شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ضرورت اوقات فراغت از لحاظ رفتاری و تربیتی

ضرورت اوقات فراغت از لحاظ رفتاری و تربیتی 9 سال 2 روز ago #114728

این ضرورت ها به شرح زیر می باشد:

1ـ اوقات فراغت موجب اصلاح رفتار و تعالي شخصيت مي شود. كثرت و استمرار فعاليتهاي ذهني و عملي در زندگي روزمره موجب شده تا فرصت كافي براي بازنگري در عملكرد زندگي روزانه وجود نداشته باشد و نهايتاً عدم بازنگري ممكن است موجب به وجود آمدن بعضي از رفتارهاي نامطلوب در انسان شود.

2ـ اوقات فراغت و بهداشت رواني: فعاليتهاي ممتد روزانه (ذهني و جسمي) موجب خستگي مي شود و فرد به تدريج شادابي و نشاط خود را از دست مي دهد و شرايط براي بيماريهايي نظير اضطراب، افسردگي و نارساييهاي جسمي فراهم مي شود. در اينجا نقش اوليا و مربيان در ياري دادن به فرد براي گذراندن اوقات فراغت بسيار مهم و ضروري است.

3ـ اوقات فراغت و توسعه مهارتهاي شناختي: زماني كه فرزندان فارغ از فعاليتهاي درسي (رسمي) موظف مي شوند با ميل و انگيزه خود به طرف هر گونه فعاليتهاي آموزشي بروند موجب يادگيري پايدار آنان مي شود.

4ـ اوقات فراغت موجب تقويت مهارتهاي حسي، حركتي نظير ورزش، كامپيوتر و ... مي شود.

5ـ اوقات فراغت و خلاقيت: اوقات فراغت بستر مناسب براي خلاقيتهاست زيرا دو شرط انگيزه و انتخاب در آن تأثير بسزايي گذاشته و موجب مي شود انديشه هاي آزاد شكل بگيرند.

6ـ اوقات فراغت و آسيب پذيري اجتماعي: اوقات فراغت با انحرافات اخلاقي و آسيب پذيريهاي اجتماعي همبستگي نزديكي دارد و اين همبستگي در زمان تعطيلات مدارس بيشتر ديده مي شود. وظايف مسئولين برانگيختن انگيزه در حسن استفاده از اوقات فراغت مي باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده