعودی برخوردار بوده است.اما با توجه به تفاوت آشکار میان ارقام جداول 2-4 و 2-5 می توان نتیجه گرفت که میزان افزایش در مصرف در اثر علاقه مندی به مقدار زیر می باشد، که در جدول 2-6 آمده است.
سال 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382
اختلاف مصرف
(هزارتن) 5/37 6/42 9/47 1/53 4/58 1/63 5/68 7/73
1383 1384 1385 1386
80.2 85.2 89.7 95.8



با در نظر گرفتن این موضوع که در سال های گذشته تبلیغات گسترده ای در این زمینه صورت نگرفته است و تبلیغات به تدریج در حال اهمیت یافتن می باشد و همچنین با توجه به وضعیت نابسامان تغذیه مردم و مشکلات زندگی شهرنشینی، به نظر می رسد افزایش علاقه مندی به این نوع محصولات پیشرفت روز افزون داشته باشد. بنابراین استفاده از روش روند در تخمین میزان تقاضا بلامانع است.
جدول 2-7
سال 1387 1388 1389 1390 1391
پیش بینی مصرف
(هزار تن) 152.1 158.5 164.2 171.5 178.2

روش فوق، که روشی تعدیل یافته است بیشتر به واقعیت نزدیک است. زیرا در آینده مطمئنا مصرف سوسیس و کالباس عمومیت بیشتری خواهد یافت و از مزایای این روش این است که مسئله علاقه مندی را در نظر می گیرد .
2- بازاریابی
بازاریابی مجموعه ای از فعالیت های بازرگانی است،که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی هدایت می کند. این فعالیت ها شامل طیف وسیعی از اقدامات ،نظیر خرید مواد،تولید، کنترل کیفیت، حمل ونقل و انبارداری، آماده سازی برای مصرف، بسته بندی، تعیین قیمت، شناسایی مشتری، تبلیغات، فروش و خدمات بعد از آن می شود. با توجه به فشرده شدن رقابت بین تولید کنندگان فرآورده های گوشتی در سالهای آینده پیش بینی صحیح وضعیت بازار، این امکان را به شرکت تولیدی می دهد که چگونگی و حجم فعالیتهای خود را تنظیم کرده ، از این طریق بقا واعتلای عملیات اقتصادی مومسسه خود را تضمین کنند.
اهمیت موضوع بازاریابی بخصوص با توجه به تخصصی شدن تولید و اشتغالات ذهنی دست اندرکاران تولید، نا آگاهی آنها از وضعیت تغییر پذیر بازار و خواست مشتریان آشکارتر می شود. در روشهای قدیمی بازاریابی، شرکتهای تولیدی بدون بررسیهای همه جانبه مبادرت به تولید کالا کرده و آنگاه برای آن قسمت از محصولاتی که فروش نرفته است، اقداماتی انجام می دهند. اما با افزایش تعداد تولید کنندگان و فاصله گرفتن آنها از مصرف کننده، ادامه فعالیتهای تولیدی مستلزم به کارگیری اهرمهای ترویج فروش است. چگونگی فعالیتهای بازاریابی به طور دائم در حال تغییر و تحول است. بازاریابی در جهان صنعتی امروز تنها به روشهای فروش آسان اختصاص نمییابد، بلکه کار هماهنگ کردن کلیه منابع مالی، اداری، انسانی و فنی برای تولید کالاهای قابل فروش را، بر عهده دارد.طرحهای صنایع تبدیلی بخصوص فرآورده های گوشتی، همواره از ناحیه تولیدات نامناسب و بازاریابی غیر اصولی آسیب پذیر بوده اندبنا به خصوصیات منحصر به فرد مواد خام و همچنین محصولات این صنایع (فساد پذیری) مسئله بازاریابی برای محصولات آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعات نشان می دهد در کشورهای که در مسیر توسعه گام بر می دارند(همانند ایران) تغییر در عادت غذائی مردم سریع تر صورت می گیرد. بنابراین با یک مطالعه صحیح بازاریابی و شناسائی پتانسیل مصرف کنندگان و نوع سلیقه آنها می توان بازاریابی مناسبی را برای فرآورده های غذائی به دست آورد. در این قسمت به اختصار به روش های بازاریابی محصولات سوسیس و کالباس پرداخته می شود.
2-1- تحلیل مصرف کنندگان و سیاست های حاکم بر بازار
یکی از قدم های ابتدائی در بازاریابی هر گونه محصولاتی بررسی های سیاست های حاکم بر بازار و تحلیل مصرف کنندگان و شناسائی نیاز های آنها می باشد تا بتوان محصولات را طبق سلیقه و خواست آنها عرضه نمود. اما قبل از این کار بهتر است بازار محصول را تقسیم بندی نموده و مصرف کننده های عمده این محصولات(سوسیس و کالباس) را شناسائی کنیم.بعبارت دیگر برای مناسب ساختن محصولات تولیدی مطابق میل مصرف کنندگان، لازم است گروه های مختلف مصرف کنندگان شناسائی و هر گروه به عنوان بازاری جداگانه در نظر گرفته شود. از مهمترین مزایای تقسیم بازار، کمک به تعیین قیمت مناسب برای محصول، تبلیغات مناسب و توزیع بهتر آن است. تقسیمات بازار باید با دیدی پویا صورت گیرد، زیرا نیروهای اجتماعی و اقتصادی همیشه در حال تغییرند.مصرف کنندگان عمده سوسیس وکالباس را می توان به گروه های مصرف کننده صنعتی و دولتی و فروشندگان فرآورده های گوشتی و اغذیه فروشان کوچک و بزرگ تقسیم نمود. در قسمتهای بعدی درموردهریک از این مصرف کنندگان و نیازهای آنها توضیح داده خواهد شد.
2-1-1- مصرف کنندگان دولتی و صنعتی
باتوجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور اکثر کارخانجات و موسسات دولتی و غیر دولتی غذائی سوسیس و کالباس را (به علت ارزان بودن) در برنامه غذائی خود گنجانده اند. و گاهی اوقات از این فرآورده های گوشتی برای رفع نیازهای غذائی کارخانجات تولیدی خود استفاده می کنند. برای این گونه مصرف کنندگان فاکتور قیمت یک مسئله اساسی به شمار می رود و آنها هرگز به بسته بندی و ظاهر محصولات به اندازه قیمت آنها اهمیت نمی دهند. نکته دیگری که در این گونه بازارها حائز اهمیت است مسئله توزیع و ارتباطات است. اکثر کارخانجات مایل به بستن قرارداد با شرکت هایی هستند که مسئله حمل و نقل را خود به عهده می گیرند. از بزرگترین مزایای این بازار، خریدهای ثابت و کلان و طولانی مدت آنها می باشد.
2-1-2- فروشندگان فرآورده های گوشتی
یکی دیگر از مصرف کنندگان عمده سوسیس و کالباس، فروشندگان فرآورده های گوشتی می باشد با توجه به تعداد آنها (حدود 40فروشگاه) در منطقه تحت نفوذ(شهرری و باقر آباد) و همچنین با توجه به متوسط فروش هر کدام (حدود 35 کیلوگرم در روز) می توان تخمین زد که این فروشگاه ها روزانه 1400 کیلوگرم فروش خواهند داشت که نیاز آنها را چند شرکت تولیدی در تهران تامین می کنند. اما با توجه به نارضایتی صاحبان اکثر این فروشگاه ها نسبت به مسئله قیمت و توزیع و کیفیت کالا، می توان به راحتی در این بازار نفوذ کرده و درصد قابل ملاحظه ای از فروش آنها را به دست آورد. از آنجائی که مصرف کنندگان این بازار در حقیقت مردم عادی هستند، باید نیازهای اساسی آنها از جمله کیفیت در طعم، بو، مزه و بسته بندی و همچنین نیازهای صاحبان فروشگاه ها از قبیل قیمت و نحوه توزیع را در نظر گرفت.
2-1-3- اغذیه فروشی ها
در این منطقه بیشتر از 250 واحد اغذیه فروشی وجود دارد و این تعداد واحد روزانه بیش از 1200 کیلوگرم سوسیس و کالباس مصرف می کنند که تقریبا تمام این مقدار را از طریق واسطه ها تامین می کنندو بدین طریق مجبور به پرداخت مبالغی به واسطه ها می باشند. اگر یک مرکز فروش مطمئن در منطقه وجود داشته باشد، مطمئنا آنها خرید بهتر و راحت تر خواهند داشت. در ضمن برای این بازار مسئله قیمت بسیار حائز اهمیت است. در عوض بسته بندی و ظاهرکالا اهمیت چندانی ندارد.
2-2- تحلیل بازار و محیط رقابتی
در حال حاضر بازار سوسیس و کالباس به هیچ وجه قابل مقایسه با بازار سایر صنایع غذائی نمی باشد. به عنوان مثال کارخانجات تولید ماکارونی در یک رقابت بسیار شدید سعی می کنند با افزایش کیفیت محصول، بسته بندی و همچنین کاهش قیمت تولیدات خود سهم بیشتری از بازار اشباع شده را به دست آورند و گوشه ای از این رقابت را می توان در آگهی های تبلیغاتی رسانه های گروهی دیددولت نیزدرتامین قیمت این گونه محصولات دخالت چندانی نداردزیرا رقابت بین شرکتهای مختلف باعث شده که قیمت این محصول تاپائینترین سطح ممکن نزول کندامادرموردسوسیس وکالباس کنترل قیمت شدیدی وجود دارد. زیرا عدم رقابت بین تولیدکنندگان و پیوستن آنها به یک اتحادیه و ممنوعیت ورود کالا سبب شده یک بازار انحصاری دراختیار اتحادیه قرار گرفته و اکثر کارخانجات محصولات خود را با کیفیت پائین و قیمت بالا بدون هیچ گونه مشکلی عرضه می کنند. هیچ گونه تبلیغی برای مصرف بیشتر این فرآورده انجام نمی شود و شرکت ها نیز رقابتی برای به دست آوردن بازار بیشتر ندارند، زیرا بازار فعلی نیز هنوز از پتانسیل بالائی برخوردار استاتحادیه سوسیس و کالباس سازان ایران، نفوذ بسیاری در تعیین قیمت فرآورده های گوشتی دارند و هر ساله تعرفه های مشخصی را تعیین می کند که البته این تعرفه زیر نظر کارخانه داران و با توجه به قیمت مواد اولیه (به خصوص گوشت) تعیین می شود. از آنجائی که ظرفیت بازار فعلی بیشتر از مجموع تولیدات است، شرکت های مختلف هیچ مشکلی برای یکدیگر به وجود نمی آورند. حتی در مواردی در تعیین قیمت ها و یا تامین مواد اولیه با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.با توجه به شرایط فوق پیوستن هر شرکت تازه تاسیس به اتحادیه سوسیس و کالباس سازان ضروری بنظر می رسد. زیرا به این ترتیب شرکت مورد نظر نه تنها نقش مهمی در تعیین تعرفه های سالیانه اعمال میکند بلکه می تواند مواد اولیه مورد نیاز خود و همچنین سهمی در بازار موجود به دست آورد.
2-3- برنامه بازاریابی
اطلاعاتی که از بررسی تحلیل مصرف کننده و محیط رقابتی به دست می آید اساس برنامه بازاریابی را تشکیل می دهد. عناصر اصلی برنامه بازاریابی شامل تعیین طرح محصول، قیمت گذاری، پیش برد و توزیع محصول است.
2-3-1- طرح محصول
برای طرح مناسب هر محصول باید شناخت کافی نسبت به نیازهای مصرف کنندگان به دست آورد. برای شناخت نیازهای مصرف کنندگان ابتدا باید انگیزه های مصرفی بررسی شود. نیازهای مصرف کننده برخواسته از انگیزه های فیزیولوژیکی، جامعه شناسی، روانشناسی و آثار متقابل است که بر یکدیگر دارند.درمورد محصولات غذایی گوشتی (سوسیس و کالباس)، نیازهای مصرف کنندگان بیشتر در ارتباط بافاکتورهای طعم، بو،رنگ، ظاهروراحتی استفاده ازمحصولات استاما به طور اصولی مصرف کنندگان باتوجه به ارزش غذائی محصول ومطبوع بودن آن نیازخودرا برآورده می کنند. یکی دیگرازعواملی که بر انگیزه مصرف کنندگان تاثیر میگذارد، موقعیت آن در تقسیم بندی انواع مصرف کنندگان
می باشد که در قسمت تحلیل مصرف کنندگان بیان شده است. فروشندگان فرآورده های گوشتی که مصرف کننده های آنها مردم عادی می باشند، مایلند انواع مختلف این
فرآورده ها را در اختیار داشته باشند، زیرا مردم نیز از وابستگی به یک مورد خاص پرهیز می کنند و در این مورد فروشگاه ها باید در صورت لزوم بتوانند به راحتی آنها راجایگزین یکدیگر نمایند. به عبارت دیگر تنوع در محصول عامل مهمی در جلب مصرف کننده در این بازار می باشد. ایجاد تنوع در محصول می تواند با توجه به فاکتورهای طعم، آشپزی آسان، بو و اندازه بسته بندی صورت پذیرد. این فاکتورها باید با توجه به انتظارات کیفی مصرف کننده و همچنین توان خرید مصرف کنندگان انجام شود. در طراحی محصول باید به این نکته توجه داشت که اکثر اغذیه فروشان با مشاهده برشهایی که در سطح سوسیس و کالباس به وجود میآورند، کیفیت آنرا از نظر درصد گوشت می سنجد. بنا براین می توان با کمتر کردن زمان چرخ گوشت هم کیفیت ظاهری کالا را بالا برد و هم در هزینه ها
صرفه جوئی کرد.
2-3-2- بسته بندی
بررسی بسته بندی شامل تصمیماتی در مورد برچسب، جملات تبلیغاتی، طراحی و
بسته بندی به منظور حمل و نقل است. بسته بندی کارکردهایی از قبیل نگهداری و محافظت کالا، تسهیل در انبارداری و استفاده از کالا و به طورکلی طراحی بسته بندی به منظور ساده نمودن به کارگیری برای خرید وتوزیع کنندگان است. اکثر کالاها از بسته بندی آن شناخته می شوند و به خصوص در اکثر خریدها ممکن است کالاهای مشابه کنار هم قرار گیرند و خریدار با مشاهده کیفیت بهتر بسته بند، کالای مورد نظر خود را انتخاب کند. در ضمن در طرح بسته بندی باید سهولت بازکردن آن و همچنین استحکام آن را نیز در نظر گرفت. در مورد آن قسمت از محصولات که در فروشگاه های فرآورده های گوشتی به فروش می رسد، این مسئله بیشتر حائز اهمیت است. همان طور که گفته شد تنوع در محصول عامل مهمی در جلب مصرف کننده است بنابراین بهتر است که هر نوع محصول با چند نوع بسته بندی عرضه شود. زیرا تحقیقات بازاریابی ثابت کرده که تنوع در بسته بندی در اعتماد مشتری نسبت به کالا تاثیر می گذارد و همچنین بهتر است بسته بندی ها در اندازه های کوچک انجام شود.اما در مورد مصرف کارخانجات و اغذیه فروشی ها می توان از بسته بندی های ساده و کیسه ای ولی با دوام بیشتر استفاده کرد.
2-3-3- قیمت گذاری
با توجه به مطالعات تحلیل مصرف کننده و بررسی وضعیت رقیبان، باید روش های مختلف قیمت گذاری را برای محصول در نظر گرفت. جدا کردن بازارها از یکدیگر(تقسیم بازار) اولین قدم اعمال روش های مختلف قیمت گذاری در هر بازار است. روشن است که تعیین قیمت مناسب برای هر محصول در بازار، با توانائی خرید آن از طرف مصرف کننده مرتبط خواهد بود. بنابراین بهتر است برای محصولات کالباس خشک، ژامبون گوشت، سوسیس بلغاری، قیمت گذاری بر اساس روش اضافه بر قیمت تمام شده انجام شود که در این روش درصد معینی بر هزینه تمام شده محصول اضافه می شود و برای محصولات مارتادلا، سوسیس آلمانی و کالباس لیونر که مصرف کنندگان عمده آن کارخانجات و یا اغذیه فروشی ها می باشند، از قیمت گذاری نفوذی استفاده نمود که در این روش بهترین قیمت گذاری که باعث ورود موسسه به بازار می شود، در نظر است. البته این قیمت گذاریها با اطلاع کامل از وضع عرضه و تقاضا و میزان بازگشتی انجام می شود.
2-3-4- توزیع
یکی از اهداف بازاریابی ارضاء نیاز مصرف کننده است. با تحویل کالا به مصرف کندگان مختلف در محلی که آنها می خواهند و به قیمت مناسب ، این امر میسر می شود. نحوه توزیع یکی از پنج عامل بازاریابی (کالا، تبلیغ، توزیع، قیمت، بسته بندی) می باشد. توزیع شامل کلیه عواملی است که از تولید شرکت تا محل قابل دسترس مصرف کننده را در بر می گیرد. برای مصرف کنندگان بزرگ مانند کارخانجات و عمده فروشی ها بهتر است توزیع توسط خود شرکت انجام شود. انجام درست این عمل باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده می شود و برای این منظور باید شناخت کاملی از
واسطه های توزیع در بازار داشت و توزیع خود را در بازار بر اساس حداقل واسطه و در نتیجه ارزانترین هزینه به انجام رساند.

2-3-5- تبلیغ و پیشبرد فروش
در چند سال آینده با توجه به ظرفیت بازار و نیازهای ارضاء نشده نیازمندی به تبلیغ وسیع در رسانه های گروهی نمی باشد و بهتر است تبلیغات در سطح بسته بندی کالا انجام شود و بدین منظور می توان از پیام های با مفهوم در روی بسته بندی کالا استفاده کرد.
جملات استفاده شده باید به طوری انتخاب شوند که مشتری را به خرید مجدد کالا ترغیب کنند. البته نقش علایم تجاری در این ارتباط مهم است. وقتی مصرف کنندگان تجربه خوبی از مصرف کالا داشته باشند، به راحتی علامت آن را به خاطر می سپارند و این خود در پیشبرد فروش کالا موثر است.
10 – محل اجرای طرح
محل اجرای طرح منطقه کلی ورامین، شهرری، قرچک و به طورکلی شعاع 45-30 کیلومتری جنوب شهر تهران می باشد اما برای تعیین دقیق مکان اجرای طرح در منطقه باید متغیرهای موثر در تحصیل حداکثر سود و یا حداقل هزینه تولید مورد تحلیل قرار گیرند. بنا به نظر بسیاری از کارشناسان عوامل موثر در تعیین محل اجرای طرحها را می توان به شرح زیر بر شمرد.
1- محل وجود مواد اولیه 2- نیروی کار
3- وجود زمین 4- سوخت صنعتی
5- امکانات توزیع 6- برق
7- آب 8- شرایط زندگی
9- قوانین و مقررات 10- مالیات
11- آب و هوا 12- تسهیلات حمل و نقل
13- بازار

فاکتورهای مهم
قرچک علی آباد ورامین شهر ری باقر آباد شهرری
قیمت زمین 5 6 4 7
دسترسی به بازار 7 6 9 8
نزدیکی به منابع 6 8 7 8
تسهیلات شهری 6 6 8 8
نیروی کار 8 9 8 9
جمع کل 32 35 36 40

امتیازات تخصیص داده شده برای مناطق مختلف از 10 محاسبه شده و امتیاز بالاتر نشان دهنده اولویت بالاتر جهت انتخاب می باشد. با توجه به جدول 2-11 منطقه باقر آباد جهت احداث کارخانه پیشنهاد می شود.
بخش سوم : مطالعات فنی و مهندسی
مقدمه:
احداث هرواحد تولیدی مستلزم شناخت مسائل و نکات فنی نظیر انتخاب تکنولوژی بهتر ، انتخاب ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و نقشه استقرار آنها ، نحوه استفاده از انرژی سوخت ، برق ، آب ، تامین نیروی انسانی و میزان مواد اولیه مورد نیاز آنها می باشد . در راستای مطالعات فنی است که میزان سرمایه گذاری و قیمت ها تمام شده کالا و سایر پارامتر ها مشخص می شود . اولین قدم جهت انجام بررسیهای فنی ، شناخت نوع فرآیند و مراحل مختلف آن می باشد . اما قبل از مشخص شدن فرآیند تولید و انتخاب تجهیزات و ماشین آلات ، بهتر است ظرفیت طرح و برنامه تولید سالانه مشخص شود ، تا بتوان تعداد و نوع دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز فرآیند و هم چنین میزان مواد اولیه لازم را شناسایی و برآورد نمود . تجهیزات خط تولید تاسیسات عمومی ونیز قسمتهای اداری ، خدماتی و رفاهی واحد بایستی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و مساحت مورد نیاز هر قسمت محاسبه شده و نهایتا نقشه استقرار ماشین آلات و نقشه کلی طرح و همچنین مکان اجرای طرح مشخص شود .
1- ظرفیت و برنامه تولیدی
برای حضور موثر در بازار
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شاهرخ جهانشاهی