پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اثرات بی تی اس موبایل روی افراد

اثرات بی تی اس موبایل روی افراد 10 سال 4 ماه ago #54265

نظر شورای شهر درغیر استاندارد بودن نصب آنتن های موبایل
در گزارش خبری یکی از سایت ها آمده است که مسئولان شورای شهرسابق تهران، تلاشی مضاعف داشتند تا با جلوگیری از نصب دکل های تلفن همراه، سلامتی شهروندان را تأمین کنند، به گونه ای که لایحه «ساماندهی دکل ها، آنتن ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران» را تدوین و اعلام کردند که منابع بین المللی حتی بر زاویه تابش این آنتن ها تأکید دارند و هرچند استفاده از تلفن همراه خوب است، مهمتر از آن، رعایت فاصله ها و جلوگیری از بروز عوارض آنها بر سلامتی افراد است.
در گزارش سایت خبری عصر ایران در اردیبهشت سا 90 آمده که اعضای شورای شهر تهران، به دلیل نگرانی از غیر استاندارد بودن نصب دکل ها و آنتن های مخابراتی در منازل اشخاص و سطح شهر بر این باور بودند که در نصب دکل ها و آنتن های «BTS» باید همه موازین تخصصی و سلامت جامعه رعایت شود، ولی در نصب این آنتن ها، استانداردها و شعاع مجاز آنها رعایت نمی شود و بیشتر این آنتن ها، با اتاق خواب و منزل افراد فاصله ای کمتر از یک متر دارد.
برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که استاندارد و تشعشع این آنتن ها، 10 وات است، حال آن که در تهران، آنتن هایی با تشعشع 50 وات هم نصب شده که بیشتر کنار خانه ها و درون حیاط منازل و محل های پر رفت و آمد افراد بوده و برای اطرافیان بسیار خطرناک است.


دیدگاه جامعه پزشکی به تاثیر امواج مخرب الکترومغناطیسی
محمدرضا رزاقی، رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به افزایش آمار ناباروری در کشور می گوید، امواج رادیویی تلویزیونی، تلفن، موبایل و در کل شعاع تابشی امواج گوناگون به افزایش ناباروری در کشور منجر شده، به گونه ای که امواج گوناگونی که جوانان در معرض آن هستند، سلول های جنسی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد که نقص عملکرد این سلول ها، مایه ناباروری می شود.
در همین حال، محمدرضا صادقی، معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به تأثیر امواج الکترومغناطیس بر DNA نیز گفت: افزایش ارتعاشات الکترومغناطیسی بر کیفیت اسپرم و تخمک موثر بوده و چنانچه فرد در میدان های الکترومغناطیس قرار گیرد، موجب آسیب DNA و ناباروری می شود.صادقی با تشریح آزمایش های محققان روی حیوانات در این زمینه افزود: در این آزمایش ها، شماری از حیوانات در معرض مستقیم ارتعاشات قرار گرفتند که نتایج به دست آمده، نشان از تغییرات پارامترهای خونی آنها دارد.
". محمدرضا اکبری متخصص مغز و اعصاب در این ارتباط می گوید؛ «میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن های BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.»وی در ادامه می افزاید؛ «تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است. در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه امریکا روی تاثیرات این امواج الکترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته که نشان می دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.» این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می کند؛ «هر چقدر به امواجی که از آنتن های BTS تلفن همراه ساطع می شود مثل آنتن هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می گیرد نزدیک تر باشیم خطرناک تر خواهد بود."
مهندس تاج فر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد امواج آنتنهای تقویت کننده تلفن همراه می گوید: میزان تأثیر امواج الکترومغناطیسی آنتنهای «بی تی اس» تلفن همراه با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.
تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تأثیر مخرب داشته و در همین ارتباط تحقیقی که در جامعه آمریکا بر روی تأثیر امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه بر روی مغز انسان انجام شده نشان می دهد میزان تأثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.
وی می افزاید: هر چقدر اشخاص به امواجی که از آنتهای «بی تی اس» تلفن همراه ساطع می شوند نزدیکتر باشند خطرناکتر می شود.به طور کلی قوی ترین امواج زمانی به بدن می رسد که فرد زیر آنتنهای «بی تی اس» قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله ۵ کیلومتری آنتنها دورتر شویم امواج قدرت خود را از دست خواهند داد.
آنتن‌های بی.تی .اس. تلفن همراه در کشور ما معمولاً روی دکل‌های 10 تا 30 متری و یا روی سقف آپارتمان‌ها نصب می‌شوند، گاهی نیز هر یک از سه آنتن ایستگاه بی .تی .اس در یک طرف یک ساختمان که هر کدام 120 درجه را بپوشاند، نصب می‌شود. اشعه اصلی آنتن معمولا 6 درجه عمودی را پوشانده و تلاش می‌شود که اشعه به فاصله هر چه دورتر ارسال شود تا مشترکین در فواصل دور نیز از سیگنال آن بهره‌مند شوند. سیگنال یک معمولاً در فاصله‌ای بین 50 تا 200 متر از بی.تی .اس به زمین می‌رسد.
این آنتن‌ها به‌دلیل مبادله امواج رادیویی و الکترومغناطیسی باعث تولید آلودگی‌ها و مضراتی برای انسان‌ها می‌شوند. تاثیر آنتن‌های بی. تی اس به قدرت آنها و میزان فاصله فرد با آن بستگی دارد، چرا که اگر فردی به‌طور دائم در مقابل تشعشعات یک دکل بی.تی . اس تلفن همراه قرار داشته باشد، حتما این امواج بر او اثرات منفی خواهد داشت.
دکتر محققی رییس مرکز تحقیقات سرطان نیز در مورد مضرات آنتنهای تلفن همراه می گوید: اصولاً آنتنهای تلفن همراه و دکلهای مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکلهای برق فشار قوی هر یک به نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی بر روی افراد دارند.
به عنوان نمونه در مورد دکلهای برق فشار قوی طیفهای مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدانهای مغناطیسی ایجاد می کنند و افرادی که در حوزه این میدانها قرار می گیرند تحت تأثیر آثار سوء این امواج واقع می شوند.
وی می افزاید: تمام این تشعشعات اگر در فاصله نزدیک بدن قرار گیرند قلب یا سیستم اعصاب مرکزی یا گوش و چشم را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث ایجاد اختلالاتی در این اعضا یا بروز بیماری هایی می شوند.

تلفن همراه هر چند با تاخیری ۱۰ ساله وارد کشورمان شد، اما در مقایسه با تکنولوژی های دیگر می توان این ادعا را داشت که استفاده از این دستگاه خیلی زود در میان افراد جا باز کرد.
طبق آخرین آمارها گفته می شود تعداد مشترکان تلفن همراه تنها در بخش اپراتور شرکت ارتباطات سیار به بیش از ۲۷میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که چند میلیون نفر کاربر دو اپراتور دیگر؛ یعنی تالیا و ایرانسل را نیز باید به این لیست ۲۷میلیون نفری اضافه کرد. در حال حاضر واگذاری خطوط تلفن همراه در کشور به دلیل تنوع اپراتورها، قیمت نسبتاً پایین و از همه مهم تر به روز عرضه شدن آن با اقبال بسیار خوبی از سوی مشترکان مواجه شده است.
به طوری که اکثریت به سمت خرید این وسیله ارتباطی جذب شده اند. در مجموع با مشاهده شرایط موجود می توان تاثیر مستقیم این افزایش مشترکان را در افزایش تعداد دکل های آنتن دهی تلفن همراه یا همان BTS در سطح شهر دید. در واقع ورود اپراتورهای جدید و افزایش حجم مشترکان آنها باعث شده است که این اپراتورها برای پوشش دهی بیشتر مناطق و برای جذب بیشتر کاربران تعداد دکل های BTS خود را در سطح کشور افزایش دهند.
براساس آخرین آماری که از سوی مسوولان مخابراتی کشور اعلام شده است تا اردیبهشت ماه سال ۸۷ تعداد آنتن های BTS به ۱۵هزار و ۳۱۰ ایستگاه رسیده است. روند رو به رشد این آنتن ها در سطح شهر نه تنها باعث از بین رفتن زیبایی شهر شده است، بلکه انبوهی از سوالات و نگرانی ها را نیز در مورد این آنتن ها برای کاربران به وجود آورده است. یکی از سوالاتی که بارها مطرح شده این است که آیا تشعشعات آنتن های پراکنده در سطح کشور برای شهروندان خطری دارد یا خیر؟ سوالی که تاکنون به طور شفاف به آن پاسخ داده نشده است. براساس گزارش های متعدد علمی بیان شده است که تاثیرات آنتن های BTS برای انسان و به خصوص کودکان بسیار خطرناک بوده و عوارضی همچون سرطان و سایر بیماری ها را برای آنها در پی خواهد داشت. در مورد عوارض احتمالی ناشی از تشعشعات آنتن های BTS هر یک از مسوولان و صاحب نظران نظرهای متفاوتی ابراز داشته اند.
در این خصوص یکی ازکارشناسان مخابرات می گوید؛ «آنتن های BTS به هیچ وجه ضرر و زیانی برای مردم ندارند؛ چرا که این آنتن ها معمولاً در بالای ساختمان ها و به گونه یی نصب می شوند که شدت امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنها در سطح زمین بسیار پایین تر از حد مجاز باشد تا هیچ گونه خطری را برای افراد به وجود نیاورد.»
به گفته این کارشناس در ساخت این آنتن ها استانداردهای لازم رعایت شده و معمولاً این آنتن ها در بالای ساختمان ها یا در مکان هایی نصب می شوند که شهروندان زیاد در آنجا تردد نداشته باشند. به اعتقاد وی آنچه بیشتر از آنتن های BTS روی بدن انسان تاثیر می گذارد، خود دستگاه های تلفن همراه است؛ چرا که به بدن انسان بسیار نزدیک بوده و امواج خطرناک آن روی بدن انسان تا حدودی به اثبات رسیده است، هرچند این تاثیرات بسته به فرد و مقاومت بدنش اثرات متفاوتی دارد. در مقابل چنین اظهارنظری اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چقدر هم میزان تشعشعات این ایستگاه ها اندک باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دائم در مقابل این تشعشعات می تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد. محمدرضا اکبری متخصص مغز و اعصاب در این ارتباط می گوید؛ «میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن های BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.»وی در ادامه می افزاید؛ «تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است. در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه امریکا روی تاثیرات این امواج الکترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته که نشان می دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.» این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می کند؛ «هر چقدر به امواجی که از آنتن های BTS تلفن همراه ساطع می شود مثل آنتن هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می گیرد نزدیک تر باشیم خطرناک تر خواهد بود.»
بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، شدت پرتوها در شرایط فعلی آنتن های BTS نصب شده در منازل مسکونی مجاور آنها بسیار کمتر از حد مجاز بر اساس استانداردهای موجود و بلامانع است. همچنین وزارت بهداشت هم با استناد به گزارش های سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده که قرار گرفتن ایستگاه های BTS خطری برای مردم ندارد؛ به شرط آنکه خروجی از BTS از شرایط موجود استاندارد، تجاوز نکرده و فاصله ایمنی ۳ تا ۵ متری اطراف آنها رعایت شوند. همان طور که ذکر شد هنوز جواب قطعی برای تاثیرات تشعشعات آنتن های BTS روی انسان وجود نداشته و دقیقاً کسی نتوانسته است این مساله را اثبات کند.
به اعتقاد اکثر کارشناسان مخابراتی، متاسفانه با خبررسانی غلطی که در کشور می شود، اکثر مردم این امواج ساطع شده از آنتن های BTS را با امواج رارادیواکتیو اشتباه گرفته و همیناطلاع رسانی غلط و عدم آگاهی مردم تاثیرات منفی روی افکار عمومی گذاشته است.

امروزه تقریبا بیشتر افراد به جای استفاده از یک خط تلفن همراه از دو و گاهی اوقات سه خط استفاده می‌کنند. البته می‌توان افزایش مشترکان تلفن همراه در کشور را با تعداد افزایش آنتن‌های بی‌تی‌اس نیز درنظر گرفت.
ورود اپراتورهای جدید و افزایش حجم مشترکان آنها، باعث شده است که این اپراتورها برای پوشش دهی بیشتر مناطق و برای جذب بیشتر کاربران تعداد آنتن‌های بی‌تی‌اس را در سطح کشور افزایش دهند. براساس آمار ارایه شده از سوی مخابرات در حال حاضر بیش از 14 هزار ایستگاه بی‌تی‌اس در کشور راه‌اندازی شده است.
روند رو به رشد این آنتن‌ها در سطح شهر، گرچه به نوعی آنتن‌دهی بهتر را به همراه دارد اما همیشه این دعدغه را برای بسیاری به همراه داشته است که آیا تشعشعات این آنتن‌‌ها برای شهروندان خطری به همراه دارد.
خطرناک یا بی‌خطر
در خصوص خطرناک بودن یا نبودن آنتن‌های بی‌تی‌اس نظرهای گوناگونی مطرح شده است. براساس گزارش‌های متعدد گفته شده تشعشع‌های آنتن‌های بی‌تی‌اس، برای افراد خصوصا کودکان بسیار خطرناک است و عوارضی را به همراه خواهد داشت. در این خصوص چندی پیش محمدجواد نظری‌مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت¬گو با سایت خانه ملت، با انتقاد از افزایش بی‌رویه آنتن‌های بی‌تی‌اس در کلانشهرها به ‌ویژه شهر تهران گفته بود که تضعیف سیستم دفاعی بدن٬ افزایش ناباروری مردان، ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون٬ اختلالات عصبی٬ چشم و سر درد٬ کم‌اشتهایی تنها گوشه‌ای از عوارض این امواج به‌شمار می‌آید.
نظری‌مهر با اعلام این که به‌علت نصب بی‌رویه آنتن‌های بی‌تی‌اس، نیمی از پرندگان از تهران مهاجرت کرده‌اند٬ تصریح کرده که به‌طور حتم این امواج بر تمام بخش‌های محیط‌ زیست و جامعه پیرامون تأثیرات منفی به جا می‌گذارد.
دلنواز فرودین، کارشناس سازمان انرژی اتمی: اغلب ساختمان‌های واقع در نزدیکی دکل، خارج از ناحیه تابش هستند. با فاصله گرفتن از دکل، ناحیه تابش وسیع‌تر می‌شود و ساختمان‌های بیشتری در معرض آن قرار می‌گیرند اما شدت تابش کاهش می‌یابد، چگالی توان تابشی آنتن‌های بی‌تی‌اس در اغلب نقاط از یکصدم یا یک ‌درصد حد مطابق با استاندارد ملی و راهنمای جهانی کمتر است.
در مقابل،گروهی نیز بر این باورند که آنتن‌های بی‌تی‌اس هیچ ضرری برای شهروندان به همراه ندارد. در همین خصوص یکی از مسئولین اپراتور دوم می‌گوید: تمامی اپراتورهای تلفن همراه و از جمله ایرانسل طبق پروانه دریافتی، تشعشعات منتشر شده از فرستنده‌های دکل‌های موبایل مربوط به خود را مورد ارزیابی دوره‌ای قرار می‌دهند و می‌توان اطمینان کامل داشت که میزان تشعشع رادیویی کلیه آنتن‌های بی‌تی‌اس ایرانسل بسیار کمتر از حد مجاز تعیین شده توسط مراجع قانونی و ذیصلاح ملی و بین‌الملی بوده و هیچ گونه ضرری بر روی سلامت افراد ندارد.
یکی از مسئولین همراه اول نیز در پاسخ به این سئوال که آیا آنتن‌های بی‌تی‌اس همراه اول از استاندارد لازم برخورد است می‌گوید: در کشور قانونی وجود دارد که بر مبنای آن سازمان انرژی اتمی تمام آنتن‌های بی‌تی‌اس را تست می‌کند و به اپراتور مجوز نصب آن آنتن‌ها را در شهر می‌دهد. البته گفتنی است غیر از دریافت مجوز اولیه، ما افراد ویژه‌ای داریم که در ارتباط مستقیم با سازمان انرژی اتمی هستند که این افراد روی این آنتن‌ها تست‌های دوره‌ای انجام می‌دهند. در واقع بحث فنی به عهده سازمان تنظیم مقررات و بحث تشعشعات آن به عهده سازمان انرژی اتمی است.
پرتوها در دست کنترل
همانطور که اشاره شد یکی از نهاد¬هایی که با توجه به افزایش نگرانی شهروندان در خصوص تاثیرات منفی امواج آنتن‌های بی‌تی‌اس دست به تحقیقات گوناگونی زده‌، سازمان انرژی اتمی است. به گفته مسئولان این سازمان، بررسی میزان تشعشعات یکی از وظایف همیشگی سازمان انرژش اتمی بوده است.
دلنواز فرودین، کارشناسان سازمان انرژی اتمی در خصوص این تحقیقات می¬ گوید: این سازمان همواره به صورت دوره‌ای و متناوب در حال اندازه‌گیری میزان پرتوها و تشعشعات در سطح شهر است، اما به دلیل حساسیت‌های اخیر ایجاد شده در بحث تشعشعات آنتن‌های بی‌تی‌اس‌، این سازمان، با یک برنامه زمان‌بندی شده 3 ساله، در تمام کشور اندازه‌گیری انجام داده است.
به گفته وی سازمان انرژی اتمی با در نظر گرفتن شرایط متفاوت نصب آنتن و دکل و در نقاطی با تراکم جمعیتی متفاوت، اقدام به سنجش میزان تابش این آنتن‌ها و مقایسه نتایج با حدود پرتوگیری مطابق با مقررات ملی و استانداردهای بین‌المللی کرده است که در این خصوص باید گفت اغلب ساختمان‌های واقع در نزدیکی دکل خارج از ناحیه تابش هستند. با فاصله گرفتن از دکل، ناحیه تابش وسیع‌تر می‌شود و ساختمان‌های بیشتری در معرض آن قرار می‌گیرند اما شدت میدان کاهش می‌یابد، چگالی توان تابشی آنتن‌های بی‌تی‌اس در اغلب نقاط از یکصدم یا یک ‌درصد حد مطابق با استاندارد ملی و راهنمای جهانی کمتر است.
فرودین یادآور می¬ شود که لازم است، اندازه‌گیری‌ها استمرار داشته‌ باشد و کلیه‌ نهادهای مسئول، براساس اطلاعات علمی واقعی و به دور از بزرگنمایی و همچنین با درنظرگرفتن ریسک‌ها و استانداردها اطلاع‌رسانی کنند. همچنین این نها‌‌دها از ارائه اطلاعات ضد ‌و نقیض خودداری کنند.
این کارشناس در پایان تصریح می¬کند که ما وجود خطر در زمینه تشعشعات غیر یون ساز را نفی نمی¬ کنیم، بلکه معتقدیم باید استانداردهای موردنیاز رعایت شود تا مردم در خطر نباشند. براین اساس نظارت بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه باید مستمر باشد. حتی با وجودی که دوسال پیش سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی مبنی بر مضر بودن آنتن¬‌های موبایل مشاهده نشده است اما نظارت‌ها قطع نشده و همچنان ادامه دارد و از این پس نیز ادامه خواهد داشت.
بسیاری از کارشناسان مخابراتی بر این عقیده هستند که بیشتر نگرانی مردم در خصوص تاثیرات آنتن‌های بی‌تی‌اس به اطلاع رسانی اشتباه برمی‌گردد و به بزرگنمایی که بعضی از کارشناسان انجام می‌دهند.
در همین زمینه صادق عباسی شاهکوه رئیس سابق امور بین‌الملل و مهندسی ارتباطات رگولاتوری می‌گوید: ممانعت مردم از نصب آنتن‌های بی‌تی‌اس به دلیل شایعاتی مبنی بر مضر بودن این آنتن‌ها بر سلامتی افراد، سبب شده است که اپراتورها در برخی نقاط مسکونی امکان نصب این دکل‌ها را نداشته باشند و این در حالی است که برای کاهش خطرات و مضرات احتمالی آنتن‌های بی‌تی‌اس، توصیه می‌شود تعداد این آنتن‌ها افزایش یابد؛ چرا که هر چه تعداد آنتن‌ها بیشتر باشد به نوعی از قدرت امواج منتشر شده کاسته شده و این امر منجر به کاهش خطرات احتمالی ناشی از انتشار امواج از سوی این آنتن‌ها می‌شود.






تأثیرات نصب آنتنهای تقویت کننده تلفن همراه بر سلامتی. .

مراحل پایانی نصب سایت بی تی اس ایرانسل در طرقبه در حال اجرا می باشد. با نصب و راه اندازی این سایت همشهریان عزیز شهر طرقبه می توانند از خدمات جالب و درخور توجه شرکت ایرانسل استفاده نمایند. اما جدای از مزایا و نکات مثبت اینگونه طرحها بررسی نکات منفی و اثرات زیانبار آن نیز واجب و ضروری می باشد. صحبت های متخصیین را که در همین رابطه تهیه شده است مطالعه نمایید. قطعا به نکات جالب و قابل توجهی برخورد می کنید.
چندی قبل دکتر علویان- معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- در مورد مضرات آنتنهای تقویت کننده تلفن همراه گفته بود؛ «آنتنهای تلفن همراه از نظر فیزیکی باید دارای فاصله افقی حداقل هشت متر باشند.»
وی با بیان اینکه گروهی از متخصصان تا حدود دو ماه آینده با کسب اطلاعات موجود در داخل و خارج کشور عوارض احتمالی آنتنهای تقویت کننده تلفن همراه را بررسی می کنند؛ قول داده نتیجه این بررسیها به صورت یک دستورالعمل برای مراکز بهداشتی، درمانی و دانشگاهی صادر شود.
طی دو دهه اخیر استفاده از تلفن همراه به سرعت رواج یافته و این در حالی است که بررسیهای انجام شده نشان می دهد استفاده درازمدت از تلفن همراه و یا قرار گرفتن در معرض امواج آنتنهای تقویت کننده اثرات مخرب زیادی بر روی انسان می گذارد.
نتایج تحقیقات دانشمندان فرانسوی نشان می دهد در واقع قرار گرفتن در معرض امواج تلفن همراه به دو گونه است: قرار گرفتن آگاهانه هنگامی که شخص با گوشی خود صحبت می کند و قرار گرفتن ناخواسته در معرض امواج تقویت کننده ها که در بالای ساختمانها، دکلهای برق و منبعهای آب قرار دارند.
این امواج بر افرادی که از تلفن همراه استفاده نمی کنند نیز تأثیر می گذارد. قطعاً این امواج بر روی کسانی که در حوالی این آنتها ساکن هستند، به ویژه بر روی کودکان، بیماران و یا افراد مسن که به آنان جمعیت حساس گفته می شود تأثیرگذار است و موجب ایجاد میگرن، اختلال حواس، استفراغ، خستگی و بی خوابی و یا حتی سرطان و تومور مغزی می شود.
در فرانسه استانداردهای خاصی برای امواج آنتنهای تقویتی در نظر گرفته شده است و از نصب این آنتها در نزدیکی مکانهای حساس مانند مدارس و بیمارستانها خودداری می کنند.

فرکانس امواج و زمان تأثیر موج دو عامل مهم
مهندس تاج فر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد امواج آنتنهای تقویت کننده تلفن همراه می گوید: میزان تأثیر امواج الکترومغناطیسی آنتنهای «بی تی اس» تلفن همراه با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.
تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تأثیر مخرب داشته و در همین ارتباط تحقیقی که در جامعه آمریکا بر روی تأثیر امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه بر روی مغز انسان انجام شده نشان می دهد میزان تأثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.
وی می افزاید: هر چقدر اشخاص به امواجی که از آنتهای «بی تی اس» تلفن همراه ساطع می شوند نزدیکتر باشند خطرناکتر می شود.به طور کلی قوی ترین امواج زمانی به بدن می رسد که فرد زیر آنتنهای «بی تی اس» قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله 5 کیلومتری آنتنها دورتر شویم امواج قدرت خود را از دست خواهند داد.
آنچه مسلم است اینکه هنوز جواب قطعی برای تأثیر تشعشعات این آنتنها بر روی انسان وجود نداشته و دقیقاً کسی نتوانسته ثابت کند این تشعشعات برای انسان مشکل زا هستند.

تأثیر در درازمدت
سرپرست روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار معتقد است اغلب کشورها از سیستم «جی اس ام» که پایه آنها بر روی دستگاههای فرستنده و گیرنده است، استفاده می کنند و طبق تحقیقات انجام شده این تجهیزات به ایجاد بیماری منجر نمی شوند.
ابوالفضلی افزوده است: ما برای نصب این تجهیزات در مناطق مسکونی از سازمان انرژی اتمی هم مجوز گرفته ایم و این تجهیزات یک صدم هم ضرر نداشته و عامل بیماری نیستند.
اما بنا به گفته دکتر سیدعلی علویان، معاون آموزش دانشکده مخابرات میزان تأثیر امواج الکترومغناطیسی آنتنهای «بی تی اس» تلفن همراه با توجه به شدت و مدت قرار گرفتن فرد در برابر آن، بیشتر می شود.
وی اظهار داشته است: آنتنهای «بی تی اس» مورد استفاده در شبکه تلفن همراه کم قدرت و در مقایسه با فرستنده های مخابراتی مانند رادار و یا سامانه های پرقدرت، از توان پایین تری برخوردار هستند.
توان «بی تی اس» ها به طور طبیعی در حد 20 یا 30 وات است که در ارتفاعات پایین تر قدرت آنها به جهت نیاز به پوشش کمتر کاهش می یابد.
وی با اشاره به این که بیشتر تشعشعات، موازی با سطح زمین و به گونه ای قرار می گیرند که ما در مقابل حداکثر قدرت آنها قرار نمی گیریم، تصریح کرده است: نتیجه تشعشعات مذکور با توان پایین مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند، مگر زمانی که فرستنده های «بی تی اس» مستقیماً بر لب پنجره قرار داشته باشند.
به گفته وی؛ اگر فرد زمان زیاد و در فاصله کمتر از 10 متر از آنتنهای روی دکل «بی تی اس» و در برابر امواج واقع شود، در درازمدت ممکن است تأثیرات و عوارضی روی مولکولهای بدن ایجاد کند.

استفاده از «بی تی اس» ها اجتناب ناپذیر است
دکتر رهبر استاد دانشگاه فنی نیز در مورد ماهیت امواج تشعشع آنتنهای یاد شده می گوید: این امواج همان امواج رادیویی (RF) است که نوعی از انرژی الکترومغناطیسی هستند، اما برخلاف اشعه ایکس و گاما قابلیت یونیزه کنندگی و ایجاد اثرات رادیواکتیوی در بدن را ندارند و به همین دلیل انرژی درونی آنها برای تخریب ژنتیکی کافی نیست.
وی می افزاید: فرکانسهای شبکه تلفن همراه بسیار نزدیک به فرکانس امواج رادیو، تلویزیون و ماهواره هستند، اما در بسیاری مناطق آنتنهای رادیو و تلویزیون سطوح RF بالاتری نسبت به ایستگاههای آنتن شبکه تلفن همراه تشعشع می کنند و جذب انرژی از سوی بدن در فرکانسهای فرستنده رادیو و تلویزیونی بیشتر از سیستمهای تلفن همراه است.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از سازمانهای ملی و بین المللی دستورالعملهایی برای تعیین سطح آستانه تشعشع بی خطر برای انسان تدوین کرده اند و محاسبات اپراتورهای مخابراتی برای طراحی سیستمها و شبکه ها با توجه به این اعداد و ارقام صورت می گیرد؛ می گوید: توجه به این نکته هم ضروری است که توان تشعشعی ایستگاههای آنتن تلفن همراه با افزایش فاصله از آنها، کاهش می یابد، همچنین میزان این اشعه در جهت عمومی بسیار باریک و در زیر آنتن بسیار کم است.
وی تأکید می کند: محاسبات انجام شده نشان می دهد انرژی RF تشعشعی از آنتنها شبکه مخابرات سیار، حدود صد برابر، کمتر از میزان مجاز استاندارد بین المللی است.
سطح اشعه RF گوشیهای تلفن همراه برای کاربران بسیار بیشتر از مقدار تشعشع آنتنهاست. در ضمن بیشتر انرژی خروجی روی قسمت خروجی از بدن متمرکز می شود، اما در نهایت این مقدار انرژی نیز بسیار کمتر از استانداردهای بین المللی است.
وی می گوید: تلفن همراه که فقط در ایران نیست در حال حاضر در تمام دنیا از این فناوری ارتباطی استفاده می کنند، نقاط کور هم همه جا وجود دارد و به هر حال استفاده از آنتنهای «بی تی اس» اجتناب ناپذیر است، اما در طراحیها سعی می کنند سلامت مردم به خطر نیفتد.
تئوریها حاکی از آن است که جریانهای پرفرکانس و میدانهای الکترومغناطیسی ممکن است بر سلامت افراد تأثیرگذار باشد، اما اینها تئوری است و هیچ مورد اثبات شده دقیقی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه آزمایشهای مختلفی در زمینه تأثیر این امواج بر سلامت انسان انجام شده و نتایج این آزمایشها گاهی از اختلال در خواب گرفته تا احتمال بروز سرطان را به این امواج نسبت می دهند، تأکید می کند: واقعیت این است که هنوز هیچ مدرک قاطعی در این زمینه به دست نیامده و این نکته ای بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه این تحقیقات بسیار پیچیده است، می افزاید: فرض اینکه فردی در پشت بام خانه اش یا نزدیک منزلش آنتن «بی تی اس» باشد و فرضاً این فرد سردردی هم داشته باشد یا مثلاً نازا باشد. بررسی این موارد به مؤلفه های متعددی بستگی دارد، اینکه شخص مشکل را از چه زمانی پیدا کرده و چند وقت است در این خانه زندگی کرده، بررسی تمام بیماریها زمینه ای ژنتیکی و در آخر هم تضمینی نیست که اگر فرد این شرایط محیطی را نداشت چنین مشکلی بروز نمی کرد.
وی از برنامه انجام تحقیقات تکمیلی در مورد آنتنهای تلفن همراه در ایران خبر می دهد و تأکید می کند: تاکنون طراحیهای مهندسی ما براساس استانداردهای بین المللی بوده، ولی ما هیچ بررسی علمی در زمینه احتمال مشکل زا بودن این آنتنها انجام نداده ایم، اما اکنون برنامه ای برای انجام آزمایشهای عملی داریم و امیدواریم در آینده بتوانیم نتایج این آزمایشها را در اختیار مردم قرار دهیم.
به گفته وی به نظر می رسد، تأثیر امواج (RF) بر سلامت انسان به این زودیها به نتیجه برسد، اما این نکته واضح است و آن این که خطر بالقوه گوشیهای تلفن همراه بسیار بیشتر از آنتنهاست پس حداقل باید نکات ایمنی را در استفاده از تلفن همراه رعایت کرد.

آنتنها را از کودکان دور کنید
دکتر محققی رییس مرکز تحقیقات سرطان نیز در مورد مضرات آنتنهای تلفن همراه می گوید: اصولاً آنتنهای تلفن همراه و دکلهای مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکلهای برق فشار قوی هر یک به نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی بر روی افراد دارند.
به عنوان نمونه در مورد دکلهای برق فشار قوی طیفهای مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدانهای مغناطیسی ایجاد می کنند و افرادی که در حوزه این میدانها قرار می گیرند تحت تأثیر آثار سوء این امواج واقع می شوند.
تأثیر این امواج بر روی کودکان می تواند باعث بروز برخی از انواع سرطانها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات و بیماریها در سیستمهای عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می شود و در مواردی نیز باعث ایجاد سرطان خون در این افراد شده است.
وی می افزاید: تمام این تشعشعات اگر در فاصله نزدیک بدن قرار گیرند قلب یا سیستم اعصاب مرکزی یا گوش و چشم را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث ایجاد اختلالاتی در این اعضا یا بروز بیماریهایی می شوند.
اغلب افراد تحت تأثیر این امواج قرار دارند که در مورد امواج پرفرکانس و حتی سایر امواج توصیه می کنیم این دکلها تا شعاعهای معینی دورتر از مناطق مسکونی نصب شوند و چنانچه این آنتنها یا دکلها در مناطق مسکونی نصب شده اند حتماً باید جابجا شوند، زیرا در زندگی طولانی مدت افراد بخصوص کودکان در مجاورت این دکلها بسیار خطرناک است

.
1. .
2. ديگر از زماني كه گوشي تلفن همراه يك كالاي لوكس و تجملي به حساب مي‌آمد و تنها افراد خاصي از آن استفاده مي‌كردند سال‌ها گذشته است.در حال حاضر به مدد رونق گرفتن بازار اين محصولات و ورود اپراتورهاي خصوصي در اين حوزه هر فرد مي‌تواند با كمترين هزينه صاحب سيم‌كارت و تلفن همراه شود.
استفاده تلفن همراه بسياري از مشكلات را برطرف كرده و به هر كاربري اين امكان را مي‌دهد كه با دورترين نقاط ممكن نيز ارتباط برقرار كند.
اما نكته مهم در اين ميان كه شايد از ديد بسياري مخفي مانده است، توجه به اين نكته است كه هر تكنولوژي در كنار مزاياي بي‌شمار خود داراي معايبي نيز هست. معايبي كه شايد روشن شدن آن باعث شود اكثريت مردم از خير استفاده از اين تكنولوژي‌هاي پركاربرد گذشته به همان روش‌هاي سنتي روي بياورند.
دكل‌هاي خطرناك
هرچند استفاده از تلفن‌همراه با تاخيري 10 سال وارد كشورمان شد، اما در مقايسه با تكنولوژي‌هاي ديگر مي‌توان اين ادعا را داشت كه استفاده از اين دستگاه خيلي زود در ميان افراد جا باز كرد.
طبق آخرين آمارها گفته مي‌شود تعداد مشتركان تلفن همراه تنها در بخش اپراتور شركت ارتباطات سيار به بيش از 27ميليون نفر رسيده است. اين در حالي است كه چند ميليون نفر كاربر دو اپراتور ديگر؛ يعني تاليا و ايرانسل را نيز بايد به اين ليست 27ميليون نفري اضافه كرد. در حال حاضر واگذاري خطوط تلفن همراه در كشور به دليل تنوع اپراتورها، قيمت نسبتا پايين و از همه‌مهمتر به روز عرضه شدن آن با اقبال بسيار خوبي از سوي مشتركان مواجه شده است.
به طوري كه اكثريت به سمت خريد اين وسيله ارتباطي جذب شده‌اند. در مجموع با مشاهده شرايط موجود مي‌توان تاثير مستقيم اين افزايش مشتركان را در افزايش تعداد دكل‌هاي آنتن‌دهي تلفن همراه يا همان BTS در سطح شهر ديد.
در واقع ورود اپراتورهاي جديد و افزايش حجم مشتركان آنها باعث شده است كه اين اپراتورها براي پوشش‌دهي بيشتر مناطق و براي جذب بيشتر كاربران تعداد دكل‌هاي BTS خود را در سطح كشور افزايش دهند.
براساس آخرين آماري كه از سوي مسوولان مخابراتي كشور اعلام شده است تا ارديبهشت‌ماه سال 87 تعداد آنتن‌هاي BTS به 15هزار و 310 ايستگاه رسيده است. روند رو به رشد اين آنتن‌ها در سطح شهر نه تنها باعث از بين رفتن زيبايي شهر شده است، بلكه انبوهي از سوالات و نگراني‌ها را نيز در مورد اين آنتن‌ها براي كاربران به وجود آورده است.
يكي از سوالاتي كه بارها مطرح شده اين است كه آيا تشعشعات آنتن‌هاي پراكنده در سطح كشور براي افراد رهگذر و شهروندان خطري دارد يا خير؟ سوالي كه تاكنون به طور شفاف به آن پاسخ داده نشده است. براساس گزارش‌هاي متعدد علمي بيان شده است كه تاثيرات آنتن‌هاي BTS براي انسان و به خصوص كودكان بسيار خطرناك بوده و عوارضي همچون سرطان و ساير بيماري‌ها را براي آنها در پي خواهد داشت. در مورد عوارض احتمالي ناشي از تشعشعات آنتن‌هاي BTS هر يك از مسوولان و صاحب‌نظران نظرهاي متفاوتي را ابراز داشته‌اند. در اين خصوص رمضان‌علي صادق‌زاده، رييس كميسيون مخابرات دور هفتم مجلس مي‌گويد: «آنتن‌هاي BTS به هيچ وجه ضرر و زياني براي مردم ندارند؛ چرا كه اين آنتن‌ها معمولا در بالاي ساختمان‌ها و به گونه‌اي نصب مي‌شوند كه شدت امواج الكترومغناطيسي ساطع شده از آنها در سطح زمين بسيار پايين‌تر از حد مجاز باشد تا هيچ‌گونه خطري را براي افراد به وجود نياورد.»
به گفته صادق‌زاده در ساخت اين آنتن‌ها استانداردهاي لازم رعايت شده و معمولا اين آنتن‌ها در بالاي ساختمان‌ها يا در مكان‌هايي نصب مي‌شوند كه شهروندان زياد در آنجا تردد نداشته باشند. به اعتقاد وي آنچه بيشتر از آنتن‌هاي BTS روي بدن انسان تاثير مي‌گذارد، خود دستگاه‌هاي تلفن همراه است؛ چرا كه به بدن انسان بسيار نزديك بوده و امواج خطرناك آن روي بدن انسان تا حدودي به اثبات رسيده است. هرچند كه اين تاثيرات بسته به فرد و مقاومت بدنش اثرات متفاوتي دارد.
در مقابل چنين اظهارنظري اكثر متخصصان مغز و اعصاب بر اين باورند كه هر چند ميزان تشعشعات اين ايستگاه‌ها اندك هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دايم در مقابل اين تشعشعات مي‌تواند تاثيرات بسيار منفي را بر بدن افراد بگذارد.
محمدرضا اكبري متخصص مغز و اعصاب در اين ارتباط مي‌گويد: «ميزان تاثير امواج الكترومغناطيسي آنتن‌هاي BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بيشتر مي‌شود.»
وي در ادامه مي‌افزايد: «تشعشعات الكترومغناطيسي هميشه بر سلامت انسان تاثير داشته است. در همين ارتباط تحقيقاتي در جامعه آمريكا روي تاثيرات اين امواج الكترومغناطيسي بر مغز انسان صورت گرفته كه نشان مي‌دهد ميزان تاثيرگذاري با توجه به شدت بيشتر فركانس و زمان زياد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بيشتر مي‌شود.»
اين متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان مي‌كند: «هر چقدر به امواجي كه از آنتن‌هاي BTS تلفن‌همراه ساطع مي‌شود مثل آنتن‌هايي كه در پشت بام يا حياط منزل قرار مي‌گيرد نزديك‌تر باشيم خطرناك‌تر خواهد بود.»
وي تصريح مي‌كند: «قوي‌ترين امواج زماني به بدن مي‌رسد كه فرد زير اين آنتن‌ها قرار داشته باشد. اما هر چه از فاصله 5 كيلومتري آنتن‌ها دورتر شويم امواج قدرت خود را از دست خواهند داد.»
وي نيز مثل سايرين به اين نكته اشاره مي‌كند كه هنوز پاسخ قطعي براي تاثيرات تشعشعات آنتن‌هاي BTS روي انسان وجود ندارد و واقعا كسي نتوانسته ثابت كند كه اين تشعشعات براي انسان مشكل‌زا يا غير مشكل‌زا است.
دكتر محققي رييس مركز تحقيقات سرطان نيز در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها مي‌گويد: «اصولا آنتن‌هاي تلفن‌همراه دكل‌هاي مخابراتي و همچنين امواج ناشي از دكل‌هاي برق فشار قوي هر يك به نوبه خود اثرگذاري خفيف تا شديدي را روي افراد دارند.»
وي درخصوص اثرگذاري تشعشعات ناشي از سيستم BTS آنتن‌هاي تلفن‌همراه مي‌گويد: «تمام اين تشعشعات اگر در فاصله نزديك بدن قرار گيرند، قلب يا سيستم اعصاب مركزي يا گوش و چشم را تحت تاثير قرار مي‌دهند و باعث ايجاد اختلالاتي در اين اعضا يا بروز بيماري‌هايي مي‌شوند.»
به عقيده رييس مركز تحقيقات سرطان در زندگي امروزي اكثر افراد تحت تاثير اين امواج قرار دارند كه در مورد امواج پرفركانس و حتي ساير امواج توصيه مي‌كنيم كه اين دكل‌ها تا شعاع معيني دور از مناطق مسكوني نصب شوند و چنانچه اين آنتن‌ها يا دكل‌ها در مناطق مسكوني نصب شده‌اند، حتما بايد جابه‌جا شوند؛ چون زندگي طولاني مدت افراد و خصوصا كودكان در مجاورت اين دكل‌ها بسيار خطرناك است.
در مقابل چنين اظهارنظرهايي دكتر علي فتوت، عضو هيات علمي دانشگاه برق صنعتي شريف و از جمله افرادي كه در اين حوزه تحقيقات گسترده‌اي را انجام داده است بر اين باور است كه به هيچ وجه آنتن‌هاي BTS حتي اگر در مجاورت خانه فردي هم نصب شده باشد، آسيبي به افراد آن خانه نمي‌زند.
وي مي‌گويد: «اگر يك آنتن BTS روي بام يا حتي حياط خانه‌اي نصب شده باشد كه اشعه ساطع شده از آن 200 وات باشد، مي‌توانيم تصور كنيم كه از اين 200 وات 20 وات آن به طرف خانه فرستاده مي‌شود كه از اين 20 وات 10درصد آن وارد خانه مي‌شود.»
در خوش‌بينانه‌ترين حالت از اين 10درصد يك درصد آن ممكن است به فرد و بقيه جذب وسايل ديگر خانه مثل تلويزيون، يخچال و … شود با اين شرايط مي‌توان گفت امواج اين آنتن‌ها به هيچ وجه خطري براي افراد ايجاد نمي‌كنند و حداقل آن اين است كه اين ضررها تاكنون از طرف هيچ سازماني ثابت نشده است.
بنابر اظهارات فتوت تمامي امواج و تشعشعات مربوط به آنها را نمي‌توان مضر دانست؛ چرا كه از همين امواج راديويي براي از بين بردن و سوزاندن ميليون‌ها سلول سرطاني استفاده مي‌شود.
به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه بيماري سرطان حدود 20 سال طول مي‌كشد تا مشخص شود حال آن كه 27 سال از ورود اين دستگاه به جهان مي‌گذرد و اگر قرار بود كسي از اين امواج سرطان بگيرد، خيلي قبل‌تر افرادي در آمريكا و كشورهاي ديگر بايد از اين دكل‌ها و امواج آن آسيب مي‌ديدند.
بام‌هاي در تسخير آنتن‌هاي BTS
يكي ديگر از مشكلاتي كه اين روزها بيش از پيش شهروندان را نگران كرده است، تسخير بام‌هاي آنها توسط آنتن‌هاي BTS اپراتورها است تا جايي كه در آخرين خبرها عنوان شده بود كه شركت ايرانسل براي توسعه شبكه خود با پرداخت پول‌هاي هنگفت به مالكان ساختمان‌ها و با زير پا گذاشتن حقوق اوليه شهروندان، پشت‌بام‌هاي شهر تهران را يكي پس از ديگري به تسخير خود در مي‌آورد و اقدامات خود را مستند به مجوزهايي مي‌كند كه از شهرداري دريافت كرده است.
هر چند مسوول شركت ايرانسل اين گفته‌ها را تكذيب كرد و اظهار مي‌دارد كه تمامي اين آنتن‌ها با آگاه كردن ساكنان از مضر نبودن آنتن‌ها و مجوز رسمي شهرداري كار گذاشته
مي‌شود. در حال حاضر در كشور ما سه اپراتور به طور جدي در حال واگذاري خطوط تلفن‌همراه به متقاضيان خود هستند و اين در حالي است كه هر اپراتور براي پوشش شبكه و آنتن‌دهي نياز به نصب دكل BTS در نقاط مختلف شهر دارد.
حسن رضوي، معاون فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار در مورد ايستگاه‌هاي آنتن‌دهي اين اپراتور مي‌گويد: «در حال حاضر آنتن‌‌هاي شركت ارتباطات سيار در سطح شهر تهران به بيش از 2هزار تا 2500 دكل مي‌رسد كه ما پيوسته در حال توسعه آن هم هستيم كه اين آنتن‌ها بسته به پستي و بلندي جغرافيايي، ميزان مشترك در منطقه، ظرفيت و … كار گذاشته مي‌شوند. همچنين تمامي مجوز نصب اين دكل‌ها هم از خود شهرداري گرفته مي‌شود.»
به اعتقاد رضوي نيز امواج حاصل از اين آنتن‌ها بدون ضرر بوده و هيچ زياني را به بدن انسان وارد نمي‌كند و حداقل تاكنون اين مضرات از طرف هيچ سازمان جهاني به اثبات نرسيده است. رضوي به استانداردهاي استفاده شده در ساخت اين آنتن‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «تمام تجهيزاتي كه ما در سطح شهر از آنها استفاده مي‌كنيم از استانداردهاي بين‌المللي برخوردار بوده و اكثر آن تجهيزاتي هستند كه از معتبرترين شركت‌هاي اروپايي مانند نوكيا، زيمنس و سوني‌اريكسون وارد مي‌كنيم.
رضوي همچنين در مورد صحبت‌هايي كه در حال حاضر در بين رسانه‌ها يا شهروندان مبني بر خطرناك‌بودن اين آنتن‌ها مي‌شود، نيز مي‌گويد: «هر فرد هر مساله‌اي را از زاويه ديد خودش درجامعه مطرح مي‌كند به عنوان مثال فردي عمليات بانك الكترونيكي را بد و غيركاربردي مي‌داند؛ اما فرد ديگري از اين عمليات به عنوان تسريع‌كننده كارهايش ياد مي‌كند.
همچنين زماني بود كه بيان مي‌شد كساني كه از مايكروفر در منزلشان استفاده مي‌كنند در خطر تشعشعات ساطع شده از آن هستند؛ اما هم‌اكنون مي‌بينيم كه خيلي از افراد از اين وسيله استفاده مي‌كنند و با هيچ مشكل خاصي روبه‌رو نيستند.»
شركت تاليا هم كه به عنوان يك اپراتور خصوصي در اين زمينه فعاليت مي‌كند، اعتقاد به بي‌خطر بودن آنتن‌هاي BTS دارد. يكي از كارشناسان اين شركت در مورد تجهيزات استفاده شده توسط اين اپراتور مي‌گويد: «شركت تاليا با مجوز از سازمان تنظيم مقررات و به نمايندگي از مخابرات در حدود 700 آنتن فعال را به تناسب با مشتركان و محيط، كار گذاشته است.»
وي در ادامه مي‌افزايد: «تمام آنتن‌هاي استفاده شده شركت تاليا هم مانند ساير اپراتورها،‌ وارداتي است و به همين دليل هم مي‌توانم بگويم از استانداردهاي بين‌المللي برخوردار است و در صورت بروز مشكل هم پشتيباني لازم از طرف اين شركت صورت مي‌گيرد».
اين كارشناس نيز مانند فعالان ديگر در اين حوزه مضرات آنتن‌هاي BTS را رد كرده و اظهار مي‌دارد كه اين آنتن‌ها قبل از ما در كشورهايي چون آلمان، سوئد و … استفاده مي‌شد و تاكنون هيچ مشكلي مبني بر خطرناك بودن اين آنتن‌ها از طرف اين كشورها گزارش داده نشده است.
بنابراين آنتن‌هاي استفاده شده در كشور ما هم از همان آنتن‌ها است و مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين آنتن‌ها بي‌خطر هستند؛ چرا كه آنها بيشتر از كشور ما به استانداردهاي بين‌المللي و سلامتي مردم‌شان اهميت
مي‌دهند.
اين كارشناس همچنين در مورد نحوه نظارت روي آنتن‌هاي BTS كشور هم مي‌گويد: «در حال حاضر كميته‌اي توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تشكيل شده است كه بر تمام ايستگاه‌ها و نحوه نگهداري از اين آنتن‌ها نظارت دقيق و كامل دارد و اگر متوجه مشكلاتي بشوند سريعا گزارش و از آن جلوگيري مي‌كنند.»
كاملا بي‌خطر
سازمان انرژي اتمي در سايت پارك پرديسان، مطالعاتي روي امواج در ارتفاع 1/5 متري برابر با قد متوسط يك انسان انجام داده كه نشان مي‌دهد امواج منتشره بسيار ضعيف
هستند.
همچنين امواج ارتفاع 3 متري با فاصله افقي 4 متر از آنتن، شدتي برابر نيم وات در مترمربع داشتند كه تقريبا يك‌صدم حد ميزان مجاز استانداردهاي بين‌المللي است. منظور از شدت حد مجاز، حدي است كه اگر توان از آن بيشتر شود، ضرررساني امواج الكترومغناطيسي پيش‌بيني شود.
بر اساس گزارش سازمان انرژي اتمي، شدت پرتوها در شرايط فعلي آنتن‌هاي BTS نصب شده در منازل مسكوني مجاور آنها بسيار كمتر از حد مجاز بر اساس استانداردهاي موجود و بلامانع است.
همچنين وزارت بهداشت هم با استناد به گزارش‌هاي سازمان‌ جهاني بهداشت عنوان كرده كه قرار گرفتن ايستگاه‌هاي BTS خطري براي مردم ندارد؛ به شرط آن كه خروجي از BTS از شرايط موجود استاندارد، تجاوز نكرده و فاصله ايمني 3 تا 5 متري اطراف آنها رعايت شوند.
همان طور كه ذكر شد هنوز جواب قطعي براي تاثيرات تشعشعات آنتن‌هاي BTS روي انسان وجود نداشته و دقيقا كسي نتوانسته است اين مساله را اثبات كند.
به اعتقاد اكثر كارشناسان مخابراتي، متاسفانه با خبررساني غلطي كه در كشور مي‌شود، اكثر مردم اين امواج ساطع شده از آنتن‌هاي BTS را با امواج راديواكتيو اشتباه گرفته و همين اطلاع‌رساني غلط و عدم آگاهي مردم تاثيرات منفي را روي افكار عمومي گذاشته است.
در حال حاضر و به گفته اين كارشناسان، مشكل موجود تشعشعات آنتن‌‌هاي BTS نيست، بلكه مشكل اصلي شبكه و زيرساخت‌هاي آن و به عبارتي كور بودن مناطق است؛ چراكه به عنوان نمونه گفته مي‌شود در حال حاضر بيش از 40 نقطه كور در تهران وجود دارد. نقاط كوري كه با اتصال آنتن‌هاي BTS برطرف مي‌شود؛ همان آنتن‌هايي كه مضر بودن آنها هنوز به اثبات نرسيده است.
با وجود چنين شرايطي انتخاب با مشتركان است كه با آغوش باز بام‌هاي خانه‌هاي خود را در اختيار اپراتورها قرار دهند تا بلكه با به جان خريدن مضرات احتمالي حداقل يك تماس راحت و بي‌دردسر داشته باشد يا اينكه تماس ناقص را به عوارض جسم و جان ترجيح دهند و از به‌كارگيري اين آنتن‌ها روي بام خانه‌ يا محيط نزديك منزل خود جلوگيري كنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کیومرث سمعی