یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه در جامعه شناسی هنری

خلاصه در جامعه شناسی هنری 8 سال 4 ماه ago #118303

تعريف جامعه شناسي هنر: يكي از شاخه هاي علوم اجتماعي است. و از دو ركن هنر تشكيل شده و به بررسي چگونگي كنشي متقابل گروه ها جهت پديد آمدن هنر مي پردازد و اينكه چگونه در يك جامعه هنر را به كار مي برنند هنر در زندگي افراد چه نقشي و جايگاهي دارد.
مفهوم عبارتند از: ويژگي هايي بنيادي و صفاتي كه بر پديده يا عنصر يا فرد انتقال داده مي شود.
فوايد خواندن و نقد جامعه شناسي اند آثار هنري :
1- توليد لذت بيشتر در خوانده يا مخاطب
2- ايجاد قدرت بهره برداري اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي بيشتر از آثار هنري
3- آشكار كردن كاركردهاي گوناگون هنري
جواب 1- وقتي مطلبي را مي خوانيم بر اثر نياز است وقتي كه انگيزه داشته باشيم به دنبال آن رفته و نتيجه اش را پيدا مي كنيم .
جواب 2- يعني وقتي چيز يا مطلبي مي خوانيم امكان دارد از هرچهت روي انسان اثر مي گذارد چه اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي و فرهنگي است پس هر چه بيشتر بخوانيم تاثيرات بيشتري روي انسان داشته باشد .
جواب 3- وقتي انسان مطالعه بيشتر داشته باشيم با كاركردهاي گوناگون هنري بيشتري آشنا بشويم .
تعريف مخاطب فعال و منفعل هنر:
مخاطب فعال لذت بيشتري از هنر مي برد تا مخاطب منفعل چون مخاطب منفعل قادر به رمزگشايي و برخورد انتقادي با متن هاي هنري نيست .
نقد هنري چيست ؟ هر نوع ارزيابي، بحث و تفسير هنر و آثار هنري مي باشد .
زمان پيدايش نقد هنري : از بدو پيدايش هنر چون انسان ها براي فهم آثار هنري و برقراري ارتباط با آن نيازمند بررسي ٍآثار بوده است . و به قضاوت پرداخته نقد هنري نيز بوجود آمده است .
شيوه هاي بررسي هنر يا اشكال نقد هنري: 1- زيبا شناختي 2- روانكاوانه 3- تاريخي 4-فلسفي 5- جامعه شناسي
جواب سوال اول : در ادبيات وهنر مي توانيم نقد فني يا نقد ذوقي داشته باشيم
منظور از نقد ذوقي وفني : بررسي اثر ادبي وهنر از منظر صنايع ادبي و سبك و تكنيك هاي فني هنري بكار رفته درتوليد يك اثر است .
هدف نقدفني و ذوقي چيست ؟ ارزيابي يك اثر ازنظر ميزان بكار بردن و رعايت اصول اسلوب(راه وروش) معياريهاي هنري نوآوري و خلاقيت است
انواع نقد زيبا شناسانه:
1- تخصصي 2- عمومي
سطح تخصصي: هنگامي كه منتقدان و هنر شناسان و متخصص نقد هنري و ارزيابي آثار هنري مي پردازد . هدف آن سنجش ميزان موفقيت هنرمند و اثر هنري در تأمين معيارهاي زيبا شناختي مورد تأييد اجتماعي هنري و منتقدان هنر و نوآوري اثراست.
سطح عمومي: ارزيابي ها و شناخت هاي زيبا شناسانه ي عام مردم از آثار هنري
نقد روانكاوانه :
1- اثر هنري مانند يك پديده رواني است
2- اثر هنري يا پديده رواني را تا چه اندازه مي توان از طريق خصوصيات ذهني، شخصيتي، تربيتي، عاطفي و ويژگيهاي زيستي خلق كننده ي اثر هنري و مخاطب هنري درك كرد و شناخت .
3- از اين ديدگاه هنر برخواسته از ويژگي هاي دروني انسان است .
4- انسان در هنگام خلق اثر هنري الهام مي گيرد كه منبع بيروني يا دروني دارد .
منبع بيروني: انسان مي تواند از محيط و طبيعت و ديگران عناصري را تحت عنوان الهام دريافت كند.
منبع دروني: هنرازجنس تخيل است بنابراين با ابعاد رواني سروكار دارد در فرايند الهام سازوكارهايي دروني اتفاق مي افتد.
مباحثي كه درحوزه نقد روانكاوانه مطرح هستند:
1- شناخت و سازوكار يا طرز عمل تخيل آدمي در حوزه هنر
2- ميزان بازتاب تخيل آدمي و بازنمايي آن در آثار هنري
3- تاثير ويژگي هاي روانكاوانه ذهن هنرمند بر اثر هنري
نقد تاريخي: همه هنرها و آثار هنري در يك زمينه و بستر اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، شكل مي گيرد. پس مي توانيم 1- نقد وشناخت تاريخي از يك اثر هنري داشته باشيم چون مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي و غيره دگرگون مي شوند پس سبك ها ومحتواي آثار هنري هم دستخوش تغيير مي شوند . منظور از زمينه و بستر تاريخي اتفاقات اجتماعي سياسي وفرهنگي و غيره است كه در تاريخ معيني روي داده است . مي توان گفت يك اتفاق تاريخي رخ داده و يك هنر پديد آمده است .
نقد فلسفي ازهنر: فلسفه، كلي ترين ادراك ما ازهستي و وجود است فلسفه تلاش است براي ادارك مفهوم عالم مثلاً عالم چيست ؟ ما در اين عالم چه كسي هستيم ؟ ما وعالم هستي چه نسبتي داريم ؟ زمان ومكان چه هستند ؟ تلاش براي فهم چستي هنر از مباحث مهم در نگاه هاي فلسفي به هنراست .
نگاه جامعه شناسي يا علوم اجتماعي به هنر:يعني نگاه كردن به هنر از نظر علوم اجتماعي كه شامل جامعه شناسي ، اقتصاد، روانشناسي، حقوق مطالعات فرهنگي، وغيره مي شود .
تعريف دكترين : مجموعه اي از سيستم هاي فكري كه مبتني بر اصول معيني مي باشند در واقع يعني نظريه هاي علمي فلسفي، اقتصادي ، و به معناي فكر و انديشه مكتب و نظريه نيز آمده است .
ترمينولوژي : ( يعني واژه شناسي) : يعني دانش واژه ها واصطلاحات به عبارتي يعني اصطلاح شناسي
جزم انديشي يا تعصب چست ؟
انديشه اي تفكر با علم كم انديشه اي محدود تفكري با علم كم كه در دنيا و يك ساده و بدون پيچيدگي مي بيند. دو افراد جزم انديشي را مي توان عوام مردم دانست . مي پندارند فقط آنان درست مي گويند و فقط آنان درست فكر مي كنند .
تعريف جامعه شناسي هنر:
شاخه اي از علم جامعه شناسي است كه كاركرد اجتماعي هنر و رابطه اي ميان جامعه و هنر را بررسي مي كند با توجه به اين تعريف مي توانيم به سوال هايي در مورد جامعه شناسي هنر پاسخ دهيد . مثلاً هنر چگونه بر ارزش ها، اعتقادات ، آموزش و پرورش شيوه زندگي و غيره موثر است .
بررسي هاي جامعه شناسي درباره چاپ و نشر و توزيع آثار ادبي :
1- وضعيت كتاب : تعداد نمادين چاپ شده نوع كتاب هاي منتشر شده ، تيراژ، كيفيت چاپ، قيمت كتاب ، عوامل مؤثر بر اقتصاد نشر، سازمان هاي انتشاراتي ، تعداد كتاب تجليل شده ، مورد بررسي قرار مي گيرد .
2- وضعيت خواندگان كتاب : چه گروه هايي مصرف كنندهْ اين كتاب هستند چه گروه هايي به چه آثاري علاقه دارند .
3- مقايسه تحولات رويداد : در زمينه هاي كتاب خواني در زمان ها و كشورهاي مختلف
4- وضعيت نويسندگان : جايگاه اجتماعي نويسندگان وضعيت شغلي و درآمد آن ها نسبت زنان و مردان در تأليف و ترجمه آثار ، سن ، قوميت ، نژاد ، نژاد نويسندگان .

1- هدف از بررسي هاي مربوط به تحليل محتواي فرهنگي آثار ادبي چست؟
استخراج، طبقه بندي وتوصيف پيام و مفاهيم اجتماعي اجتماعي ، سياسي، فرهنگي و تاريخي كه آثار را به مخاطبات انتقال مي دهد . آثارادبي نوعي رسانه ارتباط جمعي هستند كه پيام هاي خاصي را از نويسندگان به خوانندگان منتقل مي كند.
2- بررسي هاي جامعه شناسي آفرينش ادبي چيست ؟
پيچيده ترين مباحث جامعه شناسي هنر و ادبيات مربوط به اين حوزه است بررسي و پيوند مباحث فلسفي واعتقادي در اين تحقيقات انجام مي شود، موضوعات موردتوجه محققان آفرينش ادبي وهنري به شرح زير مي باشد، منشأ و پيدايش هنر، پيوند، هنر و گروه ها و طبقات اجتماعي
3- تقليد از نظر طبيعت چيست ؟
هنر زيبايي خود را به وسيله تقليد از زيباي طبيعت بدست آورده است . طبيعت تصويري از كمال مي‏باشد و هنر تقليد از كمال است . تقليد درهنر با مفاهيم واقع نمايي طبيعت گرايانه درنقاشي ارتباط دارد واقع نمايي طبيعي يعني نقاشي طوري ديده شود كه هدف از ايجاد آنها كپي برداري از واقعيت يا توليد همسانيها بين تصاوير و اشياء با طبيعت است.
4- تعريف كمونيسم چيست ؟
جامعه بي طبقه با مالكيت همگاني مردم بر وسايل توليد براي تكامل اجتماعي همه اعضاي جامعه كمونيسم از كلمه كامنز(commans) به معناي اشتراك گرفته شده است .
5- ليبراليسم چيست؟
مبتني بر اصل آزاد انديشي نگرشي به زندگي و مسائل آن است كه تأكيدش بر ارزش هايي آزادي براي افراد اقليت ها و ملتها است اصل اساسي در ليبرال خوش بيني به ذات انسان است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه در جامعه شناسی هنری 8 سال 3 ماه ago #118341

سلام و متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی