خوش آمديد,
مهمان
|
|
1- برنامه ريزي فرهنگي بايد منعطف باشد؛
2- انضمامي و تجربي باشد؛ 3- از يك سو براساس تعريف محدود از فرهنگ استوار باشد و از سوي ديگر، انتخابي بوده و صرفاً به برخي از متغيرهاي راهبردي در سطح فوقاني جامعه توجه كند، 4- ويژگي ساختاري داشته باشد؛ نه اجباري . 5- ويژگي مشاركتي و مردمي داشته باشد؛ 6- براي جلب مشاركت عموم بايد حتي المقدور ويژگي داوطلبانه داشته باشد؛ 7- واقع گرايانه باشد؛ 8- منطبق با وجدان عمومي جامعه باشد؛ 9- آينده نگر باشد؛ 10- به قلمرو ملي محدود نشود؛ بلكه با اتخاذ چشم اندازي وسيع، مسائل بين المللي، بين منطقه اي و جهاني نيز مدنظر قرارگيرد . در نگاهی دیگر موارد ذیل را بکار می بریم: موفقیت در برنامه ریزی فرهنگی، مستلزم مراحلی است که در پی به آن اشاره می شود: 1- تجزیه و تحلیل گذشته ی پدیده فرهنگی (پدیده ای که می خواهیم برای آن برنامه را طراحی کنیم) ۲- طراحی ، تدوین و ترسیم دقیق اهداف فرهنگی. ۳-بررسی علمی نیازها و نگرش های اجتماعی فرهنگی گروه مخاطب و شناسایی مناسبات حاکم بر آنها به منظور دستیابی به اولویت نیازها. ۴- شناسایی قابلیت ها، امکانات و توانمندی های ممکن در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری. ۵- شناسایی موانع، مشکلات و محدودیت ها جهت اجرای برنامه در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری . ۶-طراحی برنامه ها با توجه به اهداف ، سنجش نیازها، قابلیت ها، و محدودیت ها. ۷- ابلاغ برنامه به مجریان. ۸- نظارت، ارزشیابی، رفع موانع احتمالی و در صورت نیاز، تجدید نظر در برنامه وطراحی برنامه علمیاتی. و در نهایت: ویژگی های یک مدل برنامه ریزی مطلوب ( بایسته های برنامه ریزی فرهنگی ) 1- اینده نگری 2- فعال 3- مستمر 4- علت گرا 5- ارزشمدار 6- خلاق 7- بدیع 8- منسجم 9- زمان بندی شده |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|