پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه 7

جلسه 7 3 سال 10 ماه ago #127994

-ضرورت مهندسی فرهنگی رابیان کنید؟
مهندسی فرهنگی چیزی جز طراحی نظام مدیریت فرهنگی نیست.
در حقیقت با اجرای مهندسی فرهنگی درصددیم که به یک نظام مدیریتی پیوسته، منسجم، هدفمند و قوی دست یابیم که بتواند اهداف و سیاست‌های فرهنگی کشور را به نحو مناسب محقق کند. اما در مهندسی فرهنگ، به هیچ وجه به‌دنبال رسیدن به یک نظام مدیریتی نیستیم، بلکه منظور از آن ساماندهی محتوایی و شکلی فرهنگ و ارتقا و به‌روز سازی آن برای پاسخگویی به نیازهای موجود و فرارو و نیز مواجهه با رقابت با سایر فرهنگ‌هاست.بر این اساس می‌توان گفت: مهندسی فرهنگی عبارت است از طراحی جامع و منسجم نظام [مدیریت] فرهنگی براساس مبانی نظری و مدل دقیق، روشن و روز آمد و همچنین تعیین مناسبات آن با سایر نظام‌ها (سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و حقوقی) و مهندسی فرهنگ عبارت است از بازپژوهی و نظریه‌پردازی در حوزۀ فرهنگ اسلامی – ایرانی به‌منظور دستیابی به مبانی، چارچوب، ساختار و شاخص‌های دقیق، روشن (متمایز) و روزآمد برای فرهنگ ایرانی – اسلامی (نظریه و مدل فرهنگی). همان طور که از تعاریف پیداست، تا قبل از دستیابی به محتوای فرهنگی منسجم و مورد قبول نمی‌توان به حوزه مهندسی فرهنگی وارد شد.
21- دو دیدگاه درباره ی جایگاه صدا و سیما در مهندسی فرهنگی را بیان کنید؟
دیدگاه اول؛ فعالیت این رسانه ،مساوی با مهندسی فرهنگی است.
دیدگاه دوم؛ صدا و سیما کارگزار و عامل در مهندسی فرهنگی است.
22- نظر مک لوهان درباره وسایل ارتباط جمعی چیست ؟
رسانه ها ، به عنوان ابزارها و فناوری نوینی که در اختیار بشر قرار گرفته اند ، همراه خود فرهنگ و تحولات اجتماعی را نیز به بار می آورند.
23- ویژگیهای مهندسی فرهنگی را نام برده و بطور مختصر بیان کنید؟
اول آنکه مهندسی فرهنگی فعالیتی است که از حوزه نظر و طراحی شروع، و به حوزه عمل کشیده می‌شود.
دوم آنکه مهندسی فرهنگی یک جریان و برنامه مستمر است که گذشته، حال و آینده را در بر می‌گیرد.
نکته سوم رسانه‌ها به شدت تحت تأثیر تحولات اجتماعی هستند. ( برای آنکه از این تحولات عقب نمانند و در مواجهه با گرایشات غالب بر جامعه به حاشیه رانده نشوند با آن‌ها همراه می‌شوند)
نکته چهارم آن‌ است که طرح کلان مهندسی فرهنگی اساساً نمی‌تواند به وسیله یک نهاد یا سازمان انجام شود، بلکه فعالیتی جمعی است و فقط با مشارکت جمعی مجموعه‌ای از نهادهای مؤثر بر فرهنگ جامعه باید اجرا گردد.
24-مهمترین نهاد اجتماعی هستند ؟
رسانه ها به طور اعم و تلویزیون به شکل خاص
22- ویژگی رسانه ها( ذاتی و وضعی ) را توضیح دهید؟
رسا نه ها با تصویرسازی و جهت دهی به تصویرهای ذهنی به تولید و انتقال جنبه های اسطوره ای فرهنگ و اطلاعات معنا از طریق استفاده از نشانه ها (مانند خبر و فیلم ) و نمادها (تصویر و کارهای هنری ) به عنوان ابزار های سودمند انتقال نماد و حامل های معنایی مبادرت میورزند. اما وضعیت استفاده از رسانه حتی اگر اختصاص به نوعی رسانه داشته باشد مثلا تاریک بودن تالار نمایش , درس معلم , ویژگی های وضعی رسانه اند.این ویژگی ها وضعی اند چه به آسانی میتوان آنها را از یک رسانه منتزع کرد, به صورت دیگری به کار گرفت, یا حتی به رسانه دیگری بست.این ویژگی ها در منتهای مراتب مختصات رسانه اند.
23- کارکرهای رسانه راذکر کنید و مختصر بتوضیح دهید؟
1- رسانه و اعتماد سازی : (اعتماد سازی در زمینه سیاستهای کلی یک جامعه و نظام) در ترسیم اهداف ،اولویت ها و تبیین برنامه ها و همچنین بسیج جامعه نقشی بسزا داشته باشد. با امر اجرای برنامه با آگاهی کامل مردم و همراهی عمومی ایشان با کمترین مشکل و درگیری قابل انجام خواهد بود.

2- رسانه و انعکاس واقعیت ها: (انعکاس واقیت های اقتصادی و اجتماعی). در این امر رسانه باید به هیچ وجه جانب گروهها و نهاد های خاص و مختلف را نگیرد و برای دو سوی جریان یعنی مخالفین و موافقین فرصت کافی برای اظهار نظر و اعلام نظرات خود را در نظر بگیرد.
3-رسانه و نقد سازنده: (نگاه واقع بینانه به مسئل جامعه و به خصوص اقتصادی )خود یک نقد سازنده است. بطور حتم اگر رسانه ای بتواند نقش خود را در انعکاس بدون کم و کاست و واقعی یک اتفاق و ماجرای اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رعایت کند خود گام مهمی در ایجاد و شکل دهی افکار عمومی برای نقد مسائل برداشته است.
24-تعریف رسانه تصویری را بیان کنید ؟
رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم موردنظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می کند. به عبارت دیگر، رسانه تصویری ، وسیله حامل پیام از فرستنده به گیرنده است. فیلم، رادیو، تلویزیون، ماهواره و سینماو... نمونه هایی از رسانه هستند.
25- سادنی مید درباره ویژگی های مشترک وسایل ارتباط جمعی، چه می گوید؟
▪ تعداد گیرندگان رسانه های تصویری جمعی نسبتاً زیاد است.
▪ ترکیب گیرندگان بسیار متنوّع است.
▪ با ارسال پیام از طریق وسایل ارتباط جمعی، نوعی تکثّر پیام به وجود می آید.
▪ توزیع پیام سریع است.
▪ هزینه برای مصرف کننده کم است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه 7 3 سال 9 ماه ago #130069

موضوع تقیق: پیدایش رادیو در ایران،نام استاد:جناب آقا سالاریان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: آیدین افشار