پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه 5

جلسه 5 3 سال 10 ماه ago #127992

- واقعیت تلخ تلاش‌های در حال انجام در حوزه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی بیانگر چیست ؟
تقریباً تمامی رسانه‌های مسلط جهان اعم از مکتوب، صوتی و تصویری عملاً به ابزاری برای استکبار جهانی تبدیل گردیده اند؛ در جهت ترسیم سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و ترویج فرهنگ غربی و لیبرالیسم سکولاریسم و نفی تنوع فرهنگی و تشویق به تمرد از اصول و ارزش‌های اسلامی و ملی.
7- دگرگونی شیوه های ا طلاع رسانی درانواع رسانه های نوین به چه طریقی است ؟
رسانه های نوین در میان رویداد و مردم، مسیری مجازی ایجاد کرده و در مدل‌های رسمی، نیمه رسمی یا غیر رسمی که بر خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی، وبلاگ‌ها و سایت‌های نسبتا معتبر دلالت دارد، ساز و کار خاصی برای امر اطلاع رسانی و اطلاع‌یابی تعریف کرده است. پیدایش و توسعه رسانه‌های غیر رسمی یا نیمه رسمی جهانی با عنوان وبلاگ نیز که روزانه بر تعداد آن ها افزوده می‌شود، تاثیر بسزایی بر امر اطلاع رسانی در مدل‌های جدید با محوریت کاربر دارد. این مسئله حجم محتوای تولید شده را در جهان تا حد زیادی افزایش می‌دهد، از سویی دیگر میزان مشارکت اجتماعی کاربران را بیشتر کرده و به موازات آن آگاهی روزآمد کاربران را نیز ارتقاء می‌بخشد. در نتیجه ورود به عصر جامعه اطلاعاتی و تولد و گسترش رسانه‌های الکترونیکی و اینترنتی، مرز میان رویداد و مردم را باریک‌تر از قبل معرفی کرده است.
8- انواع رسانه به لحاظ مفهومی و ازنظر نوع ارتباط را ذکر کنید ؟
از نظر مفهومی
1- 1- رسانه های منطقی مانند زبان نوشتاری ،زبان گفتاری
-2 رسانه های فیزیکی مانند TV و رادیو
ازنظر نوع ارتباط
1- رسانه های شخصی : پیام را از پیام دهنده به تعداد گیرنده مشخص می فرستند مثل نامه و تلفن
2- رسانه های جمعی : پیام را به عده نامحدودی مخاطب با سرعت زیاد منتقل میکند.
9- انواع رسانه های جمعی را نام ببرید ؟
رسانه های جمعی را می توان به پنج گروه کلی تقسیم کرد:
) 1 رسانه های چاپی مانند: روزنامه، مجله، کتاب و

) 2 رسانه های پخش مانند: تلویزیون، رادیو، سیستم صوتی و...
) 3 رسانه های کامپیوتری مانند: اینترنت، بانک اطلاعاتی و ...
) 4 رسانه های خیابانی مانند: پوسترهای تبلیغاتی خیابان ها، بدنه های اتوبوس، تابلوهای خیابانی...
5 ( نشریات که به 4 دسته تقسیم میشوند:الف) رسانه های چاپی : که به روی کاغذ چاپ میشوند. ب) نشریات الکترونیک : محتوای یک نشریه چاپ عینآ از رادیو پخش شود . ج ) رسانه های دیجیتال : محتوای این رسانه از صفر تا صد است که بر روی اینترنت قرار میگیرد با فرمت htmiمنتشر و توسط browserفرد خوانده میشود.د ) رسانه های سایبر: همانند نشریهای دیجیتا ل هستند اگر چیزهایی شبیه به لینک متن ، تصویر یا ویژگیهای دیگر متفاوت از نسخه های چاپی ، به آن اضافه شود رسانه سایبر گویند.
10- کارکردهای رسانه را نام برده و به اختصار توضیح دهید ؟
1- آموزش : ماهیت رسانه بطور ذاتی به عنوان نظام های آموزشی در کنار آموزش مدرسه ای و به ویژه مادام العمر برای عموم شهروندان نقش مهمی دارد.
2- خبری و اطاع رسانی:نقش پی جویی ، گرد آوری در مورد رویدادهای مختلف داخلی و خارجی و انتقال آن به عموم مردم است.
3- تفریحی و سرگرمی : رسانه های جمعی: ایجاد برنامه ی مناسب و تسکین خستگی ، اضطراب و نقش روانی اجتماعی است
4- همگن سازی:رسانه ها موجب نزدیکی سلیقه ها و خواست ها و انتظارات افراد مسشود.
5- تعلق اجتماعی :میزان مشارکت افراد زیاد جامعه در خصوص اطلاع از حوادت پیرامون زیاد میشود.
6- تبلیغی : نقش ترغیب افراد برای خرید کالا و استفاده از خدماتی را در رسانه معرفی میکند.
11-نقش رسانه را در تحولات فرهنگی به اختصار بیان کنید؟
نقش رسانه ها با انتقال اطلاعات به ما به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است.نقش تعیین کننده ای در توسعه فرهنگی کشورها دارند.رسانه ها در عصر ارتباطات ، در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری باعث توسعه شاخص های همچون اجتماعی واقتصادی مانند درآمد سرانه ، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی کارایی و نقش دارد. وسایل نوین ارتباط جمعی نقش زیادی در بالا بردن آگاهی های گوناگون و ضروری به عهده می گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند.رسانه ها با اتخاذ سیاست های پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاست های فرهنگ گرا می توانند عامل توازن و پیوند دادن به باورهای اصیل اعتقادی و سنت های بارور جامعه باشند و با گسترش تصریح آفرینندگی و افزایش رشد فرهنگی به توسعه همه جانبه کشورها کمک کرده و باعث پویایی افکار شوند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.