پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه 9

جلسه 9 3 سال 10 ماه ago #127996

- چهار حوزه گسترده ارتباطات سیاسی رسانه را ذکر کنید ؟
الف ) ارتباط رهبران جامعه با مردم.
ب ) ارتباطات بین گروه های سیاسی.
ج ) ارتباط بین خواسته های مردم و اهداف سیاستمداران.

د ) ارتباط بین احزاب و مردم جای می گیرند.
32-سه کانال اصلی ارتباطات سیاسی را نام ببرید؟
1- رسانه‌های همگانی.( مهمترین منبع اینگونه اطلاعات راتشکیل می دهند مانند تلویزیون )
2- گروه‌های فشار و احزاب سیاسی .( در روابط دوسویه میان سیاستمداران و بوروکراتها و انواع مختلف فعالان سیاسی و بخش های خاص یا معین افکار عمومی در جامعه، اهمیت دارند(.
3- روابط غیررسمی بین افراد وگروه ها). رهبران عقاید به عنوان کانالهای اطلاعات، به عنوان منابع فشار اجتماعی برای پیروی کردن از هنجارهای گوناگون و به عنوان منابع حمایت از به هم پیوستگی گروهی در رفتار اجتماعی و سیاسی عمل می‌کنند).
33-نقش رسانه در افکارعمومی چیست ؟
*رسانه‌های همگانی بدون تردید نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری افکار عمومی دارند. هرچند توافقی درباره ماهیت این نقش وجود ندارد .
*رسانه‌های همگانی، مهمترین منبع اطلاعاتی درباره مسائل سیاسی در کشورهایی مانند انگلیس هستند. تحقیقات گسترده در این زمینه، این حرف را ثابت کرده است.
*در مورد نقش رسانه‌ها نیز،درتعیین دستورکار تصمیم گیری سیاسی، نمی توان تردید کرد. نمونه در جریان "واترگیت" که به رسوایی و سقوط "نیکسون".
*بررسی آثار رسانه‌ها در کنترل اجتماعی، اجتماعی شدن یا تغییرات نهادی یا فرهنگی دشوار است. مانند :رژیم‌های توتالیتر، آشکارا از رسانه‌ها برای اعمال کنترل اجتماعی و نفوذ در فرایند اجتماعی شدن استفاده می‌کنند.
* اما رابطه بین رسانه ها وحکومت درکشورهایی همانند بریتانیا و آمریکا بسیار پیچیده‌تر است. کمونیست‌ها معتقدند، که رسانه ها بدنبال تأمین منابع سرمایه داران هستند و برای گفته‌های خود نیزدلایل مختلفی ارائه می دهند.
34-انواع نظام های حاکم بر رسانه ها یا ( نظریه های هنجار )را نام برده به اختصار توضیح دهید؟
1 - نظام آمرانه یا استبدادی:: این نظام ازنظرتاریخی، قدیمی ترین نوع محسوب می شود و مبتنی برحق آمرانه و مطلق حکومت دربرابر رسانه هاست. آلمان نازی ، اسپانیای فرانکو وکره شمالی از این نمونه‌اند.

2 - نظام آزادی گرا::. ویژگی عمده این نظام رسانه ای، عقل گرایی، لزوم وجود بازار آزاد تبادل اندیشه و پذیرش مسئولیت نظارتی رسانه ها برکارهای دولت می باشد.
3 - نظریه کمونیستی:: . بر پایه‌ی این نظر،آزادی مطبوعات درجوامع غربی چیزی جز استثمار توده ها نبوده است. بنابراین دولت مجازاست آنها را به عنوان ابزار توسعه به کارگیرد.
4 - نظریه مسئولیت اجتماعی:: مهمترین نکته دراین نظام، حقوق گروه ها، محورکردن جامعه و ایجاد انگیزه برای گفتگوی بیشتر میان افراد بود. به این معنا که باید درجامعه، برای افراد و اندیشه‌ی آنها ارزش قائل شد. این دیدگاه، بهترین شکل کنترل ونظارت برکار رسانه ای ازطریق سندیکاهای رسانه‌ای است.
5- نظریه انقلابی توسعه ای:: این نظریه یک دیدگاه جهان سومی به حساب می آید، که به دو نوع نظام آمرانه و کمونیستی شباهتهای زیادی دارد. دراین نظام، رسانه ها درکنترل مستقیم دولت می باشند ولی مسئولیت پیشبرد اهداف توسعه ای را دنبال می کنند.
6- نظریه مشارکت دموکراتیک:: این دیدگاه، به کنترل افراطی محتوای ارتباطات توسط رسانه ها انتقاد می‌کند و خواستار مشارکت نهادهای دیگر گروه‌های کوچک در امر تولید و مالکیت وسایل ارتباط جمعی است.
35-پنج بنگاه اقتصادی چند منظوره آمریکا را نام ببرید؟
1- تایم وارنر که در سال 2003 بزرگترین شرکت رسانه ای دنیا بود.2-کمپانی والت دیسنی،3- نیوز کور پوریشن متعلق به روبرت مرداک که پایگاه اصلی اش در استرالیاست،4- ایاکام در آلمان5- برتلزمان در آلمان هستند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.