یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاکسیرانی

تاکسیرانی 10 سال 11 ماه ago #7224

دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می کاست،کالسکه ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند. ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش " اتومبیل" متولد شد.
اين‌ مَركب‌ در ابتداي‌ سال‌هاي‌ ساخت،‌ تنها وسيله‌اي‌ تجملي‌ و براي‌گردش‌هاي‌ آخر هفته‌ ثروتمندان‌ به‌ كار مي‌رفت ‌و تعدادش‌ انگشت‌ شمار بود. مردم‌ کم کم به‌ اين‌ وسيله‌ دل‌ بسته و رفته ‌رفته‌ اتومبيل‌ بخشي‌ از زندگي‌ روزمره ‌اجتماعي‌ و اقتصادي‌ گردید.
روزي از روزها (سال 1306) خودرویی ساخت آمريكا به نام " Bed Ford " یا اصطلاحاً "ب ب فورد" به عنوان اتومبیل کرایه ای که شهروندان تهرانی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جابجا می نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام تاکسی که واژه ای فرانسوی است نهاده شد.
پس از آن اتومبيل‌هایي نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستين، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن و ... وارد بازار حمل و نقل مسافر شهري گردیدند.
رشد سريع شهر و افزايش ناگهاني تعداد اتومبيل‌ها، كنترل خيابانها را مشكل كرد و براي شهرداري و نظميه كاملا مشخص بود كه هدايت اتومبيل‌ها جهت رفت وآمد در شهر را بايد به مأموران خاصي بسپارد.
این ناوگان، بعد از پشت سر نهادن دورانی سخت، پر مخاطره و غیر متمرکز، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در تاریخ 28/3/1359 با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت نمود.
آئین نامه اجرایی قانون مذکور در تاریخ 10/8/1374 توسط هیئت وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را به سازمانهای مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول نماید.
لذا کلیه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل: دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه شناس و برخورد با رانندگان متخلف و .... به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران واگذار گردید.
اینگونه بود که سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به عنوان تنها متولی امور تاکسیرانان، با مدیر عاملی جناب آقای عباس کریمی آغاز به کار و پس از آن آقایان حسین حاجی عبدالوهاب(بنکدار)، محمد رضا قاضی حسام، داود تاجران، رضا پسندیده، سید جمال هاشمی عربی، امیر محمود دهلوی، مهندس حسین تیموری کرمانی و هم اکنون نیز آقای مهندس پیمان سنندجی به عنوان مدیر عامل در خدمت رانندگان تاکسی می باشند.
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در بزرگراه محمد علی جناح، بعد از خیابان شهید گلاب، نرسیده به فلکه دوم صادقیه، کوچه پرویز ، پلاک 18 بنا گردیده که شامل معاونت نظارت و امور مناطق، معاونت فنی و بهره برداری و معاونت مالی اداری می باشد و امر خدمات رساني به رانندگان نيز با تعداد 281 نفر پرسنل در حال انجام است.
در حال حاضر ناوگان تاكسيراني شهر تهران حدود 20 درصد از سفرهاي حمل و نقل درون شهري را در 22 منطقه تاكسيراني انجام مي دهد كه با توجه به امكانات موجود رقم قابل توجهی است.

مدیران عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از ابتدا تا امروز
اولین مدیر عامل آقای عباس کریمی
دومین مدیر عامل آقای حسین حاجی عبدالوهاب(بنکدار)
سومین مدیر عامل آقای محمد رضا قاضی حسام
چهارمین مدیر عامل آقای داود تاجران
پنجمین مدیر عامل آقای رضا پسندیده
ششمین مدیر عامل آقای سید جمال هاشمی عربی
هفتمین مدیر عامل آقای امیر محمود دهلوی
هشتمین مدیر عامل آقای حسین تیموری کرمانی
نهمین مدیر عامل آقای مهندس پیمان سنندجی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.