شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه 12

جلسه 12 3 سال 10 ماه ago #127654

تئوری های مدیریت:
تئوری های مدیریت:
تئوری (مکتب یا نظریه)کلاسیک
فردریک وینسلو تیلور(آمریکایی 1917-1856)
اصول:مدیریت علمی
اساس تئوری کلاسیک ها:حداکثر استفاده از ماشین و انسان برای سود بیشتر با حداقل هزینه وصرف حداقل زمان
تئوری کلاسیک:
اساس تئوری کلاسیک : تئوری کلاسیک بر اساس بازده کار بیشتر ازقدرت بدنی استوار بوده ودرآن سرعت زیاد تر درکار وبازدهی بیشتر مورد نظر است،فلسفه این تئوری فلسفه ایی مادی است ودنیای معنوی بودن انسان را تا حدود زیادی نادیده گرفته است . مهمترین دانشمندان این تئوری عبارتند از:
1: فردریک تیلور(پدر مدیریت علمی) 2: هنری فایول(واضح روی آوری فرآیندهای مدیریت) 3:چستر بارنا 4: لوتر گیولیک 5:لیندا اورنیک 6: آدام اسمیت که دراین جا به طور خلاصه به مظرات چند تن ازاین دانشمندان وعلمای مدیریت می پردازیم.
1 : پژوهش های تیلور:تیلور پدر مدیریت علمی و یابه وجود آورنده تئوری مدیریت کلاسیک در20 مارس 1856 در یکی از شهرهای ایالت پنسیلوانیای آمریکا چشم به جهان گشود.وی تحصیلات مهندسی خود را از راه تجربه و کار زیاد کسب نمود ودر ابتدای کارش کارگری ساده بود .به واسطه نبوغ و استعدادی که در زمینه مدیریت داشت از کارگری به سرکارگری،ازسرکارگری به سرپرستی و از سرپرستی به مدیریت در کارخانه(میدویل) وسپس در کارخانه فولاد سازی (بتلهم)به کار پرداخت، هدف کلی تیلور ازدیاد کارآریی صنعتی ، از طریق بالا بردن سطح تولید با کاهش هزینه واحد بود.وی خواستار به وجود آمدن سیستمی بود که کار کارگران را اندازه گیری کند و بر اساس آن به آنها مزد و پاداش داده شود.از این رو تجربیات ارزنده در مهندسی نیروی انسانی و توزیع حقوق و دستمزد بین کارگران را کسب نمود، وی در 21 مارس 1917 درگذشت. تیلور بر اساس فرضیات خود به حدی سطح تولید و میزان فعالیت را بالا برد که یک کارگر به جای حمل 12.5 تن آهن در روز توانست به 42.5 تن افزایش دهد.
تیلور به سهیم کردن کارگران درمنافع کارخانه توجه کامل داشت و اهمیت تشویق،ترغیب،تقدیر و ترفیع افراد را به لحاظ وظایف به نحو خوبی مورد مظر قرار داد و عقیده داشت که این عمل احترام به شخصیت انسان است و درنتیجه غرور و سرافرازی را به بار می آورد و همچنین به لزوم آموزش عمومی و آموزش ضمن خدمت وایجاد تسهیلات برای پیشرفت افراد اعتقاد داشت.اصولی که تیلور به آن ها در مدت 26 سال کار دریافت ، آن ها را در کتاب خود به نام (اصول مدیریت علمی ) در سال 1911 منتشر کرد.تیلور خلاصه پیشنهادهای اصلی خویش را به صورت چهار اصل کلی به شرح زیر ارائه نمود.
اصول چهار گانه مدیریت علمی تیلور:
اصل اول:کشف اصول علمی کار حقیقی
یعنی روشی که کارگر بتواند حداقل تلاش را به کار برد تا خستگی اش کاهش یابد و کارآیی اش افزایش یابد.
اصل دوم: اصل انتخاب علمی کارگر ماهر
یعنی در یک سازمان نحوه انتخاب کارگر می بایست براساس لیاقت وشایستگی افراد باشد وآن دسته از کارگرانی را که مهارت بیشتری در کار دارند به کار گمارده شوند.
اصل سوم: اصل پاداش وکنترل
یعنی آن دسته از کارگرانی که وظایف محوله را به نحو احسن انجام دادند بایستی به آنان پاداش ومزد بیشتری داد و بر عکس ، آن دسته از کارگرانی که در وظایف خویش احمال نمودند نه تنها حق دریافت پاداش را نخواهند داشت بلکه تنبیه هم در این مورد لازم است.
کنترل یعنی از ابتدای انجام کار کارگر تا انتهای کار وی می بایستی کنترل در کار باشد تا بتوان بازده سازمان را به حداکثر رساند.
اصل چهارم: تشریک(شریک شدن)مساعی کارگر با طبقه مدیریت
یعنی در اثر همکاری مستقیم کارگران با کادرمدیریت افراد سازمانی طبیعت همکاری مستقیم وماهیت وفاداری نسبت به معتقدات و اصول مکتبی مکتبی خویش پیدا خواهند نمود و درنتیجه می توانند در اداره امور آن سازمان وضع مطلوب تری را به وجود آورند.


هنری فایول(واضع روی آوری فرآیند مدیریت)
فرضیات فایول (1925-1841)
1: فعالیت های فنی 2: فعالیت های تجاری 3: فعالیت های مالی
4: فعالیت های امنیت 5: فعالیت های حسابداری
6: فعالیت های مدیریتی(برنامه ریزی،سازمان دهی،فرماندهی،هماهنگی،کنترل و نظارت)

نتایجی که فایول از تحقیقات خود به دست آورد:
1: اصل تقسیم کار 2 : اصل اختیار و مسئولیت 3: اصل انضباط 4: اصل وحدت فرماندهی
5: اصل وحدت رهبری 6: اصل برتری سود همگانی به سود فردی 7: اصل حقوق و مزایا
8: اصل تمرکز وعدم تمرکز 9: اصل سلسله مراتب 10: اصل ترتیب
11: اصل ثبات و پایداری شغلی 12: اصل تساوی وانصاف 13: اصل ابتکار
14: اصل روحیه همکاری


پژوهش های هنری فایول :
هنری فایول فرانسوی یکی از دانشمندان برجسته مدیریت کلاسیک (1925-1841) می باشد. فایول تا قبل از 30 سالگی تحصیلات فنی خود را از راه تجربه در مهندسی معدن به دست آورده بود. از سال 1888 تا 1918 افکار واندیشه های خود را در زمینه بررسی مسائل و مشکلات اداره امور کارگران معدن صرف نمود. در سال 1908 اندیشه های تیلور را در زمینه مدیریت علمی دنبال نمود وبه تکمیل نظریه های او پرداخت و پس از 8 سال رساله خود را «مدیریت صنعتی عمومی» منتشر نمود.او در 70 سالگی آثار مدیریت علمی خویش را انتشار داد، که مورد استفاده مدیران قرار گرفت. نام فایول بعد از تیلور همیشه به عنوان پیشرو مکتب مدیریت کلاسیک و یا مدیریت علمی به یادگار مانده و عقاید وی شهرت واهمیت فراونی دارند.

فرضیات فایول :
فایول معتقد بود مدیر یا رئیس هر سازمان علاوه بر دارا بودن شرایط و ویژگی های لازم باید دارای استعداد مدیریت و احاطه کامل در انجام امور اداری باشد تا این که بتواند اجرای برنامه های سازمانی را با حداقل هزینه ودر ظرف کوتاه ترین مدت و داشتن حداکثر کارایی انجام دهد. فایول امور سازمانی را به شش دسته به شرح ذیل تقسیم نمود:
1: فعالیت های فنی (سازندگی ، تولید و عادات مداوم مشتریان به مصرف تولید)
2: فعالیت های تجاری (خرید ، قروش و معامله)
3: فعالیت های مالی (به دست آوردن حداکثر منفعت ، جلب سود بیشتر و سرمایه بیشتر)
4:فعالیت های امنیتی (تامین امنیت برای افراد و لوازم و تجهیزات مربوط به آن ها)
5: فعالیت های حسابداری (انبار داری ، میزان تولید و میزان مخارج)
6: فعالیت های مدیریتی(برنامه ریزی،سازمان دهی،فرماندهی،هماهنگی،کنترل و نظارت)
وی معتقد است که اصول و قواعد مدیریت بر مفروضات عقل ومنطق استوار می باشد.بدین وسیله است که سازمان های اجتماعی از این علم یا فن برای بهبود وضعیت سازمان خویش استفاده می نمایند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.