شنبه, 05 خرداد 1403

 



موضوع: تکنيک هاي جست وجو در اينترنت

تکنيک هاي جست وجو در اينترنت 9 سال 3 روز ago #116294

تکنيک هاي جست وجو در اينترنت



ابزارهاي کاوش و جست وجو در وب را مي توان به چند گروه تقسيم کرد که عبارت است از:


1-فهرست راهنما يا دايرکتوري Directory -2 شاهراه اطلاعاتي Gateway -3 موتور جست وجو engine

Search- 4 فراموتور جست وجو 5 - درگاه يا مدخل engine 6Metasearch -وب نامرئي Wed Invisidle


فهرست راهنما يا دايرکتوري

فهرست راهنما يا دايرکتوري که به آن فهرست موضوعي نيز گفته مي شود، سايتي است که صفحات و سايت

هاي مربوط به موضوعات گوناگون علمي و غيرعلمي را شناسايي و به صورت دستي دستهبندي مي کند، از

اين رو اطلاعات طبقه بندي شده در فهرست راهنما از کيفيت خوبي برخوردار است و نتايج نامربوط در بين آن

ها بسيار اندک مي باشد. به جرات مي توان گفت بزرگ ترين و معتبرترين فهرست راهنماي اينترنت در حال

حاضر project birectory open مي باشد که نشاني آن www.zbmo.org است.


جالب است بدانيد بسياري از موتورهاي جست وجو مانند گوگل و Altavista در دايرکتوري خود از همين فهرست

راهنما استفاده مي کنند. از جمله فهرست هاي راهنماي ديگر مي توان بهadout .com و Yahoo. com اشاره

کرد.


شاهراه اطلاعاتي

شاهراه اطلاعاتي در واقع نوع تخصصي دايرکتوري است. يعني اطلاعات طبقه بندي شده در شاهراه محدود به

يک موضوع مي باشد. مانند شاهراه اطلاعاتي جامعه شناسي. اما دايرکتوري يا فهرست راهنما در همه زمينه

ها به جمع آوري و طبقه بندي اطلاعات مي پردازد. معمولا شاهراه اطلاعاتي را استادان فن ارائه مي کنند. از

اين نظر هرچند که ممکن است نشاني هاي موجود در آن اندک باشد، اما از اعتبار علمي بسيار بالايي برخوردار

است. سايت acabemicinfo. Com فهرستي از شاهراه هاي اطلاعاتي مربوط به رشته هاي مختلف علمي را

دسته بندي کرده است.


موتور جست وجو

"موتور جست وجو برنامه اي نرم افزاري است که با استفاده از کليدواژه به جست وجوي منابع اطلاعاتي

اينترنت مي پردازد و فهرستي از مدارک واجد آن کليدواژه را ارائه مي دهد." موتورهاي جست وجو نرم

افزارهايي است که توسط رايانه ساخته شده و اطلاعات آن طبقه بندي موضوعي نشده است تمامي صفحات

پشتيباني شده براساس الگوريتم مشخص مرتب مي شود و داراي اطلاعات وسيع عظيم و ارزيابي نشده مي

باشد.
محتويات يک موتور جست وجو در واقع همان بانک اطلاعات آن است. اما موتورهاي جست وجو از شيوه هاي

مختلفي براي جمع آوري و تشکيل بانک اطلاعاتي خويش بهره مي برند و به همين دليل نتايج جست وجوي

يک واژه يا عبارت در موتورهاي مختلف يکسان نيست.هر موتور جست وجو براي تعيين ميزان تناسب و ارتباط

واژگان جست وجو با صفحات واجد آن ها، از يک يا چند ملاک معتبر استفاده مي کند. اما از بين معيارهاي

متعدد و رايج در ميان موتورهاي جست وجو 2 معيار از اهميت بيشتري برخوردار است.


محل درج کليدواژه: يک صفحه وب از اجزا و عناصر مختلفي تشکيل شده است که اهميت همه آن ها يکسان

نيست. به طور کلي واژگان موجود در عنوان و خطوط اول صفحه يا سرتيتر در مقايسه با متن از اهميت بيشتري

برخوردار است.

تعداد تکرار: در اغلب موتورهاي جست وجو در صفحاتي که واژگان جست وجو تکرار بيشتري داشته باشد،

صفحات متناسبتر و مرتبط تر به حساب مي آيد.

نوار ابزار جست وجو: به جاي مراجعه مستقيم به سايت اصلي جست وجوگر، مي توانيد نوار ابزار آن را در زير

نوار اصلي IE بگذاريد. گوگل چنين ابزاري را به صورت يک on-abb دراختيار شما قرار مي دهد.(به نشاني

google.tooldar com.سربزنيد) اين ابزار امکانات ديگري مانند متوقف کننده popupها را نيز دارد.

حذف از جست وجوها: همه موتورهاي جست وجو به شما اين امکان را مي دهد که نتايج جست وجو را به نحو

مناسب محدود کنيد. به عنوان مثال، وقتي در گوگل لغت خاصي را جست وجو مي کنيد، هزاران نتيجه به شما

نشان داده مي شود.راه حل محدود کردن نتايج جست وجو اين است که از علامت ويژه در کنار عباراتي که

مورد نظر شما نيست، استفاده کنيد. به عنوان مثال بنويسيد bogs-cats يعني نتايج مرتبط با کلمه cats بدون

bogsدر نظر گرفتن کلمات: برخي جست وجوگرها براي محدود کردن نتايج جست وجو، کلمات اضافه و لغات

کوچک را هنگام جست وجو مورد توجه قرار نمي دهند. به طور مثال از to، the،is،from صرف نظر مي کنند.

چنانچه فکر مي کنيد اين کلمات در جست وجوي شما موثر است و منجر به کسب نتيجه بهتري از جست وجو

مي شود، مي توانيد آن ها را با گذاشتن يک علامت«» مشخص کنيد.

استفاده از گيومه: وقتي که شما در جست وجويتان به دنبال يافتن يک عبارت مشخص هستيد، ساده تر آن

است که عبارت را داخل گيومه قرار دهيد. به طور مثال عبارت مورد نظرتان را به صورت «.............»وارد کنيد.

نتيجه جست وجو فقط شامل عبارت داخل گيومه خواهد شد.


به دنبال يک آدرس خاص: چنان چه فقط بخشي از آدرس اينترنتي صفحه مورد نظرتان را مي دانيد، براي انجام

جست وجوي سريع تر، مي توانيد کلمه اي را که مطمئن هستيد در آدرس سايت وجود دارد، وارد کنيد، به طور

مثال عبارتurl :worb را در جستوجوگر وارد کنيد. نتايج جست وجو تنها شامل آدرس هاي اينترنتي خواهد شد

که اين کلمه خاص را در خود دارد.

پيدا کردن سايت خودتان: اگر يک سايت داريد، آيامي دانيد که چه طور بايد سايت هايي را که به سايت شما

لينک داده اند، پيدا کنيد در موتور جست وجو عبارت.yourwedabbress. com. را وارد کنيد و آدرس تمام

سايت هايي که لينکي به سايت شما داده اند، ملاحظه کنيد.

پيدا کردن فايل: در بسياري از مواقع شما به فايلي احتياج داريد که مشکلي از سيستم تان را برطرف مي کند.

براي يافتن آن نيازي نيست که هزاران صفحه وب را زيرورو کنيد. با تايپ عبارتfile: filename the در کادر جست

وجو، يک فهرست از همه وب سايت هايي که نسخه اي از فايل مذکور را دارد، نمايش داده مي شود. کاربرد

اين روش براي پيدا کردن فايل هاي تصويري نيز بسيار مفيد است.

ترفند پنهاني گوگل: نوعي جست وجوي خاص نيز در گوگل وجود دارد، اگرچه همه از جزئيات آن خبر ندارند.

گوگل به شما کمک مي کند که در يک صفحه وب به دنبال کلمه بگرديد که هم در URL و هم در آن صفحه وجود

دارد. براي اين منظور تايپ کنيد
Keyworb::url
پيدا کردن تصاوير: وقتي شما از موتور جست وجويي استفاده مي کنيد که براي جست وجوي تصاوير، پيش

نمايشي از آن ها را نشان نمي دهد، ممکن است آدرس سايت هايي را برايتان بيابد که شامل عکس مورد

نظرتان نباشد. براي نتيجه گيري سريع تر مي توانيد به نشاني image.google. com مراجعه کنيد. در اين جا

کافي است نام شخص يا موضوع مورد نظر را وارد کنيد. گوگل تصاوير بندانگشتي(thumdnail) در اين رابطه را

نمايش خواهد داد.

پاسخي به سوالات: به سايت.ask. com www سربزنيد و پاسخ همه سوالات خود را در آن پيدا کنيد. همچنين

مي توانيد در اين سايت به بيشترين مواردي که ديگران جست وجو کرده اند نيز نگاهي بيندازيد.

راهنماي گوگل: در صفحه اصلي گوگل، گزينه جست وجوي پيشرفته(search Abvanceb) را کليک کنيد. در اين

جا مي توانيد نتايج جست وجويتان را محدود کنيد. در بعضي مواقع ديدن صفحات وبي که مربوط به 2يا3سال

قبل است، ديگر فايده اي ندارد. در اين جا مي توانيد براي پيدا کردن صفحات جديدتر گزينه 3ماه، 6ماه يا يک

سال را انتخاب کنيد.

فراموتورهاي جست وجو:جست وجوي ترکيبي يا فراموتورها يا Metasearch براي حل مشکل جست وجوگرهاي

معمولي به کار گرفته مي شود.براي مثال وب سايت داگ پايل(Dogpile) يا موتور آل دوب(allthewed) که در

واقع نوعي جست وجوگر ترکيبي است، به شما امکان مي دهد به آساني در تمام جست وجوگرهاي شناخته

شده اينترنت، متن، عکس، صدا، فيلم، خبر يا کالاي مورد نظر خود را بيابيد. يافته هاي داگ پايل را مي توان

براساس نام جستوجوگري که آن اطلاعات را پيدا کرده است و يا براساس نزديکي يافته ها به عبارت مورد نظر

شما تفکيک کرد. همين طور در سمت چپ صفحه فهرستي از کليد واژه هاي مرتبط با چيزي که شما دنبال آن

مي گرديد، ارائه مي شود که خيلي وقت ها به کمک مي آيد. براي کساني که در پي اطلاعات مربوط به

شخص يا شرکت يا فروشگاهي به خصوص مي گردند، جست وجو در کتاب هاي زرد و سفيد هم امکان پذير

است.داگ پايل ابزار جست وجوي کوچکي هم دارد که اگر مايل باشيد، مي توانيد به بالاي صفحه مرورگر وبتان

اضافه کنيد تا جست وجو در آن آسان تر شود.

موتورهاي جست وجوي فارسي


انتخاب موتور جست وجو عامل مهمي در فرآيند جست وجو است. در حال حاضر ابزارهاي کاوش مختلفي در

ايران ظهور پيدا کرده است. ليکن ابزارهاي جست وجويي که امکان جست وجوي اطلاعات به زبان فارسي را

ارائه مي کند، محدود است. از طرف ديگر،امکانات و قابليت آن ها براي بازيابي موثر و مناسب اطلاعات متغير

است. برخي از ابزارهاي کاوش با امکانات جست وجوي فارسي عبارت است از: ايران هو Iranhoo،

پارسيکParseek، گوگل گوگلدر بين اين ابزارهاي کاوش، تنها موتور کاوش گوگل داراي برنامه روبات به منظور

شناسايي و نمايه سازي صفحات يا سايت هاي وب به زبان فارسي و نمايه سازي خودکار مي باشد و قادر

است صفحات فارسي را در قالب يوني کد شناسايي و در پايگاه خود نمايه کند. سايت پارسيک نيز از پايگاه

گوگل براي جست وجو و بازيابي اطلاعات استفاده مي کند.


وب نامرئي


اصطلاح "وب نامرئي" براي اطلاعاتي به کار مي رود که روي شبکه جهاني وب است، اما با استفاده از

موتورهاي جست وجوي همه منظوره يافت نمي شود. وب نامرئي به 2دليل کمي و کيفي اهميت دارد. کمي از

اين نظر که موتورهاي جست وجو فقط قادر است حدود 16درصد از اطلاعات موجود در اينترنت را بازيابي کند

واندازه وب نامرئي تقريبا 500برابر وب مرئي است و کيفي از اين نظر که منابع اطلاعاتي موجود در وب عميق

معمولا ارزشمند و مفيد است و در بسياري از موارد پاسخگوي نياز کاربران مي باشد. آشنايي با ابزارهايي که

براي شناسايي منابع وب نامرئي به وجود آمده است، باعث دسترسي به اين بخش عظيم از اطلاعات مفيد

وارزشمند مي شود، مثل سايت Invisidlewed که فهرستي از منابع نامرئي و سايت Completeplaset که

فهرستي از تقريبا 40هزار پايگاه اطلاعاتي وب نامرئي را ارائه مي دهد.بهتر است بدانيد بهترين موتورهاي

جست وجو فقط قادر است حدود 14درصد از اطلاعاتي را که روي شبکه جهاني وب قرار دارد، در دسترس

رار دهد. بنابراين 86درصد اطلاعات خارج از دسترس موتورهاي جست وجو است، اندازه وب پنهان550بيليون

بزرگ تر از وب آشکار است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی