یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 


  • صفحه:
  • 1
  • 2

موضوع: علائم تجاری

علائم تجاری 3 سال 10 ماه ago #126658

سلام دانشجویان گرامی بخش علائم تجاری رو مطالعه کنید
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

علائم تجاری 3 سال 10 ماه ago #126659

درود بر شما استاد
روزتون شاد و خسته نباشید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

علائم تجاری 3 سال 10 ماه ago #126661

سلام وقتتون بخیر استاد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

علائم تجاری 3 سال 10 ماه ago #126662

سلام استاد روزتون بخیر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

قابلیت نقل و انتقال 3 سال 10 ماه ago #126663

قابلیت نقل و انتقال علامت تجاری
با توجه به ماده 12 قانون ثبت و علایم تجاری و اختراعات که مقرر می دارد علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی متعبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد. مستفاد می شود که علامت تجاری قابل انتقال است. اما برای آن که این انتقال نسبت به اشخاص ثالث معتبر تلقی گردد نحوه انتقال علامت از صاحب قبلی به صاحب جدید باید به ثبت برسد.
انواع علایم تجاری
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشور های مختلف با توجه به عرف جامعه -عفت عمومی- اخلاق حسنه - مصالح کشور و رعایت مسایل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است.
اسم تجاری
به موجب ماده 576 ق ت ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی که ثبت ان الزامی شناخته شود. بدین ترتیب تاجر می تواند برای معرفی کالاهای خود از اسم تجاری استفاده کند. گاهی نام تجاری کالا با اسم تجارتی یا علامت ساخت آن ادغام و به یک شکل شده و برای شناساندن خود محصول به کار می رود به عنوان مثال محصول آدامس ADAMS که در آن نام تاجر به عنوان اسم تجارتی استفاده شده و در عین حال محصول را نیز معرفی میکند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

علائم تجاری 3 سال 10 ماه ago #126664

علایم تجاری
علایم تجاری –صنعتی یا خدماتی نشانه هایی هستند که برای معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آنها مورد استفاده قرار میگیرد.
ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات در تعریف علامت تجاری مقرر می داند علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش –تصویر- رقم- حرف- عبارت- مهر- لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی و تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت ویا محصول یک شهر ویا یک ناحیه از مملکت اختیار می شود.
علامت تجاری نه تنها باید با سایر علایم تجاری تمایز و تفاوت داشته باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد بلکه باید توام با ابتکار و نوآوری و ترسیم و تنظیم گردید و از اسامی عام و گمراه کننده در علامت استفاده نشود مثلا کلمه شکر را که عام و ویژه کالا و جنس خاص است نمی توان به عنوان علامت انتخاب نمود.
خصوصیات علامت تجاری
علامت تجاری باید جدید ابتکاری و قابل انتقال بوده و گمراه کننده نباشد.
1- جدید بودن علامت تجاری
منظور این می باشد که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارئه می شود از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
2- ابتکاری بودن علامت تجاری
از خصوصیات دیگر علامت تجاری ابتکاری بودن آن است یعنی علامت باید توام با طراحی و ظرایف شکلی باشد. اگر علامت ساده باشد و با خود جنس اشتباه شود از محصول عرضه شده در بازار حمایت نمی کند و آثار خوب تجاری یک علامت ابتکاری را در بر نمی گیرد.
3- عدم ایجاد اشتباه درنظر مشتری
علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علایم تجارتی دیگر که قدری با هم مشاهبت دارند دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
  • صفحه:
  • 1
  • 2