پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: یوهان ولفگانگ فون گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته 10 سال 11 ماه ago #7182

گوته 28 اوت 1749 در فرانگفورت زاده شد و در 22 مارس 1832 در وایمار درگذشت . گوته شاعر و ادیب و نویسنده و نقاش و سیاست مدار المانی بود .او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات المانی و جنبش وایمار کلاسیک و رمانتیسیسم به شمار میرود وی یکی از افراد برجسته ادبیات جهان محسوب می شود چون پدرش مشاور سلطنتی بود تحصیلات اولیه را نزد استادان خصوصی و سر خانه گذراند و به زبانهای یونانی ایتالیایی انگلیسی و اروپای شرقی موسیقی و نقشه کشی را به وی اموختند.به اصرار پدرش برای فراگیری علم حقوق به لایپزیک رفت و در انجا با دختر یک پانسیون دار ارتباطی صمیمی و عاشقانه برقرار کرد نخستین اشعار او از همین عشق الهام گرفت و پس از اتمام رشنه حقوق در سال 1768 بیمارشد سپس به استراسبودگ رفت و در اوت 1771 به اخذ دانشنامه لیسانس نوفیق یافت . در سپتامر 1772 با دختر جوانی به نام شارلوت بوف اشنا شد و سخت عاشق دلباخته او گردید ولی این دختر همسر رفیقش کستنر بود و گوته امیدی به این عشق نداشت لیکن محصول این عشق شاهکار او بنام ورتر است و در سال 1774 انتشار یافت. سپس درامهای او بنام پرومته و کلاویگو وشاهکار جاویدان خود بنام فاوست را به رشته تحریر دراورد . اشنایی او با شیلر شاعر بزرگ المان در سال 1794 نور تازه ای به حیات او بخشید و در سالذ 1796 مجموعه ای بنام گزنیا منتشر شد . در سال 1808 نخستین قسمت فاوست منتشر شد . در جشن ناپلعون بناپارت امپراطور فرانسه مذاکره او با امپراطور معروف است و به دریافت نشان عقاب لژیون دونور مفتخر گردید . سالهای اخر عمر گوته به تکمیل شاهکار بزرگش گذشت و قسمت دوم این اثر بزرگ در سال 1833 یعنی چند روز مهنده به مرگش به اتمام رساند .
گوته با تمام هوش سرشارش ارزومند تقلید از حافظ شاعر ایرانی بود . گوته میگوید : ای حافظ سخن تو چون ابدیت بزرگ است ریرا ان را اغاز و انجامی نیست . کلام تو همچون گنبد اسمان تنها به خود وابسته است و میان نیمه ی غزل تو و مقطعش فرقی نمی توان گذاشت زیرا همه ان در حد جمال و کمال است .
گوته با ترجمه هامر پور گشتال با شعر حافظ اشنا شد و با الهام از این ترجمه دیوان غربی شرقی را سرود و پراغ شعر فارسی را در اروپا هم روشن کرد . ًٌٍ
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.