جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تجزیه و تحلیل آثارگرافیک

تجزیه و تحلیل آثارگرافیک 3 سال 10 ماه ago #126760

پیوست اصلاحیه درست درس تجزیه و تحلیل
که در قسمت درست سامانه بارگزاری شود

جلسه بررسی پوستر ها که پیوست فایل و توضیحات مدرس مربوطه و دانشجویان گرامی در قسمت تجزیه و تحلیل آثار گرافیک ارسال شده است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجزیه و تحلیل آثارگرافیک 3 سال 10 ماه ago #127336

اونوره دومیه
اونوره دومیه‏ (26 فوریه 1808 - 10 فوریه 1879) نقاش واقع‌گرای فرانسوی بود که علاوه بر نقاشی در زمینه مجسمه‌سازی، چاپ و کاریکاتور نیز فعالیت داشت. بیشتر آثار وی اجتماعی یا سیاسی هستند. اخیرا نمایشگاهی از آثار او در بریتانیا برپا شده است.

ومیه بسیار فعال بود بیش از 500 تابلو نقاشی، هزار طراحی و 100 مجسمه از او باقی مانده است. در زمان حیاتش کاریکاتورهای گزنده او بیشتر از تابلوهای نقاشی‌اش شهرت داشتند.

دومیه یکی از پیشروهای استفاده از سوژه‌های واقعی برای نقاشی بود و در تابلوهایش نگاهی بی‌طرفانه به سوژه‌هایش داشت.

این هنرمند تا یک سال پیش از مرگش بیشتر با لقب «میکل‌آنژ دنیای کاریکاتور» شناخته می‌شد تا به عنوان یک نقاش رئالیست.

امروزه تابلوهای نقاشی دومیه در موزه‌های بزرگ دنیا از جمله موزه لوور و موزه هنر متروپالیتن نگهداری می‌شوند. یکی از معروف‌ترین آثرا دومیه تابلوی دن‌کیشوت است. دن‌کیشوت در سال‌های آخر عمر این هنرمند به سوژه موردعلاقه او بدل شده بود.

شيوه اجراى دوميه را اصطلاحاً «سريع- ساده» مى گويند، سرعت را در آثار دوميه مى توان با كمى دقت در شيوه حركت خطوطش دنبال كرد ليكن سادگى آثار را مى بايد با گذر از پيچيدگى ها و ظرافت كار يك استاد درك كنيم، از سويى ديگر دوميه با به كار بردن سايه روشن و حجم در ارائه كمپوزيسيون و كاراكترها بيننده را بى اختيار به ياد قدرت و توانايى هاى ميكل آنژ در خلق مجسمه هاى اساطيرى اش مى اندازد با اين تفاوت آشكار كه دوميه اين گونه آثار را تنها روى كاغذ هاى دو بعدى ارائه مى كرده است.

«دوميه» اهل نصيحت و موعظه نيست، طنزآورى است كه زواياى تاريك و پنهان جامعه زمان خود را برملا مى كند. مجموعه كاريكاتورها و طرح هاى طنزآميز مدرسه نوعى تاريخ نگارى به شيوه دوميه است كه به بيننده فرصت مى دهد با عبور از دالان زمان، به مدرسه هاى قرن نوزدهم فرانسه سرك بكشد.

در نقاشی واگن درجه سه، «جمعیت تنها» به خوبی نمایان است. کارگران خسته‌ای که رنج رفت‌وآمد روزانه‌شان و کم‌پولی خود را تاب می‌آورند.

دراین کار شخصی خود خواه و مغرور دیده می شود که حقوق دیگران را رعایت نمیکند
و باعث آزار و اذیت دیگران میشود و در سمت چپ خانمی به همراه فرزندش به سختی نشسته و از این وضع ناراضی هست
و در سمت راست مرد دیگری را می بینیم که خوابیده و با کج شدن به سمت شخص بقل دستی باعث اذیت او شده است و از نگاه اعتراض آمیز شخص به او کاملا اعتراضش مشخص هست.

اثر: قاضی:

 یک شخص مغرور و متکبر که با انبوهی از پرونده که برایش مهم نیست در
فضا سازی خاکستری مصور شده
لباس قاضی یا وکیل حالت مهم جایگاه اجتماعی را نشان میدهد
اما دومیه در این اثر حالت دوگانگی ای ایجاد کرده است در کنار غرور چهره که انگار به جایگاه خود ایمان داردو بسیار به خود مطمئن است
حالت تزلزل هم در فضای کلی کار دیده میشود
 انگار دیر یازود این غرور یا جایگاه اجتماعی فرو می پاشد

اگر دقت کنید ترکیب بندی کار ایستا و ساده است
اما فردی خمیده که به سمت قاضی یا  وکیل برگشته است
چهره نیمه تاریک و نیمی روشن است که گویی خود درون انسان را نشان میدهد
انگار جایگاهی از زندگی فردی را نشان میدهد که گاه تاریک و گاه روشن است و برمیگردد به همان فیگور پلان اول که دور یا زود این غرور کاذب فرو خواهد پاشید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.