دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گزارش نمايشگاه كتاب كودك

گزارش نمايشگاه كتاب كودك 4 سال 3 ماه ago #118813

گردش در باغ کتاب
گزارشی از دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان
تهیه و تنظیم: رامین جهان پور-رشته مدیریت امور فرهنگی-مقطع کارشناسی
نام استاد: جناب آقای رجبعلی سالاریان
سالن مر کز آفرینش های فرهنگی وهنری کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان، خيابان حجاب، درروزهای سرد زمستان پذیرای بازدید کنندگانی بود که آمده بودند تا کتاب ببینند، کتاب بخرند و در هوای پاک نمایشگاه بوی کتاب را استشمام کنند. وقتی وارد سالن نمایشگاه شدم غرفه های رنگارنگ کتاب، چشم ها را به سوی خود می خواند.روی سردر ورودی سالن هم ، پوستر بزرگی نصب شده بود که بر این ادعا گواهی می داد:«به نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان خوش آمدید.» در اين نمايشگاه 180 انتشاراتي كودك و نوجوان شركت كرده بودند.
کودکان وسبدهای چرخدار
نگاهم را به دور و برم می چرخانم . بسیاری ا ز کودکان و نوجوانان را با هم و یا به همراه والدین شان می بینم که از این غرفه به آن غرفه می روند و سبدهای چرخداری که این دست و آن دست می شوند پر از کتاب های گوناگون است.
در این نمایشگاه برای تمام گروه های سنی و دوره ها اعم از پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستان که میانگين سنی اشان 5تا 15 سال است کتاب وجود دارد. هر نوع کتابی که بخواهید: شعر، داستان، ترجمه، رمان، کتاب های علمی، تخصصی و کمک درسي . به نظرمن این بهترین فرصت است برای دیدن کتاب و آشتی دوباره برای مطالعه. شور و حال عجیبی در نمایشگاه برپا است برخی از غرفه ها مسابقه نقاشی برای خردسالان برگزار می کنند. و در یکی از غرفه ها هم مسابقه ماهیگیری برای بچه ها برپاست که بسیار جذاب و دیدنی است. آنها ماهی های کوچك پلاستیکی را با قلاب های نخی خود از داخل وان آبی رنگ پلاستيكي صید می کنند و از این سرگرمی لذت می برند.
در میان جمعیت به سراغ چند تا از بچه ها می روم. محمد صادق حیدری 15 سال سن دارد و برای خرید کتاب های مورد علاقه اش به نمایشگاه آمده است. او می گوید نمایشگاه بسیار خوبی بود. این نمایشگاه ها اگر هر سال برگزار شود ما بهتر می توانیم کتاب های مورد علاقه مان را پیدا کنیم . او بیشتر طرفدار کتاب هایی است که درباره مشاهیر نوشته شده است.
سوگند حسین بابایی هم که به همراه والدینش به نمایشگاه آمده چهارم دبستان است . او هم می گوید خیلی کتاب خریدم چون فروش کتاب ها همراه با تخفیف بود. او بیشتر به زندگی نامه دانشمندان وقصه علاقه دارد.
نیما پور محمدی که کلاس پنجم دبستان است به من می گوید من به کتاب های داستانی که ماجراهای هیجان انگیز دارد علاقه دارم و از خواندن کتاب های علمی هم لذت می برم. علي جعفري كه دانش آموز است و 14 سال سن دارد مي گويدبه نظر من اگر قيمت كتاب ها كمي ارزان تر باشد بهتر است.من خيلي كتابهايي را كه دوست داشتم نتوانستم بخرم چون واقعيتش پولم نرسيد.با اينكه تخفيف 10 ددرصدي هم داشتند. خانم ميانسالي كه براي خريد به نمايشگاه آمده هم مي گويددولت بايد هرچه زودتر مشكل گراني كاغذ را حل كند ناشران وفروشندگان داخل غرفه ها اكثرا به گراني كاغذ اعتراض داشتند وهمين معضل را باعث گراني كتاب مي دانند. از بچه ها خداحافظی می کنم و در لابه لای جمعیت نگاهم به آقای محمد میرکیانی می افتد که در حال بازدید از غرفه هاست .
او نویسنده داستان های كودكان ونو جوانان است و سال هاست برای کودکان و نوجوانان داستان می نویسد. بسياري از داستان هاي او هم به صورت فيلم وانميشين براي بچه ها از تلوزيون پخش شده است كه به عنوان نمونه مي توانيم مجموعه طنز انميشن شكرستان را نام ببريم. نظر او را درباره برپایی نمایشگاه می پرسم. میرکیانی می گوید این کار انجمن فرهنگی ناشرین بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. همین که بچه ها فرصتی پیدا کردن تا در باغ کتاب گردشی داشته باشندبسیار با اهمیت است. ُحسن دیگر این نمایشگاه ها آشنایی بیشتر خانواده ها با کتاب و کتابخوانی است و امیدوارم این کارها تداوم داشته باشد و هر سال شاهد برپایی این گونه نمایشگاه ها باشیم. از این نویسنده قدیمی می خواهم پیشنهادی به برگزار کنندگان نمایشگاه ها داشته باشد. او می گوید پیشنهاد من این است که اگر سالن ها و غرفه ها تقسیم بندی موضوعی داشته باشد بهتر خواهد بود.
از سالن نمایشگاه خارج می شوم و در راه با خود فکر می کنم چقدر خوب است که به جای هر چند سال یک بار سالی یک با رحداقل این نوع نمایشگاه ها را در سایر شهرهای ایران داشته باشیم.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.