خوش آمديد,
مهمان
|
|
مکانیزم فروش دیجتالی
دانشگاه جامع علمی کاربردی نام و خانوادگی:هدیه تزوال استاد:جناب آقای دانیالی بهار91-92 فروش دیجیتالی کالا فروشی است که در آن از تکنولوژی برای فروش کالا استفاده شود و وجه کالا به صورت غیر فیزیکی پرداخت می شود.تجارت الکترونیک اصلی ترین بخش فروش دیجیتالی کالا می باشد که باعث رونق فروش کالا بواسته فروش مجازی می شود. تاریخچه ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود ۲۰۰۰سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمینهای دور دست یابند. با این پیشرفت، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگر آغاز گشته و روشهای خلاقانه ای بصورتهای گوناگون به آن اضافه شد تا امروز که یکی از محبوبترین روشهای تجارت خرید اینترنتی در دنیای وب است. شما میتوانید در زمانهای پرت، در هر زمان و مکان حتی با لباس خواب میتوانید اینکار را بکنید. به معنای واقعی هر کسی میتواند صفحه اینترنتی خود را ساخته و کالاهای مورد نیازش را در آن ارایه دهد. البته تاریخچه تجارت الکترونیک با تاریخچه اختراعات قدیمی مثل کابل، مودم، الکترونیک، کامپیوتر و اینترنت پیوند خوردهاست. تجارت الکترونیک به شکل کنونی در سال ۱۹۹۱ محقق شد. از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجار وارد این دنیا شدهاند. در ابتدا تجارت الکترونیک به معنای فرایند انجام اعمال تراکنش الکترونیکی مورد نظر را انجام دادن بود.درواقع تجارت الکترونیک برای اسان سازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد. استفاده از این فناوری مانند Electronic Data Interchange (EDI)تبادل الکترونیکی اطلاعات وElectronic Funds TRANSFER (EFT) انتقال الکترونیکی سرمایه، که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفی شدهاند. و به شرکتها و سازمانها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد. و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی، میدهد. با رشد و پذیرش کارت اعتباری،(ATM) Automated teller machine ماشین تحویلدار خودکار و تلفن بانک در دهه ۱۹۸۰ باعث فرم گیری تجارت الکترونیک شد. نوع دیگر تجارت الکترونیک سیستم رزرواسیون هواپیمایی بوسیله Sabre در امریکا و Travicom در بریتانیا، ارایه شدهاست. از دهه ۱۹۹۰ به بعد تجارت الکترونیک شامل اضافاتی مثل enterprise resource planning system (ERP) سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه، data mining داده کاوی، data warehousing انبار داده شدهاست. در ۱۹۹۰، Tim Bermers-lee مرورگر وب جهان گسترده را اختراع کرد و شبکه ارتباطی اکادمیک را به سیستم ارتباطی هرروز و برای هر شخص در جهان وسیع دگرگون ساخت که اینترنت یا www خوانده میشود. سرمایه گذاری تجاری بروی اینترنت بخاطر کافی نبودن سرمایه گذاری کاملا محدود شده بود. اگر چه اینترنت محبوبیت جهانی گستردهای در حدود ۱۹۹۴ با استفاده از مرورگر وب Mosaic پیدا کرده بود. معرفی پروتکلهای امنیتی و DSL (اشتراک خط دیجیتال) که ارتباط مستمر را با اینترنت را اجازه میداد حدود ۵ سال طول کشید.. البته در سال ۲۰۰۰ بحران The dot-com bust باعث برشکستگی خیلی از شرکتهای تجاری بزرگ و نتایج ناگواری را بوجود اورد، باعث بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجارت الکترونیک کردند و تا انتهای سال ۲۰۰۰، خیلی از شرکتهای تجاری امریکایی و اروپایی سرویس هایشان را از طریق اینترنت ارایه دادند. از ان موقع مردم به کلمهای به عنوان تجارت الکترونیک با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با استفاده از پروتکلهای امنیتی و سرویسهای پرداخت الکترونیکی که در ان مشارکت کردند، اشنا شدند. واز این زمان رقابت شدید بین شرکتها و سازمانها شدت گرفتو با گذشت زمان هم اینرقابت تنگتر شدهاست. جالب این که تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفتهاست و در همین سال مدل تجارت الکترونیک B2B دارای در حدود ۷۰۰ میلیارد تراکنش بود. و در سال ۲۰۰۷ سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا ۳٫۴ % بودهاست که انرا در سال ۲۰۱۰، ۵٫۱ % اعلام نمودند که این امار رشد سریع این شیوه تجارت کردن را می رساند. سیر زمانی ۱۹۷۹: Michael Aldrich خرید آنلاین را اختراع کرد ۱۹۸۱: Thomson Holidays اولین خرید انلاین B2B را در بریتانیا ایجاد کرد. ۱۹۸۲: Minitel سیستم سراسر کشور را در فرانسه بوسیله France Telecom و برای سفارش گیری انلاین استفاده شدهاست. ۱۹۸۴: Gateshead اولین خرید انلاین B2C را بنام SIS/Tesco و خانم Snowball در ۷۲ اولین فروش خانگی انلاین را راه انداخت. ۱۹۸۵: Nissan فروش ماشین و سرمایه گذاری با بررسی اعتبار مشتری به صورت انلاین از نمایندگیهای فروش ۱۹۸۷: Swreg شروع به فراهم اوردن ومولفهای اشتراک افزار و نرم افزار به منظور فروش انلاین محصولاتشان از طریق مکانیسم حسابهای الکترونیکی بازرگانی. ۱۹۹۰: Tim Berners-Lee اولین مرورگر وب را نوشت، وب جهان گستر، استفاده از کامپیوترهای جدید ۱۹۹۴: راهبر وب گرد: Netscape در اکتبر با نام تجاری Mozilla ارایه شد. Pizza Hut در صففحه وب سفارش دادن انلاین را پیشنهاد داد. اولین بانک انلاین باز شد. تلاشها برای پیشنهاد تحویل گل و اشتراک مجله به صورت انلاین شروع شد. لوازم بزرگسالان مثل انجام دادن ماشین و دوچرخه به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت. Netscape 1.0 در اواخر ۱۹۹۴ با رمزگذاری SSL که تعاملات مطمئن را ایجاد میکرد، معرفی شد. ۱۹۹۵: Jeff Bezos، Amazon.com و اولین تجارتی ۲۴ ساعته رایگان را راه انداخت. ایستگاههای رادیوی اینترنتی رایگان، رادیو HK ورادیوهای شبکهای شروع به پخش کردند. Dell و Cisco به شدت از اینترنت برای تعاملات تجاری استفاده کردند. eBay توسط Pierre Omidyar برنامه نویس کامپیوتر به عنوان وب سایت حراج بنیانگذاری شد. ۱۹۹۸: توانایی خریداری و بارگذاری تمبر پستی الکترونیکی برای چاپ از اینترنت. گروه Alibaba ذر چین با خدمات B2B و C2C, B2C را با سیستم خود تاییدی تاسیس شد. ۱۹۹۹: Business.com به مبلغ ۷٫۵ میلیون دلار به شرکتهای الکترونیکی فروخته شد. که در سال ۱۹۹۷ به ۱۴۹٬۰۰۰ دلار خریداری شده بود. نرم افزار اشتراک گذاری فایل Napster راه اندازی شد. فروشگاههای ATG برای فروش اقلام زینتی خانه به صورت انلاین راه اندازی شد. ۲۰۰۰: The dot-com bust ۲۰۰۲: ایبی برای پیپال ۱٫۵ میلیون دلار بدست اورد. Niche شرکتهای خرده فروشی و فروشگاههای CSN و فروشگاهای شبکهای را با منظور فروش محصولات از طریق ناحیههای هدف مختلف نسبت به یک درگاه متمرکز. ۲۰۰۳: Amazon.com اولین سود سالیانه خود را اعلان کرد. ۲۰۰۷: Business.com بوسیله R.H. Donnelley با ۳۴۵ میلیون دلار خریداری شد. ۲۰۰۹: Zappos.com توسط Amazon.com با قیمت ۹۲۸ میلیون دلار خریداری شد. تقارب خرده فروشان و خرید اپراتورهای فروش وبسایتهای خصوصی RueLaLa.com بوسیله GSI Commerce به قیمت ۱۷۰ میلیون دلار بعلاوه سود فروش از تا سال ۲۰۱۲. ۲۰۱۰: Groupon گزارش داد پیشنهاد ۶ میلیار دلاری گوگل را رد کردهاست. در عوض این گروه طرح خرید وب سایتهای IPO را تا اواسط ۲۰۱۱ دارد. ۲۰۱۱: پروژه تجارت الکترونیک امریکا و خرده فروشی انلاین به ۱۹۷ میلیارد دلار رسیدهاست که نسبت به ۲۰۱۰ افزایش ۱۲ درصدی داشتهاست. Quidsi.com, parent company of Diapers.comتوسط Amazon.com به قیمت ۵۰۰ میلیون بعلاوه ۴۵ میلیون بدهکاری و تعهدات دیگر خریداری شد. چکیده تجارت الکترونیکی را میتوان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشتهاست و پیشبینی میشود بیش از این نیز رشد کند. تجارت الکترونیکی به هرگونه معاملهای گفته میشود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا ویا خدمات منتهی میشود. تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبههای فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت بردار ی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابهجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر میگیرد. البته مفهوم گستردهتر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک میباشد. جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر میگذرد، این فعالیت رشد بی سابقهای را در کشورهای پیشرفته داشتهاست و پیش بینی میشود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعه یابد. بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادی نیز پیش بینی شدهاست که گستره این فعالیت تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۵۴ الی ۷۱ درصد رشد خواهد کرد که نشان دهنده شتاب دار بودن حرکت آن است. در ایران تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیهاست. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد. اما بهنظر میرسد با وجود برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شدهاست که اطمینان لازم وجود نداشته باشد. انواع تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک را میتوان از حیث تراکنشها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از: • ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاهها هستند. • ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C): به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد. • ارتباط مصرف کنندهها و شرکتها (C2B): در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراوردهها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند. • ارتباط مصرفکننده با مصرفکننده (C2C): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرفکنندگان است. • ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب میشوند. • ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم میباشد که شامل بنگاههای اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد. این الگو یکی از مولفههای دولت الکترونیک میباشد. • ارتباط بین دولتها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینههایی شبیه واردات و صادرات میباشد. یک نوع دیگر از فروش دیجیتالی کالا می تواند فروش از طریق دستگاه پوز باشد. آيا ميدانيد POS يا دستگاه كارت خوان چه كاري انجام مي دهد؟ دستگاه كارت خوان (POS) یا پایانه فروش دستگاهی است که به شما امکان می دهد تنها و تنها با استفاده از کارت بانکي خود بتوانید وجه مورد نیاز خرید کالا و خدمات را به فروشنده پرداخت کنید . پایانه فروش همچنین به شما امکان اخذ موجودی حساب شما را نیز می دهد . استفاده از کارت در پایانه های فروش بسيار ساده است . کافیست پس از درج مبلغ خرید توسط فروشنده ٬مشاهده و تایید آن روی نمایشگر دستگاه ٬کارت خود را در شیار دستگاه کشیده ٬ رمز عبور را شخصا در آن وارد کرد و دگمه تایید را فشار دهید . کل مراحل در چند ثانیه انجام شده و دستگاه دو رسید برداشت از حساب برای فروشنده و دارنده کارت چاپ می کند تا از صحت مبلغ پرداخت مطمئن شوید . رسید دستگاه نشان دهنده کلیه جزئیات پرداخت شما بوده و می تواند در رسیدگی آتی مورد استفاده قرار گیرد . چگونه وجه خريد را با استفاده از كارت بپردازيم؟ - كارت خود را از شيار دستگاه عبور دهيد. - فروشنده مبلغ قابل رداخت را درج ميكند. - مبلغ را روي صفحه كنترل كنبد، در صورت مواقت رمز خود را وارد كنيد و دگمه سبز را فشار دهيد. - دستگاه دو رسيد براي فروشنده ( رسيد اول) و شما (رسيد دوم ) صادر ميكند. - رسيد فروشنه را امضاء كرده و رسيد خودتان را براي مراجعات بعدي ( نظير برگشت كالا) نزد خود نگهداريد. چگونه با كارت خوان از موجودي حساب مطلع شويم؟ شايد بخواهيد از ميزان موجود حسابتان مطع شويد. گرچه براي اين كار ميتوانيد از خود پرداز ها استفاده كنيد اما در همان محل خريد هم امكان اخذ موجودي برايتان فراهم است: 1- به متصدي اعلام كنيد كه ميخواهيد حساتان را كنترل كنيد. 2- متصدي كارت را در دستگاه كشيده و از شما ميخواهد رمز كارت را شخصاً وارد كنيد. 3- پس از آنكه رمز خود را شخصاً در دستگاه وارد كرديد دگمه سبز را فشار دهيد. 4- دستگاه با مركز ارتباط برقرار ميكند و پس از چند ثانيه موجودي حساب شمارا چاپ ميكند. چگونه با كارت خوان از وجه كالاي برگشت داده شده را باز پس بگيريم؟ خريد با كارت بانكي تفاوتي با خريد با اسكناس ندارد. شما ميتوانيد در صورت عودت كالا وجه پرداخت شده را پس بگيريد.براي اين كار بايد رسيد خريد را كه به هنگام خريد برايتان صادر شده در اختيار داشته باشيد. به متصدي اعلام كنيد كه قصد برگشت كالا را از طريق كارت و رسيد داريد. رسيد خريد را به همراه كارت در اختيار فروشنه قرار دهيد. متصدي كليه امور مربوط به برگشت كالا را انجام ميدهد . پس از انجام اين مراحل رسيد برگشت كالا در دو نسخه مشتري و فروشنده صادر ميشود. در برگشت كالا احتياجي به وارد كردن رمز نيست. رسيدها را كنترل نمده و در صورت تاييد، رسيد فروشنه را امضاء كرده و به و تحويل دهيد. ميدانيد استفاده از كارت در هنگام خريد چه فوايدي براي شما دارد؟ دارندگان کارت بانکی می توانند به وسیله کارت خود مبلغ کالاهای خریداری شده و یا خدمات مورد استفاده خود را مستقیما و بدون نیاز به وجه نقد یا چک پرداخت کنند . گرچه تا چندی پیش استفاده از کارت برای خرید محدود بود ٬ اما با برنامه ریزی های وسیع و دامنه دار شبکه بانکی در حال حاضر این امکان در بیش از هفتاد هزار فروشگاه و مرکز خدماتی ( نظیر بیمارستان ها و مراکز درمانی ) وجود داشته و تا یک سال آینده اکثریت این مراکز به امکانات پذیرش کارت مجهز می گردند . مطمئن باشید با همان کارتی که از خودپرداز استفاده می کنید ٬ می توانید مستقیما و بدون نیاز به وجه نقد خرید کنید و از حمل مقادیر زیاد اسکناس با همراه داشتن چک های مسافرتی با مبالغ درشت آسوده شوید . مزاياي استفاده از كارت براي دارندگان كارت: 1- نياز به حمل اسكناس نيست و همينطور نياز به گرفتن پول از خود پرداز. 2- براي پرداخت وجه در فروشگاهها، خرده فروشي ها، بيمارستانها، مطب پزشكان، داروخانه ها، هتل ها، رستوران هاي، و .... داراي POS ميتوانيد بجاي پرداخت با اسكناس از كارت استفاده كنيد. 3- كارت بانكي در اكثر كشورها براي خريد استفاده ميشود. خودپردازها براي مقادير اندك هستند. 4- از همان كارتي كه در خودپرداز استفاده ميكنيد ميتواند در POS استفاده كنيد. 5- كارت يك بانك در تمامي كارت خوان ها (همه بانكها) قابل استفاده است. 6- استفاده از كارت در كارت خوان ها هيچ هزينه اي براي دارنده كارت ندارد. 7- در پايانه فروش (POS) ميتوانيد مانده حساب خود را نيز كنترل نماييد. 8- خطرات همراه داشتن اسكناس وجود ندارد. 9- اسكناس يكي از عوامل انتقال آلودگيها و بيماريهاست. كارت فقط مخصوص شماست. نكات ايمني براي دارندگان كارت: 1- نگران نباشيد! در صورت مفقود شدن كارت، يابنده قادر به استفاده ار آن نيست اما موضوع بايد سريعا به بانك اعلام شود. 2- رمز استفاده از كارت را در اختيار ديگران قرار ندهيد. سعي كنيد رمز را بعد از مدت عوض كنيد. رمز را به صورت شفاهي به فروشنده اعلام نكنيد. 3- وارد كردن رمز حتما بايد توسط دارنده كارت انجام شود. 4- حتما از فروشنده رسيد مربوط به خود را دريافت كنيد. مزاياي استفاده از پايانه فروش ( كارت خوان) براي فروشندگان: 1- دريافت و شمارش اسكناس وجود ندارد. 2- مشكل پول خرد براي برگشت مابقي وجود ندارد. 3- هزينه حمل و نقل پول در پايان ساعت كاري و انتقال اسكناس به بانك وجود ندارد. 4- پول حداكثر ظرف دو روز كاري به حساب بانكي شما واريز ميشود. 5- اسكناس يكي از عوامل انتقال آلودگي ها و بيماري هاست. 6- پاسخگو و پذيرنده مشترياني كه خواهان پرداخت بوسيله كارت هستند مي باشيد. در حال حاضر حدود 14.000.000 دارنده كارت وجود دارد. 7- خطر ريسك و پذيرش چك هاي مسروقه و تقلبي وجود ندارد. 8- رسيدفروش بصورت خودكار صادر ميشود. مشخصات مشتري (امضاء) ثبت ميشود. 9- دستگاه به ازاي هر خريد و پرداخت وجه يك رسيد براي فروشگاه صادر ميكد. اين رسيد حاو اطلاعاتي در خصوص تاريخ، مبلغ، پرداخت كننده و سريال تراكنش است. رسيدرا حتماً تا حول اطمينان از واريز وجه يه حساب نزد خود نگه داريد. اين رسيد در مراجعات آتي و همچنين به هنگامبرگشت كالا مورد استفاده قرار ميگيرد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|