شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگها 10 سال 6 ماه ago #38440

برخی از روانشناسان عقيده دارند رنگی که برگزيده و دلخواه کسی است می تواند گویاخصوصیات ی اخلاقی و روانشناسی او باشدرنگهایی که پیرامون ما را در دنیای هنر فرا گرفته اند و بطور روزمره با آنها سر و کار داریم، نه تنها قابلیت انتقال پیام و احساسات و عواطف هنرمند را دارا می باشند، بلکه دارای انرژی درمانی نیز هستند و تقریبا تمامی کسانی که به نوعی با رنگ سر و کار دارند، از تاثیرات آن کموبیشباخبرند

در گذشته های دور در مصر قدیم، همچنین در هند و بعلبک، چین، یونان از دانشی بنام رنگ درمانی به خوبی استفاده می شده است : آنها به خواص درمانی رنگها پی برده بودند و عقیده داشتند که انسان از نور خورشید انرژی حیات می گیرد و هرگاه یکی از این رنگهای رنگین کمان خورشیدی در بدن کم شود، بدن از حالت تعادل خارج می گردد و دچار بیماری می شود. آنها از روشهای درمانی متفاوتی مثل : تاباندن نورهای رنگی بر نخاع، پوشیدن لباسهای رنگی مناسب با بیماری، خوردن سنگهای رنگی یا همراه داشتن آنها، نوشیدن مایعات رنگی و ... استفاده می کردند. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای توسعه یافته جهان تحقیق و پژوهش را بر همین اساس شروع کردند و به نتایج جالبی رسیدند که بسیاری از این پژوهش ها در این پایان نامه آمده است و همچنین نظریات صاحب نظران هنری و روانشناسان و درمانگران شفا بخش طب آیورودیک درباره رنگ و تاثیرات آن بر انسان و درمان از طریق رنگ گردآوری شده است

برای شناخت هر چه بهتر از تاثیر رنگها باید از ریشه آنها و چگونگی تاثیر آنها بر بشر در طول اعصار و دوره‌های مختلف اطلاع پیدا کرد.
به عنوان مثال در زندگی بشر اولیه عامل شب و روز و تاریکی و روشنی از مسائل تعیین کننده زندگی او بوده است انسان ابتدایی ناچار بوده که شب هنگام را به علت تاریکی به پناه گرفتن در مکانی امن و استراحت بپردازد و رنگ‌های مرتبط با این هنگام که عبارت از آبی متمایل به تیره‌ی آسمان شب و رنگهای بنفش و کبود و غیره به همراه خود آرامش برای استراحت و بی‌حرکتی و کاهش عمومی سوخت و ساز و فعالیت جسمانی را داشته است.

این در حالی است که رنگ‌های هنگام طلوع آفتاب که نوید کاروکوشش برای تهیه‌ی آذوقه را به بشر می‌داده ‌است دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به رنگ‌های غروب و شب هنگام بوده‌اند. این رنگ‌ها که شامل زرد روشن و رنگ‌های گرم بوده است پر انرژی و منشاء ایجاد فعالیت و شور و هیجان در بشر بوده‌اند. این رنگ‌‌ها نشانگر محیط‌های شب و روز می‌باشند از این رو عوامل کنترل کننده‌ی انسانند یعنی بر انسان احاطه دارند و در کنترل بشر نیستند، به این جهت به آنها رنگ‌های«غیرمستقل» اطلاق می‌شود یعنی رنگ‌هایی که مستقلاً در طبیعت تنظیم می شود



 سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.
اینرنگ نشان میل شدید نسبت به چیزی یا کاری و نمادی از حسرت، تمایل و اشتیاق است .قرمز رنگ عشق و خون است. قرمز رنگ جنگ و جرات و جسارت است. قرمز رنگ نفسانیات و اعلام خطر است و سمبل عشق و تحرک. در بسیاری از کشورها از جمله هندو رنگ لباس عروسی قرمز است. وبسیاری از کشو رها هم رنگ قرمز را رنگ شادی می‌‌دانند..
.

قرمزها انسان‌های قدرتمندی هستند و از انرژی سرشاری برخوردارند.به گونه‌ای که ذخیره انرژی انها نا تمام به نظر می‌‌رسد. انها هیچگاه در ابتدا از سختی و سهولت کار پرسشی نمی‌کنند بلکه بی درنگ دست به کار می‌شوند. انان مدیرانی قوی، سر سخت، جاه طلب، حکم فرما و خواستار اولویت و ارجحیت هستند به گونه‌ای که هیچ ایراد و انتقادی هر چند کوچک نمی‌پذیرند. سبک رهبری آنان سلطه جویانه، ارباب گونه، ریاست طلبانه و گاه ستیزه جویانه و تجاوز کارانه است. انسان قرمز با کمال علاقه مدیریت و رهبری را به دست گرفته و نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند. در اجتماع رخدادها قرار می‌گیرد و این کار رانیز با علاقه و تمایل انجام می‌‌دهد .تیپ قرمز بسیار رک و صادق است. همسر مناسب این افراد. فردی از تیپ آبی است. یک زندگی خانوادگی آرام و هارمونیک برای این افراد تنها با تیپ آبی قابل درک است. چرا که آبی‌ها عقب می‌‌نشینند و فرمان پذیری می‌کنند تیپ قرمز در درون خود تصور اثبات شده نادرستی دارد و گمان می‌کند که هیچ مشکلی با دیگران ندارد. دلیل این واقعیت پنهان است که او معمولاً به نظرها و عقاید اطرافیانش گوش نمی‌سپارد و علاقه‌ای به قانون زندگی قرمزها می‌‌گوید: انسان می‌تواند هر آنچه را می‌‌خواهد بدست آورد. و خواستن توانستن است. شعار قرمز هاست .

قرمز رنگ انسان‌های تند خو و آتشین مزاج است که با کمی ناراحتیاز کوره در می روند.



اضطراب سر کوفته و ارضا نشدهای در شخص وجود دارد که ناشی از تلاش وی برای مقاومت در برابر هر تحریک است و منتهی به بروز -
تندخویی خشم یا حتی اختلال عصبی در روابط می شود و احتمال ناراحتی قلبی وجود دارد



وضعیت شخصیت تهدید کننده است و یا خطر ناک از اینکه ناتوان از رسیدن به اهداف خویش است دچار خشم شده و وقتی که احساس می کند
قادر به جلوگیری از ان نیست و ناامید شده بسیار خسته و افسرده می شود

•رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
•رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
•رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
•رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.


•رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است.
•رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند، بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد.
•رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند.
•رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد.
•چون رنگ زرد، از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ زرد معنا را مشخصمی کند. رنگ زرد خورشید، آسانترین رنگ برای دیدن می باشد. اشخاصی که نسبت به رنگهای دیگر کوررنگی دارند، معمولا می توانند رنگ زرد را ببینند . رنگ زرد مملو ازانرژی خلاقیت و عقلانیت می باشد؛ بنابراین توصیه می شود که همواره از دفترچه یادداشت زرد رنگ استفاده شود.
رنگ زرد سمبل هوش ودانش می باشد. افراد با قدرت تفکر بالا طالب زرد می باشند . نرگس های زرد نمادی ازعشق ناکام می باشد. رنگ روز یکشنبه رنگ زرد طلایی می باشد.

رنگ زرد از یک سو برشادمانی و خوشبختی دلالت دارد و از سوی دیگر بر ترس و فریبکاری . اگر می گویند کسیکه رنگ زرد است یعنی اینکه ترسو می باشد. بنابراین این رنگ یک مفهوم منفی در بعضی فرهنگها دارد.
رنگ زرد جهت سوگواریدر مصر به کار برده می شود.هنرمندان قرون وسطی از لباس زرد برای نشان مرگ استفاده میکردند. هنوز هم رنگ زرد در ژاپن نشانه شجاعت، در هند نشانه تاجر و تجارت و نیزنشانه صلح می باشد.
طی سالیان جنگ ،زنانی که منتظر بازگشت همسرانشان از جنگ بودند از روبانهای زرد به نشانه امیدواریاستفاده می کردند. امروز این روبانهای زرد برای خوشامدگویی به کسی که دوستش دارند در خانه ها به کار برده می شود.
دارای فشار های روحی که منجرب به نا امیدی ئ اضطراب است
حالت تردید و نگرانی برای از دست دادن لحظه ها




آرزوهای براورده نشده شخصی که باعث تردید و نگرانی می شود نیاز به آن دارد که احساس امنیت نماید از ناامیدی بیشتر اجتناب کند ولی می ترسد نادیده گرفته شود یا موقعیت و اعتبار خود را از دست بدهد ان را به سوی عنوان کردن در خواست های مبالغه آمیز و رد کردن هر سازش منطقی سوق می دهد
زردها درخشنده ترین، شادترین و کودکانه ترین شخصیت های طیف رنگی هستند. این ارواح آسان گیر به شدت اهل شوخی هستند. آنا دوست دارند بخندند و قادرند از همه چیز زندگی لذت ببرند. اگرچه خالص زندگی و زندگی خودانگیزانه آگاه هستند. ممکن است تمرکز حواس برایشان کاری دشوار باشد، اما از فواید ریلکسیشن، لذت می برند
بدن های زردها بسیار حساس است. آنها همچون یک آنتن، حساس هستندکه دیگر افراد چه حسی دارند یا در یک اتاق چه نوع ارتعاشی را می تابانند. بدن و ذهن آنها حجم اطلاعات تولید شده، توسط تکنولوژی پیشرفته جامعه را آگاهانه دریافت می دارد. در نتیجه، آنها متمایلند تا از آن با سرعت زیادی استفاده وافر نمایند. آنها معمولاً نمی دانند چرا بدنشان به تأثیرات خارجی این قدر به شدت واکنش نشان می دهد. سیستم جسمانی درونی آنها محرک ها را احساس می کند و سپس تلاش می کند، تا آنچه را اتفاق افتاده است، تغییر کند. دشواری آنها تشخیص این به اصطلاح علامت ها یا پیام و یکپارچه کردن آنها به صورتی است که آنها را راهنمایی نماید و به شکل مثبت و خلاق قابل بیان باشد.
زردها خارج - از- قدرت به وجوه منفی، همچون مواد مخدر، الکل، سیگار، کافئین، نیروبخش (مثل دوپینگ)،، فلسفه های غیرواقعی یا تشکل های افراطی و تندرو کشیده می شوند. در آغاز احساس تسکین می کنند، اما بعد از مدتی اضطراب، خمودگی، بی توجهی و سردرگمی به سراغشان می آید. برای شادابی، باید تمرکزشان را از عادت های منفی به سمت فعالیت ها و افکار مثبت تغییر دهند. از آنجا که بدن هایشان بسیار حساس و آگاه است، تأثیرات اعتیاد طولانی مدت را متوجه خواهند شد.
زردها درکی جسمانی و ذهنی از روحانیت دارند. آنها خدا را در همه چیز می بینند. آنها باید تأثیرات هوشمندانه ی خدائیشان را با قلبشان یکپارچه سازند. این به عمیق ترین تجربه ی روحی منتهی خواهد شد،

رنگ آبی جزء رنگهای سرد می باشد . این رنگ اولین و مهمترین رنگ آرامش دهنده است. رنگی که آرامش فکری و جسمی ، اطمینان خاطر درونی و اعتماد به نفس را گسترش می دهد. رنگ درمانی ، آبی را برای انگیزش سلامتی، تسکین درد و کاهش فشار خون به کار می برد.
آبی رنگ آسمان ، اقیانوس و خواب می باشد. رنگ روز چهارشنبه آبی است. مصریان باستان از رنگ لاجورد برای نشان دادن بهشت و آسمان استفاده می کردند. آبی مظهر حضرت مریم می باشد.

رنگ آبی محض ، رنگ الهام بخشی، صداقت و معنویت می باشد. رنگ آبی ، غالبا رنگ انتخابی افراد محافظه کار است. افرادی که لباس آبی روشن می پوشند ، اغلب خلاق ، حساس و دارای قدرت تخیل بالا هستند. این افراد نیازمند یک محیط آرام می باشند. آبی روشن باعث گسترش خلاقیت می شود. به این دلیل است که توصیه می شود که ادارات و سالنهای مطالعه را با رنگ آبی تزئین نمایند و به طور ایده آل آبی را باید با رنگ زرد به کار برد تا باعث تحریک فکر یا ذهن گردد.

افرادی که تمایل به پوشیدن لباس آبی تیره دارند، به عنوان افرادی باهوش ، مستقل و مسئولیت پذیر شناخته می شوند. این افراد در پی آرامش هستند و دوست دارند که توسط محبت و مهربانی احاطه شوند. آبی تیره رنگ حقیقت و اعتدال می باشد.
ابی تیره یک رنگ خوب برای اتاق خواب می باشد چون خواب آرام و عمیق را ایجاد می کند، ولی مراقب باشید که از این رنگ در اتاقی که در نظر دارید روزهایتان را در آنجا سپری کنید ، استفاده نکنید که ممکن است تحت تاثیر عدم انگیزش آن و اثرات قوی الهام بخشی آن قرارگیرید.

از آنجایی که رنگ آبی به عنوان کاهنده اشتها عمل می کند شاید به این خاطر کمتر غذایی به رنگ آبی وجود دارد از این رنگ برای اتاق ناهارخوری و آشپزخانه استفاده نکنید ؛ مگر اینکه شما در یک رژیم غذایی باشید.

همچنین ، رنگ آبی می تواند یک انتخاب خوب برای رنگ حمام باشد. به این دلیل که تداعی کننده رنگ دریا است. از آنجاییکه آبی یک رنگ آرامش دهنده است، انتخاب مناسبی برای رنگ پیژامه می باشد. رنگ آبی احساسی از فاصله می دهد ، هنرمندان از آن برای نشان دادن پرسپکتیو استفاده می کنن
رنگ فیروزه ای نماد جوانی است. این رنگ اثر آرامش دهنده دارد. فیروزه ای رنگ ارتباط است. این رنگ ترکیبی از خصیصه رشد سبز و ویژگی ارتباط آبی می باشد. آبی فیروزه ای باعث سهولت ارتباط بین اشخاص در جایی که توسط این رنگ احاطه شده اند می شود.

فیروزه ای برای مدت طولانی در طلسمها جهت حفاظت ، اطمینان نفس و قدرت به کار می رود.
از آرامش با تسلیم شدن خودداری می کند با ادامه فعالیت خستگی وافسردگی را موقتا متوقف می سازد


ارتباط رضایت بخش نیست تمایل ندارد آسیب پذیری خود را آشکار نمایدو در برابر این وضعیت ایستادگی می کند علاوه بر افسرده شدن حالت بی قراری چشمگیر وضرورت رها شدن از این موقعیت نیز دران به وجود می آید امکان دارد توانایی وی از لحاظ تمرکز دچار سردرگمی می شود



رنگ چشم مشکی

صاحبان چشمان مشکی انسان هایی رویایی هستند که در فضای شاعرانه ای زندگی می کنند و همچنین بسیار دست و دل باز هستند. بسیار سعی می کنند با هرچه دارند به دیگران کمک کنند. این افراد همچنین دارای خلق و خوی اجتماعی و احساسات ظریف هستند.

رنگ چشم قهوه ای

چشم قهوه ای، سنبل مهربانی و محبت است و هرچه تیره تر باشد مهر و محبت صاحبش بیشتر است. چشم قهوه ای ها بسیار خون سردند و هرچه را که می خواهند به راحتی تصاحب می کنند. چنین به نظر می رسد که این افراد معنای عصبانیت را نمی شناسند و از آرامشی تمام نشدنی بهره مند هستند.



هنگامی که یک شرکت درصدد معرفی محصول یا خدمتی است که یکی از ویژگی‌های اصلی آن با خاصیت روانی یکی از رنگ‌ها سازگاری دارد، بهتر است که در نام‌گذاری آن از رنگ متناسب استفاده شود. برای اثربخش کردن جایگاه محصول یا خدمت در ذهن مشتري ، هماهنگی میان تمامی عوامل مربوط به آن جایگاه، می‌تواند در بلندمدت تاثیرات عمیق‌تری بر جای بگذارد
به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که در زمینه ساخت انواع صندلی مشغول به فعالیت بوده، یک نوع صندلی راحتی را تولید و به بازار عرضه کرده است.همچنان كه مطرح گرديد رنگ آبي رنگ ارامش است در این حالت، بهتر آن است که در نام آن، از کلمه «آبی» نیز استفاده نماید.
یکی از ویژگی‌هایی که در بازاریابی خدمات اهمیت زيادي پیدا می کند، فضایی است که در آن به ارائه خدمت پرداخته می‌شود و یا لباسی که کارکنان به تن می‌کنند. این عامل حتی در توزیع محصولات نیز به چشم می‌خورد و می‌توان در طراحی فضای فروشگاهی که محصولات خاصي را مي‌فروشند از رنگ متناسب با آن استفاده کرد. برای مثال، می‌دانیم که رنگ قرمز به دلیل تأثیر بر متابولیسم بدن، اشتها را تحریک می‌کند. به همین دلیل اکثر رستورانهای غذای آماده یا فست فود از این رنگ استفاده می‌کنند.
گاهی نیز استفاده از رنگ زرد باعث می‌شود توجه مشتری را جلب کرده، اشتهای آنها را بالا برده و آنها را تشویق به خوردن بيشتر می‌کند. این روش بهترین راه برای ساندويجي ها و محل هاي عرضه ذاي آماده است تا بتوانند فروش خود را بالا ببرند. بالعكس در رستوران‌های سنتی مي‌توان از رنگ آبی استفاده كرد تا مشتریان حس کنند که در حال آرامش و استراحت هستند. این وضعیت آرامش بخش باعث می‌شود که مشتریان وقت بیشتری در رستوران صرف کنند. هرچه بیشتر در رستوران بمانند تمایل بیشتری به خوردن غذا، نوشیدنی، قهوه و یا دسر خواهند داشت و در نتیجه فروش رستوران افزایش خواهد یافت
اما تأثیرات رنگ در میان فرهنگ‌های مختلف, متفاوت است. بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندی‌های تبلیغاتی باید به رویکردها و خواست‌های مخاطبینتان توجه کنید.
مثلاً, سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ هستند. رنگ زرد برای چینی‌ها مقدس است, اما نزد یونانی‌ها یادآور غم و اندوه و برای فرانسوی‌ها نشانی از بخل و حسادت است. در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی کننده‌ی بخل و حسادت است. مردم کشورهای گرمسیری بیش‌تر با رنگ‌های گرم موافق‌اند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ‌های سردتر را ترجیح همچنین محققان در امور بازار و بازاریابی به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارد. کسانی که تنها از سر هوا و هوس خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های قرمز, نارنجی, سیاه و آبی مایل به ارغوانی عکس‌العمل بهتری از خود نشان می‌دهند. اما, کسانی که حساب شده و با در نظر گرفتن توان مالی‌شان خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های صورتی, آبی مایل به سبز, آبی آسمانی و سرمه‌ای عکس‌العمل نشان مامروزه ثابت شده است رنگ‌ها براحتي روي سيستم عصبي، قدرت بينايي، سيستم گوارش، حالات‌
روحي رواني افراد و اخلاق فردي آنها تاثير مي‌گذارند، بنابراين براي استفاده مفيد از رنگ لازم است اثر روان‌شناختي آن را كه مي‌تواند در انتخاب دكوراسيون، لباس، محيط و... وارد عمل شود، درك كنيم. گاه به كارگيري كاملا ناشيانه رنگ به وسيله افراد، تاثيرات منفي برخي مذاهب و فرهنگ‌ها، خلق و خوي فردي افراد و وضع برخي قوانين، عدم تنوع و يكنواختي در به كارگيري بعضي رنگ‌ها، كاربرد رنگ را بخصوص در پوشش‌هاي فردي با اشكالات بزرگ و قابل‌توجهي روبه‌رو كرده است كه در دراز مدت تاثيرات مخرب آن آشكارا به چشم مي‌خورد. ‌
ی‌دهند.انتخاب رنگ در لباس در ارتباطات ميان فردي اهميت ويژه‌اي دارد،‌ چرا كه لباس افراد اگر چه شان و شخصيت افراد را شكل نمي‌دهد، اما اغلب پايه‌اي براي قضاوت اوليه در مورد افراد است و تاثير شگرفي بر
قضاوت‌هاي ديگران نسبت به آنها مي‌گذارد.

. تحقيقات نشان داده اگر شما لباس مرتبط با پايگاه اجتماعي بالايي را در برداشته باشيد و هيچ كس شما را نشناسد، در عبور از عرض يك خيابان شلوغ بيشتر از كسي كه لباس مربوط به پايگاه اجتماعي پاييني را در بر دارد،‌ مورد توجه خواهيد بود و آسان‌تر به شما راه خواهند داد. اصولا لباس، علاوه بر محافظت انسان‌‌ها از سرما و گرما، وسيله‌اي براي ارتباطات غير كلامي است و به تنهايي قادر است حداقل 10 پيام اساسي را به ديگران منتقل كند:

1 - سطح اقتصادي2 - سطح تحصيلي3 - اعتبار اجتماعي‌4- وضعيت اجتماعي5 - سطح پيچيدگي6- زمينه اقتصادي7- زمينه اجتماعي8 - زمينه تحصيلي9- سطح موفقيت10- ويژگي‌هاي اخلاقي‌
در انجيل، عهد عتيق و جديد، به رنگ‌هاي زيادي اشاره شده است. رنگ‌هاي نمادين مسيحي و يهودي هنوز هم در مناسك اين مذاهب وجود دارد. رنگ سبز زمردين با عيسي مسيح پيوند يافته است. مسيحيان اغلب رنگ آبي را به حضرت مريم باكره اختصاص مي‌دهند. در متون اسلامي از رنگ‌هايي كه در جامعه مكروه است، سخن رفته است. بهترين رنگ‌ها در جامعه سفيد است و پس از آن به ترتيب زرد، سبز، سرخ كمرنگ، كبود و عدسي. سرخ تيره رنگ (بخصوص در نماز)‌ و جامه سياه كراهت شديد دارد ما دلايل زيادي داريم كه رنگ سبز مايل به آبي رنگ
ولايت مطلق الهي است.

بهشت موعود ما بهشتي است با رنگ سبز مايل به آبي. در دين اسلام حديثي نداريم كه بگويد پوشش حجاب چه رنگي باشد، اما احاديث زيادي داريم بر كراهت رنگ سياه. رنگ سياه ايجاد غرور و در عين حال كدورت روحي مي‌كند. رنگ سياه رنگ غم است رنگ اندوه است ما براي رنگ سياه شب حديث داريم كه پيش از غروب آفتاب، چراغ روشن كنيد به خاطر اين‌كه
هيچ‌وقت نور از زندگي ما بيرون نرود و تيرگي شب بر ما سلطه پيدا نكند
در پایان به این نتیجه میر رسیم که رنگ تاثیر بسیار زیادی در زندگی، شخصیت و روحیه افراد دارد و توجه به رنگ هایی که افراد ایجاد می‌کنند ما را به روحیه آنها راهنمایی می‌کند.در این زمینه تست‌های رنگ بسیاری است که از نظر روانشناسی صورت می‌گیرد که به نظر تست ترکیب رنگی نتیجهٔ دقیق تری را ایجاد می‌کند.در کل آدمی به رنگ‌ها علاقه نشان می‌دهد و در محیط بی رنگ عکس العمل جالبی را نشان نمی‌دهدوبه طور کلی رنگها در تمام احوال و زمانها توجه انسان را جلب نموده ومی نماید.انسان می کوشد تا اسرار و رموز آن را بشناسد و در زندگی خود بکار ببردو منبع الهامات آن طبیعت است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فروزنده عظیمی
مدیران انجمن: فروزنده عظیمی