چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فراغت در جامعه امروز ایران

فراغت در جامعه امروز ایران 9 سال 2 ماه ago #113424

  • وحید رجبی
  • وحید رجبی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 54
  • Thank you received: 26
با سلام خدمت استاد گرانقدر

با پیشرفت فناوری در جامعه ی امروز ، به دلیل رسانه ای و خانگی شدن اوقات فراغت دریچه های جدیدی برای اوقات فراغت در جهان امروز گشوده شده است.
تماشای تلویزیون، ماهواره، بازی های کامپیوتری و اینترنتی ، فضای مجازی اتاق های گفت و گوی اینتر نتی و گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی مجازی مانند (وایبر،تانگو، لاین و .....)اوقات فراغت را به طور کلی دگرگون کرده است.پیامدهای مثبت این شبکه های اجتماعی ، اطلاع رسانی و تعاملات اجتماعی مجازی را به سرعت افزایش داده است.
اما از پیامدهای منفی آن کاهش سطح ارتباطات و صمیمیت خانوادگی است.بسیاری مواقع مشاهده می شود که افراد خانواده ساعت ها در تبلت یا گوشی تلفن همراه خود غرق در ارتباطات مجازی هستند و هیچ گونه صحبتی بین آنها رد و بدل نمی شود.حتی در بسیاری از مهمانیها یا دور هم جمع شدن ها نیز حضور اینتر نت پر رنگ است و روابط از نظر کیفی رو به کاهش رفته است.
ارتباطات به واسطه ی کامپیوتر فرهنگ فراغت و اجتماع فراغت را تحت الشعاع قرار داده است شبکه های کامپیوتری جهان فرهنگ های جدیدی را در چندین سال اخیر پدید آورده اند که تاثیرات شگرفی را در تعاملات و روابط بر جای گذار ده اند.
مردم ایران مانند بسیاری دیگر از مشرق زمینی ها ، جمع گرا هستند. این جمع گرایی در تمام ابعاد زندگی و از جمله اوقات فراغت آشکار است .ایرانیان باستان جشن های مذهبی زیادی بر پا می کردند شاید راه عمده گذران جمعی اوقات فراغت آنان جشن ها بوده است .نسلهای دیروز و میان سال های امروزی برای گذران اوقات فراغت خود بیشتر مهمانی ها ی خانوادگی یا سرگرمی با خانواده ، مسافرت ، تفریحات برون شهری مانند استراحت در طبیعت و پیاده روی و ...را ترجیح میدهند.
به طور کلی می توان فعالیت فراغتی را در انواع اقشار جامعه ی ایران به هفت گروه تقسیم بندی کرد:
1-تماشای تلویزیون.
2-انواع فعالیت های هنری ، فرهنگی و صنایع دستی.
3-انواع فعالیت های علمی ،آموزشی و پژوهشی
4- انواع فعالیت های داوطلبانه گروهی و اجتماعی.
5- انواع سرگرمی ها ، بازی ها و تفریحات اینتر نتی .
6- انواع فعالیت های گردشگری ، مسافرت و سیاحت.
7-انواع فعالیت های دید و بازدید ، خرید تفریحی و شهر گردی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی