پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه 6

جلسه 6 3 سال 10 ماه ago #127993

واژه ی فرهنگ به چه معنی است ؟
کلمه فرهنگ مرکب از دو جزء "فر" و " هنگ" ،به معنی "کشیدن" ونیز"تعلیم و تربیت" است.
در زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است .
در زبان های رومانیایی و انگلیسی ازآن معنای پرورش، به سازی، تذهیب یا پیشرفت اجتماعی را استنباط می کردند.
13-فرهنگ را تعریف کنید ؟
به مجموعه در هم تافته ای از اعتقادات ، آداب و رسوم ، اخلاقیات و ...که افراد جامعه از آن تبعیت می کنند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
14- تعریف کلاسیک فرهنگ از نگاه ادوارد تایلور را بیان کنید؟
کلیّتِ درهم تافته‌ای شاملِ دانش، دین، هنر، اخلاقیات، آداب و رسوم و هرگونه توانایی و عادتی که آدمی همچون عضوی از جامعه به دست می‌آورد.
15-مهمترین ویژگی تمایز حیات انسانی از حیات غیر انسانی چیست و دارای چه عناصری است ؟
فرهنگ و دارای عناصری مانند هنجارها ، باورها ،ارزشها
16- صنعت فرهنگ (صنایع فرهنگی ) را تعریف کنید؟
به مجموعه ای از صنایع اطلاق می شود که محصولات آن ها درون مایه فرهنگی و معنوی دارند، و برای غنی سازی حیات درونی و پالایش روح به کار می روند
17-نقش رسانه در فرهنگ اجتماعی را توضیح دهید ؟
رسانه ها با تحولاتی مختلف از بعد فن آوری تجهیزاتی در ساخت فرهنگ عمومی باورها و افکارعمومی موثر است. .تأثیر در فرهنگ اجتماعی با استفاده از ابزارهائی است که آن ابزارها امکان این تأثیرگذاری را معین می کند مطبوعات به عنوان یکی از این ابزارها و صدا و سیما به عنوان ابزاری دیگر در این راستا مطرح است. در جوامع ابتدایی فرهنگها زودتر شکل میگیرند و دیرتر از بین میروند. در جامعه ی کوچک گاهی حرف یا حرکت فرد میتواند تآثیر طولانی در زندگی آنان داشته باشد ولی جوامع بزرگتر گردد این نقش کمرنگ تر خواهد شد. در جامعه ی امروز آداب و رسوم و باور و اعتقادات از مهمترین شاخصه های سازنده ی فرهنگ بشریند از بین بردن این موارد میسر نیست چرا که با چالشی بنام رسانه روبروست.البته رسانه های جمعی خصوصآ تلویزیون و روزنامه ها نقش مهمی دارند تا ملت برای نگهداری باورهای پیشینیان تلاش نمایند و نگذارند داشته های گذشتگان به راحتی فراموش شود .
18-نقش و جایگاه رسانه های فرهنگی را بیان کنید ؟
رسانه ها در تنویر افکار عمومی و ایجاد فضای مناسب برای گفتگو و برخورد سالم و سازنده ی نظرات و ارتقاء سطح آگاهی و تعالی و دانش عمومی نقش مهمی دارند بدیهی است توسعه ی فرهنگی بدون آنها شکل نمیگیرد.
19- رسانه و فرهنگ چه رابطه و نسبتی دارند ؟
رابطه و نسبت رسانه و فرهنگ، متقابل و دوسویه است؛ یعنی این دو ضمن آنکه از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند بر یکدیگر تأثیر نیز می‌گذارند و تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند. رسانه صدا و سیما تأثیر گسترده و عمیقی بر فرهنگ جامعه می‌گذارد. از این رو در مهندسی فرهنگی، این رسانه جایگاه ویژه و ممتازی دارد. این جایگاه ایجاب می‌کند تا هم در طراحی و اجرای مهندسی فرهنگی به رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما اهمیت خاصی داده و در جهت تقویت و پشتیبانی مادی و معنوی از آن‌ها گام برداشته شود و هم رسانه‌ها با درک عمیق از جایگاه و توان تأثیرگذاری خود در جهت تحقق اهداف «مهندسی فرهنگی» برنامه‌ریزی کنند و بکوشند از تمامی فرصت‌ها و امکانات موجود در جامعه برای به ثمر نشستن مهندسی فرهنگی بهره‌برداری نمایند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.