سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



موضوع: 1گردآوری وکسب خبر از ازطرق نت2مخاطبان سایتهای خبری

1گردآوری وکسب خبر از ازطرق نت2مخاطبان سایتهای خبری 9 سال 1 هفته ago #114253

اينترنت و جنگ

بعد نظامي جنگ در عراق و طوفان خبري متعاقب آن كم كم به پايان خود نزديك مي شود. گر چه اخبار مربوط به عراق هنوز در صدر اخبار تحولات جهاني قرار دارد، ولي خبرگزاري هاي جهان نيازي به ارسال اخبار لحظه اي همانند روزهاي درگيري را نمي بينند. تقريباً براي اولين بار قدرت رسانه اي اينترنت در طول يك جنگ واقعي ارزيابي شد. اكنون كه گرمي آتش جنگ كمي فرو نشسته است بعضي از سازمان هاي تحقيقاتي آمريكا و اروپا با بررسي هاي دقيق رفتارهاي كاربران اينترنت و مواجهه با اخبار جنگ را بررسي كرده اند و گزارش هاي جالبي منتشر كرده اند آنچه در اين مقاله مي خوانيد فرازهاي متفاوتي از اين گزارش ها است .حدود ۸۰ درصد كل كاربران اينترنت در اروپا و آمريكا بعد از شروع جنگ سعي كردند از منابع خبري اينترنت به آخرين اخبار جنگ دست پيدا كنند.
استفاده از پست الكترونيكي در ميان آمريكايي ها بسيار بيشتر از اروپايي ها بود . AOL
بزرگترين خدمات دهنده اينترنت در آمريكا گزارش كرد در ساعات اوليه شروع جنگ سرورهاي اين شركت با ترافيك عجيبي براي ارسال پيغام هاي الكترونيكي مواجه شدند و نزديك به ۱۱۶ ميليون نامه الكترونيكي در مدت زماني كمتر از يك ساعت توسط اين شركت ارسال و دريافت شده است. در طول جنگ نزديك به ۵۵ درصد كاربران بالاي ۱۸ سال آمريكايي سعي كردند با استفاده از پست الكترونيكي اخبار را به دوستان و گروه هاي خبري مختلف ارسال كنند . در مقابل اروپايي ها تصميم گرفتند به جاي فرستادن حجم زيادي نامه هاي الكترونيكي بيشتر وب سايت هاي خبري را مرور كنند.
اما بر خلاف آنچه بسياري از كارشناسان تصور مي كردند، اينترنت تبديل به رسانه جنگ نشد. در پنج روز اول جنگ تنها ۱۴ درصد كاربران به دليل جنگ ميزان استفاده خود از اينترنت را افرايش دادند. جالب است بدانيد پيش از شروع عمليات نظامي آمريكا در عراق ۲۴ درصد كاربران اينترنت اخبار مربوط به شروع جنگ در عراق را از اينترنت به صورت جدي دنبال مي كردند. اما درست پس از شروع حمله آمريكا همين كاربران اكثراً به سراغ تلويزيون هاي خود رفتند و تنها ۱۷ درصد مصرانه اخبار جنگ را در اينترنت پي گيري كردند. با بررسي هاي اخير كاملاً مشخص شد رسانه هاي تلويزيون، روزنامه و حتي راديو هنوز بيش از اينترنت قدرت خبري دارند. انتشار اين آمار به حدي غير منتظره بود كه سيل مخالفت ها از سوي افراد و سازمان هاي مختلف به سمت سازمان Pew سرازير شد، اما اين سازمان كه يكي از قوي ترين نهادهاي نظرسنجي و آمارگيري در جهان است با ارائه مدارك و دلائل كافي به صحت آمار خود صحه گذاشت. آمارهاي Pew در زمان حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر نيز نشان مي داد در حين حملات ۸۹ مردم از تلويزيون و تنها ۳ درصد از طريق اينترنت بدين ماجرا از طريق اينترنت علاقه دارند.
سازمان Pew مدتها است بر روي پروژه اي به نام زندگي آمريكايي فعاليت مي كند. در اين پروژه ابعاد مختلف زندگي يك شهروند آمريكايي از طريق آمارگيري هاي گوناگون بررسي مي شود. در رابطه با اينترنت به دليل اين كه اين سازمان قبل از جنگ نيز فعاليت هاي زيادي براي تشخيص نفوذ اينترنت در جامعه را انجام داده بود موفق شد بعد از جنگ با مقايسه نشان دهد هنوز بسياري از پيش بيني ها در مورد آينده و نقش اينترنت در جامعه كامل و صحيح نيست. بر اساس گزارش ها به طور متوسط حدود ۲۴ تا ۲۶ درصد كاربران اينترنت هر روز به كسب خبر از طريق اينترنت مشغول مي شوند. در طي هفته اول جنگ اين ميزان به حدود ۳۳ درصد رسيد كه در نوع خود بي نظير بود. البته اشتهاي خبري به همان سرعت كه رشد كرد به سرعت نيز افول نمود. بعد از پايان عمليات نظامي تمامي آمار خبر از عادي شدن رفتارهاي كاربران هنگام استفاده از اينترنت داد. اما زنان كه مدتي بود در استفاده از اينترنت گوي سبقت از مردان را ربوده بودند، بلافاصله بعد از شروع جنگ رايانه ها را رها كردند و به سراغ تلويزيون و راديو رفتند.
آمار نشان داد ۵۵ درصد كاربران زن حرفه اي اينترنت بعد از جنگ كمتر به جمع آوري خبر در اينترنت پرداختند در صورتي كه اين وضعيت در مورد مردان بر عكس بود. زنان همچنين به طور كلي نگران تر از مردان در رابطه با اخبار جنگ بودند. متن نامه هاي الكترونيكي كه زنان در طول جنگ به مقاصد گوناگون ارسال كردند به خوبي اين مسأله را نشان داد.اما همانطور كه شنيديد بسياري از سايت ها بعد از شروع جنگ ميزبان ميليون ها بازديد كننده شدند. يكي از حساس ترين موضوعات ضبط آمار بازديد كنندگان سايت هاي مختلف بود. نتايج براي طرفداران مستقل اينترنت كمي نا اميد كننده بود. در صدر سايت هاي پربيننده در روزهاي جنگ سايت هاي تلويزيون هاي خبري قرار داشت.
سايت هايي مانند CNN.com و يا BBC News نظر اكثر علاقه مندان اخبار جنگ را به خود جلب كردند.در رتبه هاي بعدي سايت هاي روزنامه هاي بزرگ جهان قرار گرفت و بعد از آن تازه نوبت به سايت هاي خبري كاملاً مستقل و اينترنتي رسيد آن هم با سهمي در حدود ۸ درصد كل بازديد كنندگان در حالي كه سهم سايت هاي روزنامه ها و تلويزيون ها در حدود ۶۵ درصد بود.اما در بحث بازديد سايت هاي خبري نمي توان از وبلاگ ها چشم پوشي كرد. در طول جنگ وبلاگ هاي زيادي معروف شدند و بحث در مورد تأثير آنها در روند اطلاع رساني در اينترنت بالا گرفت. در طول جنگ به دليل آشفتگي خبر و نشر اخبار ضد و نقيض بسياري از مردم باور كردند وبلاگ ها ارزش خبري زيادي در اينترنت دارند. معروف شدن وبلاگ هايي مانند Dear-Read نيز به اين شايعات دامن زد. اما تحقيقات و نظر سنجي هاي مفصل نشان داد فقط ۴ درصد كل كاربران اينترنت از وبلاگ ها به عنوان رسانه هاي خبري مستقل و قابل اعتماد ياد كرده اند و در همين ميزان كاربر نيز به طور جدي وبلاگ هاي خبري را مرور كرده اند. اين بررسي ها همچنين نشان داد اغلب طرفداران وبلاگ كاربر زير ۳۰ سال و به طور كلي جوانترها هستند.اما اتاق هاي گفت و گو و پيغام رسان هاي فوري نيز در روزهاي جنگ به طور محسوس شلوغ تر و پر ترافيك شدند.
رشد ۳۱ درصدي استفاده از اين امكانات براي گفت و گوي زنده در مورد جنگ باز هم نشان داد چت هنوز در بسياري مواقع حرف اول را مي زند. در كنار استفاده از اتاق هاي گفت و گو ۶۰ درصد كل كاربران آمريكايي ترجيح مي دادند از سايت هاي خبري گوناگون براي كسب اخبار استفاده كنند تا اين كه مرتب به يك سايت مراجعه كنند.اما سؤال بعدي در مورد اعتماد به اينترنت در مقابل رسانه هاي ديگر بود. مسئولان Pew تصميم گرفتند به دليل حساسيت مسأله سؤال را به گونه اي ديگر مطرح كنند. آنها از نمونه هاي جامعه آماري خواستند بگويند زماني كه اخبار تلويزيون با اينترنت تضاد داشت به كدام يك بيشتر استناد مي كرده اند. نتيجه باز هم عجيب بود. فقط ۴ درصد كاربران گفتند به اخبار اينترنت بيشتر اعتماد كرده اند.به عقيده آنها چون پخش اخبار در اينترنت از سوي هر كس بر مي آيد و بسيار ساده است استناد كردن به آنها چندان معقول نيست. با توجه به اين كه احتمال خطاي اين آمار از سوي Pew در حدود ۵ درصد است در صورت بروز خطا باز هم به نظر نمي رسد تفاوت چنداني در آمار كلي داشته باشد.
اما در نهايت اكثر كاربران از استفاده از اينترنت در طول جنگ بسيار راضي بودند. اغلب كارمندان كه در طول ساعات كاري به تلويزيون دسترسي نداشتند و يا كساني كه با استفاده از موبايل لحظه به لحظه در جريان اخبار جنگ قرار گرفتند صحبت از سريع بودن و راحتي دسترسي به اطلاعات در اينترنت كردند.آنچه در پايان اين تحقيقات به خوبي مشخص شد اين بود كه اينترنت هنوز به عنوان يك رسانه مكمل در كنار رسانه هاي سنتي شمرده مي شود. حتي كاربران حرفه اي كه در حدود شش ساعت در روز را به اينترنت اختصاص مي دهند و از خطوط اينترنت پر سرعت مانند DSL استفاده مي كنند هم عقيده دارند هنوز اينترنت راه زيادي تا شكست دادن رسانه هاي سنتي در پيش دارد .جنگ نيروهاي ائتلاف و عراق به طرز گسترده اي زير پوشش خبري رسانه هاي گوناگون قرار دارد. در شرايطي كه پخش يك برنامه تلويزيوني كوتاه مي تواند سرنوشت جنگ را عوض كند. هر دو طرف درگير مي كوشند با استفاده از سايت هاي خبري متفاوت روحيه مردم و سربازان طرف مقابل را ضعيف كنند. جنگ عراق اولين جنگي است كه اينترنت و برخي پديده هاي خاص آن مانند وبلاگ در بوته آزمايش جدي قرار مي گيرند. كمتر كسي براي دولت و طرفداران رژيم عراق در جنگ اخبار شانسي قائل بود. رژيم صدام با سانسورهاي شديدي كه در طول ساليان گذشته انجام داده بود، عملاً صحنه را به رسانه هاي غربي واگذار كرده بود. در اينترنت نيز وضع به همين ترتيب بود.
سايت رسمي خبرگزاري عراق عملاً حتي قبل از جنگ از كارافتاده بود. سايت رسمي صدام حسين نيز مدتها بود به روز نشده بود و به همين ترتيب اندك سايت هاي رسمي دولت عراق از ارائه كوچكترين خدمات خبري بازماندند. رژيم حاكم عراق كه حتي مودم را با شرايط عجيب و بسيار مشكلي در اختيار شهروندان خود قرار مي داد هيچ گاه نفهميد اينترنت بهترين و ارزانترين وسيله براي تبليغ و ايجاد جنجال عليه نيروهاي ائتلاف به شمار مي آيد. همين سهل انگاري ها باعث شد تا عملاً سايت هاي عراقي هيچ قدم مثبتي براي دفاع از كشورشان بر ندارند.در روزهاي اول جنگ بسياري از سايت هاي خبري گزارش چند برابر شدن بازديد كنندگان خود را ارائه كردند. اشتهاي خبري بسيار بالا مردم را به سمت سايت هايي مانند BBC و CNN مي كشاند. از طرفي اعمال سياست هاي خبري براي حمايت از نيروي ائتلاف و حذف برخي اخبار از راديو و تلويزيون باعث شد بسياري از مردم جهان شبكه هاي تلويزيوني را رها كنند و به اينترنت روي بياورند.از طرفي گروه هاي مخالف جنگ كه اغلب از زمره نهادهاي مردمي بودند و بودجه هاي قابل توجه در اختيار نداشتند بهترين محل براي پيشبرد برنامه هاي خود را اينترنت ديدند.
اما شايد جالب ترين پديده نحوه گزارش اخبار جنگ در وبلاگ ها بود. براي اولين بار بود كه پديده اي مانند وبلاگ قدرت خود را در انتقال اخبار جنگ و حاشيه آن نشان مي داد . طبيعتاً وبلاگ هايي كه توسط افراد حاضر در خط مقدم جنگ و درون شهرهاي عراق نوشته مي شد به سرعت مورد توجه قرار گرفت. البته تعداد كساني كه امكان نوشتن وبلاگ از داخل عراق را داشتند زياد نبود. اين افراد به دو دسته تقسيم مي شوند گروهي از خبرنگاران خارجي و گروهي نيز از مردم عادي ساكن عراق. البته تعداد عراقي هايي كه وبلاگ خود را به صورت منظم به روز مي كردند بسيار محدود بود. در حقيقت تنها يك نفر به نام سلام كه يك معمار 29 ساله بود وبلاگ خود را به صورت منظم به روز مي كرد. استقبال از سايت دائر (dear-read.blogspot.com) به قدري زياد شد كه BBC يك گزارش اختصاصي در مورد آن پخش كرد و احتمالاً همين گزارش صدها هزار نفر بازديد كننده جديد به وجود آورد. قطع شدن برق و تلفون در بغداد به سلام كمك مي كرد جريانات داخل شهر و وضع زندگي مردم را براي ديگران گزارش كند. نحوه نگارش و اضافه شدن تعداد بازديد كنندگان باعث شده تا بعضي از خوانندگان اتهام جعلي بودن اين وبلاگ را مطرح كنند و مدعي شوند اين وبلاگ زير نظر دولت عراق و يا آمريكا فعاليت مي كند. گر چه نويسنده وبلاگ اين ادعا را به شدت رد مي كرد. گر چه به نظر مي رسد مسئولين دولت عراق نا آگاه تر از آن باشند كه بخواهند به اين وسيله توجه مردم را به خود جلب كنند. به هر ترتيب درست يك روز پس از انتشار گزارش BBC در مورد اين وبلاگ يعني روز 25 آوريل ديگر سلام هيچ يادداشتي در وبلاگ خود منتشر نكرد و اين شايعه را كه شايد در جريان بمباران هاي هواپيماهاي آمريكايي و انگليسي كشته شده باشد قوت بخشيد. گرچه وبلاگ سلام ديگر گزارشي منتشر نمي كند اما تعداد بازديد كنندگان اين وبلاگ به خوبي تأثير وبلاگ ها بر جريان خبري در اينترنت را بازگو مي كند. شايد اگر صد وبلاگ عراقي از درون اين كشور به طور منظم گزارش مي دادند بعضي از رسانه هاي غربي جرأت نمي كردند آشكارا اخبار جنگ را تحريف و سانسور كنند. اين مسأله اي بود كه مسئولين عراقي هيچ گاه نخواستند اهميت آن را دريابند و به خوبي هزينه اقدامات كودكانه خود را پرداخت كردند.اما وبلاگ خبرنگاران خارجي مقيم عراق نيز با استقبال خوبي همراه بود. در اين ميان وبلاگ گزارشگران شبكه BBC كه در آدرس www.bbc.co.uk/reporters قرار دارد يكي از بهترين ها بود. مسئولين باهوش شبكه BBC كه سالها است به عنوان يكي از بهترين سايت هاي خبري فعاليت مي كنند به خوبي دريافته بودند بايد از جريان وبلاگ بهره لازم را ببرند.
در مقابل اقدام عجيب شبكه سي ان ان در تعطيل كردن وبلاگ يكي از خبرنگاران خود تعجب بسياري از مردم را برانگيخت. وبلاگ كوين (www.kevinsites.net) كه از شمال عراق گزارش هاي جالبي به همراه عكس ارسال مي كرد هر روز بازديد كنندگان زيادي را به سمت خود مي كشاند ولي مسئولين CNN كه احتمالاً از ارسال گزارش هاي مخالف سياست توسط كوين وحشت داشتند دستور تعطيلي آن را به كوين دادند. با بروز چنين اقداماتي و پخش اخبار ضد و نقيض در اينترنت مردم كم كم اشتياق اوليه خود را براي كسب خبر از طريق اينترنت از دست دادند. گر چه طولاني شدن جنگ عامل بسيار مهمي در فروكش كردن اشتهاي خبري مردم جهان بود. ولي تأثير سانسور و خبرهاي غير واقعي را نمي توان در اين مورد دست كم گرفت. از طرفي سايت هاي طرفداران صلح كه در روزهاي اوليه جنگ سر و صداي زيادي به پا كرده بودند با مشاهده اينكه فعاليت هاي آنها عملاً هيچ تأثيري در متوقف كردن جنگ نداشته است، كم كم بازديد كنندگان خود را از دست دادند و روزه سكوت گرفتند.
اما سير تحولات پوشش خبري جنگ به پايان نرسيده است. در حال حاضر منابع مستقل و سايت هايي كه اخبار را بدون سانسور و يا حتي با سانسور كمتر ارائه مي كنند بيشترين بازديد كننده را دارند. در اين ميان سايت شبكه تلويزيوني الجزيره وضعيت منحصر به فردي دارد. شبكه الجزيره كه بعداز واقعه ۱۱ سپتامبر بينندگان زيادي براي خود دست و پا كرده است و همواره به عنوان مخالف خبرگزاري هاي غربي مطرح شده است، تصميم گرفت با آغاز جنگ عراق بخش انگليسي زبان سايت خود را نيز راه اندازي كند. اما درست در اولين روز افتتاح بخش انگليسي الجزيره english.aliazeera.net نفوذگران فعاليت اين سايت را متوقف كردند. اين اتفاق در حالي افتاد كه كاربران اينترنت با شنيدن خبر افتتاح بخش انگليسي زبان الجزيره به اين سايت هجوم آورده بودند ولي آنها با تصوير يك پرچم آمريكا روبه رو مي شدند. با اين وجود موتورهاي جستجو اينترنتي گزارش دادند كلمه Aljazeera جزء كلمات برتر جستجو شده بعد از آغاز جنگ است. مسئولين الجزيره بعداز اينكه متوجه شدند نمي توانند امنيت سايت خود را تأمين كنند، دست كمك به سوي شركت هاي آمريكايي دراز كردند. ولي در عين تعجب اغلب شركت هاي آمريكايي از همكاري با آنان سرباز زدند. جوان تاكر سردبير بخش انگليسي زبان الجزيره به خبرنگار واشنگتن پست گفت بدون شك دست هاي زيادي براي بازداشتن شركت هاي آمريكايي از همكاري با آنان در كار است.
www.esalat.org






مخاطبان سایتهای خبری وشبکه های اجتماعی
در این تحقیق پس از آنکه به این نتیجه رسیدم که هنوز کارکرد خبری رسانه ها مهم است به دنبال این مسئله رفتم که دانشجویان بیشتر از کدام رسانه برای کسب خبر استفاده می کنند ، که نتایج زیر حاصل شد:
1- اینتر نت 42درصد
2- تلوزیون 35 درصد
3- مطبوعات 17 درصد
4- رادیو 6 درصد
این مسئله را در دو سطح می توان تحلیل کرد . ابتدا اینترنت به عنوان رسانه ای جدید در مقابل رسانه های سنتی یعنی مطبوعات ، رادیو ، تلوزیون قرار داده و دست به مقایسه بزنیم . در این سطح اینترنت مورد استفاده 42 درصد از مخاطبین اخبار است ، در حالی که 58 درصد بقیه از رسانه های سنتی استفاده می کنند. این مورد نشان دهنده نقش قدرتمند رسانه های سنتی تر است.
اما از آنجا که این سطح سنجش چندان گویا نیست و آمار مربوط به رسانه های سنتی یک دست نیست ، (35درصد تلویزیون در مقابل 6درصد رادیو ) ما در سطحی دیگر وضعیت کسب خبر از طریق اینترنت را با تک تک این رسانه جدید مقایسه می کنیم .
اینترنت در مقایسه با رادیو 7 برابر بیشتر مخاطبین اخبار را به خود اختصاص داده است (6درصد رادیو و در مقابل 42 درصد اینترنت). این امر نشان دهنده اهمیت اینترنت در مقابل این رسانه سنتی است که امروزه بیشتر برای برنامه هایی همچون موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.
از آنجا که تئوری من بر این اساس بود، با توجه به اینکه با جامعه دانشجویان روبرو هستم کسب خبر از طریق مطبوعات هم می بایست زیاد باشد ، اما آمار نشان داد که دانشجویان تنها 17درصد اخبار را از طریق مطبوعات کسب می کنند، در نتیجه می توان گفت که سهم اینترنت در این میان 2.5 برابر مطبوعات است.
اما رسانه تلویزیون اهمیت خود را همچنان حفظ کرده است و 35 درصد از دانشجویان اخبار را از طریق این رسانه کسب می کنند ، البته اینترنت همچنان پیشتاز است (مخاطبین اینترنت 7درصد بیشتر از مخاطبین تلویزیون).
دنیس مک کوایل در کتاب مخاطب شناسی به این نکته اشاره می کند که مخاطبان رسانه های جدید ، آن را برای اهداف سنتی به کار می برند . این آمار و ارقام نیز نشان دهنده همین موضوع می باشد بدین معنی که دانشجویان از طریق فضای سایبر به کسب خبر می پردازند ، کسب خبر را می توان یکی از اهداف سنتی استفاده از رسانه بر شمرد .
مسئله دیگری که ما به دنبال مطالعه آن بودیم مقدار زمانی بود که کاربران رسانه سایبر به کسب اخبار و دیدن سایت های خبری در اینترنت اختصاص می دهند . یعنی می خواستم مقدار زمان استفاده از اینترنت برای کسب خبر را درمقابل سایر کارکردهای این رسانه بسنجیم ، زیرا امروزه این رسانه با ویژگی چند رسانه ای خود هر چهار کارکرد رسانه دیگر را نیز دربر می گیرد.
نتایج آماری نشان داد که تنها 27 درصد پاسخ گویان مقدار زمان زیاد یا بسیار زیاد را به کسب خبر اختصاص می دهند. 33 درصد نیز گزینه های متوسط و کم را انتخاب کردند و 40 درصد دیگر هم بیشتر کارکردهای دیگر این رسانه را مد نظر داشتند.
گام بعدی من تلاش در این جهت بود تا نوع اخباری را که افراد سعی می کردند تا از طریق اینترنت به دست آورند را بسنجم . در این تحقیق 56 درصد از پرسش شوندگان اظهار کردند که بیشترین اخباری که از طریق اینترنت کسب می کنند ، اخبار اجتماعی و سیاسی می باشد . این امر می تواند از دو دلیل نشات گرفته باشد : نخست به این دلیل که جامعه آماری من دانشجویان است ، که اغلب این دانشجویان در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند و به تبع آن اخبار سیاسی و اجتماعی برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است . از دیگر سو اینترنت منبع بسیار مهم و مناسبی برای بروز و ظهور اخباری است که به دلایل سیاسی و فرهنگی در عرصه رسانه های سنتی فرصت ظهور نمی یابند ویا به عبارتی طی سیاست های مختلف دروازبانی، مورد سانسور قرار می گیرند. البته این دو دلیل می تواند موضوع بسیار مهمی برای تحقیقات بعدی باشد . اخبار فرهنگی و هنری با 17 درصد در رتبه دوم جای دارد و اخبار علمی و تکنولوژی با 13 درصد در رتبه سوم قرار گرفت . باز شایان ذکر است که چون جامعه آماری من دانشجویان دانشگاه بود ، طبعا باید اخبار علمی برایشان اهمیت زیادی می داشت در حالی که اهمیت اخبار علمی و تکنولوژی با اختصاص ضریب 13 درصد تقریبا یک چهارم اهمیت اخبار اجتماعی و سیاسی را به خود اختصاص داد و این را می توان به خاطر جو و ذهنیت سیاسی که دانشجویان در آن قرار دارند دانست .
محققان علوم ارتباطات مزایا و امکانات زیادی را برای رسانه های سایبر بر شمرده اند از جمله :"
1- ارزان بودن
2- دسترسی نامحدود و کامل به محتویات
3- جریان آزاد اطلاعات
4- باز خورد عالی
5- صرفه جویی در زمان و مکان
6- عدم محدودیت مکانی و زمانی
7- امکان جستجو
8- آرشیو الکترنیکی
9- کیفیت بالا
10-ارائه و دریافت اخبار در هر ساعت از شبانه روز
11- عدم نیاز به شبکه توزیع
12- ارتباط دوسویه بین فرستنده و گیرنده ".(1)
من در این تحقیق چند مورد از علل فرضی گرایش به سایبر ژورنالیسم از جانب مخاطبان را انتخاب کردم و آنها را آزمودم ، نتایج به این صورت به دست آمد:
1- سرعت دسترسی: 42 درصد از پرسش شوندگان در این پژوهش اساسی ترین علت گرایش خود به کسب اخبار از طریق اینترنت را دسترسی سریع عنوان کردند. تکنولوژی های نوین ارتباطی با درهم شکستن مفهوم زمان و مکان تفسیرهای قدیمی این مفهوم را از میان برداشته اند. امروزه در کسری از ثانیه می توان مهمترین اخبار را بر صفحه ی مانیتور ظاهر کرد و این سرعت در هیچ دوره ای از تاریخ ارتباطات در جهان سابقه نداشته است .
2- دسترسی به منابع مختلف : اینترنت در برگیرنده هزاران متن خبری در قالب سایت ها و وبلاگ ها است . امروزه همه ی روزنامه ها ، خبرگزاریها ، تلویزیون ها و رادیو ها در سطح جهان در اینترنت و وب سایتهایی به وجود آورده اند، یعنی هم در جهان واقعی حضور دارند و هم در جهان مجازی . پس اینترنت با هزاران منبع مختلف خبری روبرو است ، اگر چه در جهان واقعی هم این رسانه ها حضور دارند، اما به علت محدودیت های زمانی و مکانی دسترسی به همه و یا حتی بخش کوچکی از آنها برای مخاطب نا مقدور است. اما در اینترنت بخاطر دسترسی همزمان به این منابع می توان از آن به طور همزمان از بخش زیادی از آنها بهره برداری کرد. این ویژگی بخصوص با چند رسانه ای بودن اینترنت پررنگتر می شود چرا که هم می توان از طریق رادیو و تلویزیون اینترنتی خبر را شنید و دید و همزمان متن آن خبر را در سایر منابع مثل وب سایت خبرگزاریها دید. این امکان (علت گرایش ) در مقام دوم قرار دارد. درصد پرسش شوندگان در این پژوهش دسترسی به منابع مختلف را مهمترین دلیل رجوعشان به اینترنت برای کسب خبر معرفی کرده اند. البته در اینجا باید از آسیبی جدی سخن به میان آورد چرا که این امر موجب ازدیاد اطلاعات و نوعی سردرگمی کاربران می شود. از سوی دیگر کاربران زمان زیادی را از دست می دهند .
3- دسترسی آسان به اینترنت : 15 درصد پرسش شوندگان عنوان کرده اند که دسترسی به اینترنت مهمترین دلیل آنها برای انتخاب این رسانه جهت کسب خبر می باشد . با وجود این که دسترسی به اینترنت و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است . در افغانستان نیز طی چندین سال پیشرفت فوق العاده ای را در این زمینه شاهد بودیم ، البته می توان گفت که مشکلاتی در این راه وجود دارد از جمله مشکلات سخت افزاری مثل زیر ساختهای فیبرنوری و ایجاد شبکه های اینترنتی و مشکلات مرتبط با آن و همچنین کمبود تجهیزات سایتهای اینترنتی در داخل دانشگاه ها که خود باعث گشته تا دسترسی به اینترنت برای همه در هر زمانی مقدور نباشد . البته این موضوع هم می تواند موضوع مناسبی برای یک پژوهش باشد ، پژوهشی که در آن میزان دسترسی به اینترنت جهت کسب خبر مد نظر باشد.
4- قابل اعتماد بودن: روزنامه ها و نشریاهای چاپی ، رادیو ، تلویزیون قبل از ارائه مطالب به مخاطب از جنبه صحت و درستی مطلب ارائه شده مورد تایید دبیران و سردبیران قرار می گیرند. در واقع در اینجا خبر از فیلترهایی فراوانی تحت عنوان (دروازه بانی) عبور می کنند تا به دست مخاطب قرار گیرد . مسئله اعتماد یا عدم اعتماد به یک رسانه یا منبع مبحث مهمی است و در علم ارتباطات به آن بسیار توجه شده شده است . در این پژوهش تنها 9 درصد از افراد قابل اعتماد بودن اخبار در رسانه های سایبر را علت گرایش به کسب خبر از طریق آن ذکر کرده اند . پس می توان گفت که فقدان دروازه بانی خبر ها و گزینش مطالب در اینترنت یکی از دلایل عدم اعتماد کاربران به این رسانه است.
نتیجه گیری :
با توجه به این که امروزه اینترنت در سراسر جهان در همه امور از مشاغل گرفته تا کار ها و امور روزمره دخالت دارد، کشور افغانستان نیز از این امر مستثنی نبوده و اینترنت روز به روز در حال گسترش است اخبار نیز چه در مرحله ی تولید و چه در مرحله مصرف تحت تاثیر این جریان جهانی قرار گرفته است .
در این پژوهش کوتاه من به این نتیجه رسیدم که افراد جامعه آماری ( دانشجویان ) به دلیل مزایایی که این رسانه ی نسبتا جدید در اختیار ما قرار داده است، بیشتر تمایل دارند که اخبار و وقایع را از این طریق جست و جوکنند.
سرعت دسترسی و منابع متنوع خبری دو دلیل عمده ی رجوع به این رسانه برای کسب اخبار است. در نتیجه شیفت مخاطبان اخبار از رسانه های سنتی به رسانه های جدید گریز ناپذیر است. این پدیده بخصوص در میان تحصیل کردگان و دانشجویان که هم سواد رسانه ای و هم دسترسی آسان به این رسانه برای آنها مقدور است گستردگی بشتری دارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي