جمعه, 04 خرداد 1403

 



موضوع: ارسال مجدد برداشت خطبه غدير

ارسال مجدد برداشت خطبه غدير 10 سال 8 ماه ago #34492

به نامه خدا
حضور گرامي استاد ارجمند سركار خانم مقيمي
باسلام
نكات غدير مجدداً ارسال ميشود چرا كه اين متن مدتي حدود 2 هفته پيش ارسال شده ولي به تأييد شما نرسيده با توجه به اينكه در جلسه آخر فرموديد ظاهراً اشكالي در دريافت اطلاعات براي درس شما پيش آمده لذا مجدداً متن مربوطه را ارسال مي كنم
قنبري

گزارش اجمالي از خطبه غدير

هنگامي كه دستور حجه الوداع از طرف خداوند به پيامبر صلوات اله نازل شد خطاب الهي چنين بود كه همه فرامين مهم الهي بر مردم ابلاغ شده بجز حج و ولايت ؛داستان غدير تنها يك واقعه تاريخي و سرزمين غدير يك سرزمين گرم و خشك در دامان صحرا نيست بلكه اين رخداد واقعه اي عظيم است كه خلق آن در چنين نقطه اي منوط به فرمان الهي بوده است و لا غير همان گونه كه بعثت نبي مكرم به فرمان الهي از درون غاري در دامنه كوه آغاز شده است غدير در عين اين كه پرچم جاودان هدايت و چشمه زلال ايمان است كه پيوسته مؤمنين را در طول تاريخ سيراب نموده است مرزهاي تاريخي و جغرافيائي را در نورديده و بندگي مومن را به يكديگر متصل نموده است .
غدير عنوان عقيده ما و اساس دين اسلام و ثمره نبوت پيامبر گرامي اسلام صلوات اله است ؛ پيام غدير تعيين صراط مستقيم تا آخرين روز دنياست و خطابه غدير زنده ترين سند ولايت مطلقه الهيه دوازده امام عليهم السلام است. غدير عبارت بود از اقرار و قبول امامت اميرالمومنين علي عليه السلام و امامان از فرزندان او تا آخرين كه حضرت مهدي عج اله تعالي فرجه مي باشند و امامتشان تا روز قيامت است پس موضوع اصلي بيعت غدير فقط امامت و خلافت علي عليه السلام نيست بلكه امامت همه ائمه عليهم السلام است كه امامتشان تا روز قيامت ادامه دارد و قبل از ايشان امامي نيست و كسي جز آنها حق ادعائي را ندارد و مردم كه با علي (ع) بيعت كردند در واقع مستقيما با همه امامان بيعت كردند.
در غدير پيامبر صلوات الله مي فرمايند جبرئيل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند سلام پروردگار كه منظور يكي از نامهاي حضرت حق تعالي مي باشد ذكر شده است مرا مامور كرد كه در اين اجتماع بپاخيزم وبر هر سفيد و سياهش اعلام كنم كه علي بن ابي طالب برادر من و وصي من و جانشين من بعد از من بر امتم و امام بعد از من است نسبت او به من همانند نسبت هارون به موسي مي باشد جز اينكه پيامبري بعد از من نيست اي مردم از او علي عليه السلام به سوي ديگري گمراه نشويد و از او روي بر نگردانيد و از ولايت او سرباز نزنيد اوست اولين كسيكه به خداورسولش ايمان آورد و او اولين كسي است كه نماز بپا داشت و از طرف خداوند به او امر شد تا در خوابگاه من بخوابد بدانيد كه جبرئيل از جانب خداوند اين پيام را براي من آورد كه هر كس با علي دشمني كند و ولايت او را نپذيرد لعنت و غضب من بر او باد.
پيامبر صلوات اله عليه حضرت علي عليه السلام را بر فراز دستان مبارك بلند كرده چنانكه پاي امام موازي زانوي پيامبر قرار گرفت يعني اينكه تمامي مردم كه در غدير بودند امام را مي ديدند و سپس به معرفي حضرت علي عليه السلام پرداختند كه من از جانب خداوند مامور ابلاغ مي باشم و سپس حضرت رسول صلوات اله فرمودند: خداوندا تو هنگام روشن شدن اين مطلب و منصوب نمودن علي (ع)در اين روز اين آيه را درباره او نازل كردي كه اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا(سوره مائده – آيه 3) و همچنين :و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الاخره من الخاسرين (سوره آ عمران –آيه 85)امروز دين شما را برايتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دين شما راضي شدم و هر كس ديني غير از اسلام انتخاب كند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زيانكاران خواهد بود خدايا من ترا شاهد مي گيرم كه من ابلاغ كردم و تو به عنوان شاهد كفايت مي نمايي .
همه مي دانيم كه جانشيني حضرت رسول صلوات اله عليه نقطه اختلاف بين شيعه و سني است كه اين امر در بيعت گرفتن پيامبر اسلام از همگان بر اعتقاد به مسئله جانشيني امير مومنان عليه السلام در غدير اتفاق افتاده است بيعتي كه سه روز به طول انجاميد تا همه همانطوريكه از پيامبر اطاعت مي كردند از امير مومنان اطاعت كنند.
توحيد : كه به حمد و ثناي الهي پرداخته و عظمت و علو خداوند ؛سميع و بصير بودن خداوند؛قدرت و علم او و اينكه بازگشت همه بسوي اوست و غيره را بيان مي كند
نبوت پيامبر: بر اين نكته مي پردازد كه من حجت خدا بر همه مخلوقات او از اهل آسمان و زمين هستم هر كس در اين مطلب شك كند كافر است و هيچ علمي نيست مگر آنكه خداوند آن را به من آموخته است.
ولايت امير مومنان: خداوند علي را بعنوان صاحب اختيار و امام شما منصوب نموده است خداوند دين شما را با ولايت علي عليه السلام كامل كرده است.
ذكر دوازده امام معصوم: در اين خصوص پيامبر مي فرمايند امامت دوازده امام بعد از خود تا اخرين روز دنيا اعلام نمودند و همچنين گفتند حلال نيست مگر آنچه خدا و رسولش و دوازده امام حلال بدانند و حرامي نيست مگر آنچه خدا و رسولش و دوازده امام حرام بدانند.
در فضائل اهل بيت اينكه پيامبر مي فرمايند: علي امام مبين و امام متقين است اينكه خداوند در سوره (هل اتي ) گواهي بهشت را جز براي علي عليه السلام نداده است و اين سوره درباره غير علي و در مدح غير علي نازل نشده است.
در خصوص لقب امير المومنين پيامبر گرامي ميفرمايند: امير المومنين جز اين برادر من علي عليه السلام نيست و رياست و اميري مومنان بعد از من براي احدي غير از او حلال نيست ؛ به علي بعنوان امير المومنين سلام كنيد و اينكه لقب اميرالمومنين را به عنوان اختصاص آن به علي بن ابي طالب عليه السلام جبرئل از جانب خداوند آورد
پيامبر همچنين در خصوص حضرت مهدي عج اله تعالي فرجه به اوصاف و شئونات حضرت اشاره كردند و آينده اي پر از عدل و داد به دست امام زمان را به جهانيان بشارت دادند و فرمودند كه اوست كه كارها به دست او سپرده شده و گذشتگان به او بشارت داده اند و اوست حجت باقي خداوند و ولي او در زمين و امانتدار او به سر و آشكار.
در خصوص دشمنان اهل بيت پيامبر مي فرمايند:ملعون كسي است كه مخالفت علي عليه السلام نمايد و دشمنان علي اهل شقاق و نفاق و معارضه كنندگان و تجاوز كنندگان از حق خداوند و آنان برادران شياطين اند.
در مورد امامان ضلالت و گمراهي پيامبر عظيم الشان مي فرمايند: به زودي بعد از من اماماني خواهند بود كه به سوي آتش دعوت مي كنند و در روز قيامت ياري نمي شوند خداوند و من از آنان بيزارم، آنان و انصار و تابعين و هواداران ايشان در درجه پائين تر جهنم هستند بدانيد كه اصحاب صحيفه اند پس هركدام از شما در صحيفه خود نظر كند خداوند غاصبين را لعنت كند .
نبي گرامي اسلام در خصوص درك و فهم قرآن مي فرمايند:به خدا قسم هرگز باطن و تفسير قران را بيان نخواهد كرد جز اين شخصي كه دست اورا گرفته ام و او را بسوي خود بلند كرده ام و بازوي او را گرفته و بالا برده ام و او علي بن ابي طالب است.
در خصوص امر به معروف و نهي از منكر ميفرمايند: بالاترين امر به معروف و نهي از منكر آن است كه سخن مرا تحويل بگيريد و به آنان كه حاضر نيستند برسانيد و آنان را به قبول ان امر نمائيد و از مخالفت ان ني كنيد چرا كه اين يك امر از طرف خداوند عزو جل و از جانب من است.
پيام غدير دعوت به ثقلين (كتاب الله و عترت )است چگونه حقيقتي كهنه گردد در حاليكه پيوسته به قرآن دعوت مي كند و قرآن نيز با آيات زيباي خود آن را براي هميشه زنده نگاه مي دارد. غدير هيچگاه در زواياي تاريك تاريخ گم نخواه شد زيرا هميشه در كنار خود علمداري دارد كه از او محافظت مي نمايد و آن هيچكس نيست جز امام معصوم از جانب خدا.
يادگارهاي انبياء عليهم السلام ؛ صحف آدم و نوح و ابراهيم عليهم السلام و تورات و انجيل و عصاي موسي عليه السلام و انگشتري سليمان و ساير ميراثهاي ارجمندي كه فقط در دست حجج الهي است تا آن روزخاتم الانبياء صلي اله حافظ اين ميراثها بود و اينك به دستور الهي به امير المومنين علي عليه السلام منتقل شده اين ودايع از اميرالمومنين(ع) به امامان بعد منتقل شده تاكنون كه در دست مبارك آخرين حجت خداوند حضرت بقيه الهم الاعظم عليه السلام است.
نتيجه اينكه غدير يك مسئله تاريخي صرف نيست بلكه يك ركن اساسي و مهم هدايت ديني است تلاش براي بزرگداشت آن محكم كردن پايه اعتقاد به اسلام و پيامبر است و زنده نگه داشتن آن بر افروختن مشعل هدايت بر سر راه بشريت براي ادامه حيات اوست و غدير بركه اي گم در دامان صحرا نيست بلكه رودي خروشان براي هدايت گمگشتگان و تشنگان وادي حقيقت است كه پيوسته موج مي زند و از پس پرده تيره تاريخ رنگ آبي زيبا و آرامش بخش خود را مي نماياند پس چگونه ميتوان چنين روزي را كه خداوند منان بر آن تكيه دارد و پيامبر اكرم(ص) آن را بزرگ شمرده و در منشور هدايت هستي قرآن عظيم از آن ياد شده را از ياد برد و رنگ كهنگي و تاريخي به آن زد .

علي اصغر قنبري طرقبه
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مریم مقیمی